Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Hi eigenlijk een dubbele vraag waar ik gisteren tegen aan liep.

Contour frezen uit een plaat dat begrijp ik hoe dat werkt.
Dan teken ik het werkstuk en laat de cam contour frezen langs de buitenkant van het werkstuk.

Maar wat als ik nu bv uit een blokje aluminium in een aantal stappen de zijkanten wil affrezen tot ik bij de buitenkant van het werkstuk ben?
Hoe pak je dat aan ? Is daar bij CAM pakketten een commando voor ?
Op dit moment teken ik parallel aan de contourlijnen van het werkstuk meer lijnen op de afstand van max. frees afname.

Dus als ik een vierkant blokje wil frezen van 50x50 en mijn stock is 60x60 en de freesafname is max 0,5mm dan teken ik tien omtrekken van het werkstuk steeds 0,5mm verder weg
en doe contourfrezen over al die lijnen. Is dat de manier waarop je dit doet of is er iets makkelijkers ? (zal toch wel ?)

En hoe gaat je dan om met de variatie in je stock, dus bv stel dat de blokjes tussen de 57x57 en 63x63 zijn ? De eerste is geen probleem dan heb je een aantal cycles luchtfrezen maar bij de laatste breekt je frees af.
Ben gewoon benieuwd hoe de ervaren cnc'ers dit doen, alvast bedankt :)
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Grafjan »

Dat ligt aan welk cam pakket je hebt, op mijn werk heb ik hypermill daar staat bij contour frezen een veldje met de naam lateraal inloopgebied ( waarom ze het zo noemen, geen idee! Toeslag X / Y klonk vast niet interessant genoeg) daar KUN je instellen hoeveel toeslag je op een contour hebt, en hoeveel de frees er elke keer af mag halen. Zoiets zal bij al die pakketten wel kunnen toch?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Bedankt!
Lateraal betekent dacht ik zijkant dus dat zou best een goede benaming zijn als je de zijkanten van de contour eraf haalt.

Zou je eens een screenshot willen maken hoe dat er bij jouw pakket dan uit ziet ?
Ik gebruik op dit moment nog Filou NC maar wil Fusion 360 gaan leren.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Grafjan »

Zal ik vanavond eens proberen, dat zou dan de eerste foto worden die ik hier post. Benieuwd of ik daar uit ga komen. Foto van mijn i-phone naar de computer vind ik al een heel probleem.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik op dit moment nog Filou NC maar wil Fusion 360 gaan leren.
In Fusion zou ik je kunnen helpen maar niet met CamBam
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 11 mei 2020 15:42
Ik gebruik op dit moment nog Filou NC maar wil Fusion 360 gaan leren.
In Fusion zou ik je kunnen helpen maar niet met CamBam
Hoe werkt dit in Fusion Johan ?
Heet het daar ook laterale instellingen bij contour frezen ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door serum »

Een contour houdt in fusion geen rekening met je stock. Dat moet met adaptive. In contour kan je wel met multiple passes op een bepaalde overstap per contour om je werkstuk of langs een lintje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 11 mei 2020 16:00 Een contour houdt in fusion geen rekening met je stock. Dat moet met adaptive. In contour kan je wel met multiple passes op een bepaalde overstap per contour om je werkstuk of langs een lintje.
Hi Rene, wat zijn de parameters voor dat adaptive ? , is er ergens een YT filmpje of beschrijving van hoe dit werkt, ben gewoon benieuwd hoe dit in zijn werk gaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door benkr »

De beginmaat van je blok noemt Fusion (en ook Inventor) "stock", dus door de stock op te geven vertel je het pakket hoe groot je ruwe blok echt is.
Dan kun je met b.c. "Contour" aangeven hoe je dit blok wilt gaan bewerken, in hoeveel passes, en hoe diep per keer, de volle diepte of ook daar b.v. telkens 1 mm dieper.
Het begin is even moeilijk, maar eigenlijk is het allemaal best wel intuitief dus het leertraject gaat best wel snel.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Maar even voor de duidelijkheid, als je stock variabel is dan moet je eigenlijk voor iedere beginmaat een nieuw cnc programma genereren ?
Het is niet dat je in je cnc programma een parameter kunt meegeven of veranderen waarbij er rekening wordt gehouden met deze variatie in stock ?
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door benkr »

In het algemeen maak je een tekening van je werkstuk, dat is eenmalig.
Als je nu ergens een blokje vindt waaruit je je werkstuk kunt maken geef je dat tijden de CAM slag op als stockmaat.
Je CAM gebeuren converteert vervolgens dit (samen met de door jou ingegeven voorwaarden) naar G-Code.
Dat CAMmen moet je inderdaad elke keer opnieuw doen als er ergens iets van maten of voorwaarden wijzigt, maar dat is eerder secondenwerk dan minutenwerk dus dat is zo gebeurd en voelt niet als echt extra werk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12035
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 11 mei 2020 16:45 Maar even voor de duidelijkheid, als je stock variabel is dan moet je eigenlijk voor iedere beginmaat een nieuw cnc programma genereren ?
Het is niet dat je in je cnc programma een parameter kunt meegeven of veranderen waarbij er rekening wordt gehouden met deze variatie in stock ?
Neee, als je met CAM wilt werken, dan werk je met CAM. Dan zitten daar geen slimmigheidjes meer in met variabele en parametertjes. :lol: (moet ik nu gaan vertellen waarom ik alleen bij ernstige noodzaak naar CAM grijp :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door serum »

In fusion kan je je stock definieren als vaste maat (of gelijk maken met de grootte van het product) of de stock kan je ook tekenen en die solid aangeven als stock. Fusion houdt er dan keurig rekening mee.
Is het voor jou gebruikelijk om stock altijd +3mm overmaats af te zagen, stel je in fusion in dat je stock 3mm groter is en stel je dat in fusion standaard in. Bij iedere volgende setup is je stock dan keurig 3mm overmaats. Daarmee is je stock dus variabel en parametrisch. En je kan het model dat je maakt van de stock ook gewoon parameters meegeven. Dus ja, fusion kent een geparametriseerde stock. En met de standaard instellingen werken parameters ook met variabelen. Je kan zelfs parameters in een documentje bijhouden en die in google drive aanpassen, zodat deze in Fusion weer als 'selecteerbaar vooringesteld' terugkomen. Nee, ik ben niet allergisch voor cloud-oplossingen.

Begrijp je nou waarom ik altijd naar de CAM grijp? :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Het was niet mijn intentie om een CAM vs Manueel war te starten
:lol:
Plaats reactie