Revisie AI Hembrug DR200

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

Beste Forumleden,

Ik ben Pieter, Nieuw lid van het forum.
van huis uit ben ik fijnmechanische instrumentmaker en een aantal jaren geleden voor mij eigen begonnen.
tijdens mij opleiding aan het LIS in Leiden heb ik in de loop der tijd wat machines gekocht en verkocht om langzaam maar zeker tot betere machines te komen, want in een keer een werkplaats inrichten met goede machines is bijna niet te doen.

Nu was ik al een tijdje op zoek naar een grotere draaibank, groter dan de DR1 van Hembrug.
Ik was al naar diverse beurzen en handelaren geweest maar niet echt wat kunnen vinden naar mijn zin, te slecht of te duur.
Enige tijd geleden liep ik tegen een AI Hembrug DR200 aan, volgens de eigenaar zou hij werkend zijn, tijden het bezichtigen kwam ik er al gauw achter dat dit niet het geval was. storingen in de elektrische installatie en mechanische gebreken. Na wat onderhandelen van de prijs en levering kon ik het met de eigenaar eens worden.
alhoewel dat laatste nog niet echt mee viel, met een enigengewicht van 3 ton. hij kon hem maar net aan laden en lossen met zijn vrachtwagen, ook met de heftruck van de buren kregen wij hem maar net aan naar binnen.

Hier wat foto's bij binnen komst.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De oude elektrische installatie, Jare 50?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Demontage en veel oud vet en vuil.
Afbeelding
Afbeelding

De versnellingsbak
Afbeelding
Afbeelding

afleveren bij het straal bedrijf
Afbeelding

ik heb er bewust voor gekozen om hem te laten stralen omdat er diverse verflagen op zaten die ook onderling niet gehecht hadden aan elkaar. het is wel meer werk maar liever een goede basis dat dat het na een jaar af gaat bladeren.

De bovenbouw en en berg onderdelen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door johan jorez »

proficiat met je aankoop , ik ga het topic zeker volgen
groetjes Johan
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door javanree »

Dat is een flink en dapper begin! Ga ik zeker volgen, veel succes!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door benkr »

Leuke klus, zou ik ook wel willen, maar die klus krijg ik in dit leven niet meer af mezelf kennende.
Bovendien moet ik dan beginnen om mijn schuurtje te verbouwen en ook dat wil ik niet.
Ik blijf het wel doen met de Emco Compact 8, eventueel later nog eens een keertje ge-CNC-t.
Maar eerst de BF25 afmaken, daar ben ik ook al ruim een jaar mee bezig, ik bedoel maar.

Succes, en ik blijf het met grote interesse volgen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door kawarider »

Proficiat en welkom. Als je de lis gedaan hebt gaat dat zeker goedkomen.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door Damocles »

Knap werk. Veel succes nog verder!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door assink »

Die zie je niet veel, blijkbaar zijn ze ooit gegoten/gemaakt door menziken in zwitserland?
Hoe is de elektronica van deze machine, volgens mij hebben deze een apart soort toerenregeling? Niet de gebruikelijke 2 toeren motor met versnellingsbak/poulies?
Interessant project, mag ik vragen waarom niet voor een TOS SUI32 gegaan bijvoorbeeld?
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

aller eerst bedankt voor de leuke reacties.

Ik heb het wel eens gehoord dat ze ergens anders zijn gegoten, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen waar.
wel weet ik dat de belangrijke gietstukken eerst een aantal jaren buiten gestaan hebben voordat ze bewerkt werden.

over de elektronica van de dr200 zijn vaak veel misverstanden omdat de meeste mensen niet weten dat er verschillende type's gemaakt zijn.
model dr200 u/ul, universele uitvoering, welke het meest vergelijkbaar is met een dr1.
model dr200 p/pl productie uitvoering zonder de mogelijkheid om draad te snijden, voor gebruik met kopieer inrichting.
model dr200 m/ml deze machine is uitgerust met de Philips Motronic, welke traploos regelbaar is.
het nadeel van deze machine is dat de besturing zeer complex is en niemand er wat van af weet.

de toevoeging l staat voor een verlengde uitvoering.

de machine die ik aan het opknappen ben is een dr200 u, deze heeft een twee toeren motor met versnellingsbak.

