Holle letters (in freecad?)

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

Goedemorgen!

Ik heb een bedrijfslogo met een paar letters. Ik wil a-la die "octolamp" de letters "hol" maken aan de achterkant (denk aan zandvormpjes) om te kunnen verlichten van achter.
Afbeelding
Even voor de mensen die niet weten hoe zandvormpjes eruit zien :lol:

Ik kreeg het logo in eps, heb daar een svg van gemaakt en die geïmporteerd in freecad. Extrusie ging goed en ik heb al wat 3D printjes gemaakt. Maar dat was nog niet hol, zoals ik het wilde.
Voor het uithollen heb ik gekeken naar de Thickness tool. En hoewel dat werkt voor standaardvormen, kan die tool niets met de letters lijkt het. Ofwel ik krijg rare artefacten, ofwel de hele letter verdwijnt.
Nu lees ik online dat die Thickness tool ook heel gelimiteerd is en vaak niet werkt.

Is er een andere gratis pakket die beter is in dit soort dingen? Of een andere manier om dit in freecad te kunnen doen?
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door cncjohn »

In veel cad pakketten werkt de thickness tool een beetje gebrekkig lijkt het.
Maar er zijn wel wat spelregels.
De buitenkant van de vorm nemen en daar alle vlakken met een radius (R0.1) verbinden is vaak de oplossing om het wel te laten werken.

Succes
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je het nu eens andersom aan pakt, eerst een offset op de contour tekenen en dan een extrusie.
Hoe je die bodem dicht krijgt, alleen de grootste contour pakken en die nog een keer een bodem dikte extruderen.

Als die offset niet lukt kloppen je contouren niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2023 11:51 Als die offset niet lukt kloppen je contouren niet.
En dat is helaas maar al te vaak het geval.
Maar daar heb ik een uitgebreide trukendoos voor. Gooi het bestand maar eens op, hier als aanhangsel, als je daar geen problemen mee ziet of anders via PB.

Aanvullinkje :
MeMoRy schreef: 20 feb 2023 09:26 Extrusie ging goed
Dat kan toch ook alleen als de contouren gesloten zijn ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

keesfrees schreef: 20 feb 2023 11:57 Gooi het bestand maar eens op, hier als aanhangsel, als je daar geen problemen mee ziet of anders via PB.
bedankt, maar liever niet. Is beschermd bedrijfseigendom, ik wil daar geen risico's mee lopen.
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 feb 2023 11:51 Als je het nu eens andersom aan pakt, eerst een offset op de contour tekenen en dan een extrusie.
Hoe je die bodem dicht krijgt, alleen de grootste contour pakken en die nog een keer een bodem dikte extruderen.

Als die offset niet lukt kloppen je contouren niet.
:!: Er gaat een nieuwe wereld voor me open. Dank voor de tip
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door keesfrees »

MeMoRy schreef: 20 feb 2023 13:49
keesfrees schreef: 20 feb 2023 11:57 Gooi het bestand maar eens op, hier als aanhangsel, als je daar geen problemen mee ziet of anders via PB.
bedankt, maar liever niet. Is beschermd bedrijfseigendom, ik wil daar geen risico's mee lopen.
Ik begrijp je voorzichtigheid, je zou het kunnen vragen of zoiets toegestaan is. Een logo is juist niet iets om geheim te houden lijkt mij zo. Sterker nog, in mijn ervaring, bij de (hele) grote merken heeft men vaak een hoekje van de website (niet geïndexeerd door de zoekmachines vermoed ik zo) waar dit soort bestanden staan, zo maakte ik dat al meerdere malen mee.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door FreesKever »

Misschien een idee om een van de letters uit het logo te halen en hier te uploaden?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door keesfrees »

Ik vraag me ook lichtelijk af wat er aan de hand was/is.
Een onvolkomenheid in het bronbestand of in freecad.

Eenvoudig te testen door een cirkel uit te rekken en uit te hollen (?)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door MeMoRy »

Ff druk gehad, dus nu pas weer tijd

Letters zal wel kunnen, daar loop ik hoogstens tegen evt licenties op lettertypes aan. Logo's zijn vaak een geregistreerd handelsmerk (er staat zelfs een registratiesymbool bij de mijne) en er berust auteursrecht op, dus ik wil me niet branden aan evt wettelijke dingen.

https://ufile.io/f/rahf3
Hier een letter A: die wordt hol als ik met de part thickness tool probeer uit te hollen
En de letter P: verdwijnt ook, maar als de join type op intersection zet zie ik wel wat, maar met artefacten.

Let op: dit is onderdeel van leren met [free]cad te werken. Het gaat er niet om dat de letters uitgehold worden. Het gaat erom dat ik leer hoe ik freecad (of een andere tool) kan gebruiken om elke(?) vorm uit te hollen.
Ik hoef dus niet een bestand terug met de uitgeholde letters. Ik heb liefst tips of uitleg.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door keesfrees »

MeMoRy schreef: 23 feb 2023 10:45 dit is onderdeel van leren met [free]cad te werken
Duidelijk, goed om te vermelden, dat is ook de reden van mijn bemoeienis hier, met name voor freecad, erg interessant maar ik gun mezelf niet de tijd om daar eens goed voor te gaan zitten.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door Arie Kabaalstra »

AutoDesk Fusion kun je ook graties gebruiken naar ik begrepen heb, dat zou ook de moeite waard kunnen zijn.
Ik heb een jaar of 14 geleden Alibre Design gekocht, en dat is vergelijkbaar met de meeste andere 3D pakketten.

Maar.. als je holle letters wilt maken.. frezen, dan teken je toch gewoon de buitencontour in 2D Cad?, meer info heb je niet nodig.. je zet gewoon een bewerking op de binnenkant, een pocket, met een overmaat gelijk aan de wanddikte, en dan een wanddikte minder diep, buitenkant profielfrezen, en geen overmaat, tot iets meer dan diepte.. klaar... 3D tekenen met je Frees... :lol:

Ik zeg altijd maar. 't is niet hoe je het doet, maar wat het resultaat is, als een vorm uithollen lastig is.. dan teken ik eerst de buitenkant, extrudeer em naar dikte, schets op de achterkant, kopie van het contour maken met een offset, en dan me een Cut-extrude eruit halen, of.. je tekent de buitenkant, extrudeer deze tot wanddikte, zet dan op dat vlak een kopie van de buitenkant, en een Offset op je schets, en trek em door.. Of.. je tekent eerst de buitenkant, en de binnenkant, extrudeer dat tot hoogte, en ga dan met een kopie van alleen de buitenkant een wanddikte terug..

Easy as 355/133 :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door DaBit »

Dit is je probleem:

Afbeelding

Die paden die je ergens vandaan hebt zijn puur B-splines. Het nadeel van B-splines is dat de offset van een B-spline meestal geen B-spline is, en in iede rgeval niet eentje met hetzeflde aantal controlepunten. Daarom gaat die thickness tool fout en kun je ook in de Part workbench geen 2D offset van die curve maken.
'Echte' CAD-pakketten verstoppen dat onder water voor je door de B-splines te converteren naar wat anders. Fusion gebruikt zijn T-splines en ik heb het ook wel eens betrapt op een hele resem lijnsegmentjes als-ie het verder ook niet meer weet. Maar FreeCAD mist dat soort 'we doen onderwater wel iets zodat het resultaat goed lijkt' geintjes.

Misschien dat je het offsetten van de curves wel in Inkscape of whatever kunt doen. Een andere optie als het maar een paar letters zijn is in de Sketcher de controlepunten kopieren, op X afstand plaatsen, en daar zelf een spline doorheen tekenen. Dan is je wand niet overal exact X dik, maar ik denk niet dat je valt over een paar micrometer inconsistentie in de dikte.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Holle letters (in freecad?)

Bericht door WillyH »

Gaat het uiteindelijk over 3D printen? Dan kan je in de slicer toch aangeven zero infill en zero toplayers?
Plaats reactie