Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Flipper
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2017 21:08

Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door Flipper »

Dag heren,

Ik heb al enige ervaring met draaibanken center tot center 1500 op het werk.
Graag zou ik voor hobbymatig gebruik thuis een draaibank aanschaffen.

Ik zou graag wat kinetisch mechanische kuntwerkjes maken, maar ook vooral busjes, asjes, grepen... indien mogelijk werken om toch een mooie passing te bekomen.

zachte legeringen zoals aluminium, brons, koper ga ik voornamelijk draaien maar de machine moet zeker niet terug schrikken van verschillende types RVS of staalsoorten. Hier ga ik ook geen grote dingen in draaien maar meer klein en fijn werk.

Met dit in het achterhoofd (Variabele voeding en liefst een schakelkast mag ook) had ik een aantal draaibanken waar ik aan dacht maar totaal geen ervaring mee heb zoals.:
-Sieg SC4
-Jet BD-8
-Huvema HU 660 C-4
-HBM 250x550 Vario

Nog machines waar ik zeker naar moet kijken?
Na verloop van tijd ga ik waarschijnlijk ook een freesmachine aanschaffen in het genre BF30, hier mogen ook gerust tips gegeven worde, of kan dit ook later posten in de freesafdeling :).


Alvast bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door ruudpg »

Niet positief of negatief bedoeld, maar ik vermoed zomaar dat de bankjes die je noemt allemaal uit dezelfde fabriek komen.

Zelf heb ik een WM250 van HBM, maar die is ook door verschillende andere merken verkocht zoals Quantum, bij die van mij waren ze vergeten het ruitje van de beveiliging te verwisselen, daar stond zelfs nog Quantum op.

Zoals al vaker op het forum is vermeld, alle waar is naar zijn geld, je krijgt hooguit waar je voor betaald en zeker niet meer, dat gezegd hebbende..... ik ben zéér tevreden met mijn draaibank, maar op de duizendste nauwkeurig er mee werken wordt zeer lastig, waar vele anderen bij zweren is een goede gebruikte van een "professioneel" merk of één die bijvoorbeeld op een school heeft gestaan, meest betekend dat weinig draaiuren en lage belasting/slijtage.

Probleem bij een gebruikte kopen blijft het zoeken naar het koren tussen het kaf....

Bij de door je vermelde machines zou ik eerder kijken naar de prijs of hoe ver zit de aanbieder bij je vandaan in verband met eventuele garantie.

Wil je kijken naar andere merken, kijk dan ook eens naar Optimim, Wabeco, Emco of Myford om er maar een paar te noemen.

Mijn eerste draaibank was een SouthBend uit de jaren '40 met een hoop speling op de hoofdaslagers, maar toch kon je er met wat geduld best leuke dingetjes mee draaien, bedenk dat vaker de persoon dan de machine de beperkende factor is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door spinningwheels »

Voor dat geld koop je ook zoiets
https://link.marktplaats.nl/m1215968281
En zo zijn er wel meer te vinden.
Een AI is ook mooi natuurlijk, maar volgens mij zijn die dingen iets te populair en dus stevig aan de prijs.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door assink »

AI is overgewardeerd, en dus duur.
Zou zelf ook naar 2e hands gaan kijken, en dan niet naar een myford of iets in die trand.
Maar echt een instrumentenmakers machine zoals hierboven.
Vaak zit er ook meer tooling bij, zoals een snelwisselhouder. Wat je bij een HBM machine nog bij kopen moet.
Met wat geluk heb je er ook nog centers bij, beitels en wat meetapparatuur.
Wel even op het toerental letten van de machine als je kleiner werk wilt doen, vaak hebben de laagtoerige machines glijlagers, en die kunnen geen hoge toeren hebben.

Heb toen een IZMASH laten schieten, maar dat is pas een dijk van een machine :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door javanree »

Overgewaardeerd vind ik wel erg sterk... het zijn gewoon prima robuuste machines. Zou er graag eentje hebben staan, ooit op de MTS een jaar met plezier op gewerkt (niemand anders wilde 'dat oude wrak' , zonder digitaal en nog met V-snaren omleggen voor toeren wisselen, gebruiken)

Een goede DR1 in de 4000 toeren uitvoering, met camlock bevestiging voor de klauwplaat, is een erg fijne universeel bruikbare machine.
simon de beer
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 feb 2015 21:25
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door simon de beer »

Hoi ik zag deze nog staan op marktplaats mischien is het wat

Metaaldraaibank Emco Maximat V13 Draaibank .
Zie omschrijving
http://link.marktplaats.nl/m1216109350? ... ialbuttons
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door Danny »

Als je ervaring hebt op deftige draaibanken ga je teleurgesteld zijn als je op zo een hobbymachine moet werken.
Zoals hier al gemeld is, beter een tweedehands machine aanschaffen. Had ik dat ook maar gedaan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door spinningwheels »

Denk dat zowel een IA als de emco in de link niet helemaal zijn wat de TS wil, Ik ga uit van een budget wat zo ongeveer op Harry,s Bagger Machines niveau is , gezien de getoonde links van de TS.
Denk wel dat het handiger is om te zoeken naar een bankje waar veel tooling bijzit, geef dan maar een beetje meer, Beiteltjes, klokjes plaatjes , brilletje, 4 klauw ETC ETC dat zijn de dingen waar je op leeg loopt.
In theorie kan ik praktisch alles
Flipper
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 okt 2017 21:08

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door Flipper »

Excuses voor de late reactie en dat ik hier zo maar even mijn gedachtegang rauw uitspuw:)

Tweedehandsbanken van gerenommeerde merken zijn inderdaad beter, maar ik wil een degelijk klein goedkoop (maar degelijk) bankje hebben dat zich al bij veel mensen bewezen heeft.

