Emco Compact 8 CNC-ombouw

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

DaBit schreef:Polder...
Links sloot, rechts sloot, geen kip op de weg want zonder creatief asfaltgebruik niet als doorgaande weg te gebruiken, 2 kilometer zicht rondom. Met 60 of 80 val ik in slaap en rij ik de sloot in dus da's pas echt onveilig.

CCMT/CCGT heb ik een rechts buitendraaibeiteltje en boorbeiteltje, inderdaad met kennametal plaatjes van Ebay. Werkt ook prima, maar die V... is met z'n spitse 35-graden punt net wat flexibeler (doch wel fragieler), zeker als het ding CNC-gestuurd is want dan kun je contouren gewoon programmeren en bijvoorbeeld het profiel van een slangpilaar kan ik met een CCGT in SCLCR houder niet makkelijk maken (nouja, je kunt de boel ook nog schuin zetten), met een V... wisselplaat of afsteekbeitel met gemak.
Maar voor zo'n V... hoef ik ook niet zoveel wisselplaatjes; houdertje en 2 plaatjes is zat en dat kost de wereld niet.
Onder een hoek zetten kan heel mooi met die multifix houders.
Je kunt ook houders kopen waar de hoek anders, en waar je de andere 2 snijkanten ook gebruiken kunt.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door javanree »

Fraai gedaan !

Wat betreft die CreateTool houders, je bedoelt grootte A in plaats van Aa neem ik aan? Ik zie nergens AAA
Overigens gaat A nooit passen op een standaard Emco 8 ; ik moest op mijn Emco kloon voor een Aa al de beitelslede licht laten vlakken omdat anders de 12mm beitels niet op hoogte gesteld konden worden. Al laat jij natuurlijk die slede in de CNC ombouw weg... dan slechts kwestie van vulblok slim dimensioneren.

Toerental van zo'n Emco klauwplaat : 3000 lijkt me op het randje, maar 2000 kun je sowieso veilig doen.
Maar als je zulke hoge RPM's wilt, ben je meestal toch beter af met een spantang. Goedkope MK3 houder nemen die in de Emco spil past (vastzetten met draadeind door de spil, achterkant prop + moer) , spantang type nemen wat handig uitkomt (je zult voor je frees al wel ER25 / 32 / 40 hebben?) Die houders kosten vrijwel niets op eBay. Beetje vogelen met een gaatje in de M12 aantrekstang en je hebt zelfs een achteraanslag, ideaal voor seriewerk.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Zo'n emco heeft toch een flensopname?
ER flensplaat pakken:
Zo'n dingetje
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... let-Chucks
Dan zijn toeren zowiezo geen probleem en je kunt behoorlijke lengtes kwijt, geen meters natuurlijk :lol:
Even een pasrandje d'r in maken en de juiste steekcirkel en klaar 8)

Ik heb (helaas) een L00 taper als spilneus, dus dat gaat bij mij niet platen tenzij ik een keer een opspanplaat tegenkom en die aan kan passen.

Over die klauwplaten, er zijn maximale omtreksnelheden beschikbaar voor nodulair en lamellair gietijzer.
Kan die zo niet terugvinden, maar als je daar boven gaat komen wordt het wel behoorlijk link.
Heb zo eens een gietijzer koppeling gezien die uiteen geklapt was door een zgn backdrive.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

er zijn vooral Stalen klauwplaatjes voor dergelijke bankjes die best wel een bak toeren mogen draaien..

momenteel ben ik bezig met een batch Aluminium onderdelen.. Mooi dat mijn Emcootje 5 op standje "full speed and a half" staat.. 3000 toeren.. gas op die lollie.. voeden met 400 mm/min..

'k ga zo weer even een speciaal spantangetje maken.. :).. en ook die.. ja.. lekker klein.. die mogen ook wel op 3000 toeren..

(Gietijzeren) klauwplaten hebben meestal wel een aanduiding met het maximale toerental
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

assink schreef:Zoiets bedoel je misschien?
http://www.glanze.com/indexable-tool-ho ... sdjcr.html
Meer zoiets dan: http://www.glanze.com/indexable-tool-ho ... sdncr.html

Hoek veranderen kan met mate ook door de beitel in een hoek in de multifix te plaatsen.

Al dacht ik 'als ik toch die kant op ga, waarom dan niet meteen nog wat extremer kwa punt?'. Dan kan een groter bereik van contouren in 1 opspanning gemaakt worden, met als keerzijde dat de beitelpunt fragieler is en minder materiaal verwijdert. Maar hard hoeft het bij mij niet te gaan allemaal, dus zodoende die VCGT plaatjes.

