graveerprogramma

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
goldklus

graveerprogramma

Bericht door goldklus »

Weet iemand of er een graveerprogramma voor cncmachine in nederlands
bestaat.
vrg fred
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: graveerprogramma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nederlands is het niet, maar het werkt wel makkelijk..

Desk engrave.. Google er maar eens naar.. ik heb 't zelf in gebruik, kijk maar eens in "praathoek" bij "mooiste werkstukje"
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: graveerprogramma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. ik heb hier een nieuwe voor je..

CamBam.. er is nog bijna niets wat ie niet kan.. en daar is de maker momenteel mee bezig..

http://www.brusselsprout.org/CAMBAM/

tekst invoeren, en meteen G-codes genereren.. profielen aanmaken, en om de letters wegfrezen.. geen probleem.. Heightmaps.. Does it..

bekijk ook het Forumpje daar.. staan voorbeeldjes van wat mensen zoal met CamBam maken.. ( ja... mij kom je er ook tegen.. :D )
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: graveerprogramma

Bericht door aramon »

Kan cambam ook karakters uithoeken? Dwz een conische graveerfrees liften in de hoeken om een scherpe gravure te krijgen? Met Alphacam kan dit wel, ook kun je dan alle TTF fonts gebruiken om te graveren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: graveerprogramma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee... ik weet niet wat Alphacam kost, maar ik weet wel wat CamBam kost.. NIETS... vooralsnog.. de maker, is momenteel drukdoende om allerhande nieuwe functies in te bouwen, en suggesties van gebruikers ( that includes me ) mee te nemen in "future releases".. als je 't netjes vraagt, en hij weet hoe ie het moet schrijven, dan propt ie het er zo in..

Dit geintje ( met een 1mm freesje nagefreest.. 't hele sleutelhangertje is nog geen 33 mm breed..) uitgehaald met CamBam...

Afbeelding

als ik het goed begrijp, moet 't programma dan wel de hoek van het freesje kennen, zodat ie in de hoeken "omhoogloopt" om de hoekjes uit te scherpen.. de frees loopt dan onder een iets grotere hoek naar boven, om de radius bovenaan weg te frezen.. ehh.. even kijken.. zodanig dat ( aan de hand van de hoek, en diameter van de frees op diepte X, de omtrek van de frees tangentiaal blijft aan bijde rechten ten weerszijden van de hoek?.. 'ik zou er zelf wel een algoritme voor kunnen verzinnen..
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: graveerprogramma

Bericht door aramon »

Arie, je hebt het inderdaad goed uitgelegd. Een algoritme is nog niet zo simpel, je heb met een lijn of boog te maken naar het punt toe, en dan weer de uitgaande lijn of boog, en dan ook nog met een eventueel botsingsgevaar van binnen de geometrie van een karakter.
Bij Alphacam kun je de geometrie van de frees ingeven.
Het gaat mij er ook niet om of het gratis is of niet, maar door dit optrekken krijg je een veel nettere gravure.
Ik graveer zelf 5-assig inwendig in matrijzen voor o.a. koffiebekertjes.
De punt van de graveerfrees is soms 0.05
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: graveerprogramma

Bericht door Arie Kabaalstra »

bij geometrie tussen 2 of meer lijnen wordt gewoon de radiuscompensatie per diepte van de frees verrekend, 't komt er gewoonweg op neer dat de frees met een gegeven punthoek, en een gegeven diameter aan de punt, of bovenaan, per snede (z-verplaatsing), toeneemt..

Voorbeeldje:, als de punt 0.1 mm diameter heeft, rz0 = 0.1, en de punthoek is 60 graden, dan neemt de diameter van de frees toe met (cos a) * z +rz0
dit verreken je gewoon met elke snede, of je laat de frees via deze formule omhoog of omlaag lopen.. 't is eigenlijk nog simpeler dan een algoritme..

Ik weet niet of de schrijver van CamBam dit grapje in wil voegen.. 'k zou zeggen, meld je aan op z'n Forum en vraag't em.. :)
Plaats reactie