Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door hfjbuis »

keesijp60 schreef: 02 mar 2020 19:26 Beste allemaal


Ik zag deze thread en dat gaat over de spindelmoeren, ik heb een draaibank gekocht een tijd terug en de voeding van deze machine heeft een koperen half moer die je kan ontgrendelen, zodat de voeding stopt, dit onderdeel is versleten de schroefdraad is ver weg, mensen maakten dat nooit schoon en dus de metaalsplinters deden hun werk.

Is er nog aan te komen misschien? of laten maken, ook de moer die jullie hier beschrijven zit er in deze is heel maar de ronde deel wat in de wagen van de bijtel valt heeft nogal speling, zag hier er schroefdraad in zitten.

Ik moet de draaibank een keer in elkaar zetten en in de keuken plaatsen, schuur is vochtig dus dat is er niet goed voor.

Het is een Ferm MD-350.

vrg kees
  • Het makkelijkste is opzoek te gaan naar een reserve "half moer" voor deze draaibank.
  • Je zou een "half moer" kunnen maken uit een gekochte moer en een zelfgemaakte behuizing (moer er in solderen) en daar met de zaag/frees/vijl een "half moer" van maken.https://www.trapeziumdraad.nl/. Je kunt ook op ebay een tap voor trapezium draad kopen en daarmee zelf een "half moer" maken. Dat is allemaal nog te doen omdat je het voorbeeld nog hebt. Kost natuurlijk wel wat tijd.
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Tadango »

Ken je iemand met een 3D printer in de buurt? 1 uit Nylon printen kan ook.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Probeer het eens bij Kappert machines in Raalte, die had nog heel lang onderdelen voor deze ferm draaibankjes.
http://www.kappertmachines.nl/ferm/
Zelf geen ervaring mee, maar heb ook een Ferm MD500 gehad, maar niet lang gehad, was veel te licht voor wat ik wou doen.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door keesijp60 »

Beste allemaal


IK was wat traagjes maar moet moeders beschermen nu, wegens de corona dingen regelen, klaar nu.

Ik heb begrepen dat ik het zelf moet maken, ik ben nu ook nog bezig met een cnc die al bijna geheel in elkaar zit,
ja van watervast mdf, knap stijf, stijf genoeg voor een printplaat frees waar het voor bedoeld is, en natuurlijk
een test. Ik hoor dat je voor precisie beter een geslepen trapezium kan gebruiken? er is wat over geschreven ooit
omdat een printplaat erg precies moet worden gefreest.

Oke de probleem met moer, ik heb inmiddels de slede, bijtelhouder gedaan, deze as was krom, en de moer zat er
heel los in, heb ronde deel er afgehaald en een plaat van staal gemaakt met 4 schroeven m3 zit de moer op dat staal
en dat weer met een dikke m5 in de houder, hoop dat dit stijf genoeg is, ik heb nu 0.2 mm backlash, was eerst veel
meer en zaak was ook slapper, nu lekker stijf.

ze de foto,s.

PS ik heb een tap voor tr12x3 omdat ik deze draad had liggen, boven 3 mm komen is beter van niet, wegens dat dan
de stappenmoter teveel kracht moet zetten, 5 stappenmotordrives zijn onderweg (voor cnc maak er een ander topic voor later).

IN de draaibank zit tr10x2 voor de beitel verplaatsing, deze tap zal ik dan ook eens bestellen, ook oke denk ik voor dez as van
de cnc.

Hoe dat moet met afbeeldingen weet ik niet zo, ik zie dat dit hier niet direct kan.

vrg kees
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door keesijp60 »

hfjbuis schreef: 03 mar 2020 22:00
  • Het makkelijkste is opzoek te gaan naar een reserve "half moer" voor deze draaibank.
  • Je zou een "half moer" kunnen maken uit een gekochte moer en een zelfgemaakte behuizing (moer er in solderen) en daar met de zaag/frees/vijl een "half moer" van maken.https://www.trapeziumdraad.nl/. Je kunt ook op ebay een tap voor trapezium draad kopen en daarmee zelf een "half moer" maken. Dat is allemaal nog te doen omdat je het voorbeeld nog hebt. Kost natuurlijk wel wat tijd.

IK heb nu 3 soorten trapezium tappen, ik wilde de moeren maken uit POM, dat is het beste voor deze cnc welke alleen voor pcb is, kogelomloop is hier nogal overkill namelijk en de dure pcb frezen hebben gewoon trapezium spindels met POM moeren, deze kunstof is erg goed.

IK heb nu ook de motorsturingen, gaan tot 32 microstep max, maar dan moet pc wel hard werken, veel pulsjes nodig, maar gaat prima. Kan ik ook mooie penplotter mee maken. tekst scherper dan inktjet.

https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... 0veDdO-iCq

https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... 9q2TQlR7Fd

https://photos.google.com/photo/AF1QipO ... 2wcFAON6i0
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door benkr »

Kees, je zit andermans topic te vervuilen.
Vooral voor de leesbaarheid is het aan te raden om voor jouw draaibankje een eigen topic te openen, dan blijft DaBit zijn topic leesbaar en kunnen we jou topic ook terugvinden.
En zodra je foto's kunt plaatsen hoor je meteen bij de gevorderden, dus ook dat moet je gaan proberen.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Oscar f1 »

DaBit schreef: 22 dec 2015 23:06
Afbeelding
Hey DaBit,
ik zoek het onderdeel dat jij heb overgehouden na deze conversie,
de behuizing en het wiel van de dwarsslede.
heb je dat nog ( ter overname) ?
Laatst gewijzigd door Oscar f1 op 07 apr 2021 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door benkr »

De splitmoer van een Emco Compact 8 kun je gewoon nieuw bestellen, kost iets van 55 Euro geloof ik.
Ik heb vlak voordat ik mijn Emcootje heb verkocht die split moer nog vervangen. Ik had die moer besteld bij:

https://www.emcoshop.at/emcoersatzzubeh ... rmetr.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ik heb alles nog liggen, maar ik verkoop het liever niet. Ik kan nu nog een compleet originele Emco verkopen, dan niet meer.
Maar als je het tijdelijk nodig hebt tot je wat anders gevonden hebt dan is er best wat te regelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Oscar f1 »

Nou ik zoek geen moertje maar dit :

23241
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door benkr »

Dan moet je toch eens goed naar DaBit zijn laatste foto kijken, dat deel zit er nog gewoon op.
Alleen het handwiel heeft hij er af gehaald.

Ik heb nog wel iets dergelijks van een ander draaibankje liggen, wellicht kun je daar iets mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Neenee Ben, wat je op die foto ziet is een stuk 25 x 25 vierkante stoelpoot op een gedecoupeerzaagd en met-accutol-geboord stukje ijzer gebakken en voorzien van wat zwarte spuitlak om het nog ergens op te laten lijken.
(ik had geen zin om die schuine randjes en gatlocaties van de slede te digitaliseren. We zouden het hier haast vergeten, maar aftekenen en uitzagen werkt ook)

Het originele onderdeel ligt netjes in een doos weggestopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door benkr »

Okee, dan heb ik het dus verkeerd gezien. Betekent wel dat het er op die foto toch best aardig uitziet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Dat is het hele bestaansrecht van matte of zijdeglans zwarte spuitlak :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie