Camworks 2018

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Camworks 2018

Bericht door mickomatsu »

Hallo Heren
In mijn zoek tocht naar een passend Cam programma wat in solidworks werkt.
Heb ik nu Camworks 2018 is een mooi programma alleen waar je toch elke keer weer tegenaan loopt is de post processor.
Nu heb ik op deze site dit gevonden en wil dat graag delen met jullie https://en.industryarena.com/forum/hund ... 86870.html
Zijn er echt een hoop maar wie kan mij vertellen welke ik nu moet gebruiken?
En hoe ik deze zou moeten aanpassen zodat het werkt met Edingcnc/usbcnc.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Camworks 2018

Bericht door keesfrees »

fanuc
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Camworks 2018

Bericht door mickomatsu »

Hallo Kees
Dank voor je reactie
Die staan er zeker tussen general Fanuc moet ik die nog aanpassen?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Camworks 2018

Bericht door keesfrees »

mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Camworks 2018

Bericht door mickomatsu »

Hey Kees
Gebruik je zelf ook Camworks?
Als ik je link zo lees zou het simpel moeten zijn dan.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Camworks 2018

Bericht door keesfrees »

Als de fanuc post niet goed werkt dan kun je om te beginnen in de code kijken waar de verschillen zitten met een werkend gcode programma.
Om te beginnen een 4kant van een mooie maat, 100x100mm bv

Je kunt het vierkant in Edingcnc als dxf laden in "program" en dan een gcode over de lijn maken (zonder toolcompensatie) dan krijg je mooie getallen.
(hoe dat precies gaat in Edingcnc weet ik niet, ik gebruik het nooit)

En dan ter vergelijking hetzelfde 4kantje via camworks en de code vergelijken.
( ik ken camworks niet )

En de code hier plaatsen.

Wie vult er aan ?
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Camworks 2018

Bericht door mickomatsu »

Dank je kees voor je reactie

Ik ga dat eens even doen is een goed idee.
Wie weet komen we dan verder
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Camworks 2018

Bericht door arjancnc »

Je kunt in swx ook kijken naar Hsmexpress. Daar zit als ik het goed heb een eding post bij (zelfde basis als fusion 360)
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
mickomatsu
Berichten: 380
Lid geworden op: 29 sep 2010 20:58
Contacteer:

Re: Camworks 2018

Bericht door mickomatsu »

Hey Ajancnc

Dank voor je reactie.

Ik heb die er ook opstaan als student versie.
alleen is het niet echt voor een 4 de as of zie ik dingen over het hoofd?

Daarom zou het mooi zijn als Camworks werkt met een post processor voor Edingcnc.
CNC_Guy
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2019 12:10

Re: Camworks 2018

Bericht door CNC_Guy »

mickomatsu schreef: 30 jan 2019 20:37 Hallo Heren
In mijn zoek tocht naar een passend Cam programma wat in solidworks werkt.
Heb ik nu Camworks 2018 is een mooi programma alleen waar je toch elke keer weer tegenaan loopt is de post processor.
Nu heb ik op deze site dit gevonden en wil dat graag delen met jullie https://en.industryarena.com/forum/hund ... 86870.html
Zijn er echt een hoop maar wie kan mij vertellen welke ik nu moet gebruiken?
En hoe ik deze zou moeten aanpassen zodat het werkt met Edingcnc/usbcnc.
Goedemorgen,

Ik weet niet of je het hobbymatig doet en CAMWorks niet helemaal via de officele kanalen hebt gekregen of dat je het voor het werk doet.
Maar waarom laat je geen postprocessor schrijven door de reseller van CAMWorks in Nederland? Dan kost je misschien wel iets meer maar dan weet je ook gewoon dat het werkt!.
Ik zie ook dat jij opzoek bent naar een CAM programma wat werkt in Solidworks 2018. Sinds Solidworks 2018 is SolidworksCAM geintroduceerd. Dit wordt standaard meegeleverd met een
Solidworks licentie. Even de Add-in activeren en je kunt er mee werken! SolidworksCAM is gebaseerd om CAMWorks.

fijne dag verder!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Camworks 2018

Bericht door hugo stoutjesdijk »

CNC_Guy schreef: 06 feb 2019 08:46 Maar waarom laat je geen postprocessor schrijven door de reseller van CAMWorks in Nederland? Dan kost je misschien wel iets meer maar dan weet je ook gewoon dat het werkt!.
Ik zie ook dat jij opzoek bent naar een CAM programma wat werkt in Solidworks 2018. Sinds Solidworks 2018 is SolidworksCAM geintroduceerd. Dit wordt standaard meegeleverd met een
Solidworks licentie. Even de Add-in activeren en je kunt er mee werken! SolidworksCAM is gebaseerd om CAMWorks.
Het is natuurlijk droevig dat de meest elementaire PP nog niet eens voldoet, dat lijkt er op of de CAM leverancier een verdienmodel maakt van het 'aanpassen voor de klant' van de PP, terwijl er als basis maar een paar codes nodig zijn, en dat gaat vaak al niet goed.
En ik weet bijna zeker dat de ervaringen in het aanpassen van de PP niet in de volgende PP standaard mee genomen worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
CNC_Guy
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2019 12:10

Re: Camworks 2018

Bericht door CNC_Guy »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 feb 2019 10:48
CNC_Guy schreef: 06 feb 2019 08:46 Maar waarom laat je geen postprocessor schrijven door de reseller van CAMWorks in Nederland? Dan kost je misschien wel iets meer maar dan weet je ook gewoon dat het werkt!.
Ik zie ook dat jij opzoek bent naar een CAM programma wat werkt in Solidworks 2018. Sinds Solidworks 2018 is SolidworksCAM geintroduceerd. Dit wordt standaard meegeleverd met een
Solidworks licentie. Even de Add-in activeren en je kunt er mee werken! SolidworksCAM is gebaseerd om CAMWorks.
Het is natuurlijk droevig dat de meest elementaire PP nog niet eens voldoet, dat lijkt er op of de CAM leverancier een verdienmodel maakt van het 'aanpassen voor de klant' van de PP, terwijl er als basis maar een paar codes nodig zijn, en dat gaat vaak al niet goed.
En ik weet bijna zeker dat de ervaringen in het aanpassen van de PP niet in de volgende PP standaard mee genomen worden.
De standaard postprocessor wordt aangeleverd door de software leverancier dat is in dit geval HCL. Ik ben al 7 jaar Frezer en ik weet uit ervaring dat geen enkele machine met dezelfde besturing het zelfde is. Elke klant heeft zijn of haar wensen voor een postprocessor. Heb jij enig idee hoeveel tijd het kost om een PP te schrijven? En wat de fucnties van CAMWorks zijn? Ik werk hier al een aantal jaar mee. Dus prima dat ze dit hebben afgeschermd. Mocht je toch je eigen pp willen schrijven zou ik voor een wat simpeler CAM pakket gaan. ''En ik weet bijna zeker dat de ervaringen in het aanpassen van de PP niet in de volgende PP standaard mee genomen worden'' dat klopt. dit is gedeeltelijk waar. ze worden wel meegenomen maar niet geactiveerd. Omdat niet elke machine dezelfde functies heeft! Maar ik vind het wel even interessant om van ideeen/gedachten met jullie te wisselen hierover! :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Camworks 2018

Bericht door hugo stoutjesdijk »

