Spantangen voor de draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Correctie, je bebt gelijk, 1:10 is voor de beide hoeken samen, dus drie graden met de center lijn... Nu is het weer wat verder weg :cry:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door DaBit »

;-)

Ik heb ze een mailtje gedaan, maar nog geen antwoord.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Naar aanleiding van de discussie heb ik besloten er toch maar wat meer geld aan te besteden en voor een ER32 spantanghouder te gaan. Ik heb het exemplaar wat Mr.Q had aangedragen van e-bay gekocht.

Hij is inmiddels binnen ziet er prima uit! Staal, geen gietijzer, mooi afgewerkt en geslepen op de vlakken die er toe doen. De konus heeft ook de goede hoek voor de Emco spil. Toch is er ook slecht nieuws; de konus is ca. 0.02mm te groot! Door de houder losjes vast te draaien en uit te richten kan ik de slingering min of meer nul kijgen (gemeten op de binnen konus). Dat is precies wat graag wilde, alleen moet ik wel elke keer weer uitrichten. Bij willekeurige montage kan de slingering tot 0.02mm bedragen.

Als test heb ik 4 strookjes aluminiumfolie aan de binnenkant geplakt en dan is de slingering vrij consequent 0.007mm. Niet slecht maar ik zou graag die "nul" willen nu ik weet dat dat kan.

Hebben jullie nog ideeen wat ik kan doen om de speling op de konus op een betere manier op te vullen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nu moet je even uitleggen hoe je speling op een konus kunt hebben ?
Wat ik kan verzinnen:
Om een of andere wazige reden kom je niet diep genoeg.
Om de hoek is niet juist, maar dan klopt die 0.02 eigenlijk niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door DaBit »

Bij die rc-machines.com spantanghouder (waar ik een mail voor gestuurd had, maar hij schijnt niet op mijn type Compact 8 te passen) geven ze aan dat de hoogte van de conus van de draaibanken onderling een fractie af kan wijken en dat het nodig kan zijn om de houder een tikje vlak af te draaien zodat de conus goed aanligt.

Lijkt me dat dat bij jou ook het probleem is, en dat je een paar honderdsten van de 'voet' af moet halen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 16 mar 2018 23:26 Bij die rc-machines.com spantanghouder (waar ik een mail voor gestuurd had, maar hij schijnt niet op mijn type Compact 8 te passen) geven ze aan dat de hoogte van de conus van de draaibanken onderling een fractie af kan wijken en dat het nodig kan zijn om de houder een tikje vlak af te draaien zodat de conus goed aanligt.

Lijkt me dat dat bij jou ook het probleem is, en dat je een paar honderdsten van de 'voet' af moet halen.
Dat komt op mij over als: "wij leveren het ijzer, maar jij moet hem pasmaken" of te wel een passing kunnen we niet maken want we hebben alleen een schuifmaat.
Net zoiets als een installateur zegt: u moet zelf even de draairichting van de 3-fase motor controleren.
Die spilneus is gewoon gestandariseerd, en als het volgens de tolerantie gemaakt is, past het.
Voor die 0.02 moet er best wel veel af (ruim 0.15mm), en dan moet je ook nog zorgen dat dat haaks op de centerlijn gebeurd. In de productie slijp je de conus en het aanlegvlak in 1x, en is dat automatisch haaks.
Hopelijk is de tegenoverliggende kant geschikt om op een vlakslijpbank te leggen.
16605
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Inderdaad zou er iets van het aanslagvlak afgehaald moeten worden om de konus precies te laten passen. De club waar Dabit de mail naar heeft gestuurd zegt al zoiets op hum website. Dat was de reden waarom ik die niet heb gekocht, maar ja nu heb ik hem blijkbaar toch :lol:

Overigens ziet die van mij er wel iets anders uit (ik zou een foto willen posten maar weet nog niet hoe dat moet).

Dat afdraaien van de achterkant is iets wat ik zelf niet durf, het loopt nu veel te mooi om daarmee te gaan prutsen. Ik zou een locale machinefabriek kunnen vragen om het er af te slijpen maar het moet toch ook mogelijk zijn om het spleetje tussen de konus delen op te vullen? Ik heb al zitten denken aan twee componenten lijm, dan kan ik terwijl de lijm nog vloeibaar is de houder exact op nul uitrichten. Alleen, hoe zorg ik dat de lijm aan de spindel kant wel lost na uitharding? Het zou sneu zijn voor zowel de spindel als de spantanghouder als ik de brander er op moet zetten...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

0.02 is te weinig om betrouwbaar op te vullen, maar al was het 1mm zou ik het nog niet doen.
Maar het lastigste is waarschijnlijk om exact te bepalen wat de radiale speling is op de conus.
De slingering op de conus van de spantang is geen garantie dat dat alleen door die passing komt, althans daar zou ik niet van uit willen gaan.
( koperdraad van 0.1 er tussen leggen, volledig aandrukken, dan meten hoe dik de koperdraad nog is)

Als je in je profiel zet waar je locatie is, is er misschien wel iemand met een slijpmogelijkheid bij je in de buurt.

