Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo'n kunststof asje, van een wazige kwaliteit ( goed genoeg voor een schakelaar) is natuurlijk veel te flexibel om lekker te kunnen draaien.
Als het al lukt, heb je een vlijmscherpe beitel nodig, en dat zijn plaatjes niet.

Maar ik vind em mooi worden. Volgende keer is ie gepoten zeker ? ( o nee, dan had ie koelkast moeten worden. :lol: )

Maar een net frontplaatje met de juiste teksten mag toch wel ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Tiny »

was het niet makkelijker om dat knopje te voorzien van een gaatje 6.4 mm ??? :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

spinningwheels schreef:OK. dus asje een 4 a 5 mm ingespannen of zo?
100 toeren op 6 mm en een beetje wat is dan je snijsnelheid? dat kan je met wisselplaatjes vergeten.
Nee, asje zal een mm of 20-30 in de klauwplaat gezeten hebben. Die dingen zijn best lang en voor de knop heb je 15mm nodig ofzo.
Snijsnelheid was wel heel erg laag, maar komop, het is verdorie kunststof waar je nog een deuk in kunt blazen als je je best doet.

Mijn theorie: het ding is omhoog gekropen op de beitelpunt, heeft zich opgespannen als een torsieveer, is scheefgetrokken, en toen het krak zei heeft de wisselplaathouder een zijdelingse tik gehad waar dat harde en vooral dunne materiaal niet tegen kan.
Ik stond er naar te kijken, maar wat er nou precies gebeurde heb ik eigenlijk niet gezien. Ben toch wel blij met m'n 'sexy skibril' :lol:

Volgende keer gewoon niet zo dom doen, en een vijltje pakken ipv een beitel. Desnoods wel in de draaibank zetten, maar verder doen 3 halen van de vijl de truuk ook.
houdertje van HBM of zo?
Die zijn te hard, of niet ontladen na het harden , dat weet ik dan ook weer niet.
Houdertje komt van APT af, merk is 'Canela'. Zal wel Chinees zijn inderdaad.
Niet per ongeluk ergens toch te veel ruimte?
Ik merk er niks meer van; onderkant geleidingen is parallel aan de bovenkant en sinds dat stripje latoenkoper is het allemaal zo strak als wat.
thebigbozz schreef:Die afsteek beitel die jij hebt is niet echt geschikt voor regulier draai werk.
Ten eerste vind hij veel voeding het lekkerst. Als die staat te zingen moet je de voeding verhogen. (dwarsvoeding)
Ten 2de, niet geschikt om mee langs-te-draaien. Ivm dat het plaatje niet "echt" vast zit.
Hmm, dat losse plaatje is een goeie, daar had ik niet eens bij stilgestaan.
Dat veel voeding zou kunnen kloppen; ik had 'm eigenlijk nog niet met weinig voeding geprobeerd, enkel waar die voor bedoeld was (afsteken dus). Maar in staal, alu en kunststof ging dat ding er fluitend en moeiteloos doorheen zonder gepiep of gekreun, zonder dat ik de boel moet verzuipen in olie, en met een mooi eindresultaat.
Laatst gewijzigd door DaBit op 20 jan 2016 10:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Zo'n kunststof asje, van een wazige kwaliteit ( goed genoeg voor een schakelaar) is natuurlijk veel te flexibel om lekker te kunnen draaien.
Als het al lukt, heb je een vlijmscherpe beitel nodig, en dat zijn plaatjes niet.
De eerste poging ging wel prima, maar hij pastte net niet lekker in het knopje, dus nog maar een poging.
Achja, op de een of andere manier moet ik toch altijd uit zien te vinden wat er niet werkt.
Maar ik vind em mooi worden. Volgende keer is ie gepoten zeker ? ( o nee, dan had ie koelkast moeten worden. :lol: )
Maar een net frontplaatje met de juiste teksten mag toch wel ?
Spuitbusje zwart is ook standaardgereedschap hoor :lol:
Dat aluminium blijft niet mooi; dat is van dat dieptrekkwaliteit-spul. Dat maken ze door een drupje olie op een plakje kauwgum te doen en het dan glad te strijken. Daar moet dus wel nog een laagje bovenop want anders krast het wel heel snel.
(dat een motormaatje van me nou eens opschiet met poedercoatspul kopen...)

