Freecad - Edingcnc post processor

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 14 mar 2024 16:03 Sommige dingen zoals 'dress-ups' zijn wel weer leuk; muizenoortjes toevoegen aan vierkante gaten enzo. Erg handig als je het ene stuk plaat haaks in het ander stuk plaat wil steken.
in CamBam heet dat "Corner OverCut, in de Gereedschapmakerij noemden we dat "MickeyMousen".

Mach3 en LinuxCNC Draaien voorzover ik weet ook beiden op de NIST Interpreter, en.. je raadt het al.. EdingCNC ook.. , vandaar dat de Mach of LinuxCNC post heel veel op de Fanuc Post lijkt, deze posts zijn de facto de Industriestandaard, Fanuc is de VHS onder de CNC besturingen.. 'tis zeker niet de beste, maar Bijna iedereen gebruikt em..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door keesfrees »

Arie Kabaalstra schreef: 14 mar 2024 18:20
DaBit schreef: 14 mar 2024 16:03 Sommige dingen zoals 'dress-ups' zijn wel weer leuk; muizenoortjes toevoegen aan vierkante gaten enzo. Erg handig als je het ene stuk plaat haaks in het ander stuk plaat wil steken.
in CamBam heet dat "Corner OverCut, in de Gereedschapmakerij noemden we dat "MickeyMousen".
Aha, interessant, ik wist eigenlijk niet (maar vermoedde het wel) dat dit in software ingebouwd is, ik teken het altijd zelf.
En er zijn 3 varianten ( voor uitleg kan ik beter een plaatje maken ), kun je die ook kiezen ? Vast wel.
En ik kan nog een benaming toevoegen, dogbone, en ik noem het doorschiethoekjes, dat begrijpen de meesten ook wel.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door P1-Engineering »

Voor de hobby beperking van Fusion:.....


https://github.com/TimPaterson/Fusion360-Batch-Post


Werkt als een trein :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 14 mar 2024 21:47 Voor de hobby beperking van Fusion:.....


https://github.com/TimPaterson/Fusion360-Batch-Post


Werkt als een trein :mrgreen:
Ah.. een "Post-Post processor" dus.. Ik heb zelf ook zoiets voor de Draadvonkmachine, die heeft immers geen Decimaalpunt op het klavier, omdat je alle maten in µm dient in te geven.. iets wat in de jaren 80 van de vorige eeuw nogal eens voorkwam.. de EMCOtronic T1, en TM02 hebben dat, de Brother HS-100 heeft dat, de Mitsubishi DWC 200 H heeft dat.
die post is een klein programmaatje dat alle maten *1000 doet, en de punten weghaalt..
wel lekker zo.. Autodesk denkt je te binden aan handen en voeten, en er is altijd wel iemand die opstaat, en iets maakt om dat te omzeilen..
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

P1-Engineering schreef: 14 mar 2024 21:47 Voor de hobby beperking van Fusion:.....


https://github.com/TimPaterson/Fusion360-Batch-Post


Werkt als een trein :mrgreen:
Oooh dus dat werkt nog steeds, dan probeer ik dat eens ! :P


Zal ook eens cambam downloaden en kijken of dat was is. De prijs is in ieder geval goed

Gisteren nog even op de Techni show rond gekeken maar zag niet zoveel CAM systeemen. Wel veel bier en worst bij hoffman :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door andrefc101 »

HurcoXYZ schreef: 15 mar 2024 07:27 Gisteren nog even op de Techni show rond gekeken maar zag niet zoveel CAM systeemen. Wel veel bier en worst bij hoffman :lol:
Nee, denk dat het meeste daar ook geld kost
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

andrefc101 schreef: 15 mar 2024 08:19
HurcoXYZ schreef: 15 mar 2024 07:27 Gisteren nog even op de Techni show rond gekeken maar zag niet zoveel CAM systeemen. Wel veel bier en worst bij hoffman :lol:
Nee, denk dat het meeste daar ook geld kost
Daar ga ik wel vanuit ja, vind dat ook niet heel erg als het een malige betaling is van 800 a 1000 en je de software daarna houd. Al zoude de meeste cam systemen op de show wel veel en veel meer kosten
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door serum »

