Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door motormuis »

wat let je om de spiebaan met een frees te maken belangrijk is immers alleen de brede van de spiebaan
hoe die eruitziet maakt niets uit
flens op de freesbank en met een frees boren steeds een paar tiende opschuiven tot je de diepe heb dat de spie past
je ka de flens ook schuin opspannen
ik heb dit geintje in het verleden wel eens toegepast toen ik nog geen frees had op de boormachine en het werkte ook
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door assink »

Volgens mij loop de spie wel evenwijdig met de hartlijn van de spindel, dus die hoek is niet nodig, dan maak je 'm op bepaalde plekken onnodig diep lijkt me.
Tenzij die Italianen? ook nog bedacht hebben om dat nog weer anders te doen.
Of een spiebaan met een metrische maat kan ook nog roet in het eten gooien :lol:

Dacht dat dit zelfde probleem ook bij Meuser draaibanken speelde, ook de maatvoering van een L-type maar dan met metrische draad. Maar daar kan spinningwheels vast wel antwoord op geven.
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

assink schreef: 24 jun 2021 12:02 Tenzij die Italianen? ook nog bedacht hebben om dat nog weer anders te doen.
De spiebaan loopt inderdaad evenwijdig aan de hartlijn van de spindel.
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

hfjbuis schreef: 24 jun 2021 09:15
assink schreef: 24 jun 2021 08:05 Alleen heb ik geen schaafbank, en ik weet niet hoe jouw werkplaats eruit ziet
Ik maak de spiebaan op de (CNC) draaibank met de tool in de toolpost. Dat gaat prima in POM en aluminium ook zonder de spindel vast te zetten. Staal heb ik nog niet geprobeerd.
Mijn werkplaats is voorzien van een draaibank (de AVM dus 8), een schaafbank(je), Cincinnati Chomienne EL205, een A-I Hembrug tafelboormachine en een (Roemeense) gereedschapmakers tafelboormachine. (met drie man te tillen) Uiteraard wat gereedschapslijpmachines voor de toolbits en widiabeitels.
Ja, ja, ouderwets, maar het werkt voor mij.
Ik heb jaren terug eens een nieuwe pompas moeten draaien die (vreemd genoeg, want nooit meer gezien) van brons was. Midden op de oceaan moet je je nogal eens behelpen, maar de spiebaan heb ik er destijds ook op de draaibank in gestoken. Deze as werd rechtstreeks op de motoras geperst en had dus een blind gat. Eerst een uitloop voor de toolbit in de naaf gedraaid uiteraard.

Ik ben van plan de spiebaan er op de schaafbank in te steken
Laatst gewijzigd door JuanPescador op 26 jun 2021 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

assink schreef: 24 jun 2021 08:05 Sorry, gisteravond helemaal vergeten. Zal ff een herinnering in m'n telefoon plaatsen zodat ik het niet weer vergeet :roll:
En, is het nog gelukt naar de L00 flensen te zoeken Assink? 8)
Die ouwe Tony uit de US of A heeft wel leuke humor, leuk filmpje, en ja, daar komt het op neer hé
JuanPescador
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jun 2021 20:54
Locatie: Up North

Re: Gezocht voor AVM draaibank type MS155

Bericht door JuanPescador »

motormuis schreef: 24 jun 2021 11:12 wat let je om de spiebaan met een frees te maken belangrijk is immers alleen de brede van de spiebaan
Há motormuis, dank voor de suggestie.
Ja, zou misschien kunnen lukken, maar ...... Jan heeft geen freesbank! (Helaas)
Ik heb er uiteraard wel even over nagedacht, maar acht door "de halve cirkel" die aan de bovenzijde van de spiebaan ontstaat met jouw methode de kans groot dat ik ter plaatse in de schroefdraad terecht kom.
Brootsen zou wel gaan denk ik.
Heb ik een handpers voor.
Plaats reactie