Maar eerst eens kijken of het allemaal bevalt en of ik geen knopjes mis en of ik de plekken van de bedieningselementen fijn vind. Functies van een draaiding wijzigen is ook een regeltje in software omdraaien. Drukknopjes mis ik wel nog een bergje, maar die hangen onder een Chinese postduif.
Als het allemaal bevalt: de gaten zijn er met de CNC in geprikt dus ik weet de locaties. Makkelijk genoeg om de plaat nog een keer op te spannen en een graveerfreesje erop los te laten (zal wel lekker gaan in dat vlakgestreken kauwgum, ahum).
Tiny schreef:was het niet makkelijker om dat knopje te voorzien van een gaatje 6.4 mm ??? :mrgreen:
Da's zo'n spantangachtig ding, dus dat leek me minder makkelijk. Doe ik de volgende keer wel; wedden dat ik minstens 5 manieren kan verzinnen om dat stuk te krijgen? :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door javanree »

DaBit schreef:Draaibankmacrootjes voor werken aan de machine, als je geen programma wil schrijven. Nummertjes inkloppen, op de groene knop duwen. Klikken voor de grote versie.
Heel fraai die interface!
Daar zou ik graag nog eens een tutorial over willen zien , hoe je zoiets bouwt... misschien iets voor een volgende CNCZone dag?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Deze draaibankmacros heb ik niet zelf gemaakt, al zou ik het uiteraard wel kunnen als dat nodig was. Maar als het er al is...
https://forum.linuxcnc.org/forum/41-gui ... the-macros

Ze zitten verder wel mooi in elkaar; de buitendraaimacro kan ook meteen conussen, radiusjes aan het eind, etc. Alles is constant surface speed, voeding per omwenteling, etc. Best leuk.

Misschien dat soort 'LinuxCNC-cursus'-dingen een keer los van de CNC-zone dag doen. Zo'n Emcootje zoals-ie er nu bij staat is nog enigzins verplaatsbaar, doet het op een gewoon stopcontact, en dan kun je eens beginnen met vanaf 0 de boel op te bouwen. Dat is pas leerzaam, want je loopt tegen een hoop ditjes en datjes aan die je mist als je enkel een paar delen uit het proces belicht. Je wil dit soort geintjes in je GUI omdat je ook nog wat zinnigs wil doen met je machine, je wil wat handwieltjes en knoppen via een Pokeys / zo'n XHC-HB04 pendant / een spacenavigator of joystick, enzovoorts.
Maar met een uurtje red je dat niet, en met 3 uurtjes ook niet. Dan is een volle dag een veel beter plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door javanree »

Nou dat klinkt geweldig, ik houd me alvast aanbevolen ;)
Inmiddels voor mijn Emco5 ombouw bijna alles binnen , dus hopelijk binnenkort wat meer eigen ervaring / inbreng ...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Voortgang schiet relatief even niet op. Meneer Microsoft vond dat ik een upgrade naar Windows 10 mocht doen, alleen ging dat falikant fout. Na opstarten 'kan de instellingen niet toepassen. Druk op OK om overnieuw op te starten'. En na OK weer hetzelfde, geen manier om eruit te komen. En bedankt :evil:
De enige manier om eruit te komen was de windows 10 installatiemedia op een USB stickje te zetten, ook de extra partities te verwijderen, en helemaal vers installeren. Maar voor je zover bent heb je 4 pogingen achter de rug waarin je niet alles wegknikkert.
Nouja, data staat nooit op de laptop, en nu ben ik in ieder geval van de rommel af die je onvrijwillig kado krijgt als je een computer koopt. En weer modern met Windows 10, ook belangrijk he? :lol:
(ik zou nog maar even wachten met de overstap als je niet hoeft...)

