Wat is Wire-Cutting

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door cocodile »

Er is een gast die op Ebay de complete set pcb's aanbiedt voor de HS3100/3600......
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: Dabit.. heb jij overigens een idee hoe je zo'n generator zou kunnen bouwen?..beetje het idee van een schakelende voeding denk ik?.. dat je eerst een wisselspanning van 240VAC naar 100VDC gestabiliseerd jaagt, en em dan door een blokgolfgenerator trekt.. met een frequentie van laten we zeggen 1KHz?, met een regelbare blokbreedte?...
Ja, zo ongeveer. De uitwerking is nog wat lastiger, de spanningspulsen zijn volgens mij geen 'blokken', je wilt de stroom regelen (en afhankelijk daarvan ook weer de spanning; een boogontlading is een negatieve weerstand), de balans tussen de stroomtoevoer onderaan en bovenaan dynamisch bijstellen, misschien wil je ook nog met wisselen van de polariteit spelen tbv anti-elektrolyse en verminderde slijtage aan je draad/zinkelektrode, etc.

Een atoombom bouwen is ook maar een kwestie van twee halve bollen plutonium bij elkaar brengen, beschieten met neutronen en ze dan een tijdje bij elkaar zien te houden he?

Niet gehinderd door enige kennis zou ik de boogspanning trouwens indirect meten. Je weet de stroom onderaan en bovenaan, de weerstand van de draad, de lengte van de draad en de spanning onderaan en bovenaan. Rekendereken, voila, boogspanning.

Magoed, lees een paar patenten, en je hebt een vrij aardig idee hoe je zoiets op moet zetten :D

Dat rekendereken en bijsturen en interfacen met je voedingsbron en draadtransport etc. kun je trouwens uitstekend met LinuxCNC doen. Dat spul heeft alles aan boord om het hele besturingsdeel voor z'n rekening te nemen inclusief de specifieke EDM eisen. Dat maakt de generator wel weer wat simpeler; die kan dom blijven en word door een slimme sturing gecontroleerd.

Magoed, voor een eerste experiment lijkt me dat een 100VDC voeding, een weerstand voor de stroombegrenzing en een paar condensatoren al moet werken. Het mechanische deel lijkt me een stuk complexer om nauwkeurig te krijgen (zie die relatief slappe draad maar eens op de paar micron nauwkeurig gepositioneerd te krijgen over zo'n vrij grote afstand bijvoorbeeld. als dat spul vonkt gaat die draad ook resoneren alsof het een gitaarsnaar is).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat het mechanische deel betreft.. "ach".. ik heb een brochure gevonden van de HS 100.. en daar staan wat richtwaarden in. zoals daar zijn:
Draadspanning: Max 1500 g
Draadsnelheid: 0-120mm/sec
alleen de diamond guides.. $200,- per stuk.. eens kijken of ik dat ook op een andere manier kan opvangen..
die Brother kan maximaal 100 mm werkstukhoogte aan.. ik zou met de helft al blij zijn..
't contact wordt bij "duurdere machines" met een VMH contacblokje overgebracht.. ik denk dan "CNMG 1204 wisselplaatje ritselen ergens"

Ik zou al blij zijn als ik wist hoe ik een spanningsbron zou moeten maken.. volgens de grafische weergave op de Mitsubishi, in het scherm waar je de stroom instelt, daar werd een blokgolf weergegeven, waarbij je de "off-time" kon regelen.. dus.. als je een blok golf hebt, met laten we zeggen 1KHz.. dan duurt elke puls nominaal 0.0005 sec.. maar, dan zou je ook nog kunnen kiezen om de boel op te schuiven naar 0.0003 off, en dus 0.0007 on-time.. of andersom.. om meer tijd te hebben voor het spoelen.. als je dikker materiaal aan het verspanen bent.. eigenlijk meer verdampen dan verspanen.. maar dat terzijde..

LinuxCNC.. ja.. 't kan veel.. maar ik weet weer niet veel van Linux.. de laatste versie waar ik mee gewerkt heb.. dat was RedHat 6 ofzo.. lang gelee.. 1999 ofzo.. 14 jaar geleden dus.. en .. ik kan nog geen C++ schrijven om even zelf een GUI te bouwen..
Bovendien heeft Bert onlangs iets in USBCNC gemaakt, om Feed Hold extern te kunnen schakelen.. dat zou mooi zijn bij draadbreuk.. dan kun je 'm opnieuw inschieten.. en dan verder..

Al zou ik bijvoorbeeld een PCB kunnen frezen, een resem componenten erop solderen, een Trafo eraan.. prik erop.. en gaan.. dat zou ik al leuk vinden..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: alleen de diamond guides.. $200,- per stuk..
Ja, da's de prijs die je betaalt voor nauwkeurigheid... Is met lagers, lineaire geleidingen en kogelomlopen niet anders.
't contact wordt bij "duurdere machines" met een VMH contacblokje overgebracht.. ik denk dan "CNMG 1204 wisselplaatje ritselen ergens"
Ik denk 'MIG contacttipje', maar dat zal wel weer te simpel zijn :lol:
Ik zou al blij zijn als ik wist hoe ik een spanningsbron zou moeten maken.. volgens de grafische weergave op de Mitsubishi, in het scherm waar je de stroom instelt, daar werd een blokgolf weergegeven, waarbij je de "off-time" kon regelen..
De schematische weergave op zo'n scherm hoeft niet noodzakelijkerwijs helemaal overeen te komen met de werkelijkheid he? Magoed, je kunt wel zo beginnen. Als we een hightech voedingsbron op 100% stellen zal dat de 70% 'mooiheid' vast wel halen.

100V maken is het probleem niet; kwestie van het goeie voedingkje vinden. Een DC-TIG stroombron met voldoende hoge open klemspanning zou nog idealer zijn (al houd dat bij 70V meestal wel op geloof ik)

Die 1kHz maken is ook niet zo'n drama. Het sub-deel van de Kress toerenregeling bestaande uit de IR2184 en de twee IGBT's is daarvoor bruikbaar. Logische ingang van die IR2184 naar een PWM-uitgang van je sturing, en klaar is Arie.

Een beetje geavanceerde puls-MIG bron zou al helemaal kunnen wat je wil denk ik. Maar die zijn nogal aan de prijs.
LinuxCNC.. ja.. 't kan veel.. maar ik weet weer niet veel van Linux..
Hoeft ook niet. LinuxCNC is in feite een zwikkie componenten die je aan elkaar knoopt. Normaal knoop je de motioncontroller via kinetics aan je stappengenerator of servoloop, maar je kunt het zo gek maken als je zelf wil. Hoef je geen regel C++ voor te kloppen. Extra GUI-uitbreidingen is knopjes en slidertjes sleur-en-pleur. Eigen M- en G-codes maken is iets lastiger en dan moet je soms even uitwijken naar Python-scripts, maar nog steeds geen rocketscience.

Punt is: je loopt er niet gauw mee vast met dat spul, want het is gewoon 1 grote doos met boutjes, moertjes en verbindingsstukjes in plaats van een kantenklaar spuitgegoten product. En dat maakt het wel een goeie kandidaat voor een zelfbouw EDM.

Nou krijg jij bij Bert ook wel voor elkaar wat je hebben wil volgens mij, dus voor jou zal het lood om oud ijzer zijn.
om Feed Hold extern te kunnen schakelen..
LinuxCNC heeft adaptive feedrate control, doet eigenlijk hetzelfde als de feedrate override in je GUI maar dan via een extern signaal. Ga je nodig hebben om je voeding bij te stellen afhankelijk van boogstroom en -spanning. En feedrate-percentage 0% is ook hold :mrgreen:

dat zou mooi zijn bij draadbreuk.. dan kun je 'm opnieuw inschieten.. en dan verder..
Al zou ik bijvoorbeeld een PCB kunnen frezen, een resem componenten erop solderen, een Trafo eraan.. prik erop.. en gaan.. dat zou ik al leuk vinden..
Eerst de pizzabodem Arie, zonder goeie pizzabodem word het nooit wat. Je bent wat boutjes en moertjes verder voordat die pizzabodem er ligt. Een simpele generator is niks meer dan een 100VDC spanningsbron, een dikke weerstand en een paar condensatoren. Daar kun je mee vonken, en daarna is het een kwestie van generator versie 2.0
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eigenlijk heb ik dit topic gewoon grofweg gekaapt.. maar goed. wat Wire-Cutting is.. da's inmiddels wel "Duud'lijk"

een MIG Contactbuisje?.. ganiewerkenie.. en wel hierom.. ten eerste.. 'tgaatje is te groot.. ten tuewaheede..'t materiaal is te zach...

zelfs die VHM contactjes in de Mitsubishi, daar sleet een groefje in.. aan den anderen zijde.. waar doe ik nou moeilijk om?.. de Brother had een gehard stalen wieltje, met een groefje erin.. om de draad te geleiden, daar kan ik ook de spanning opzetten.. ( of eigenlijk de massa) .. Brother doet't nie anders nie..

