AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door FransVee »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jan 2022 17:26 4000 toeren?.. dan zit je met 200 meter snijsnelheid op 16 mm, als je hoofdzakelijk dat kleine werk doet.. heb je meer aan een Schaublin 130 VM of iets van die strekking..
Mijn EMCOturn 120 kan 4000 toeren draaien, ik programmeer de begrenzing meestal op 3200 toeren als ik Titanium sta te draaien..
16 mm is toch nog niet heel erg klein? (Ik heb nu een EMCO Compact 5 (en een SL)) dus wellicht is mijn beeld van klein wat vertekend. :lol:
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door FransVee »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 jan 2022 17:53
De Ergonomic is een conventionele schuinbed machine.

Die zullen wel voor de meeste mensen buiten budget liggen, maar als je het bestaan er van niet weet, kun je ze ook moeilijk vinden.
Die hebben meestal de prijs "Op aanvraag". Mijn ervarig is "Op aanvraag" = "ver boven mijn budget".

Wat is daar eigenlijk het verhaal achter? Waarom noemen handelaren niet gewoon een prijs in hun advertenties?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door Arie Kabaalstra »

FransVee schreef: 24 jan 2022 18:09
Arie Kabaalstra schreef: 24 jan 2022 17:26 4000 toeren?.. dan zit je met 200 meter snijsnelheid op 16 mm, als je hoofdzakelijk dat kleine werk doet.. heb je meer aan een Schaublin 130 VM of iets van die strekking..
Mijn EMCOturn 120 kan 4000 toeren draaien, ik programmeer de begrenzing meestal op 3200 toeren als ik Titanium sta te draaien..
16 mm is toch nog niet heel erg klein? (Ik heb nu een EMCO Compact 5 (en een SL)) dus wellicht is mijn beeld van klein wat vertekend. :lol:
Voor jou misschien niet.. maar dan raadt ik je aan om een spantanginrichting te zoeken voor bij je machine.. klauwplaten.. en hoge toerentallen ben ik geen liefhebber van.. en de gemiddelde klauwplaat ook niet.. zeker 4klauwen niet..

Zelf hanteer ik "Klein is pas als ik het niet meer zonder pincet kan beetpakken."
DSCN4880.JPG
en die heb ik op mijn EMCO Compact 5 CNC gedraaid.. mijn EMCOturn 120 kan ook niet veel groter aan dan ø100, en voor mij is dat enorm.. :lol:
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door pieter dr200 »

Wanneer zijn eigenlijk de laatse DR1ssen geproduceerd?
ik vermoed dat deze tot begin jare 70 gemaakt zijn, eind jare 70 en begin 80 begon het cnc in opmars te komen.
en nam de vraag enorm af.

in de hoogtijd dagen van hembrug werden er 40 dr1 banken per week geproduceerd met een wachttijd van 2 jaar.
Ik neem aan dat als ik een meetklokje op de langsslede zet (met de taster uiteraard op het bed) ik een goede indruk krijg van de staat van het bed. Al lijkt mij op de losse kop beter omdat die op een ander gebied van het bed zit. Maar of dat praktisch "snel" te doen is vraag ik me af.
nou dit werkt niet omdat als er slijtage zit de slede hier overheen gaat, dus als je naast de slede b.v. 0.05 mm lager zit meet je verderop ook weer fout doordat de slede door een kuil gaat.

wat je zou kunnen doen is een slijpdoorn in de hoofdas zetten en hier een meetklok over laten lopen, dit geeft een beter beeld.
Maar in het kader van weten wat je meet. Wat is een acceptabele slijtage?
dat is afhankelijk wat je er mee wil gaan doen, ga je kleine werkstukken maken of lange assen afdraaien.

4000 toeren is makkelijk als je het nodig heb, maar met lagere toeren kan je ook net zo goed draaien.
zelf heb ik een aantal keren per jaar dat ik er gebruik van maak, onder andere voor het draaien van las elektrodes.
deze elektrodes draaien we uit rond 6mm koper naar rond 3.2mm en dan is het wel prettig dat het dan kan.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door javanree »

assink schreef: 24 jan 2022 15:29 Dan vind ik weiler met variomatic denk ik nog wel mooier.
Veel van die machientjes hebben maar een heel beperkt vermogen en vaak zijn ze bij weiler dan ook kaal , dwz enkel langsvoeding (en niet omkeerbaar)
Op de MTS achter gestaan maar ik had liever de Weiler primus met 18 schakelmogelijkheden van 60-3000rpm
Dat is nog steeds de droombank voor de hobby hier :roll:
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door assink »

hmm.. dat is ook weer zo uiteraard.
Hier een rus met versnellingsbak met voorkeuze mogelijkheid.
Motor met 1 toerental, en 12 versnellingsbak. Toerental van 20-2000 als je het dubbelwerk mee telt.
Voor het mooie moet er nog een VFD achter met remweerstand, die verouderde russische elektra heeft de geest gegeven.

Even vertalen met google translate. Hier kan ik er 3 van kopen voor de prijs van 1 mooie AI.
http://stanki-katalog.ru/sprav_1i611.htm
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door FransVee »

Arie Kabaalstra schreef: 24 jan 2022 17:26
Zelf hanteer ik "Klein is pas als ik het niet meer zonder pincet kan beetpakken."

DSCN4880.JPG
Zo, dat is een grote lucifer :lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door benkr »

Op Marktplaats staat momenteel een AI DR1s te koop, het is het oude model, met open voet middel onder, maar hij heeft wel langs én dwarsvoeding én in tegenstelling tot mijn draaibankje ook een snelkoppling op de klauwplaat. Ik zou als de bliksem het ding gaan bekijken, er zitten zelfs een complete set spantangen bij en ook een 4 klauw.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door benkr »

Vergeten de link mee te sturen, hier alsnog:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... -draaibank
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door Hessel Oosten »

Wel even tevoren goed dit "bestuderen":

https://www.youtube.com/watch?v=go16WJSI-54

Hessel
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door FransVee »

benkr schreef: 25 jan 2022 22:51 Op Marktplaats staat momenteel een AI DR1s te koop, het is het oude model, met open voet middel onder, maar hij heeft wel langs én dwarsvoeding én in tegenstelling tot mijn draaibankje ook een snelkoppling op de klauwplaat. Ik zou als de bliksem het ding gaan bekijken, er zitten zelfs een complete set spantangen bij en ook een 4 klauw.
Bedankt voor de tip. Daar wordt al aardig op (en over) geboden.
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door FransVee »

Hessel Oosten schreef: 26 jan 2022 10:57 Wel even tevoren goed dit "bestuderen":

https://www.youtube.com/watch?v=go16WJSI-54

Hessel
Ai (als in oef, en niet als in Artillerie Inrichtingen)
FransVee
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jan 2022 23:30

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door FransVee »

pieter dr200 schreef: 24 jan 2022 20:25
Wanneer zijn eigenlijk de laatse DR1ssen geproduceerd?
in de hoogtijd dagen van hembrug werden er 40 dr1 banken per week geproduceerd met een wachttijd van 2 jaar.
Zijn er gegevens over de nieuwprijs van een dr1 toendertijd? Ik ben wel benieuwd.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: AI Hembrug DR1 gehard bed herkennen

Bericht door benkr »

Hembrug was een Defensie bedrijf wat naar mijn weten (voor 1982) nooit iets verkocht heeft, de productie was bedoeld voor intern gebruik, elke Artillerie afdeling had destijds een eigen werkplaatsje waar zo'n draaibank standaard stond.
In 1982 heeft Defensie dit bedrijf afgestoten en is als zelfstandig bedrijf verder gegaan, het bestaat nog steeds. Deze gang van zaken was niet uniek, Defensie heeft op deze manier meerdere specifieke afdelingen gesloten c.q. overgedaan aan een commerciële partner. Ik heb zelf ooit in een dergelijk traject gezeten, toen wilde het personeel verzelfstandigen maar wilde militaire top ons niet kwijt.
Het nieuwe Hembrug heeft al de oude voorraden en documentatie afgestoten, de fa. Schinfa heeft dit voor een groot deel opgekocht.
Plaats reactie