Magoed, gister een bosje touw getrokken:

Afbeelding

Farnell heeft trouwens de plastic afdekkapjes voor mijn potmeterknoppen niet meer. Die mag ik dus ook nog zelf maken.

Maar een eigen componentje gemaakt voor de interfacing. Een paar regels C zijn soms handiger dan een hele rits aan HAL-verbindingen. Omdat ik weet dat er een paar met argusogen aan het meekijken zijn zal ik het hier posten.

Code: Selecteer alles

component voorpaneel "Driver for DaBit Emco8 front panel";

option userspace yes;
option extra_link_args "-lPoKeys -lusb-1.0 -lm";

pin out bit isconnected		"true when the pokeys device is found and connected";	
pin out bit chgpump_out		"toggling charge pump output. May be used to check if the component is alive";

pin out bit jog_z_up		"Joystick z-up direction";
pin out bit jog_z_down		"Joystick z-down direction";
pin out bit jog_x_up		"Joystick x-up direction";
pin out bit jog_x_down		"Joystick x-down direction";
pin out bit jog_sel_speed1	"connect the jog-sel-speedX pins to gmoccapy jog-inc-X";
pin out bit jog_sel_speed2;
pin out bit jog_sel_speed3;
pin out bit jog_sel_speed4;

pin out signed wheel_jog_x_counts	"X axis handwheel jog counts"; 
pin out signed wheel_jog_z_counts	"Z axis handwheel jog counts";
pin out float wheel_jog_scale		"jogwheel scale, 1/0.1/0.01/0.001 machine units";

pin out float jogspeed_slider		"Jogspeed pot output, range 0.0-1.0. Connect to gmoccapy.jog-vel-value";
pin out float rapidspeed_slider		"Rapidspeed pot output, range 0.0-1.0. Connect to gmoccapy.rapid-vel-value";
pin out float feedspeed_slider		"feedspeed pot output, range 0.0-1.0. Connect to gmoccapy.feed-override-value";

license "GPL";
;;

#include "PoKeysLib.h"
#include <unistd.h>   /* UNIX standard function definitions */
#include "math.h"

#define POT_EPSILON 0.005
#define POT_AVGCNT 16

int first = 1;
sPoKeysDevice * dev=0;
int i=0, avgidx=0;
float avg_jog[POT_AVGCNT];
float avg_feed[POT_AVGCNT];
float avg_rapid[POT_AVGCNT];



void user_mainloop(void) 
{ 
    while(1){
	float ftmp;
       FOR_ALL_INSTS() {
	isconnected = (dev!=NULL);	
	if(first){
		dev = PK_ConnectToDeviceWSerial(35753, 1000);	/* Oh well, for personal use adding the serial in code is OK */
		if (dev) {
			PK_PinConfigurationGet(dev);
	        	PK_EncoderConfigurationGet(dev);
			usleep(50000);
			first=0;
		}
	} else if (dev) {
		/* Fetch values from Pokeys device */
		if (PK_EncoderValuesGet(dev) != PK_OK) { dev=NULL; }
		if (PK_DigitalIOGet(dev) != PK_OK) { dev=NULL; }
		if (PK_AnalogIOGet(dev) != PK_OK) { dev=NULL; }
		if (dev) {
			/* joystick pins. Note that indexes are one lower than the pokeys pin number */
			jog_z_up = dev->Pins[31].DigitalValueGet;
			jog_z_down = dev->Pins[32].DigitalValueGet;
			jog_x_up = dev->Pins[29].DigitalValueGet;
			jog_x_down = dev->Pins[30].DigitalValueGet;
			jog_sel_speed1 = dev->Pins[39].DigitalValueGet;
			jog_sel_speed2 = dev->Pins[38].DigitalValueGet;
			jog_sel_speed3 = dev->Pins[37].DigitalValueGet;
			jog_sel_speed4 = dev->Pins[36].DigitalValueGet;