Ik heb eens zo'n Mini-frame gekocht:
691
en, nu kun je daar best een leuk freesmachientje van maken.. maar ik heb al een freesmachine..
dus.. tja. ik kon em voor dat geld niet laten liggen.. dus wat dan... hmmmm. draavonkmachientje?.. waarom?... waarom niet!
Mijn "gedachtenkronkels" tot nu toe: boven en onderarm als 1 unit maken.. conisch vonken ga ik toch (nog) niet doen.
een soort "U" dus.. net als een piepschuimsnijder.. omdat je dan dat hele stuk laat bewegen.. kun je door de bak wat groter te maken.. een bak maken waar je geen schuivende afdichtingsconstructiesystemappllicationtooltechnologydevice voor hoeft te verzinnen.. dat scheelt weer..
de draadterugloop kan in de onderarm gewoon geschieden door een teflon draadgeleider van een Mig Toorts..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij heeft Arie een draadvonk-virus opgelopen. :lol:
Ik zie die draaibank van em voorlopig niet af komen. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Idaps
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:19
Locatie: regio Utrecht

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Idaps »

de vonk is overgeslagen :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

nou. ik denk dat ik dat virus al heel lang onder de leden heb..
Maar.. de draaibank.. ja.. dat project sluimert ook nog wel.. 't is alleen dat door mijn werk in de afgelopen tijd heel weinig tijd en (financiele) ruimte had..

ik heb sinds kort een andere baan.. veel dichter bij huis..dus ik ben nu in plaats van rond 19.00 uur.. meestal zo rond 17.00 uur thuis.. dus.. heb ik genoeg tijd om van alles en nog wat te bedenken..
't belangrijkste voor de draaibank is momenteel de aanmaak van motorsteunen en lagering. als ik dat heb, dan kan de machine mechanisch opgebouwd gaan worden..

een vonkbankje is gewoon iets wat in mijn achterhoofd "suddert".. vooral: hoe maak je een bak die niet lekt, hoe maak je een niveauregeling voor het water.. hoe maak je een waterdichte "Deur" zodat je de voorkant van de bak kan openen om bij je werk te kunnen.. anders sta je te sleutelen op de bodem van een emmer.. dat soort dingen.. en natuurlijk.. de Generator..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: een MIG Contactbuisje?.. ganiewerkenie.. en wel hierom.. ten eerste.. 'tgaatje is te groot.. ten tuewaheede..'t materiaal is te zach...
Mjah, kweenie. Gat te groot klopt, maar er zal ook vast wel een minimaatje MIG bestaan lijkt me. Geen idee eigenlijk; ik ken alleen TIG en dan nog alleen wat ik zelf in de schuur heb staan.
Materiaal te zacht: als je dag-in-dag-uit aan het vonken bent vast wel, maar voor hobbygebruik lijkt het me wel acceptabel. Is-ie versleten, dan schroef je d'r een verse in.
gehard stalen wieltje.. daar kan ik ook de spanning opzetten.. ( of eigenlijk de massa) .. Brother doet't nie anders nie..
Nee, maar een paar posts eerder klaagde je dat de lagers aan gort gingen omdat er stroom doorheen liep.
Vraagje: hoeveel stroom hebben we het eigenlijk over? 1 Ampere? 10 Ampere? 100 Ampere?
Ik heb eens zo'n Mini-frame gekocht:
OK, pizzabodem goedgekeurd :mrgreen:
omdat je dan dat hele stuk laat bewegen.. kun je door de bak wat groter te maken.. een bak maken waar je geen schuivende afdichtingsconstructiesystemappllicationtooltechnologydevice voor hoeft te verzinnen.. dat scheelt weer..
Waarom doen ze eigenlijk bij die commerciele machines zo moeilijk dan? Want dat lijkt me de meest logische constructiemethode.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom doen ze eigenlijk bij die commerciele machines zo moeilijk dan? Want dat lijkt me de meest logische constructiemethode.
Misschien zijn de meeste commerciele machines wel 4/5 assige, dus dan moet de ondergeleiding apart gestuurd, dan wordt het iets lastiger.

Maar even out of the box: Als je je werk vertikaal zet, moet je een iets diepere waterbak nemen, maar die U-beugel beweegt dan in je XZ vlak als het ware. Maakt het volgens mij wel een stuk simpeler.
En dan neem je een bak, en 4 zuilen ( ronde afdichting in de bodem = makelijker ) .
Kun je de hele bak laten zakken, net als die oude deckel zinkvonkers ( waarvan je er misschien nog wel eentje voor €0.16/kg kunt vinden )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

er zijn inderdaad profi-machines waar de draad horizontaal loopt.. maar.. dan moet je altijd je startgaten boven hebben als je iets gaat losvonken.. anders zakt 't uitgesneden deel naar benee, en loopt je draad vast.. kortsluiting.. ellende.

Die "pizzabodem" is wel een leuke basis... daar moet het wel mee lukken..

wat de 5-assige machines betreft. daar zit gewoon de Z-as in een kruisgeleiding.. die kan dus onafhankelijk van de onderarm gestuurd worden.. je moet het tenslotte niet te moeilijk willen maken.. :)
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door frank »

bijgaand twee plaatjes van een paper (ik dacht van een Taiwanese universiteit) die de bouw van een mini draadvonker beschrijft:
7389
en
7390

Ze hebben alles op één plaat gemonteerd. Dit spreekt mij wel aan. Plaat eraf en je hangt er bij wijze van spreken een zinkvonker aan. De spankracht in de draad wordt geregeld met een wrijvingskracht die wordt veroorzaakt door een magneet. Zeker voor het maken van hele kleine onderdeeltjes is dit een leuke aanpak. De rest van het paper beschrijft voornamelijk hoe de voeding gekoppeld wordt aan de spannningsval over de vonkspleet.
Wie de rest van het paper wil hebben moet maar even een pb-tje sturen.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat getoonde systeem gaat alleen werken in een tank, en zelfs dan is er niet echt spoeling..

Ik heb op Youtube ook wat Filmpjes gezien van Benny Croonen, die is al een aantal jaren bezig met het bouwen van draadvonkmachientjes..

Alleen.. wat mij direct opvalt.. gebrekkige.. nee... heel gebrekkige spoeling.. en een enorm rendementsverlies omdat de nozzles veel te ver van zijn werk af staan.. normaliter ligt de ondernozzle gelijk met het laagste spanvlak in de machine.. , of eigenlijk iets eronder, maar de cup van de ondernozzle wordt meestal door de spoeldruk tegen het werk aangedrukt.., en datzelfde geldt voor de boven cup..,al je spoelwater druk je zo door de vonkspleet om een optimale spoeling te krijgen..

even terug naar de plaatjes van Frank, dat getoonde concept heeft veel te weinig uitlading om te kunnen gebruiken.. je kunt best wieltjes met een groefje gebruiken, maar dan moet je ze wel kogelgelagerd of naald gelagerd maken.. anders vreet de boel binnen de kortste keren in, en is je nauwkeurigheid naar de vaantjes..
een 608 lagertje kost geen drol.. is dus een prima kandidaat voor "Replacement part", je zet ze erin.. en zolang ze goed zijn, werk je ermee.. worden ze minder, dan gooi je ze weg.. klaar.. en.. 608 lagers zijn ook te koop bij sportzaken.. ze zitten immers in inline skates, skeelers, rollerskates en skateboards..
je draad op spanning houden.. dat kan op verschillende manieren.. ik weet even niet meer of het de brother of de mitsubishi was.. maar één van deze machines had een magnetische poederrem
een rubberen loopwiel, met een vilten blok onder veerbelasting moet ook wel werken.. en ehh.. hoe kom je aan een mooi rubberen wiel?.. ach.. makkie.. sportzaak.. 96 Shore Skeelerwiel.. afdraaien,gladslijpen, en een klein groefje erin slijpen met een doorslijpschijfje voor de dremel moet het wel doen.. de draad sla je dan 1 keer om het wiel..
de opwikkel spoel kun je dan gebruiken om de boel op spanning te trekken..

de grootste uitdaging zit em nog wel in het isoleren van de werkbak en de hele draad-unit.. eigenlijk zou een glasvezel of aramide vezel frame wel een idee zijn, omdat dat geen electriek geleidt.. bij de pro-machines waar ik mee heb gewerkt zat er vaak een plaat keramiek in de constructie om de boel te isoleren.. maar dat spul is lastig te bewerken.. een mengseltje van Glass-bubbles en Epoxy is echter zo gemaakt..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zat zo maar even te denken.. en ik kreeg een brainfart...

is een generator niet te bouwen als een soort "stepperdriver", dat wil zeggen.. is een aantal van de componenten, en de architectuur niet aan te wenden om een Vonk-generator te bouwen?.. een AVC220-78 Stepperdriver kan er 5.6A RMS uitgooien... en hij kan input frequenties tot 400 Khz aan.. dat lijkt me ook meer dan genoeg..
Plaats reactie