Maar dat DCxT spul is wel een heel eind gangbaarder inderdaad. Zal misschien toch wel een reden hebben...
javanree schreef: Wat betreft die CreateTool houders, je bedoelt grootte A in plaats van Aa neem ik aan?
Euhhh, ja. Ik was even in de war.
Overigens gaat A nooit passen op een standaard Emco 8
Als je de beitelslede handhaaft niet nee. Op de kruisslede past-ie opzich wel, maar dan is-ie nog groot.
Toerental van zo'n Emco klauwplaat : 3000 lijkt me op het randje, maar 2000 kun je sowieso veilig doen.
Maar als je zulke hoge RPM's wilt, ben je meestal toch beter af met een spantang.
Ja, dat weet ik. Maar zo'n drieklauw is een verrekte praktisch ding, dus die zal de meeste tijd wel gemonteerd zijn. Als die ook hoog toerental haalt is dat wel prettig. Op een stukje rond van 20mm is 2000rpm nog 'maar' 125m/min snijsnelheid.
assink schreef:Zo'n emco heeft toch een flensopname?
ER flensplaat pakken
Ooit doe ik dat ook wel :P
Over die klauwplaten, er zijn maximale omtreksnelheden beschikbaar voor nodulair en lamellair gietijzer.
Kan die zo niet terugvinden, maar als je daar boven gaat komen wordt het wel behoorlijk link.
Ja, als ik wist wat voor materiaal er precies gebruikt was voor die klauwplaat was het handig.
Misschien maar gewoon wat aan de veilige kant houden met 2000-2500rpm. De onafhankelijke vierklauw is zowiezo al een stuk groter en mag vast geen 3000 toeren, dus dat voorkomt ook 'oeps'.
Hoeft er ook iets minder snel de overbrenging gewisseld te worden bij lagere toeren; 1.1kW servootje levert weliswaar al 3x het vermogen van het originele motortje, maar het is nog steeds geen koppelmonster dat het hele bereik van 0 af pakt. Dan zou ik die dikke watergekoelde servo moeten monteren, en die bewaar ik nog even.
Arie Kabaalstra schreef:er zijn vooral Stalen klauwplaatjes voor dergelijke bankjes die best wel een bak toeren mogen draaien..
Dat ze er zijn weet ik. Nu nog weten of wat ik heb dat ook veilig mag.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

als er geen Max RPM op staat.. mag je gewoon tot Max RPM van je Emcootje..
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door Tiny »

Arie Kabaalstra schreef:als er geen Max RPM op staat.. mag je gewoon tot Max RPM van je Emcootje..
Dat lijkt me een uitspraak waar je misschien nog een keertje over moet nadenken
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ja, da's 1700rpm.

Lees ik hier, dan lees ik:
Some higher-speed versions were also manufactured and fitted with a pulley set that gave a bottom speed 200 r.p.m. together with a top of over 3000 r.p.m. While ideal for smaller work these models, which are very rare, are best avoided for model-engineering purposes. Using a 0.5 h.p. 1375 r.p.m. 1-phase motor the normal speed range was: 100, 250, 350, 500, 850 and 1700 r.p.m.
De hamvraag is echter of ze dan behalve die pulley-set nog iets anders gewijzigd hebben; kleiner drieklauwtje ofzo.

Volgens mij moet je best hard zoeken naar een 110mm drieklauw die geen 3000rpm mag hebben en is het grootste risico bij die toerentallen het loskomen van het werkstuk. Ook niet iets om te onderschatten overigens.
Maar zo'n massa op 3000rpm die boem zegt is iets wat ik liever niet meemaak, dus even hier navragen en wat googelen is wel op z'n plek.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door assink »

Als het gietwerk is, dan zullen er zowiezo balanceer gaten in zitten. Als ie van staal is, hoeft dat niet zo te zijn. Of het staal of gietwerk is zou je kunnen testen op verschillende manieren.
Je zou de klauwplaat eens uit elkaar kunnen halen, en misschien kom je daar al wat in tegen, bijvoorbeeld onbewerkte oppervlakken van gietwerk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

Ik zal die klauwplaat eens loshalen als de X-as draait. Dat hoopte ik dit jaar nog voor elkaar te krijgen, maar peuter&kleuter waren in zo'n bui dat je 12 uur lang 'doe niet, blijf af, kom hier, ruim op' in verschillende volgorde aan het roepen bent, zucht.

Het is dus gebleven bij de meetklok een workout geven:

Afbeelding

En kwa frezen heb ik een record. Ik geloof niet dat ik ooit eerder een frees zo goed kapot heb gekregen :mrgreen:

Afbeelding

Volgend jaar poging 2.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:En kwa frezen heb ik een record. Ik geloof niet dat ik ooit eerder een frees zo goed kapot heb gekregen :mrgreen:
Hebbie goed gedaan, hoop dattie in een andere prijsklasse zat dan die van mij ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door spinningwheels »

DaBit schreef:maar peuter&kleuter waren in zo'n bui dat je 12 uur lang 'doe niet, blijf af, kom hier, ruim op' in verschillende volgorde aan het roepen bent, zucht.
Is dat niet gewoon standaard Peuter/kleuter gedrag 24-7-365.
En als het tieners zijn word het nog veel erger, die kun je het beste vergelijken met een 50 kilo zak hoog explosief materiaal met een uiterst kort en brandbaar lontje.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: Hebbie goed gedaan, hoop dattie in een andere prijsklasse zat dan die van mij ;-)
Ja hoor, dat was gewoon een 8mm niksbijzonders freesje. Kost nog steeds niet niks en zonde dat-ie stuk is, maar hij heeft me al goed gediend en vertoonde al wat ouderdomsverschijndelen. Dus heel wakker lig ik er niet van.
spinningwheels schreef: Is dat niet gewoon standaard Peuter/kleuter gedrag 24-7-365.
Ja, maar de mate waarin varieert. Gister warten het twee schatjes. Maar vandaag was zo'n dag dat ik het na 2 uur eigenlijk wel ketsbeu was. Maar helaas, toen was het pas 9 uur 's ochtends.
En als het tieners zijn word het nog veel erger, die kun je het beste vergelijken met een 50 kilo zak hoog explosief materiaal met een uiterst kort en brandbaar lontje.
Klinkt anders als verbetering ten opzichte van 2 neutronenbommetjes :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco Compact 8 CNC-ombouw

Bericht door mjeuring »

DaBit schreef:Klinkt anders als verbetering ten opzichte van 2 neutronenbommetjes :lol:
Nope, vergeet het maar. Niets kan aan driftbuien van vrouwlijke pubers tippen.....
Plaats reactie