Wat is Wire-Cutting

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

WSE
Donateur
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:06
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Wat is Wire-Cutting

Bericht door WSE »

Naast de frees- en draaisoftware bied Dolphin ook Wire-Cutting (EDM) aan. Maar wat is dat nu precies. Gebruikt iemand toevallig dit?

Linkje naar wat ik bedoel : http://www.dolphincadcamusa.com/products/wire-edm
len
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 dec 2011 00:06
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door len »

Dat is draadvonken
Met draad onder spanning word materiaal weg verspaand
VOnkjes

Len
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door joopbos »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

klopt.. Wire Cutting is EDM, ofwel Electric Discharge Machining..

alleen..zie ik bij de specs staan dat het maar 4 assig is.. en 4assige Draadvonkmachines bestaan volgens mij niet.. 't is 2 assig, met eventueel een rotatie-as op je werkstukhouder, of 5 assig.. met XY-Z-UW hetgeen wil zeggen dat je machine gewoon XY werkt.. met een Z-as die je op werkstukhoogte kan sturen.. en een U en W as, die parallel aan X en Y lopen, maar onafhankelijk kunnen worden gestuurd.. zodat je schuine en conische werkstukken kan vonken.. zelfs totaal verschillende contouren boven en onder.. zodat je de meest krankzinnige vormen kan maken.. waarvoor geldt dat de boven en onder contour uit een gelijk aantal elementen bestaan, en dat zich tussen elk overeenkomstig element in boven en ondercontour zich in zekeren zinn een regelvlak vormt..

je werkt met een draad, meestal Messing, soms Wolfraam, van een paar honderste tot een paar tiende, 0.25 messing is zo ongeveer standaard.. daar wordt een pulserende gelijkspanning opgezet van meestal zo rond de 100 V.. de blokgolf is te beinvloeden zodat je kunt kiezen voor de totale frequentie en de tijd dat er geen spanning opstaat (off-time), dit om de verspaning te kunnen afstemmen op de verdere condities.. ( materiaaldikte, mate van verspaning, optimale spoeling van het diëlectricum en dergelijke)
het diëlectricum, de niet geleidende vloeistof om te koelen en te spoelen is bij het draadvonken gedemineraliseerd en gedeïoniseerd water..

Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Nicky »

Met regelmaat zie ik machines te koop staan voor relatief weinig, vergeleken dan met draai- en freesbanken. Vraag me dan altijd af vanwaar die lage 2e hands prijzen. Zijn ze ook niet zo duur qua aanschaf of zijn ze dan gewoonweg niet nauwkeurig genoeg meer voor het bereik waar ze vaak voor ingezet worden. Het blijft een mooi proces vind ik, wel langzaam, maar de oppervlaktegesteldheid en nauwkeurigheid die er mee wordt bereikt vind ik toch wel imposant.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

de lage prijs zit em vaak in de "addertjes" onder het gras..nou. hou het maar op anaconda's onder het gras..
Wire-Guides en Contacten zijn vaak versleten, evenals de lagers van de draadgeleiding van de onderarm, die vaak onder water zit..

Ik heb met een Broter HS 100 "vissekom" gewerkt, een waterbak machine.. er zijn grofweg 2 soorten machines.. open spoeling en waterbak..
Open spoeling wil zeggen dat de draad coaxiaal gespoeld wordt, dus door de nozzle, wordt een watermantel om de draad gespoten.. die moet ook door de vonkspleet stromen om daar de draad te koelen, en het materiaal weg te spoelen.
een Waterbak machine heeft gewoon een bassin waar water in staat tot boven het werkstukoppervlak.. zodat de spoelnig beter is.. de deeltjes zijn zo klein dat ze zweven in het water... tevens hebben deze machines ook de coax-spoeling door de nozzles
Doorgaans zijn open spoeling machines nauwkeuriger, omdat ze niet de weerstand van de afdichtingen in de bak moeten overwinnen.. maar tegenwoordig zijn de machines met een bassin net zo zuiver.. zou ik er zelf een moeten bouwen.. dan koos ik voor een waterbak.. vanwege de betere spoeling..

een Draadvonkmachine heeft veel onderhoud nodig.. bijna maandelijks kreeg de Brother een nieuwe set lagers in de boven en onderarm, het contact ging bij de Brother via het loopwieltje, de stroom liep dus door het lager.. en daar krijg je ook vonkoverslagen in.. heel slecht voor een lager.. vandaar dat het boven en onderlager ( dat permanent onder water zat tijdens het vonken ) werd vervangen..

Bij de Mitsubishi DWC 200 H waar ik ook mee gewerkt heb moesten de contactgevers ook regelmatig vervangen worden.. dit was een wolframcarbide "sleepcontactje" waar de draad ook een groefje in sleet.. dan had je nog de draadgeleidingsbuis (voor automatische draadinvoer) die regelmatig gereinigd moest worden.

als je al die zaken niet genoeg uitvoert..dan krijg je ellende met je machine.. en dan kun je em een grote beurt geven.. of em verkopen.. en dan staat ie voor een habbekrats op marktplaats, en kun je er nog eens een paar duizend euro tegenaan gooien aan nieuwe onderdelen..
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Nicky »

Bedankt Arie voor je heldere uitleg!

