tekening van mallen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

tekening van mallen

Bericht door andrefc101 »

Ik heb de volgende uitdaging: voor mijn nieuwe werkbus (Merc Sprinter) moet ik mallen maken voor een tussenschot (van HPL berken multiplex 15mm) en diverse andere kasten. Nu wil ik dat tussenschot (laten) frezen op een grote router. Van die mallen wil ik dus (in VCarve Pro) tekeningen en GCode maken. De vraag is: hoe krijg ik nu een precieze tekening van mijn mallen. Iemand een idee hoe dit in z'n werk gaat.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: tekening van mallen

Bericht door Mcgyver »

als je met de hand een mal maakt dat past dan moet de mal opgemeten worden met een taster...


je kan ook een nette mal maken met de hand goed vlakmaken en met het uiteindelijke materiaal met een bovenfrees het spul op maat frezen dmv een kopieerfrees..


scheelt gedoe kan je zelfs nog 3 of 4x herhalen als het moet :mrgreen:

je kan evt deels met stukjes mdf vormpjes uitzagen met de decoupeerzaag zorgen dat je mal compleet goed past, deze tapen of schroeven op het juiste materiaal en kopieerfrezen .. das zon freesje met een lagertje aan het eind ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
zeeschuim

Re: tekening van mallen

Bericht door zeeschuim »

op de frees leggen, met een cameraatje of laserpointer belangrijke coördinaten vastleggen, met http://www.ransen.com/pointor/ dxf maken, dxf aanpassen met radiussen of bogen, en vreeselijk frezen
zeeschuim

Re: tekening van mallen

Bericht door zeeschuim »

scheepstimmerluiden maken mallen met stroken mdf van 6 mm die ze stuk voor stuk pas maken en aan elkaar schroeven of sneller: lijmen met een hotmelt pistool
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door andrefc101 »

@McGyver: Dat kopieerfrezen met een bovenfrees is misschien wel een goed idee, zoek ik ff uit.
@Zeeschuim: goed idee, om van stroken mallen te maken en te verlijmen tot een grote mal.

Nu nog ff iemand vinden die deze mallen kan scannen om er een dfx of wat dan ook van te maken, ik heb allen (als controlfreak) graag in de computer staan ;-)

Ik kan met deze ideeën wel weer even verder, bedankt zover mannen!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keukenbouwer, carroseriebouwers en dergelijke hebben tegenwoordig soms een 3d meet-instrument. Werkt met een uitrol kabeltje en een meetkop die de hoek meet (2 assen). Ik weet dat Nancyklomp watersnijtechniek zo'n instrument heeft.
Is natuurlijk ideaal voor dit soort klussen. Zoek anders ook eens op google naar trapspin en kijk het truucje af.
Als je een kleinere plaat pakt, zet je neer, en je niet allemaal latjes vast die tot in de belangrijke punten komen. Die punten kun je dan overnemen op een grote plaat, vloeiende lijn ertussen en zagen maar.
Je kunt ook eens informeren wat het kost als ze zo'n paneeltje even waterstraal snijden.
Afbeelding
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ooit een Tussenwand voor mijn Hyundai busje gemaakt met hulp van mijn vader.. die had een eenvoudig trucje.. een plaat (afval) hout in de bus zetten.. en met een duimstok de contour van de wand volgen.. was eigenlijk zo gepiept.. grote plaat Multiplex gepakt.. de gemaakte malletjes erop gelegd ( na zagen en passen ) en toen de wand in één keer gezaagd en geplaatst.. zat er strak in..

als je er twee referentiepunten opzet.. kun je met 2 "passer" snijpunten pakken op de contour, en die in je tekening zetten.. Connect the dots.. :)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door andrefc101 »

Leuk, al die tips, zit altijd wel iets bruikbaars en leerzaams tussen.
@Arie, die truc ken ik wel, als oud-burgertimmerman hem ik die zelf genoeg gebruikt: pasvoegen noemen ze dat.

Maar mijn probleem zit hem niet zozeer in het maken van de mal, dat is absoluut voor mij geen punt.
Maar om van de mal een dfx ofzo te maken, dat is de uitdaging. Dus het opmeten van de mal en overzetten in de computer, dat is de uitdaging. Misschien inderdaad uitgaan van een rechthoek , en dan met passerpunten een tekening maken, afijn, ik ga het proberen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Een passer is een zeer zuiver en doeltreffend meetinstrument.. Ik heb ook mijn motorhelm zelf gespoten.. en om het patroon er symmetrisch op te krijgen, maak ik ook altijd gebruik van passers..

als je een stokpasser hebt, dan kun je vrij zuiver werken..
zeeschuim

Re: tekening van mallen

Bericht door zeeschuim »

beetje overkill, een proliner (22000ex btw) en een waterjet van 80 ruggen.
nog een idee: met een total station kun je het ook inmeten of de leica 3d disto.
ook leuk!
Dit kan ook nog:http://www.nemi.com/digitizer.htm
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door andrefc101 »

Mooi spul Cees, beetje overdreven voor mijn mal, maar blijft mooi ;-)
tosh
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2010 14:35

Re: tekening van mallen

Bericht door tosh »

Andre misschien kan je hetzelfde doen wat ik ook doe voor interieur betimmeringen:
kies twee of drie vaste punten op je mal, punten verdelen in het vlak en niet aan de rand (een tip is google "how round is your circle" een leuk en ander onderwerp 8) ). Meet vanuit deze punten naar gemarkeerde of strategische punten op de randen van je mal, dus voor elk punt op de rand van de mal naar de twee of drie vaste punten op je mal (per punt dus twee of drie meetwaardes).
Nu heb je een lijst van gegevens die je in een 2d cad programma weer kan uitzetten (cirkelsegmenten) door middel van Arie's voorstel "connect the intersections (dots)".
Deze methode pas ik al toe toen ik Autocad R9 ( Dos) :shock: kocht, dus twee tot drie vaste punten, hoek kozijn, kolom of een zelf opgestelde statief (verzwaard) en dan vanuit deze punten m.b.v. meetlint (tegenwoordig laserpointer/meetlint) naar alle hoeken of punten van belang van de ruimte (herinnering aan mijn opleiding bouwkunde "driehoeksmeting"). Nu heb je je object redelijk nauwkeurig en digitaal, de nauwkeurigheid is natuurlijk afhankelijk van diegene die het opmeet :lol:
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door PaulBng »

Scherpe foto maken en als achtergrond of vage overlay in je tekenprogramma?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: tekening van mallen

Bericht door Swake »

Ruitjespapier, of zelfs millimeterpapier, onder de mal leggen en overtekenen. Eventueel een hoop velletjes papier aan elkaar plakken om het groot genoeg te krijgen.

Overzetten naar een tekenprogramma is kwestie van coördinaten intikken. Keep it simple 8) .
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie