Workflow van CAD naar linuxcnc

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door kawarider »

Nou ja, ik herken de koudwatervrees van Sven wel mbt Fusion. Rustig filmpjes kijken werkt goed.

Mijn cnc werk is echt 2 d plasma. Cad is tegenwoordig 3d. Dat betekent uitslag maken om plat te maken. Daarna dxf van maken, daarna door Sheetcam en dan nc file en snijden maar. Dat zou ik ook nog wat korter willen, net als Sven. Als je dan nog eens van windows naar Linux gaat schakelen is de chaos compleet.
Het mooie van Fusion is dat alles in een pakket gebeurt. Van de andere kant, de dxf door sheetcam halen is voor mij echt geen probleem. Dat gaat razend snel en betrouwbaar. In Ironcad is 3d tekenen prima, uitslag maken idem. Dxf wordt wat lastiger (teveel cliks en teveel files van in de basis hetzelfde product), dit zou ik ook graag anders zien.
Ga ik wat frezen met mijn Emco dan is dat eigenlijk zonder uitzondering via Fusion. Soms 3d in Ironcad, soms 3d ook in Fusion tekenen.
Lang verhaal kort, bewerkingen bepalen het traject. En het kan altijd beter/efficienter.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 21 mei 2020 10:42 Precies, als het wat ingewikkelder wordt is F360 volgens mij onverslaanbaar. Voor simpel 2d werk te complex en ben je sneller klaar met andere cad cam.
Daag je me uit? Ik ben wel in voor een wedstrijdje ;-)
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door kawarider »

Nee hoor, helemaal niet. Ironcad is mijn werk, Fusion is voor de hobby. Geen tijd om te hobbien, ik ben er dus zeker niet zo goed in als jij. En Ironcad idem. Hier kan ik wat beter mee overweg, maar gebruik maar 25% vd mogelijkheden. Onlangs wel weer contact gehad met Sprutcam om dezelfde reden als Sven: de verschillende tussenstappen elimineren.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

Is ook maar gekheid, lekker tekenen waar je je prima bij voelt.... maar ik ben er van overtuigd dat Fusion een prima workflow voor jou werk zou kunnen hebben!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 21 mei 2020 12:21 Is ook maar gekheid, lekker tekenen waar je je prima bij voelt.... maar ik ben er van overtuigd dat Fusion een prima workflow voor jou werk zou kunnen hebben!
Dat is het probleem, als je ervaring hebt in het ene pakket lijkt het andere pakket al snel ingewikkelder, totdat je jezelf de tijd gunt om een jaartje met dat andere pakket te gaan werken. Als je de juiste tooltjes niet weet toe te passen, kom je wel op je eindbestemming, maar is de weg wat langer.

Overigens heb ik op een beurs wel eens iemand gevraagd om te laten zien hoe iets specifieks op zijn besturing ging, voor mij puur interesse, hij zag het als een uitdaging en een poging 'zijn' besturing onderuit te kunnen halen (tot dat moment had ik niet het idee dat daar een kans van was). Aangezien dat andere merk net met het mijne gefuseerd was, werd dit als een explicitie poging gezien de samenwerking te dwarsbomen met als gevolg dat ik me bij de directie (in diep duitsland) kon komen melden :lol: , waar ik met genoegen gehoor aan gaf, maar nu met mijn voornemen om dus wel even m'n punt te maken. (heerlijk toch af en toe een beetje dwarsliggen, vooral bij directies die daar niet zo goed tegen kunnen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 mei 2020 12:51 Knip .....waar ik met genoegen gehoor aan gaf, maar nu met mijn voornemen om dus wel even m'n punt te maken. (heerlijk toch af en toe een beetje dwarsliggen, vooral bij directies die daar niet zo goed tegen kunnen)
Honderd procent waar, absoluut ook mijn favoriete hobby 🤪
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Workflow van CAD naar linuxcnc

Bericht door kawarider »

Andre. De volgende keer dat je hier bent laat je dat maar eens zien. Die triball van Ironcad is echt leuk. Op basis daar van heb ik t gekozen. Scheelt enorm veel klikken als ik leidingwerk teken.
Echter, als die hobbel genomen is, is Fusion bijna een optie voor Sheetcam. Dan zou alles binnen een programma afgewerkt kunnen worden. Scheelt ook aardig wat gehannes. Maar, eerst zien, dan geloven. Sheetcam is top, eerder de dxf genereren vindt ik vervelend.
Plaats reactie