CNC_Guy schreef: 06 feb 2019 11:54 De standaard postprocessor wordt aangeleverd door de software leverancier dat is in dit geval HCL. Ik ben al 7 jaar Frezer en ik weet uit ervaring dat geen enkele machine met dezelfde besturing het zelfde is. Elke klant heeft zijn of haar wensen voor een postprocessor. Heb jij enig idee hoeveel tijd het kost om een PP te schrijven? En wat de fucnties van CAMWorks zijn? Ik werk hier al een aantal jaar mee. Dus prima dat ze dit hebben afgeschermd. Mocht je toch je eigen pp willen schrijven zou ik voor een wat simpeler CAM pakket gaan. ''En ik weet bijna zeker dat de ervaringen in het aanpassen van de PP niet in de volgende PP standaard mee genomen worden'' dat klopt. dit is gedeeltelijk waar. ze worden wel meegenomen maar niet geactiveerd. Omdat niet elke machine dezelfde functies heeft! Maar ik vind het wel even interessant om van ideeen/gedachten met jullie te wisselen hierover! :)
Deels heb je een punt, maar als het lijstje PP waar ze mee pochen, eigenlijk machines /besturingen bevat van voor 1990 (serieus) en het meest simpele 2.5 D freeswerk de meest stompzinnige output geeft, dan stop ik er mee om er serieus nog naar te kijken. Maar ik mag denk ik wel zeggen dat ik na meer dan 20 jaar wel een klein beetje ervaring heb.

Er wordt gewoon veel te krampachtig over PP's gedaan en over het feit dat er zo vreselijk veel verschillende besturing/machines bestaan. Dat heeft allemaal alleen te maken met hoe de 4e en 5e as beweegt, als je voor dat werk een PP wilt, de basis is echt allemaal hetzelfde. Zelfs voor een Brother heb ik ooit een PP gemaakt waarvan gezegd wordt dat dat onmogelijk is.

Er zijn natuurlijk goede CAM pakketten daar zeg ik niet over.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
CNC_Guy
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 feb 2019 12:10

Re: Camworks 2018

Bericht door CNC_Guy »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 feb 2019 12:27
CNC_Guy schreef: 06 feb 2019 11:54 De standaard postprocessor wordt aangeleverd door de software leverancier dat is in dit geval HCL. Ik ben al 7 jaar Frezer en ik weet uit ervaring dat geen enkele machine met dezelfde besturing het zelfde is. Elke klant heeft zijn of haar wensen voor een postprocessor. Heb jij enig idee hoeveel tijd het kost om een PP te schrijven? En wat de fucnties van CAMWorks zijn? Ik werk hier al een aantal jaar mee. Dus prima dat ze dit hebben afgeschermd. Mocht je toch je eigen pp willen schrijven zou ik voor een wat simpeler CAM pakket gaan. ''En ik weet bijna zeker dat de ervaringen in het aanpassen van de PP niet in de volgende PP standaard mee genomen worden'' dat klopt. dit is gedeeltelijk waar. ze worden wel meegenomen maar niet geactiveerd. Omdat niet elke machine dezelfde functies heeft! Maar ik vind het wel even interessant om van ideeen/gedachten met jullie te wisselen hierover! :)
Deels heb je een punt, maar als het lijstje PP waar ze mee pochen, eigenlijk machines /besturingen bevat van voor 1990 (serieus) en het meest simpele 2.5 D freeswerk de meest stompzinnige output geeft, dan stop ik er mee om er serieus nog naar te kijken. Maar ik mag denk ik wel zeggen dat ik na meer dan 20 jaar wel een klein beetje ervaring heb.

Er wordt gewoon veel te krampachtig over PP's gedaan en over het feit dat er zo vreselijk veel verschillende besturing/machines bestaan. Dat heeft allemaal alleen te maken met hoe de 4e en 5e as beweegt, als je voor dat werk een PP wilt, de basis is echt allemaal hetzelfde. Zelfs voor een Brother heb ik ooit een PP gemaakt waarvan gezegd wordt dat dat onmogelijk is.

Er zijn natuurlijk goede CAM pakketten daar zeg ik niet over.
Dat klopt de output van de toolbanen zijn gewoon goed. Wat cycli moeten eraangepast worden en wat functionaliteit qua koeling (m8, m7) moet worden bepaald maar meer is het ook niet.
Plaats reactie