De ideale software?

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

De ideale software?

Bericht door Johnny p »

Om maar direct met deur in huis te vallen, welke software is voor mij , als beginner de ideale software.
Ja ik voel hem al aankomen, wat wil je er mee, kun je wat meer info geven , wat zijn je eisen, waar ga je hem voor gebruiken enz.
Wel om eerlijk te zijn, gewoon hobby, dat wil zeggen, aluminium, messing en houtbewerking, oftewel 2 en 3D.
Met 3D bedoel ik lithofaan en relief houtbewerking, daar naast een beetje aluminium en of messing freezen (onderdelen in 2D).

Nu komt het, er zijn vele programma's, en wat mij het meest opvalt is dat de meeste programma's in bruikleen zijn voor een jaar of per maand, en dat ook nog voor een bedrag wat ruum schoots belachelijk is te noemen.
Dus zoek ik een programma wat voor de hobbyist betaalbaar is en waar je niet na een bepaalde tijd weer voor een licentie moet gaan betalen.

De prg welke ik tegen ben gekomen zijn de volgende, waarbij dus ook die in bruikleen.
BobCAD-CAM,CAMBAM,CAMWorks,CATIA,EdgeCAM,Esprit,Fusion 360,GibbsCAM,hyperMill,HSM/HSM Works,Mastercam,Powermill,Siemens NX CAM,SolidCAM,SolidWorks CAM en SprutCAM

De volgende hebben ook mijn intressen gewekt Aspira en Deskproto, de broertjes van Aspira, 3DVCarven trekt mij eigenlijk het meest.
Als ik al wat gebruik dan wel een gekochte versie, dus geen trail of crack of 30 dagen proef versie.

Wie heeft suggesties?
Of goede ervaringen met bepaalde prg.?

Mvg John
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: De ideale software?

Bericht door pa3gmi »

Ik gebruik V Carve Desktop van Vectric voor de meeste houtbewerkings klusjes, ook voor 3 D , is tegen een gereduceerde prijs beschikbaar, echter voor werksukken met een maximale afmeting van 60 x 60 Cm. En voor metaal gebruik is meestal CamBam, is ook niet zo duur voor een licentie, maar enkel 2 1/2 D. Deskproto heb ik wel eens gebruikt en is tegenwoordig dacht ik ook voor 2 D beter te gebruiken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: De ideale software?

Bericht door Ballegooijen »

Ideale software bestaat niet!
Vraag je eerst eens af WAT je er mee wil doen, en wat moet het kunnen. Als je die vragen beantwoord hebt kun je een passend pakket er bij zoeken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: De ideale software?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, dan een advies van iemand die zelf alles zonder CAM maakt. Dus kan ik het natuurlijk niet beoordelen. :mrgreen:
Maar splits je vraag even in 2en.
Huis tuin en keuken werk, daar lijkt me CabBam voor de meeste gevallen toereikend. Tegenwoordig €108,- zie ik net.
En dan voor het wat uitdagender en kunstzinnige werk zul je naar iets als V-carve moeten denk ik. Maar misschien kan iemand daar iets meer toelichting geven.

Niets in deze wereld is ideaal, Of je moet jezelf in een hokje plaatsen, en daar buiten ook niets naders willen doen, dan is er vast wel iets te vinden wat ideaal is voor 1 soort werk.
Ik teken heel veel is SW, beetje kliederen is soms toch handiger in Draftsight, en ook gewoon papier wint het soms toch ook weer. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De ideale software?

Bericht door serum »

Fusion360. Ik gebruik het voor de genoemde zaken en ben er zeer tevreden over. M.u.v. de lithopane, maar dat kan via gratis software die er weer een lithopane stl van maakt welke je importeert in fusion en je vertrouwde tools op kan zetten.

Bevalt mij zeer goed en werkt voor mij erg intuitief.

En voor de hobbyist nog steeds gratis. Ik gebruikte een startup licentie, maar moet binnenkort ook in de buidel voor een 3 jarige licentie.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: De ideale software?

Bericht door WillyH »

Helaas wordt er op dit forum weinig aandacht besteed aan (gratis) opensource software. Ik denk hier bijvoorbeeld aan F-Engrave. Natuurlijk zijn de pro software pakketten erg leuk maar ook erg duur voor de hobby hout/alu/kunststof-bewerker. Misschien tijd om een subfoum opensource software aan te maken?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: De ideale software?

Bericht door serum »

ik gebruik f-engrave ook geregeld voor vlotte stukjes tekst op een werkstukje. Maar het is dusdanig intuïtief en rudimentair dat je er weinig uitleg bij nodig hebt?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: De ideale software?

Bericht door javanree »

Idem, F-engrave is fantastisch voor simpel graveerwerk. En dezelfde maker heeft meer goede tools, G-code ripper en dmap2gcode, die even handig werken.

Er is denk ik niet 1 pakket dat overal goed in is.
Tot nu toe doe ik het meeste 2D werk in CamBam, ik heb voor een paar werkstukken met Vectric Aspire gespeeld maar Artcam , wat ik de laatste tijd probeer, vind ik eenvoudiger voor het soort werk dat ik doe (replica's oude gegoten machineplaten frezen) Het gaat beter om met TrueType fonts omzetten in contouren dan CamBam. Ik moet me nog steeds serieus verdiepen in Fusion360 , maar gewoon gebrek aan tijd...
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: De ideale software?

Bericht door Johnny p »

Dag samen,

Danke voor alle reacties, voor de definitieve keuze? weet ik nog niet, zal de voor en nadelen van verschillende prg eens op een rij gaan zetten.
Denk dat V-carve-pro een goede keuze is ook f-engrave ziet er ook goed uit.

Affijn, ik heb nog even tijd 8)

Mvg JOhn
Verimok
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2020 15:29
Locatie: Amsterdam

Re: De ideale software?

Bericht door Verimok »

Johnny p schreef: 10 mei 2020 22:49 Om maar direct met deur in huis te vallen, welke software is voor mij , als beginner de ideale software.
Ja ik voel hem al aankomen, wat wil je er mee, kun je wat meer info geven , wat zijn je eisen, waar ga je hem voor gebruiken enz.
Wel om eerlijk te zijn, gewoon hobby, dat wil zeggen, aluminium, messing en houtbewerking, oftewel 2 en 3D.
Met 3D bedoel ik lithofaan en relief houtbewerking, daar naast een beetje aluminium en of messing freezen (onderdelen in 2D).

Nu komt het, er zijn vele programma's, en wat mij het meest opvalt is dat de meeste programma's in bruikleen zijn voor een jaar of per maand, en dat ook nog voor een bedrag wat ruum schoots belachelijk is te noemen.
Dus zoek ik een programma wat voor de hobbyist betaalbaar is en waar je niet na een bepaalde tijd weer voor een licentie moet gaan betalen.

De prg welke ik tegen ben gekomen zijn de volgende, waarbij dus ook die in bruikleen.
BobCAD-CAM,CAMBAM,CAMWorks,CATIA,EdgeCAM,Esprit,Fusion 360,GibbsCAM,hyperMill,HSM/HSM Works,Mastercam,Powermill,Siemens NX CAM,SolidCAM,SolidWorks CAM en SprutCAM

De volgende hebben ook mijn intressen gewekt Aspira en Deskproto, de broertjes van Aspira, 3DVCarven trekt mij eigenlijk het meest.
Als ik al wat gebruik dan wel een gekochte versie, dus geen trail of crack of 30 dagen proef versie.

Wie heeft suggesties?
Of goede ervaringen met bepaalde prg.?

Mvg John
Hoi! Ik gebruik regelmatig wat programma's op mijn werk!
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: De ideale software?

Bericht door mark3 »

Das toevallig, ik ook.
Johnny p
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 mar 2019 18:56

Re: De ideale software?

Bericht door Johnny p »

Wel, de keuze is gemaakt...

Ik heb Deskproto aangeschaft, en eerlijk gezegd bevalt mij deze zeer goed, ik kan bv 3d modellen in inventor maken, deze als stl wegschrijven en laden in deskproto.
Verder heeft deskproto eigenlijk alles in huis,... voor wat ik nodig denk te hebben. Daarnaast zijn er heel veel stl files op internet te vinden, kijk maar een op https://www.ameede.net/category/picture/

Mvg John
Plaats reactie