En die foto, even in jouw gallerij, upload plaatje, als dat gebeurd is plaatje openen, dan staan er wat linkjes (3) onder, die moet je kopieren en zo in de tekst plakken. (althans zo doe ik het) Maar je moet geen foto van 5Mb pakken. Ik pak altijd een screenshot van de foto.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Hugo, bedankt voor je info. Ik heb mijn profiel maar eens wat geupdate met o.a. mijn woonplaats. Daarna een album aangemaakt en een foto geupload. Het resultaat zou hieronder zichtbaar moeten zijn...

16608

Dit is de ER32 spantanghouder. Ik had die 0.02mm bepaald door met de taster er op de houder maximaal heen en weer te tikken. Dan zie ik zo'n 0.02mm verschil en dat blijft ook wel ongeveer hetzelde over diverse hoeken. Een en ander is gemeten met een taster met 0.01mm resulutie, dus het blijft een beetje tussen de streepjes door lezen...

Ik had de huishoud aluminiumfolie met de micrometer gemeten op 0.012mm en hiervan vier stukjes met een beetje prittstift lijm er in geplakt. Dat spul is zacht genoeg om zich in de konus te zetten. Het resultaat was op zich best goed maar dit is natuurlijk niet duurzaam. Daarom ben ik aan het nadenken over iets wat wel redelijk houd. Je zegt, voor twee componentenlijm is 0.02mm te dun. Het zal dan snel verpulveren of zo iets?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, er zijn in ieder geval vorderingen. ;-)
Ik zou er maar aan 1 zijde materiaal tussen leggen, liefst iets wat samengedrukt kan worden. En met een koperdraadje lukt dat aardig. Er moet natuurlijk een beetje goede verhouding tussen draaddikte en speling zitten.
Maar als dat koperdraad eenmaal mooi geplet is, kun je de dikte met een micrometer meten.
Maar zo te horen heb je dan koperdraad van 0.03 tot 0.04 nodig. Dat is best dun.
Met de bekende hoek van de conus, kunnen we je dan uitrekenen hoeveel er van de vlakke kant afgeslepen moet. Dat lijkt mij eerlijk gezegd de enige oplossing.

Met lijm oid, komen er toch weer velletjes los en dan wordt het een nog groter drama.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door Kars-cnc »

Hmm... je hebt waarschijnlijk gelijk dat lijm niet zo'n succes wordt. Ik ga er nog eens over nadenken, ik ben er nog niet aan toe om hem af te laten slijpen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien werkt voor jouw een paar stukje aluminium tape ook wel.
3 smalle strookjes verdeeld over de omtrek, als ze niet te dik zijn en je trekt de boel aan, zou je toch denken dat het centrisch moet zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door JanSr »

Waarom ben je zo bang om wat van dat pasvlak af te draaien? Het ding behoort op de conus vast te zitten. Op conus EN pasvlak tegelijk lukt toch nooit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spantangen voor de draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JanSr schreef: 24 mar 2018 10:14 Waarom ben je zo bang om wat van dat pasvlak af te draaien? Het ding behoort op de conus vast te zitten. Op conus EN pasvlak tegelijk lukt toch nooit.
Dus jij denkt dat er ruimte zit op het pasvlak als de drieklauw gemonteerd zit?
Waarom zou het anders pasvlak heten. :lol:
Theoretisch is het overbepaald, maar praktisch ligt het toch echt aan hoor.
Maar met een hoek van 7 graden en een beetje is de diepte tolerantie filnk wat groter dan de diameter tolerantie (1:10 ongeveer), en binnen een paar honderste afslijpen is natuurlijk goed te doen.

Alleen je rondloop op een beetje uitsteek lengte wordt wel bepaald door dat pasvlak, dus 'even afdraaien' is een garantie op slingering.
Normaal wordt zoiets natuurlijk in 1 opspanning geslepen.

Ik zou het ook afslijpen, maar kan me aan de andere kant voorstellen dat iemand er huiverig voor is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie