Aluminium zagen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 3231
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Aluminium zagen

Bericht door benkr » 17 jul 2018 20:29

Omdat ik voor zoonlief een nieuwe mast voor zijn bootje moest maken wilde ik dat van plat Aluminium strip doen van 200 breed en 15 mm dik, de lengte moest met ietsje meer dan 1 meter worden.
Nu is dat ding natuurlijk niet recht en veel te groot voor mijn BF25 dus ik moest creatief aan de slag, daarom mijn probleem maar aan de interieurbouwers van het bedrijf waar ik achter woon voorgelegd.
Ik kon kiezen, eerst alle openingen (voor gewichtsbesparing en minder wind vangen) er in en later de buitencontouren maken of omgekeerd.
Die openingen frezen is niet het probleem, zelfs de maatvoering is niet echt spannend, een paar mm verschuiven van een opening ziet niemand, die buitenkant strak maken wel wanneer je de hele lengte niet in één keer kunt bewerken, daarom maar gekozen om eerst de buitenkant maar te doen.
Ik wist al uit ervaring dat zij dun aluminium gewoon op de cirkelzaag machine zaagden, maar of 15mm en meer dan 1 meter lengte ook kon wist ik niet, had het niet verwacht, maar binnen 10 minuten was ik al weer thuis, zo gepiept en best wel strak, boven alle verwachtingen. Op mijn advies hebben ze wel het zaagblad even tegen een kaars gehouden, helemaal geen last van vollopen, ging eigenlijk als een warm mes door de boter.


Gallerij Link

Dus als ik een volgend keer dik aluminium moet bewerken dan gaan de grove bewerkingen op de cirkelzaag, daar kun je met geen enkele andere machine tegenop.

skillalot
Donateur
Berichten: 3133
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Aluminium zagen

Bericht door skillalot » 17 jul 2018 20:47

benkr schreef:
17 jul 2018 20:29
Dus als ik een volgend keer dik aluminium moet bewerken dan gaan de grove bewerkingen op de cirkelzaag, daar kun je met geen enkele andere machine tegenop.
Denk dat John Sellis daar anders over denkt :lol:

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2935
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium zagen

Bericht door Ballegooijen » 17 jul 2018 21:19

Ik zaag het ook altijd op de circelzaag en dan tot 30mm dik. Gaat prima met het juiste zaagblad Ben.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

John Sellis
Donateur
Berichten: 521
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09

Re: Aluminium zagen

Bericht door John Sellis » 17 jul 2018 21:20

skillalot schreef:
17 jul 2018 20:47
benkr schreef:
17 jul 2018 20:29
Dus als ik een volgend keer dik aluminium moet bewerken dan gaan de grove bewerkingen op de cirkelzaag, daar kun je met geen enkele andere machine tegenop.
Denk dat John Sellis daar anders over denkt :lol:
Idd plasma snijden is snel ,makkelijk, goedkoop en nauwkeurig genoeg.

benkr
Donateur
Berichten: 3231
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aluminium zagen

Bericht door benkr » 17 jul 2018 22:43

Snap ik helemaal, maar John woont zo ver weg en deze oplossing is op kruipafstand (minder dan 100 meter)
Bovendien is het oppervlak van de zaagsnede best wel glad, ik denk dat er minder dan 0,1 mm oneffenheid in zit, dat ligt vast en zeker aan de kwaliteit van de zagen die zij gebruiken, dat is geen zaagblad van 6,95 Euro van van Cranenbroek, bovendien worden ze na een paar dagen gebruikt te zijn weer geslepen, dat doet ook wonderen denk ik.
Kortom ik ben er heel blij mee, als ik dat zelf had moeten doen was het een rampenplan geworden.

keesfrees
Berichten: 1724
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: Aluminium zagen

Bericht door keesfrees » 19 jul 2018 09:59

Ook bij aluminium kan een kopieer frees goed werken, ietsje te groot zagen, mal er op klemmen en dan gelijk maken.

Plaats reactie