			/* feed overrides. ain-4 is jogspeed, 5 is rapid, 6 is feed */
			ftmp=0; avg_jog[avgidx] = ((float)dev->Pins[44].AnalogValue) / 4095.0;			
			for (i=0;i<POT_AVGCNT;i++) ftmp+=(1.0/(float)POT_AVGCNT)*avg_jog[i];
			if (fabs(jogspeed_slider - ftmp) > POT_EPSILON) 
				jogspeed_slider = ftmp;
			
			ftmp=0; avg_rapid[avgidx] = ((float)dev->Pins[45].AnalogValue) / 4095.0;
			for (i=0;i<POT_AVGCNT;i++) ftmp+=(1.0/(float)POT_AVGCNT)*avg_rapid[i];
			if (fabs(rapidspeed_slider - ftmp) > POT_EPSILON) 
				rapidspeed_slider = ftmp;
				
			ftmp=0; avg_feed[avgidx]= ((float)dev->Pins[46].AnalogValue) / 4095.0;
			for (i=0;i<POT_AVGCNT;i++) ftmp+=(1.0/(float)POT_AVGCNT)*avg_feed[i];
			if (fabs(feedspeed_slider - ftmp) > POT_EPSILON) 
				feedspeed_slider = ftmp;
			if (++avgidx >= POT_AVGCNT) avgidx=0;

			/* handwheels */
			wheel_jog_x_counts = dev->Encoders[0].encoderValue;
			wheel_jog_z_counts = dev->Encoders[1].encoderValue;
			ftmp=0;
			if (dev->Pins[54].DigitalValueGet) ftmp += 1.0;
			else if (dev->Pins[52].DigitalValueGet) ftmp += 0.1;
			else if (dev->Pins[51].DigitalValueGet) ftmp += 0.01;
			else if (dev->Pins[50].DigitalValueGet) ftmp += 0.001;
			wheel_jog_scale = ftmp;
			
			//for(i=0;i<55;i++)dev->Pins[i].DigitalValueSet=out(i);     
			//PK_DigitalIOSet(dev); 
			chgpump_out = !chgpump_out;	
			usleep(50000);
		} 
	  } else {
	  	/* No device handle. Setup default values */
	    	jog_z_up = false;
		jog_z_down = false;
		jog_x_up = false;
		jog_x_down = false;
		jog_sel_speed1 = true;
		jog_sel_speed2 = false;			
		jog_sel_speed3 = false;
		jog_sel_speed4 = false;
		jogspeed_slider = 0.5;
		rapidspeed_slider = 0.5;
		feedspeed_slider = 0.5;
		/* Restart init */
	    	first = 1;
	  }
        }
    }

    exit(0);
}
Nog steeds geen robuust en net lapje C code, maar aangezien die toch alleen voor de Emco bruikbaar is, ach, boeien.

Deze 'driver' installeren is simpel:

Code: Selecteer alles

dabit@emco8:~/linuxcnc/configs/emco8$ sudo halcompile --install voorpaneel.comp
En dat ding in LinuxCNC aansluiten ook:

Code: Selecteer alles

# Postgui HAL file to hook up the frontpanel to gmoccapy
loadusr -W voorpaneel

# jog wheels
setp axis.0.jog-enable true
setp axis.2.jog-enable true
net wheeljog-scale voorpaneel.0.wheel-jog-scale axis.0.jog-scale axis.2.jog-scal
e
net wheel-jog-x-counts voorpaneel.0.wheel-jog-x-counts axis.0.jog-counts
net wheel-jog-z-counts voorpaneel.0.wheel-jog-z-counts axis.2.jog-counts