Kleine voetafdruk is een must, zie naar het type dat ik vernoemd had.
Weet ook dat ik niet hetzelfde moet verwachten als de bank die ik gewend ben, but again, de bank die ik wil kopen is gewoon voor hobby:).

Emco V13 is niet bepaald dezelfde prijsklasse.

Qua tooling kan ik beroep doen op het werk :D.



Niemand die ervaring heeft met de machines die ik benoemd heb?
Ben echt wel benieuwd naar vooral de Jet, Sieg en HBM.

De machines komen waarschijnlijk van dezelfde chinese of vietnamese fabriek, maar denk wel dat elke Westerse leverancier zijn pluspunten/minpunten heeft zoals:
- Geharde leibaan
- Glijlagers/tonlagers
- Motorvermogens
- Aflezing met markering op handwiel / digitaal (zoals de JET BD-8)
- Vario
- Tandwielenkast


Heb al 2 chinese "fabrieken" aangesproken en de prijzen van deze machines lopen zeer uiteen afhankelijk van welke kwaliteit je waar wil, vb.:
"Wil je andere lagering van de spindel in china, dan betaal je hiervoor. Maar is het interessanter om een betere
lagering te vragen en is deze voldoende, of neem je de lage kwaliteit en vervang je deze zelf door SKF's,..."
Hier komt dus de ervaring van mensen met de specifieke machines goed van pas, denk vb dat een Optimum wel goed zou kunnen zijn, maar te veel kost in verhouding.
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door JanSr »

Je kan natuurlijk heel laatdunkend doen over de HBM's, maar mijn eigen ervaring is niet erg slecht.
Je krijgt een behoorlijk complete draaibank voor een leuke prijs.
De belangrijkste dingen die ik tegenkwam:
-Vermogen te laag (je kan ook zeggen dat ik er te grote dingen op wilde doen).
-Te weinig stabiel voor afsteken van RVS
-(destijds) geen Camlock
-Stelschroefjes die uit steken.
-Gietstukken slecht afgewerkt: de losse kop paste niet tussen de vaste bril
-Draaidiameter kleiner dan volgens de folder (244 ipv 250)
-Maar: Hoofdlagering en bed prima, veel schroefdraden.

Veel punten zijn zelf simpel op te lossen.
Als we lezen wat Flipper er mee wil doen (engelenhaar draaien met kleine onderdeeltjes) kan hij best plezier hebben van een HBM en soortgenoten.
Ik heb er 10 jaar plezier aan gehad, uiteindelijk verkocht voor de helft van de nieuwprijs. Binnen een paar dagen weg, dus te weinig gevraagd.

Zelf inmiddels heel blij met een Harrison M250 met freeskolom. Wel van een heel andere orde! Maar een footprint waar Flipper zeker niet mee uit de weg kan en een 2,5 maal zo hoge prijs.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door fcnh »

Zelf heb ik de sieg C6 en op sommige punten zit het toch zeer goedkoop/beroerd in elkaar.
Over die geharde glijbaan heb ik mijn twijfels en de dwarsslede heb ik al moeten vastlijmen wegens te veel speling.
Voor wat hobby draaiwerk kan het wel, maar kwaliteitsgereedschap is het niet. Kan ook niet voor die prijs, de meeste snijgereedschappen in m'n freesmachine op het werk kosten de helft van deze draaibank en sommige het drievoudige.

Een open source epoxy/beton draaibank hier op het forum zou ik met belangstelling volgen... ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door spinningwheels »

Als je goede machines gewent bent dan word het helemaal niets met HBM en zooi ook niet voor de hobby.
Mijn vader was instrumentmaker bij de Hembrug en na WW II bij de Shell , Toen de goede man al 90 was had hij wel zin aan een hobby draaibankje. Dus op pad naar een toko waar ze toen der tijd al HBM achtig spul verkochten.
die ouwe kijkt een keer , draait hier en daar eens aan en voelt wat, en loopt zonder verder veel te zeggen de winkel uit.
een week later had hij toch maar een AI gekocht.
In theorie kan ik praktisch alles
JanSr
Berichten: 578
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door JanSr »

fcnh schreef: Een open source epoxy/beton draaibank hier op het forum zou ik met belangstelling volgen... ;-)
Zou ik toch maar niet doen.
Wat altijd vergeten wordt is de stijfheid.
Staal munt uit door zijn hoge stijfheid: 210 GPa. Dat is een maat voor doorbuiging onder belasting.
Gietijzer heeft een stijfheid die ca de helft is: 100 GPa. Daar staat weer tegenover dat gietijzer een hoge inwendige demping heeft. Die combinatie maakt dat materiaal uitermate geschikt voor bedden van draaibanken en freesmachines.

Beton heeft een stijfheid van slechts 30 GPa. En epoxy slechts een tiende daarvan: ca 3 GPa.
Onder dezelfde belasting buigt een balk van beton dus 7 maal zover door als een even grote balk van staal.
As je beton en epoxy combineert eindig je ergens tussen de 30 en de 3, afhankelijk van de mengverhouding.

Kort gezegd: Een bed van epoxy-beton is uitermate ONGESCHIKT vanwege de zeer lage stijfheid.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Draaibank SIEG, JET, Huvema, HBM

Bericht door fcnh »

Kan het nadeel van de stijfheid niet opgevangen worden door een stalen geraamte in het beton/epoxy te verwerken?
Bv. een rechthoek uit balkstaal (wat is de juiste term in Nederland?) met dwarsverbindingen en geperforeerd.
Mij lijkt de vaste kop met as het grootste probleem.
Plaats reactie