Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

Zo inmiddels weer een aantal weken verder :)
Ondertussen zijn de Myford en Emco Compact 8 alweer van eigenaar verwisseld en staat er nu een Emcomat 7 longbed te pronken. Zonder freeskop want daar staat inmiddels een Bridgeport Interact voor beschikbaar.
Het idee is er (nog steeds) om de draaibank ook CNC te maken maar vraag me af of een Emcomat7 daar al eens eerder bij gebruikt is zodat ik die als voorbeeld kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

op het eerste gezicht is er weinig verschil tussen een "7" en een "8".. kwestie van kogelomloopjes erin, steppers eraan..
prensel
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

Ombouwen hoeft niet meer, het is een Emco Compact 5 CNC geworden :-)
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door JanSr »

Kijk ook eens naar een Harrison. Zeer stabiel, ook in CNC verkrijgbaar en goed zelf te "CNC'en.
Ik heb een M250 met freeskolom, die mij steeds meer meevalt. Lastig te vinden, helaas.
Uiteraard is een echte freesbank beter, maar niet als je er geen ruimte voor hebt.
Je bent vaak wat langer bezig voor je het werkstuk hebt opgespannen.
Maar wel direct ook aangedreven langs-en dwarsvoeding.
En in combinatie met een DRO kan je de gekste dingen maken.
prensel
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

JanSr schreef:Kijk ook eens naar een Harrison. Zeer stabiel, ook in CNC verkrijgbaar en goed zelf te "CNC'en.
Ik heb een M250 met freeskolom, die mij steeds meer meevalt. Lastig te vinden, helaas.
Uiteraard is een echte freesbank beter, maar niet als je er geen ruimte voor hebt.
Je bent vaak wat langer bezig voor je het werkstuk hebt opgespannen.
Maar wel direct ook aangedreven langs-en dwarsvoeding.
En in combinatie met een DRO kan je de gekste dingen maken.
Bedankt voor je reactie.

Ik ben inmiddels voorzien van een Bridgeport CNC freesbank en een Emco Compact 5 CNC draaibaqnk dus voorlopig kan ik wel vooruit :-)
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hrscharft »

Aan Arie (Jan),

Zou jij mij als Emco Kenner kunnen vertellen wat het verschil is tussen een Compact 8 en een Compact 8E behalve dan dat de ene geel is en de andere grijs/rood?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou mezelf niet als "Kenner" willen bestempelen.. wel als liefhebber..

Ik heb 3 Emco's Compact 5 CNC, waarvan 1 operationeel, 1 in vergaande staat van ombouw en 1 als "reserve"/Toekomstige ombouw naar EdingCNC ( ik moet er nog een ATC op fixen..

Ik ben vooral onder de indruk van wat de Emco Compact 5 aankan.. volgens de Importeur is de "5" ontworpen voor het bewerken van Non-Ferro metalen.. nou.. prima.. Titanium is ook een non-Ferro tenslotte.. en Staal lust de machine ook rauw als het kleine onderdeeltjes zijn.. groot werk is die machine nu eenmaal niet voor ontworpen..

Ze is zuiver, en betrouwbaar.. zeker met EdingCNC erop.. de oude besturing was nogal beperkt..

Wat ik zo op het Interweb kon vinden is dat de 8 nog geheel in Oostenrijk gemaakt werd, en de 8E in china, maar naar specificaties van Emco in Oostenrijk.. hetgen betekent "Niet goed?.. schroothoop"..
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hrscharft »

Aah right dus zeg maar Chinese bankjes maar met wat meer QC na tijdens de fabricage. En vervolgens alles wat buiten de toleranties viel word groen geschilderd en Ferm op gestempeld of een andere variant van MD 450A.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door DaBit »

Maar wat ik allemaal tegenkwam toen ik mijn Echte Australische Emco Compact 8 uit elkaar trok beviel me niet. Gele verf op de geleidingsvlakken van de dwarsslede, draaiende delen die gewoon zamac onderdeeltjes als glijlager gebruiken, bed in z'n geheel bekeken nog best slap, losse kop is geen wonder van stabiliteit en nauwkeurigheid...