# Joystick jog
net jog-x-down voorpaneel.0.jog-x-down gmoccapy.jog-x-minus
net jog-x-up voorpaneel.0.jog-x-up gmoccapy.jog-x-plus
net jog-z-down voorpaneel.0.jog-z-down gmoccapy.jog-z-minus
net jog-z-up voorpaneel.0.jog-z-up gmoccapy.jog-z-plus
net jogspeed1 voorpaneel.0.jog-sel-speed1 gmoccapy.jog-inc-0
net jogspeed2 voorpaneel.0.jog-sel-speed2 gmoccapy.jog-inc-1
net jogspeed3 voorpaneel.0.jog-sel-speed3 gmoccapy.jog-inc-2
net jogspeed4 voorpaneel.0.jog-sel-speed4 gmoccapy.jog-inc-3

# feed override pots
net feed-override voorpaneel.0.feedspeed-slider gmoccapy.feed-override.direct-va
lue
setp gmoccapy.feed-override.analog-enable true
net rapid-override voorpaneel.0.rapidspeed-slider gmoccapy.max-velocity.direct-v
alue 
setp gmoccapy.max-velocity.analog-enable true
net jog-override voorpaneel.0.jogspeed-slider gmoccapy.jog-speed.direct-value
setp gmoccapy.jog-speed.analog-enable true
De oplettende lezertjes zullen opmerken dat de rapid-override niet naar een rapid-override gaat maar naar een maximale-snelheid override. Gmoccapy 2.0 staat voor de deur, en die krijgt op mijn verzoek een rapid/feed override ipv max snelheid/feed override. Ik ga dus even niet klooien, maar ik wacht nog wel eventjes tot die er is.

Spindelsnelheid-override heb ik ook nog niet. Bijna al die macrootjes en CAM-gegenereerde code doet constant surface speed al dan niet gecombineerd met voeding per omwenteling. Maar eens kijken hoe LinuxCNC daarmee om gaat; potmetertje is er zo bijgemaakt indien nodig.

Doet de truuk prima. 1 probleempje nog: als de servodrive aan gaat dan krijg ik een hoop storing op de potmeters binnen ondanks aarding en afscherming zoals het hoort. Ik middel maar wat uit en dan valt het mee, maar het is en blijft plakband.
Maar eens bij de baas neuzen of er nog een bergje van dat klik-rondom-de-kabel ferriet ligt; dat USB een interface is die eigenlijk niks te zoeken heeft in een CNC-machine wist ik eigenlijk al wel. Daarmee krijg je de ellende van Chinese moederborden, Chinese stepperdrives en Chinese servodrive vermenigvuldigd met elkaar op je dak.

Kwa afsteekmes heb ik volgens mij geluk. Dat ding heeft 2 kanten, dus ik zou 'm om moeten kunnen draaien.
Die mesbladen schijnen trouwens ook van VHM te zijn, en als ik grofweg gewicht vs volume neem kan dat wel eens kloppen. Zou wel eens kunnen verklaren waarom ik zo'n moeite had om daar gaten in te krijgen :roll:
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef:Farnell heeft trouwens de plastic afdekkapjes voor mijn potmeterknoppen niet meer. Die mag ik dus ook nog zelf maken. :
Zijn dit ze? http://nl.rs-online.com/web/p/potentiom ... s/4638536/
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Nee, dat zou Mentor type 4133.063, 4133.064, 4133.073 of 4133.074 moeten wezen. Die zie ik bij RS zo gauw niet en anders heb ik daar nog het probleem dat alleen voor 2 euro dekseltjes bestellen niet zo kosteneffectief is.
Knopjes zijn ook al ouder; inmiddels bestaan die ook niet meer geloof ik.

Nouja, ik maak wel een keer een dekseltje. Eerst maar eens kijken of het bevalt zo. Tot nu toe kan ik redelijk feilloos blind de knoppen vinden terwijl ik naar het werkstuk aan het turen ben, en dat vind ik een voorwaarde.

Alleen jogsnelheid en jog-afstand-keuze had ik beter om kunnen draaien; de bovenste knop is makkelijker te vinden en zo ontzettend nuttig is het kunnen kiezen of de joystick continu jogt of in stapjes niet. Ik heb immers ook handwieltjes met dezelfde keuzemogelijkheid.