wel heb ik besloten om de elektrische installatie voor 98% te vervangen, tijdens het demonteren kwam ik veel slechte bekabeling tegen en ook onderdelen er van die niet al te best meer waren. daarbij pas ik het ook aan om hem wat energie zuiniger te maken en een beetje te moderniseren naar de huidige eisen.

in de oude situatie ging de motor direct on line aan (dus zonder ster driehoek of soft starter) en bij het uitschakelen worden er twee fase omgedraaid zodat hij remt op de motor.(de tegenstroom rem inrichting)
al met al redelijk wat geweld want er licht een 11kw/15pk motor in.
ik heb bij het testen eens de ampère tang om een van de fase gehangen en tijdens het opstarten trekt hij per fase 90 ampère.
ook de stuurstroom pas ik aan van 230 naar 24v, toch wat veiliger en alle componenten die je tegenwoordig koopt zijn daar op afgestemd.

tja waar om ik voor de hembrug gekozen heb.
ik was er niet specifiek naar opzoek, maar liep er eigenlijk tegen aan en omdat hij niet werkend was kon ik hem voor min of meer oudijzerprijs overnemen inclusief bezorging aan huis, tijdens het bezichtigen kwam ik er achter dat hij al een jaartje of 20 stilstond in het bedrijf en ze hem daarvoor zelf alleen gebruikt hebben voor spiraal veren te maken voor in bron bemalings-zuigslangen. ook zitten er een vaste en een mee lopende bril bij, waar je bijna niet meer aan kan komen. en als je er een beetje op let zie je dat alles bijna twee keer zo zwaar is gemaakt dan bij vergelijk bare machines.
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

in de tussentijd dat de voet bij de straler stond heb ik de versnellingsbak onder handen genomen.
Deze dr200 is voorzien van een losse versnellingsbak van Ortlinghaus.
in eerste instantie de poelies verwijderd en de carter deksels er af gehaald om de binnen kant eens te inspecteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tijdens het demonteren wat ontdekkingen gedaan.
een daar van is dat er waarschijnlijk vroeger een olie pomp in gezeten heeft, de pomp zelf ontbreekt maar de uitlopers boven in de versnellingsbak zaten er nog in ook was er in het giet stuk een ronde schijf gelijmd. waarschijnlijk om het oude gat van de pomp af te dichten.

ik laat het zo zitten, want een pomp van deze bak vind je niet meer en alle tandwielen zijn goed nat van de olie ook boven in.

ook ontbrak de aftap leiding deze is inmiddels hersteld,

wat mij opviel is dat de uitgaande poelie ook een onderdeel is van een transmissie demper.
deze is opgebouwd van een uitgaande as die het zwarte sterwiel aandrijft die weer met rubbers het aluminium wiel aandrijft.
het aluminium wiel draait met lagers op een stalen bus, deze hoort met vet gesmeerd te worden. ik heb besloten om de lagers te vervangen voor een gesloten uitvoering zodat het smeren niet meer nodig is. dit omdat het vaak vergeten word en anders het overtollige vet langs de aandrijf riem geslingerd word wat we liever niet hebben.

ook maar besloten om de lucht cilinder te vervangen door een nieuwe, het oude pneumatische systeem werkte niet goed meer en er zit een grote kans in dat als je er mee gaat werken dat het gaat lekken of kapot gaat.
het was wel wat werk om alles weer passend te maken doordat de huidige normen anders zijn dan vroeger.

het pas maken van de cilinder en de nieuwe lak laag van de versnellingsbak.
Afbeelding
Afbeelding
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door assink »

Die transmissiedemper zit er waarschijnlijk om de "resonantie/trillingen" van de versnellingsbak niet over te brengen naar de hoofdas. Dit kun je namelijk terugzien in de oppervlakte van je werkstuk.
Daarom zijn bij de meeste draaibanken de overbrenging naar de hoofdas ook door middel van v-snaren of vlakke riemen.
Leuk verslag om te lezen zo!
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

wat betreft de transmissie demper dat zou best kunnen, alhoewel veel grotere draaibanken meestal direct tandwiel aan gedreven zijn. waar het misschien ook voor kan dienen is om een stotende belasting van de spinden te dempen. bijvoorbeeld als je vierkante assen draait of zeskant. in het verleden heb ik dit veel gedaan bij mijn oude stage bedrijf dan maakte dat ook veel herrie in de versnellingsbak. de eind aandrijving gaat bij deze machine via een platte riem en die zal ook wel wat dempen.
maar goed ik ben al weer wat veder gekomen, de voet met een hele hoop losse onderdelen is terug ge komen van de straler.
in middels een kilo of 6 plamuur weg gewerkt en een liter of 10 aan verf weg gewerkt.
Afbeelding
Afbeelding

tijdens het schuren kwam ik nog wat onderdeel nummers tegen.
Afbeelding
Afbeelding

ook de bevestigings plaat van de motor en versnellingsbak even een nieuw lak laagje gegeven en even de maat opgenomen van de olie aftap leiding.
Afbeelding
Afbeelding

ook maar eens de eerste grondlaag er opgezet.
Afbeelding

de nieuwe motor met externe koeling is ook binnen.
Afbeelding
Afbeelding

ook weer een probleem met de poelie, de oude as maat is 38mm en de nieuwe as maat is 42mm.
maar in middels ook weer opgelost, ik zag er een beetje tegen op om het uit te draaien maar viel uiteindelijk reuze mee
Afbeelding
Afbeelding

klaar voor transport naar de spuiter, normaal doe ik het spuiten ook zelf maar dit is de eerste keer dat ik een 2k lak gebruik en de verwerkings tijd is ook kort 30min. en mede doordat het een groot oppervlak is heb ik maar bsloten om het te laten doen, de spuiter wilde wel de bok er bij hebben zodat hij mooi op hoogte staat in de spuit cabine.
Afbeelding
een maal alles uitgeladen bij de spuiter viel het hem wel wat tegen, de complete cabine was gevuld met onderdelen iets wat hij niet verwacht had.
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

inmiddels is de voet weer terug van de spuiter en kan bouwen weer beginnen.
eerst maar eens de motor en versnellingsbak geplaatst en dat ging niet geheel zonder slag of stoot.
helaas past de geforceerde koeling niet in de voet van de machine, ik kom net een paar cm te kort om hem er in te zetten. het voorlopige plan is om de buis door te slijpen en de ventilator uit het midden te plaatsen en de luchtstroom via een koker naar de motor laten stromen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook de oude aansluit klemmen zijn vervangen voor nieuwe en gelijk de nul en aarde er aan toegevoegd.
Afbeelding

ook de eerste kabels en lucht slangen getrokken en ook een plaatje gemaakt voor het pneumatische gedeelte.
Afbeelding

omdat de hele elektrische installatie vervangen word en veranderd hebben we ook wat ruimte nodig om alles kwijt te kunnen en het oude karretje was ook wat te klein dus ook hier weer heel wat werk.
ik heb er voor gekozen om het elektra paneel op een rails te zetten zodat eventueel onderhoud of reparaties makkelijk uitgevoerd kunnen worden.

de onder bak.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tussen de oude voorraad kwam ik nog een leuke voeding tegen.
Afbeelding
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door assink »

11 kW op hoofdspil, dat wil wel 8)
Geforceerde koeling omdat je een frequentieregelaar gebruikt op de motor?
Wat zit er aan pneumatiek op deze machine? De schakeling van de versnellingsbak is pneumatisch zie ik?
Maar het ziet er allemaal strak uit.
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Revisie AI Hembrug DR200

Bericht door pieter dr200 »

ik heb verhalen gehoord van mensen die ook zo een bank hebben en gewoon een mm of 12 voor de beitel hebben staan en het er probleemloos zonder te trillen er af draaien (op rvs316).
ik ben zelf ook erg benieuwd wat het gaat worden.

er komt ook een frequentie regelaar in, in de oude situatie zat er ook een geforceerde koeling op, maar dat was omdat de motor met een tegenstroom rem inrichting werkte.

deze functie word nu onder andere overgenomen de de frequentie regelaar en deze gebruik ik nu ook als een soft starter.

de versnellingsbak werkt pneumatisch doordat je aan het handwiel draait kies je een versnelling dit kan tijdens het draaien.
zodra de machine stilstaat schakelt hij dan versnelling in met behulp van de lucht cilinder die op de bak zit.
en de andere lucht slang is voor een blaas pistooltje aan het schort om een beitel of beitelhouder schoon te blazen.
Plaats reactie