Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

Normaal gesproken vertel ik de draaibank welke oppervlaktesnelheid ik graag wil en mag het toerental gewoon naar het maximum van 2700rpm als de besturing dat nodig vind.

Maar bij dit soort geintjes durf ik dat toch niet:

Afbeelding

Da's toch een stevig blokje plexiglas dat in de omgekeerde bekken van de 3-klauw niet over een heel groot oppervlak vast zit. Ik heb het maar op een beschaafde 500rpm maximaal gehouden, dunne laagjes afnemen en de boel in de gaten houden, maar dat komt omdat ik ook niet weet wat nog wel en niet kan.

Zijn daar eigenlijk praktische richtlijnen voor, anders dan 'ga er niet voor staan'?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door assink »

Maximale omtreksnelheid is je beperkende factor, of je mogelijke onbalans.
Bij nodulair gietijzer ligt dat op 25 meter per seconde, daarboven gebeuren er enge dingen en knalt mogelijk de hele boel uit elkaar. Dat is ook waarom het maximale toerental van gietijzeren klauwplaten lager liggen dan bij staal.
Hoe dat bij perspex etc ligt durf ik niet te zeggen.

Bij veel onafhankelijke vierklauwplaten staat vermeld dat je niet boven de 500 rpm mag komen bijvoorbeeld. Zelfde geld voor opspanplaten etc.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door Sven »

Is bij kunststof de haalbare klemkracht niet bepalender, in combinatie met de lengte tot de klauw?
En klemkracht is dan weer afhankelijk van flexibiliteit en kruip enzo....
Alles bij elkaar, ik heb geen idee.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is nu typisch zo'n dingetje wat 'ervaring' heet, en volgens mij kun je die niet tot heel moeilijk vast leggen.
En is ook geen garantie dat het de volgende keer weer goed gaat.
Hier speelt het gevoel met de sleutel en klauwplaat en hoe je heb vastgezet, inzicht, en eerdere uit de drieklauw gevlogen werkstukken een te grote rol.
En wanneer mogelijk toch iets van een center er tegenaan drukken. ( plaatje er tussen als je er geen gaatje in wilt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door serum »

Ik herken het.. Met samengeknepen billen sta je bij je draaibank, gekleed in full body armour.

Die klauwtjes kunnen dan aardig kort zijn.. Sommige dingen frees ik dan eerst voor, voor het 'roughing' zeg maar. Ik denk ook dat dit voor het leeuwendeel op ervaring aankomt, zoals Hugo zegt.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door ruudpg »

Moet je in dit geval niet eerst kijken wat je optimale snijsnelheid voor het materiaal is in combinatie met de gebruikte beitel?

En verder... waarom zou je alles met enorme toerentallen moeten draaien, tenzij je natuurlijk productie moet maken en zeg 500 van dit soort stukjes moet bewerken, anders... lijkt het me niet heel boeiend of ik 15 of 20 minuten bezig ben, het randje van het mogelijke opzoeken betekend ook dat je er wel eens overheen kan gaan en dan zie je het werkstuk ineens voorbij vliegen..... been there, done that... :lol:
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door scyllatech »

hugo stoutjesdijk schreef:Dat is nu typisch zo'n dingetje wat 'ervaring' heet.)
Even een zijsprongetje.
"Ervaring !....... is dat wat je overhoudt, als je alles wat je geleerd hebt, vergeten bent" ;-)

.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

scyllatech schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:Dat is nu typisch zo'n dingetje wat 'ervaring' heet.)
Even een zijsprongetje.
"Ervaring !....... is dat wat je overhoudt, als je alles wat je geleerd hebt, vergeten bent" ;-)

.
Nu valt bij mij het kwartje waarom ze op school niets meer leren: kunnen beter gelijk ervaring op doen in het bedrijfsleven. :cry:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door tantan »

ik herken het. ik heb een Harrison 280 cnc : https://www.youtube.com/watch?v=nJGKZxit4vE&t=23s
die is gebouwd voor gebruik op scholen en zit dus helemaal vol met afdekkingen en heeft ook de rolkap. ook al kan je die naar rechts wegschuiven zit het ding toch vaak in de weg. maar als je wat ellende draaiwerk hebt (lintspanen, spettermessing, of kans op los komen dan is die kap toch wel een uitkomst.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

Ik was al bang dat het op 'ervaring' neer zou gaan komen, en ervaring met uit de klauwplaat gevlogen werkstukken heb ik nog niet :lol:
Maar als je het niet vraagt zul je het ook niet weten.