Exact daarom is de plaat ook nog niet van opdruk voorzien. Nu kan ik nog makkelijk die twee knoppen wisselen. Ook even erop letten waar mijn handen zitten als ik een knop op het scherm nodig heb; dan kunnen de drukknoppen (die nog onder de postduif ergens tussen China en hier hangen) daar in de buurt geplaatst worden.

Afsteekmes liet zich gelukkig omdraaien en nog net op centerhoogte stellen (gaten zitten niet in het midden). Ik denk dat ik een halve millimeter onder centerhoogte ook nog wel haal :lol:
Steekt nu wel wat ver uit, niet goed voor de stabiliteit. Magoed, ik had 'm nodig dus het kwam wel even goed uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Toch ook maar het HSS afsteekmes pas gemaakt. Als ik daar nog een keer een oeps mee heb is het een kwestie van weer aanscherpen. Wisselplaatje+houder is makkelijk weer terug te zetten; paar schroefjes.
Het is een Komeetstaal houder waar 12mm V-vormige bladen in passen. Had ik bij de Emco gekregen toen ik 'm kocht. Nog even overwogen om een klemsysteem te maken, maar dan komt de bladhouder te ver van het schuitje af te zitten naar mijn zin. Dus toch maar weer de boutjes:

Afbeelding

Ook deze houder was met normaal HSS gereedschap niet te bewerken, maar ik vond nog ergens een 3mm VHM freesje.

HSS doet de truuk ook, alleen nou krijg ik wel weer zo'n irritante dikke lintspaan als ik een stukje aluminium afsteek.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Niels »

DaBit schreef: 1 probleempje nog: als de servodrive aan gaat dan krijg ik een hoop storing op de potmeters binnen ondanks aarding en afscherming zoals het hoort. Ik middel maar wat uit en dan valt het mee, maar het is en blijft plakband.
Maar eens bij de baas neuzen of er nog een bergje van dat klik-rondom-de-kabel ferriet ligt; dat USB een interface is die eigenlijk niks te zoeken heeft in een CNC-machine wist ik eigenlijk al wel. Daarmee krijg je de ellende van Chinese moederborden, Chinese stepperdrives en Chinese servodrive vermenigvuldigd met elkaar op je dak.
Herkenbaar probleem.
Reden dat ik overgestapt ben naar Ethernet en het mobo met Pokeys in een aparte kast buiten alle andere apparaten heb zitten.
Zelfs de pendant heb ik eraf gehaald en het handwiel in de console gebouwd.
De servodrives en VFD zijn samen goed voor 9 kW interferentiebron en alle sensoren leken wel een flipperkast.

Wat kan je doen aan dit soort interferentie want je geeft aan met een kraal of klemring het te kunnen oplossen?
Is het niet beter de bron aan te pakken of is dat weer nagenoeg onmogelijk?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13506
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

voor't steken van Alu.. gewoon eens testen met een "Spaanbrekertje".. gewoon een kort scherp hoekje uitslijpen aan de bovenkant.. dan maakt ie er een klein rolletje van als't mee zit..

die houders.. ja.. dat je daar met HSS niet door komt.. niet gek.. 't is toch een beetje gehard..
'k heb morgen ook een leuke uitdaging. een HSS freesje om Staal te bewerken.. alleen.. op mijn freesbank kan ik niet langzamer dan 110 meter. gaat em niet worden.. denk dat ik het hele spul op de draaibank moet plakken.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Niels schreef:Wat kan je doen aan dit soort interferentie want je geeft aan met een kraal of klemring het te kunnen oplossen?
Is het niet beter de bron aan te pakken of is dat weer nagenoeg onmogelijk?
Bij de bron aanpakken houd ooit op, zeker in hobbyinstallaties die achter een aardlek hangen. Als ik op de CNC-frees de filters van de VFD inschakel zegt de aardlek 'ploef'. Dat deel houd dus op bij de afgeschermde kabels goed verwerken en enige aandacht aan de aarding besteden.

