Windows7 installeren

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Ja hoor, vaak genoeg en eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar ik heb nog nooit een ex. server onder handen gehad, daar vind je op YT toch best wel veel filmpjes over, kennelijk is dat toch andere koek.
Maar ik heb nog steeds ideeën dus ik zal me vandaag niet vervelen denk ik.
Eerst nog even de voeding ombouwen, één van de twee heeft heel even gewerkt en is daarna afgenokt. Dat gaf een irritant piepje tot gevolg.
Daarom eerst dat piepertje er uit gesloopt, toen kwam ik ruimte tekort voor een extra 48VDC voeding dus heb ik er toen maar de hele voeding uitgesloopt en er een gewone PC voeding in gezet, nu past die voeding precies en is er ook nog plaats voor 2 stepperdrivers en een BOB kaartje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Windows7 installeren

Bericht door keesfrees »

serum schreef: 25 jun 2022 10:04 Als het kan neem hem dan gewoon mee aanstaande zaterdag.
Als ik even hardop mee mag denken, ga dit niet doen bij Hugo maar neem 'm mee.
Sinds donderdag ken ik serum wat beter na gesprekken over van alles en nog wat, ik durf te denken dat hij er de juiste persoon voor is, maar op een bijeenkomst is het zonde van je tijd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows7 installeren

Bericht door Kjelt »

Servers zijn inderdaad andere koek daar heb ik van de collega's voldoende horror stories over gehoord.
Zelf geen ervaring mee maar wel veel ellende verhalen zoals installatie kan alleen vanaf het netwerk bij sommigen. Dan heb je dus een tweede server nodig en software die dit aktiveert.
Reden is dat de harddisks allemaal in RAID als datapool staan en niet als OS source. Dasr moet je dan weer apart een bootdisk of zoiets voor toevoegen.

Daarnaast zijn er speciale server OS'en die de juiste drivers voor het vaak exotische moederbord hebben.
Standaard Windows 7/10/11 is ongebruikelijk voor een server, als het al werkt.
Linux, Microsoft server 2019/2022 heb je meer kans.

De hardware is vaak totaal incompatible met de standaard hardware die de gewone consument koopt:
- HDDs moeten soms SAS zijn geen SATA al zijn het exact dezelfde stekkers (identiek!)
- geheugen MOET ECC zijn en op de compatibiliteitslijst vd fabrikant staan

En dat is dan ook de reden dat je 5 jaar oude servers met Xeon processoren , dubbele redundante voeding etc. zonder hdds etc vaak voor een habbekrats kunt kopen.
Op Aliexpress bv Xeon processoren die 2500.- kosten in 2016 nu 45.-
De datacenters/serverfarms waar ze uitkomen hebben ze afgeschreven, vaak preventieve vervanging en de gewone consument kan er niet zoveel mee.
En dan nog los van de 80+dB die de fans continu produceren en de eis dat de omgevingstemperatuur ten alle tijde onder de 25 graden moet liggen anders overhitten ze en sluiten ze af.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Windows7 installeren

Bericht door keesfrees »

Linux er op ?
Kan dat wel ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows7 installeren

Bericht door Kjelt »

Ja speciale versies (distros).
CentOS, Debian, Ubuntu en CloudLinux.
Google eens op "OS'en op een server"

Ik zeg overigens niet dat het nooit zou kunnen werken, alleen dat de weg lang en moeizaam kan zijn doordat drivers ontbreken etc.

Als je tweedehands een server koopt zorg dan dat hij compleet is.
En google vooraf of er mensen zijn die hem aan de praat hebben gekregen want de hdds zijn geformateerd uiteraard vanwege privacy en soms zelfs vernietigd (lege brackets).
Dus voedingen, mbord+proc(s),geheugen en ook paar hdds.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Vandaag weer een hele tijd met het ding aan het stoeien geweest maar nog geen steek verder.
Ik vind eigenlijk een compleet OS wat met passwords beveiligd is, er hang nu totaal geen HD aan, maar dat bestandssysteem is er wel, er moet dus ergens een stuk verborgen geheugen zitten, ik schat in dat als ik dit gewist krijg het probleem weg is.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Windows7 installeren

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 25 jun 2022 22:27 Ik vind eigenlijk een compleet OS wat met passwords beveiligd is, er hang nu totaal geen HD aan, maar dat bestandssysteem is er wel, er moet dus ergens een stuk verborgen geheugen zitten
Normaal moet de BIOS laten zien welke HD's, CD's en USB drives er gevonden zijn. Er kan ook nog een USB stick op het moederbord zitten of een SSD drive op een van de PCI connectoren op het moederbord.

Dan is het een kwestie van een voor een de gevonden drives loskoppelen totdat je de drive in kwestie gevonden hebt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Windows7 installeren

Bericht door Kjelt »

Ik zou dat niet zomaar wissen. Eerst backup maken.
Ik weet er helaas te weinig van maar zoals eerder gezegd moeten sommige servers via een netwerk geinstalleerd worden. Dat OS is dan misschien een soort van primary uboot (bootloader) partitie die dit regelt.
Net als dat je de bios van een moederbord verwijderd je niets meer kunt zou dit hier ook het geval kunnen zijn. Ik zou op tweakers.net eens een account aanmaken en op dat forum een vraag stellen. Daar zit heel veel kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Windows7 installeren

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 25 jun 2022 22:27 Ik vind eigenlijk een compleet OS wat met passwords beveiligd is, er hang nu totaal geen HD aan, maar dat bestandssysteem is er wel, er moet dus ergens een stuk verborgen geheugen zitten, ik schat in dat als ik dit gewist krijg het probleem weg is.
Veel servers gebruiken een DOM (Disk on Module) voor het OS. Even op het moederbord spieken of je een half-creditard printje ergens in een USB of SATA connector ziet steken. Een klein SATA SSDtje aan de binnenkant, M.2 NVMe drive of USB-stick komen ook voor.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Windows7 installeren

Bericht door Portje »

En heb je ook een Windows Server versie geprobeerd?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Vandaag toch weer enkele uurtjes gespeeld met het systeem, en ook nog contact gehad met de TD van de importeur, die vertelde me dat de USB3 poorten nog niet volledig werkten en dat het dus belangrijk was om de Windows7 setup vanuit de USB2 poort te doen, en inderdaad ik zat steeds in de USB3 poort. Na de USB stick omgestoken te hebben zag ik opeens ook de USB stick bij de mogelijke plaats van de drivers en dus ook de door mij aangemaakte directory voor de drivers.
Niet dat het nu meteen werkt, dat niet maar ik ben nu toch een flinke stap verder. Verder kwam ik er achter dat de HD die ik wilde gaan gebruiken defect was, dat zou best wel eens de reden kunnen zijn waarom ik die niet zag verschijnen bij het instellen van de SATA driver.
Ik heb het idee dat mijn BIOS er een beetje anders uitziet dan wat het manual aangeeft, dat zou mogelijk kunnen betekenen dat er een costomised BIOS is gemaakt maar ik ga morgen eerst nog eens met het manual in de hand de BIOS setup nalopen.
Andre_designer
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 aug 2021 11:21
Locatie: Gorinchem

Re: Windows7 installeren

Bericht door Andre_designer »

snap niet wat concreet het probleem is .wat is precies het probleem. windows installeren?? of herken tie de harddisk niet of één of andere exotische actie. al gaat het om windows installeren is het de iso van de microsoft downloaden (evt met linux (dan kan je m direct van de microsoft site downloaden(windows is wat omslachtiger))) en met rufus een bootable usb-stick maken. let wel dat je 'm in MBR brand.!!
Domme vragen bestaan niet. domme antwoorden wel.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Windows7 installeren

Bericht door Bjornski1976 »

Ik heb een Dell T3600 waarin een Perc310 SAS/Raid controller in zat. Hij is er inmiddels uit want het starte langzaam op en zijn de SAS schijven vervangen door een ssd.

Ik heb toen een programma gebruikt, Nlite
https://www.nliteos.com/index.html
Met dat programma maakte ik een opstart cd met Windows 7, perc drivers, sp1 2 etcetera... Makkelijk om een image mee te maken om het velle update downloaden voor te zijn. Je kon hiermee van alles mee bakke.

Je zal ook wel e.e.a. in je bios hebben staan.

Voor speficifieke intel dingetjes kan je ook kijken bij intelark.
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark.html
Hier staan alles specifieke drivers voor chipsets etcetera..

Indien je wat aan de praat krijgt kan je hwinfo meer specifieke info over van alles in je pc krijgen.

P.s. om mijn Dell deden de usb3 aansluitingen het ook niet. Moest eerst de renesse drivers installeren van de spefieke chip op mobo
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Windows7 installeren

Bericht door benkr »

Ik ben inmiddels zo ver dat het MB 2 Sata drives herkent, maar nu heb ik een ander probleem, kennelijk is de BIOS uitgebreid met een Management Engine. Dat ding had een password, maar na flink zitten klooien lukte het me om dat password te verwijderen, maar nu krijg ik er geen neiuw password in, wat nu?
Management engine.jpg
En kennelijk heb ik ook de bootsector of zoiets verknalt:
Windows Boot manager.jpg
Beide dingen zorgen er nu voor dat ik niet verder kom denk ik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie