draaibeitels slijpen: welke slijpsteen?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: draaibeitels slijpen: welke slijpsteen?

Bericht door pieter dr200 »

voor het slijpen van hartmetaal gebruik je diamant of een sc80 slijpsteen (meestal groen) en voor het slijpen van hss/toolbit een witte edel korund of cbn.

voor een hobby gebruiker zou ik gaan voor twee stenen om de volgende redenen.
indien je ze van een goede kwaltijd koopt doet het slijpwerk er niet van onder ten opzichte van cbn of diamant.
stenen zijn ook vele malen goed koper dan cbn of diamant, een steen koop je voor ongeveer een €25,- en een diamant/cbn schijf betaal je al gauw een kleine €200,- uiteraard van een goede kwaliteit Tyroliet o.i.d.
de donkergrijze slijpstenen (normaal korund) zijn bedoeld om een draadeind af te bramen enz.
koop in ieder geval geen stenen bij hbm die slijpen niet maar wrijven alleen. zelf gebruik ik stenen van Tyroliet een sc80 voor hm en een edel korund korrel 80 voor hss/toolbit, werkt perfect en heb ik al heel wat beitels op geslepen.
op de borenslijper die ik heb zit een cbn schijf op en daar ben ik zeer tevreden mee, bijna geen slijtage goede afname capaciteit en weinig warmte inbrenging. maar dat is ook prof spul een geen hbm.
slijpmachines worden vaak geleverd met goedkope slijpstenen wat opzig erg jammer is.
ik heb sinds kort een vertex u2 en daar zit ook een low budget slijpsteen op, 5x erlangs en hij gaat poetsen ipv slijpen, zelf ben ik van plan om er een cbn schijf op te zetten. maar dat is puur een overweging om wat sneller te kunnen werken omdat ik het bedrijfsmatig gebruik.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: draaibeitels slijpen: welke slijpsteen?

Bericht door assink »

Hier in de buurt zit het voormalige flexovit, inmiddels saint gobain. Kan daar als particulier niet terecht, maar weet wel een dealer van dat spul. Maar eens zien dat ik daar wat schijven vandaan haal.
De huidige schijven op de DDR werkbankslijper hebben te veel hout en ander (mis)bruik gezien.
Aluminium is nog zoiets bijvoorbeeld :roll:, ik wist ook niet beter ooit :oops:
pieter dr200
Berichten: 149
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: draaibeitels slijpen: welke slijpsteen?

Bericht door pieter dr200 »

op zich is dat helemaal geen schande aldoende leert men.
als het nou moeilijk word om er aan te komen laat het dan even weten dan vraag ik het op bij de groothandel.
keesijp60
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:57

Re: draaibeitels slijpen: welke slijpsteen?

Bericht door keesijp60 »

Mooi stukje om te leren. Download de pdf

https://mvsv.nl/wp-content/uploads/2013 ... aien-1.pdf

vrg kees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: draaibeitels slijpen: welke slijpsteen?

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb zelf zo'n goedkope slijpsteen van HBM, zo'n Diamantschijf.

en die gebruik ik veelvuldig om VHM mee te slijpen, en dan niet even een haartje eraf tot ie weer scherp is, maar ook gewoon complete binnendraaibeiteltjes uit ø4 mm hardmetaal staf (botte of gebroken freesjes).. en dat gaat primagoed.. de buitenrand begint nu wel wat rond te worden, dus bestel ik binnenkort wel weer een nieuwe, dan kan ik deze schijf gebruiken voor het "voorslijpen" of simpelweg vlak slijpen van snijkanten..

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... en-model-2

Deze dus..
Plaats reactie