Ik ben wel de enige die er zo over denkt volgens mij. Nu zal ik niet zeggen dat Emco geen goed spul maakt, maar die Compact8 is echt een machientje voor de hobbyist met bijbehorende kostenbesparende maatregelen. Ik denk dat het verschil met een HBM, Ferm of Huvema kleiner is dan je zou willen.

Magoed, ik zag de Compact8 als leer-bankje wat er hooguit een jaar zou staan, maar inmiddels staat-ie er nog steeds. En ik knauw er naast de gangbare zachte materialen ook zilverstaal, Toolox44, RVS304 en (jawel!) titanium mee weg. Dus wat dat betreft: ruim z'n geld waard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hrscharft »

Tja als je naar het verschil in gewicht kijkt geloof ik je direct. Had dus graag die maximat Willen kopen alleen is die voor mijn neus weg gekaapt. Er staat er Nog een te koop maar die kost met 1000 EU ook het dubbele. Nou is daar Dan weer Wel een mooie collet kop bij met een complete set collects.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf nooit een Emco Compact 8 gehad.. wel een Contimac 8, een Taiwanese? kloon..
Die machine beviel me uitzonderlijk goed.. had em eigenlijk nooit moeten verkopen..

't machien was spatzuiver.. 'k heb em zelf op een stalen onderkast gemonteerd, hetgeen de stijfheid wel ten goede kwam..
Datzelfde is voor een Emco 8 ook geen overbodige luxe.. aan de andere kant.. toen de machine nog los stond, kon ik em na gebruik oppakken, en in de kast zetten..

Zou ik 1000,- hebben om stuk te slaan. zou ik een Emco Maximat meteen achterin mijn auto laten zetten.. hoe ik em er thuis , danwel in mijn bedrijfsruimte weer uitkrijg.. is van later zorg.. :lol:
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door hrscharft »

Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
prensel
Berichten: 111
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door prensel »

Fast Forward: een paar jaar verder...

Vandaag de Emco 5 CNC verkocht. Na een aantal jaren dienst voor klein werk toch besloten dat iets groters beter bij mij past.
Het CNC gedeelte gebruikte ik eigenlijk nauwelijks/te weinig om er echt profijt van te hebben.

Dusss.... we zijn weer in de markt voor iets nieuws/groters. Toch weer met een scheef oog naar een Myford ML7/Super 7 of ML10 aan het kijken.
Daarnaast ook wel eventueel een maatje groter dan dat.. Schaublin of Weiler... lastige keuzes...
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Aanschaf draaibank: Emco compact 8 of Myford ?

Bericht door JanSr »

Als ik het verloop van dit verhaal zo bekijk blijf ik mij verbazen.
Het begon met een AI.
Dan de twijfel tussen een Emco C8 of een Myford, liefst met freeskolom (hoe kan je daar tussen twijfelen???).
Zo kom ik tegen:
"beperkt budget (€850)"
" en ook omdat ik niet nog een machine bij wil hebben staan"
Myford ML7 gekocht, maart 2016 (ruim 60 jr oud)
Emco Compact 8 gekocht, april 2016
Beiden weer verkocht
Emcomat 7 longbed, en Bridgeport Interact, mei 2016 (=de ongewenste 2e machine)
En dan: sept 2020, Emco 5 CNC verkocht.

Als je dit zo leest vraag je je af of Prensel niet eigenlijk de machinehandel als hobby heeft. ;-)

Los daarvan: Ik begrijp erg weinig van de fascinatie voor Myford. Ja, zo'n ding ziet er uit als een draaibank in een jongensdroom, maar dan begint de aftellijst: Geen Camlock, glijlagers, spilneus met schroefdraad, dus "verkeerd om draaien" kan niet. Riempjes wisselen voor elk toerental, een bak vol wisselwielen als je wil draadsnijden, vrijwel nooit dwarsvoeding en last but not least: alles in inches, waar je al snel gek van wordt. En dan laten we het niet geharde bed zonder prisma's nog ongenoemd.
Ik weet waar ik over praat, ik ben op zo'n ding begonnen. :mrgreen:

Maar: Het relaas leest als een roman.
Plaats reactie