Camera module

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Camera module

Bericht door benkr »

Ik kom deze camera tegen op Aliexpress, zou dat wat zijn voor op de CNC machine om b.v. het middelpunt van een gat op te zoeken en zo?

https://www.banggood.com/nl/14MP-USB-HD ... rehouse=CN

Graag jullie mening hier over.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Camera module

Bericht door Kjelt »

Zit er dan speciale software bij met layovers zoals een kruis of variabele circels met het middelpunt ofzo? Anders zie ik niet hoe je het middelpunt kunt vinden met alleen een camera?
Ik weet niet hoe goed je met software bent maar een C++ proffessional zou misschien de grafische interface bibliotheek kunnen gebruiken van OpenPNP. Daar gebruiken ze topcameras zoals deze voor het bepalen van de exacte lokatie van de pcb, op de pcb zitten een aantal asymetrische figuurtjes genaamd fiducials en door de lokatie van die fiducials te vinden met de camera weet de software waar de pcb zich bevindt en de exacte rotatie van de pcb , als deze bv een beetje schuin ligt.
Best ingewikkeld gaat ook mijn software pet te boven , daarnaast hebben ze het dan over nauwkeurigheden orde grootte van 0,2mm ofzo dus ik weet niet wat voor nauwkeurigheid je wilt bereiken?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Camera module

Bericht door benkr »

Mach3 heft een camera plug-in, Ik hoop daar een geschikte camera voor te vinden.
Ik denk dat vooral het zoom en focus bereik belangrijk zijn.
Ik heb al eens geexperimenteerd met zo'n goedkoop USB ding maar dat was geen succes.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Camera module

Bericht door janplastiek »

gaat dit ook niet met scanything?

https://www.sheetcam.com/Scanything/index
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Camera module

Bericht door Bjornski1976 »

Ik denk dat een standaard USB geschikt is. Heb er zelf een oude Philips toucam op gehad en dat werkt. Belangrijkste is de focus.

Gebruik Mach3 met de plug in.

De camera moet echt loodrecht gemonteerd zijn want anders is de x, y afstand afhankelijk van je hoogte.

Als je Windows xp gebruikt is het wel handig om een driver te hebben zodat alles werkt.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Camera module

Bericht door zeeschuim »

steeds dezelfde hoogte gebruiken.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Camera module

Bericht door Breaker »

Die zoom is niet nodig, zelfs onhandig wanneer het midden van een gat bepaald moet worden, de 14MP ook niet voor een plaatje op het scherm. Een vaste focus is wel handig zodat de hoogte gerelateerd is met de afstanden als het beeld scherp is. Kom je toch uit op een goedkope camera. Ik gebruik een USB dashcam en in mijn geval geeft Eding geeft zelf de kruislijnen.

https://www.ebay.co.uk/p/Car-Auto-DVR-D ... 2096139661
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie