Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Zojuist even kort bij mijn programma Filou gekeken bij contour tracing.
Hier is inderdaad een lateral offset mogelijk , een afstand tot het werkstuk dat hij aanhoudt echter dit kan maximaal 1,27mm zijn meer doet ie niet en ik zal dan iedere pass zelf de offset dienen te verkleinen en weer in te geven. Hmmmmmmm.
Dan kan ik inderdaad het net zo goed even snel met de hand inkloppen omdat het hier een rechte lijn betreft :lol:
Als er krommes e.d. in zouden zitten dan is het een ander verhaal.

20854
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Ik heb wel zojuist een andere optie gevonden in Filou : Peel.
Dan kun je met een kleine frees grote circels langs je werkstuk maken en instelbaar steeds een stukje opschuiven.

Is dit bruikbaar voor deze toepassing ? Dan zou ik met de volle diepte van de frees in 1x klaar zijn, klinkt wel goed eigenlijk.

20855
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb wel zojuist een andere optie gevonden in Filou : Peel.
Dan kun je met een kleine frees grote circels langs je werkstuk maken en instelbaar steeds een stukje opschuiven.
Ja, in Fusion heet dat Adaptive clearing. Hiermee kun je al het materiaal rond je contour wegfrezen. Meestal moet je nog wel even een gewone contour doen als nabewerking omdat het anders een beetje hobbelig is door de roterende bewegingen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Grafjan »

Kjelt schreef: 11 mei 2020 18:04 Zojuist even kort bij mijn programma Filou gekeken bij contour tracing.
Hier is inderdaad een lateral offset mogelijk , een afstand tot het werkstuk dat hij aanhoudt echter dit kan maximaal 1,27mm zijn meer doet ie niet en ik zal dan iedere pass zelf de offset dienen te verkleinen en weer in te geven. Hmmmmmmm.
Dan kan ik inderdaad het net zo goed even snel met de hand inkloppen omdat het hier een rechte lijn betreft :lol:
Als er krommes e.d. in zouden zitten dan is het een ander verhaal.

20854
Misschien staat je frees al te dicht bij het contour en kan hij die offset van 1.27 er niet tussen plaatsen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 11 mei 2020 16:14 Hi Rene, wat zijn de parameters voor dat adaptive ? , is er ergens een YT filmpje of beschrijving van hoe dit werkt, ben gewoon benieuwd hoe dit in zijn werk gaat.
Wat is er moeilijk aan om in Youtupe Fusion 360 en Adaptive in te typen? Als je het niet kan vinden wil ik je wel wat links toesturen hoor.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 11 mei 2020 20:26
Kjelt schreef: 11 mei 2020 16:14 Hi Rene, wat zijn de parameters voor dat adaptive ? , is er ergens een YT filmpje of beschrijving van hoe dit werkt, ben gewoon benieuwd hoe dit in zijn werk gaat.
Wat is er moeilijk aan om in Youtupe Fusion 360 en Adaptive in te typen? Als je het niet kan vinden wil ik je wel wat links toesturen hoor.
Ik was aan het werk , nu geen probleem ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 11 mei 2020 18:58 Ja, in Fusion heet dat Adaptive clearing. Hiermee kun je al het materiaal rond je contour wegfrezen. Meestal moet je nog wel even een gewone contour doen als nabewerking omdat het anders een beetje hobbelig is door de roterende bewegingen.
Bedankt ! Goede tip die nabewerking, binnenkort eens mee oefenen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door serum »

Komt de volgende fusion-tip. Als je veel contouren hebt geselecteerd voor je 2d adaptive, klik dan rechts op je 2d adaptive en kies voor 'create derived operation' en dan 2d, contour. Hij knikkert dan automatisch je stock to leave uit en schiet met dezelfde parameters van je vorige freesprogramma je frees langs je de eerder geselecteerde contouren.

En als je het helemaal goed doet, maak je voor iedere tool een aantal presets 'slotting' 'clearing' en 'finish' en dan kan je sinds kort deze preset rechtstreeks oproepen. Da's nog eens handig. (om maar te zwijgen van dat je alle opps op kan slaan als een template en deze over ieder model weer op kan roepen als preset, met alle voordelen van dien).

Voor 99,99 procent van het werk dat ik doe gebruik ik cam en denk ik dat er niemand op deze wereld is die het sneller met de hand kan dan ik met cam. Sporadisch doe ik iets aan de machine zelf. Afgelopen vrijdag de X-as van mijn kleine machine gevlakt op de grote machine. Dat zijn van die dingen dat je 95 procent van de tijd bezig bent met opspannen en 5% met het frezen. Ik heb gewoon de feed en de pendant gebruikt om die 4 spoortjes te frezen hoor. F1 om de lucht op de spindel te zetten M3 S15000, en succes. Tuurlijk. Minimale basiskennis van gcode kan nooit kwaad.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Beginnersvraag: Cad/cam variatie tussen stock en werkstuk ?

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 11 mei 2020 21:00
Ballegooijen schreef: 11 mei 2020 18:58 Ja, in Fusion heet dat Adaptive clearing. Hiermee kun je al het materiaal rond je contour wegfrezen. Meestal moet je nog wel even een gewone contour doen als nabewerking omdat het anders een beetje hobbelig is door de roterende bewegingen.
Bedankt ! Goede tip die nabewerking, binnenkort eens mee oefenen.
Sterker nog, een adaptieve routine laat standaard al restmateriaal staan, zowel axiaal als radiaal! Even een contour erlangs..... klaar.
Daar kan je echt met de hand niet tegenop programmeren!
Plaats reactie