Wat je er verder aan doet is robuuste elektronica gebruiken. Als die sensortjes allemaal lekker met 24V signalen werken, er loopt wat stroom, en de ingangen hebben wat hysterese dan heb je weinig last van storing want die is gewoon niet krachtig genoeg om verschil te maken. Gaat het naar een (LV)CMOS ingangetje van een chip, tsja, dat is vragen om ellende. Dan is met wat pech een stoorpiekje van 200mV al genoeg om je sensoren flipperkast te laten spelen.
Dat gezeik heb ik met de homeswitches (die eigenlijk vrijwel direct naar de LPT pinnen gaan) en ook met die Pokeys; die signalen gaan ook direct naar de processor op dat bordje. Zo gauw geen idee hoe de ingangscircuits eruit zien op de USBCNC print die jij gebruikt, maar dat kun je zelf googelen.

Die homeswitches doe ik niet veel aan, behalve een robuust ingangscircuit bouwen (maar dan koop ik liever gelijk wat Mesa hardware). Da's nu opgelost (voor zover je dergelijke smeerlapperij een oplossing noemt) met een majority vote in software; als er significant meer nullen binnenkomen dan enen zal het wel een nul zijn, en als er significant meer enen dan nullen binnenkomen zal het wel een een zijn.

Het frontpaneeltje hangt in principe elektrisch helemaal los van de rest van de machine, want die zit op een kunststof kastje. De enige verbinding met de rest is de USB kabel. Waar vanwege de algehele 'kwaliteit' van de USB hosts op de moederborden een hoop troep over getransporteerd word. Dat deel heb ik rustig gekregen door een 10nF condensatortje met 330 kohm weerstandje parallel van GND (wat ook de referentie is van de Pokeys analoge ingangen) naar de aluminiumplaat te leggen en de USB-kabel een paar keer door een ferriet ringkerntje te halen, maar een ring van staal doet die truuk ook. Op die manier maak je een common-mode choke; een spoel met een hoge impedantie voor signalen die op alle aders gelijk zijn (storing) maar een lage impedantie voor signalen die heen en terug gaan (bruikbaar signaal). Ethernet heeft dat al in de trafo's ingebouwd zitten en gebruikt differentieel signaaltransport, dus daarom presteert het zo ongelofelijk veel beter in dit soort omgevingen.

Overigens zei ik wel dat ik de aarding goed had, maar dat was niet zo; ik heb de plaat een keer los gehad en had daarna de groengele draad niet aangesloten op het frame, fwiet-fwiet. Dat scheelt ook een hoop.
Arie Kabaalstra schreef:voor't steken van Alu.. gewoon eens testen met een "Spaanbrekertje".. gewoon een kort scherp hoekje uitslijpen aan de bovenkant.. dan maakt ie er een klein rolletje van als't mee zit..
En blijft dat rolletje vervolgens niet steken in je snede? Die afsteek-wisselplaatjes hebben nog een 'V' vorm erin zitten zodat de spaan samengedrukt word tot iets dat kleiner is dan de snedebreedte.
'k heb morgen ook een leuke uitdaging. een HSS freesje om Staal te bewerken.. alleen.. op mijn freesbank kan ik niet langzamer dan 110 meter. gaat em niet worden.. denk dat ik het hele spul op de draaibank moet plakken.. :)
Hoezo niet? Even uitgaande van gewoon normaal constructiestaal: 6mm HSS viersnijder, 4000rpm (kon je toch met je Suhner?), 2-3mm diep, 1mm breed, 750mm/min moet de truuk prima doen. Als je maar niet poetst maar snijd en de aangrijpingshoek van die frees beneden de zuiguitdeduim 50 graden houd.
Heb je degelijker staal dan ga je naar 0,5mm breedte, 5000rpm, en 1250mm/min voeding. Zit nog allemaal royaal binnen de capaciteiten van HSS hoor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie