WinPC-NC

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ronald-Croky
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2020 20:34

WinPC-NC

Bericht door Ronald-Croky »

Hey mensen.
Ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb onlangs een stepcraft 420 gekocht.
Nu heb ik een paar vragen.
Wie heeft er ervaring met het programma winPC-NC?
Moet ik een apart programma kopen om mijn eigen plaatjes naar het programma te transporteren?
Wie zou mij kunnen helpen met het programma?

Vriendelijke groeten Ronald uit Heemskerk.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: WinPC-NC

Bericht door Geldof »

Welk tekenprogramma gebruik je?

Ik heb een stepcraft 840 met WinPC-NC en teken in Fusion 360 daar heb ik de postprocessor van Stepcraft - WinPC-NC voor gedownload en dan kan je direct het NC bestand inladen en frezen.

Geef anders door wat jij allemaal gebruikt en wat je wil doen dan is het duidelijker
Click buy play
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: WinPC-NC

Bericht door abs02 »

Ik heb een Al 640 met Winpc-Nc van Haase Computertechniek. Ik werk er al bijna 9 jaar mee.
Voor pgms te genereren gebruik ik tegenwoordig Vectric Aspire en PhotoVcarve.
Jaren geleden : Cut 2D, Cut 3D etc.
Ook heb ik al diverse mensen via het forum op weg geholpen met instellingen en aanpassingen van de postprocessor.

Jaren geleden was er een apart forum voor WinPc-Nc maar dat is verdwenen. Waarom ? Ik weet t niet.
Waarschijnlijk omdat er weinig gebruikers waren ( die er problemen mee hebben ? )
terlouw
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 apr 2020 11:06

Re: WinPC-NC

Bericht door terlouw »

Ik heb ook een Stepcraft met WinPc-Nc. Het programma blinkt niet uit in gebruiksvriendelijkheid en ziet er nogal ouderwets uit, maar it gets the job done. Ik gebruik zelf Fusion360 voor het ontwerp en het maken van de toolpaden, waarbij ik de g-codes exporteert naar WinPc-Nc. Overigens zit ik zelf te denken om ook VCarve Desktop aan te schaffen, omdat dat net wat makkelijker werkt voor SVG's. Heeft toevallig iemand de combi van Stepcraft met WinPC-Nc en VCarve ook draaien? (ik zag bij de postprocessors hier alleen Stepcraft UCCNC staan).
Ronald-Croky
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2020 20:34

Re: WinPC-NC

Bericht door Ronald-Croky »

Ik dacht dus dat je ook met winpc-nc ook kon tekenen.
Dat blijkt niet het geval. Ik ga fusion 360 downloaden en dan verder puzzelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: WinPC-NC

Bericht door Kjelt »

Ja de stappen zijn:
1 CAD tekening maken , vaak dxf bestand
2 CAM freesbewerkingen, feed etc kiezen, dus freestype, diepte aantal passes, binnenkant of buitenkant van het contour, of pockets frezen, of gaten boren of gaten circulair frezen etc.
Dat exporteer je dan via een postprocessor voor jouw machine besturing in jouw geval winpc-nc en is bijna altijd de zogenaamde G-code.
3 uitvoeren op de machine, je laadt dat cnc of gcode bestand in de machinebesturing en laat deze de bewerkingen uitvoeren.

1 en 2 zijn soms in 1 pakket gecombineerd zoals bv Fusion360 en 3 hoort bij je machine en is in jouw geval winpc nc
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: WinPC-NC

Bericht door JoepS »

Ronald-Croky schreef: 25 mei 2020 13:20 Ik dacht dus dat je ook met winpc-nc ook kon tekenen.
Dat blijkt niet het geval. Ik ga fusion 360 downloaden en dan verder puzzelen.
Ik dacht dat dat kan met Filou-NC. Is van dezelfde maker als WinPC-NC. Ik dacht dat er een trial/beperkte versie van is inbegrepen op de cd van WinPC-NC die je bij je Stepcraft hebt gekocht.
Plaats reactie