Ja oke, zo'n soort scenario hield ik al een beetje in mijn achterhoofd. Kom wel eens bij een bedrijf waar de machine in een geklimatiseerde ruimte staat en de koeler/pomp van het diëletricum buiten deze ruimte staat. Echt alles om rond de 20° te blijven, hier werken ze dan ook wel vaak aan matrijzen die toch wel in het mu bereik worden gefabriceerd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

alleen..zie ik bij de specs staan dat het maar 4 assig is.. en 4assige Draadvonkmachines bestaan volgens mij niet.. 't is 2 assig,
Nee 't is 4 assig bij echte machines, bovengeleiden 2 assig, ondergeleider 2 assig : 2+2=4 ook op jouw casio arie ;-)
Zodoende kunnen ze lossende wanden draadvonken en allerlei echt moeilijke vormen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door cocodile »

Nicky, waar zie jij die machines voor zulke lage prijzen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

@Hugo,

Dat is precies wat we met de Mitsubishi DWC 200 H en FA20P deden, lossende vormen vonken.. snijplaten voor volgstempels onder andere..'
in dat geval MOET je een gestuurde Z as hebben op je machine, dus echt 5 assen.. hoe kun je een rechthoekige driehoek berekenen, met alleen een staande rechthoekszijde?..de basis MOET ook bekend zijn.

Daarom werd bij nauwkeurig vonkwerk de Z-as altijd gekalibreerd , de machine moet exact weten wat de afstand tussen de draadgeleiders is, om de hoek van de draad , en het exacte snijpunt met je werkstuk oppervlak te bepalen..
een draadgeleider heeft een bepaalde radius om scheefstelling van de draad überhaupt mogelijk te kunnen maken..
Daarbij komt dus meer kijken dan simpelweg een Tangensberekening voor de hoek van de draad, omdat de "lange rechthoekszijde van de driehoek in wezen veranderd met de hoek.. daar wordt zelfs mijn casiootje draaierig van..
de Mitsubishi had daar in zijn besturing wel een algootje voor, dus dat was gewoon een kwestie van de juiste waarden inkloppen..
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Nicky »

cocodile schreef:Nicky, waar zie jij die machines voor zulke lage prijzen?
Keetels had er wat staan laatst en ik zie ze ook met regelmaat op veilingen voor oud ijzer prijzen weg gaan.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door cocodile »

4500 vind ik toch wel geld, maar dan heb je ook wat (mits je de ruimte hebt).
Maar weinig is idd. een relatief begrip, Sylvie vond 100K voor een jurk blijkbaar ook weinig, terwijl ik het best wel veel vind. :lol:

BTW, ben je ook wel eens van die Brothers tegengekomen? Dat is tenminste een leuk "pocket" formaatje itt. die Agies.
Nicky
Berichten: 83
Lid geworden op: 06 jan 2010 20:09
Locatie: Nieuwegein

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Nicky »

Ja vanuit hobby perspectieven gezien is het wel veel geld, dan is alles duur als je er niets mee verdiend. Zakelijk gezien, mits je er werk voor hebt wat je hierop zou kunnen maken en in acht neemt wat Arie zei van het een en ander vervangen en dan het transport niet te vergeten, dan zou je er misschien wel een leuke boterham mee kunnen verdienen. Kan je ook vertellen dat die machinehandelaar er waarschijnlijk niet meer dan € 2500,- voor heeft betaald, ik weet ongeveer wat voor marges ze vaak pakken.

Je komt op het moment allerlei machines tegen, er gaan zo veel bedrijven failliet de laatste tijd. Zie vonkmachines en dan zink- alswel draadvonkers van allerlei merken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wat is Wire-Cutting

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ook eens een Brother voor een klein prijsje gezien.. een machine vergelijkbaar met de HS 100 waar ik zelf mee gewerkt heb.. probleem alleen.. 't zijn vaak "vissekommen".. waterbak machines.. met een glijdende afdichting in de bak.. of.. ze lekken, of ze lopen te zwaar.. 't onderhoud aan die dingen kost veel tijd, en je hebt er speciale teflon afdichtings zooi voor nodig..

zou je zelf een draadvonkmachine willen hebben.. dan zou je zo'n brothertje wel kunnen overwegen.. maar dan zou je iets moeten verzinnen voor die afdichting..

het lastige is dat die armafdichting onder in de bak dus moet kunnen schuiven over de lengterichting van de bak, en dat de arm er ook in axiale richting door moet kunnen schuiven..

nou is die laatste nog redelijk eenvoudig te doen als je er een O-ring omheen kunt leggen.. of een standaard keerring..
de schuifafdichting bestaat uit twee verenstalen "rolgordijntjes" zoals je ook wel eens ziet op andere machines, maar dan met afdichtingen van Teflon langs de zijkanten en de kopse kanten.. 'k kan je vertellen.. da's een ramp om waterdicht te houden..

zelf speel ik ook wel eens met de gedachte om er een zelf te bouwen.. afdichten hoeft niet als je de bak 2½ keer zo lang maakt als je slag.. dan kun je de arm met een hoek bouwen, en em er aan de bovenkant uit laten komen.. een soort van snorkel zeg maar.. je kunt er dan een teflon slangetje in monteren om je draad te geleiden.. en een trekmotor aan het einde om de draad strak te houden.. heeft wel de nodige voeten in de aarde/of in het water..
wat je dan krijgt is ongeveer het idee van een Mig slangenpakket, met een push-pull systeem

de stroombron is ook een uitdaging opzich.. een pulserende gelijkspanning van een paar KHz is wenselijk.. 100-200 V open boogspanning.. werkspanning 80%.. en een continue bewaking van die spanning die je voedingssnelheid bijregelt.. als de spanning lager wordt, dan is je booglengte te kort.. en moet ie gas terugnemen.. loopt je boogspanning op.. dan is je booglengte (spark-gap) te groot, en moet ie gas bijgeven.. moet wel te doen zijn als je verstand hebt van electronica.. maar dat is nou juist mijn zwakke punt..
Plaats reactie