HurcoXYZ schreef: 15 mar 2024 11:27
andrefc101 schreef: 15 mar 2024 08:19
HurcoXYZ schreef: 15 mar 2024 07:27 Gisteren nog even op de Techni show rond gekeken maar zag niet zoveel CAM systeemen. Wel veel bier en worst bij hoffman :lol:
Nee, denk dat het meeste daar ook geld kost
Daar ga ik wel vanuit ja, vind dat ook niet heel erg als het een malige betaling is van 800 a 1000 en je de software daarna houd. Al zoude de meeste cam systemen op de show wel veel en veel meer kosten
Dan toch eens kijken naar vectric. Dat is het enige bedrijf die dit nog doet volgens mij. Voor de rest zijn de grotere spelers niet vies van een stevig potje gluren bij de buren. Bedrijf X kiest een abonnement, dan neemt Y dat binnen nu en 1 jaar nagenoeg zeker over.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben een beetje aan het rondkijken.. niet dat ik mijn werk niet voor elkaar krijg met CamBam, maar Ik heb in het verleden ook gewerkt met AlibreDesign, met de "ingebouwde" Cam, wat eigenlijk MeshCam was, als Plugin.. nou heb ik even op de site van MeshCam gegluurd.. en daar werd ik best vrolijk van..
$250 voor de standaard versie, en $500 voor de pro-versie..
Da's best een smak geld, maar ik moet soms in CamBam behoorlijke kunstgrepen uithalen, mogelijk is dat met MeshCam een stuk makkelijker.. en de Trial kun je 15 dagen gebruiken.. daar moet ik dus eens naar gluren...

Hier vind je alles wat je altijd al wilde weten, maar nooit durfde te vragen
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even gekeken naar MeshCam. Er zijn 2 versies standaard en pro. Nu denk ik als onnozele gebruiker dat er wel ergens staat wat de verschillen zijn, maar helaas niet kunnen vinden. Een handleiding heb ik ook niet gevonden. Verwacht ik weer te veel :mrgreen:
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Quepee »

Onderaan de site.

Laatste 3 zit niet in de standaard versie.

MeshCAM Standard vs MeshCAM Pro
MeshCAM Standard MeshCAM Pro
Load 3D STL files X X
Load Image files X X
Roughing Toolpath X X
Parallel Finishing Toolpath X X
Waterline Toolpath X X
Pencil Toolpath X X
Two-side Machining X X
3D Toolpath view X X
3D Toolpath simulation X
2D Contour Toolpath X
2D Pocket Toolpath X
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door hfjbuis »

Bedankt voor de info.
Dat wat ik veel gebruik 2d contour en 2d pocket zit alleen in de pro versie.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zou zeggen, Probeer de Testversie eens uit.. je hebt ruim 2 weken om je een beeld te vormen.. er zal vast ook wel ergens een gebruiksaanwijzing te vinden zijn..
Ik heb daar nog niet eens naar gezocht.. Cambam had ook geen gebruiksaanwijzing.. 'k ben daar in 2007 gewoon in gedoken, en aan de slag gegaan.. 20 minuten nadat ik het geinstalleerd had, stond in de schuur de Beagle te snorren op mijn eerste werkstukje..

Nu ik er zo over denk.. als er nog mensen zijn die toch ook eens naar CamBam willen kijken..
22486
de Gravering van deze "rekentrommel" is gedaan in CamBam, met een Plugin.

16244
Ook deze is met CamBam gedaan.. Waterlining zat er toen net in .. werkte prima..,'k moest het werk ook nog een keer opschuiven, dus moest ik in CamBam een deel van 280 mm (de lengte van mijn tafel) afbakenen, en een deel van 210 mm ( kleine overlap) om na het opschuiven de rest te frezen.

18368
en ook dit is CamBam.. graveerwerk, en Freeswerk..

Omdat er heel veel veranderd is in CamBam door de jaren heen.. is de Tutorial hier en daar flink verouderd..mogelijk moet ik daar eens doorheen bezemen..
HurcoXYZ
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 apr 2018 20:18

Re: Freecad - Edingcnc post processor

Bericht door HurcoXYZ »

Dat zijn leuke projecten! Dat vliegtuig was zeker een heel project

Ziet eruit dat je er een hoop mee kan. Ga het eens downloaden en kijken hoe het werkt
Plaats reactie