Ik had natuurlijk een stuk van het blok af kunnen zagen, maar dan moet ik genoeg marge in lengte aanhouden om het op te kunnen spannen en aan de buitenkant te kunnen draaien. Zonde van het materiaal, zo groot is de voorraad niet en je kunt het ook niet op elke hoek van de straat kopen in kleine stukken. Als hobbyist heb je wel eens dat soort afwegingen.
In plaats daarvan koos ik voor eerst de binnenkant uitdraaien en dan afsteken zodat ik 'm daarna van binnenuit op kon spannen om de rest te doen.
Bij dat binnenkant uitdraaien kon ik geen center plaatsen, uiteraard.

Kwa snijsnelheid: voor zo'n blank gepolijst VCGT en CCGT wisselplaatje en enkel persluchtkoeling doet 100-150m/min het wel aardig. Dan komt er van die 'fluffy wol' van de beitel af die door een beetje perslucht makkelijk gebroken word, er smelt niks aan de beitel, er piept en krast niks, en het oppervlak is makkelijk en snel doorzichtig te poetsen als het nodig is. Daar ligt voor mij dus ongeveer het optimale werkpunt.
Ver eronder en het begint te piepen en krassen, ver erboven en het risico op een randje gesmolten plastic op de beitel word wel groot.
(Met HSS kan het vast beter dan met VHM, maar wil ik het met een HSS beitel winnen van blank gepolijst VHM dan moet ik eerst investeren in een stabielere slijper want met het huidige apparaatje leg ik het af.)

Het gaat me dus niet eens zozeer om de bewerkingstijd, meer om het feit dat hogere snijsnelheden (of eigenlijk: de juiste) vaak een beter resultaat opleveren dan veel te laag. Vind ik dan. Gewoon pisbakkenstaal is een mooi voorbeeld; op veel te lage snijsnelheid is dat niet glad te krijgen, maar voer de snijsnelheid op en ook die stroperige troep laat zich prima glad draaien.

En verder maakt de waarde van het toerental ook niet uit, want ik heb geen idee of die 500rpm max wel goed was. Die komt ook maar uit de dikke duim.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door javanree »

Bij dit soort werkstukjes zou ik al snel gaan voor zachte klauwen, zodat je een groter opspanvlak hebt.
Eventueel zelfs iets conisch uitgedraaid, om te compenseren voor het uitbuigen (op een CNC bank is dat een fluitje van een cent om te maken)

Daarmee verklein je het risico van losschieten al flink , zodat ook het max toerental wel iets hoger zou kunnen, ik schat 800-1000rpm

Wel bij dit soort kunststoffen oppassen dat behalve uit de klauwplaat schieten ook het uit elkaar spatten (bij bijvoorbeeld happen) een reeel risico is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door DaBit »

javanree schreef:Bij dit soort werkstukjes zou ik al snel gaan voor zachte klauwen, zodat je een groter opspanvlak hebt.
Eventueel zelfs iets conisch uitgedraaid, om te compenseren voor het uitbuigen (op een CNC bank is dat een fluitje van een cent om te maken)
Ja, maar voor die Emco 8 is dat zachte klauwen gedoe toch al gauw een prijzig grapje, en dan moet voor zoiets de klauwplaat eigenlijk al groter zijn want zachte omgekeerde bekken is het 'm dan ook niet. Ga ik niet doen; het wensenlijstje waar die Emco niet aan kan voldoen begint langzaam toch te groeien en de irritante puntjes beginnen meer te irriteren.

Als ik weer tijd en zin heb om een machine te bouwen dan is de kans groot dat dat een draaibank gaat worden. Ik weet inmiddels van een hoop draaizaken hoe het in ieder geval niet moet, en dat was het originele doel van de Emco.
Wel bij dit soort kunststoffen oppassen dat behalve uit de klauwplaat schieten ook het uit elkaar spatten (bij bijvoorbeeld happen) een reeel risico is.
U zegt?
Afbeelding

:lol:

(was wel te verwachten; stuk plexiglas was afval en had er een hap uit dus telkens tonk-tonk-tonk. Wandje was op het dunste punt amper een millimeter en van binnenuit opspannen helpt dan ook niet mee.
Magoed, het is ver genoeg klaar om een antenne op te kunnen tunen, kijken of het past, en ik weet dat de NC-code goed is).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door serum »

Ik zou het eerste stuk frezen bij dergelijk kwetsbaar materiaal. Je hebt het ook flink gejinxt met je opmerking dat er nog nooit iets uit je klauw geschoten is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hoe weet je nou hoe hard je mag draaien?

Bericht door javanree »

Zachte klauwen frezen moet voor jou toch een eitje zijn? Check oa de Youtube video's van Stephan Gotteswinter eens... mooi stukje toolstaal, paar grondbekjes frezen en dan gewoon uit iets als C45 opzetstukken maken.
Plaats reactie