omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door Floppy »

Misschien toch een stapje terug doen en kijken waar die binaire code vandaan komt en of daar niet een geschikter format voor te vinden is dat beter aansluit bij de gebruikelijke CAM software.
Als je iets meer vertelt kunnen wij wellicht met een slimmere oplossing komen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door Breaker »

Voor de oorspronkelijke vraag is het wel zo makkelijk: stuur één regel van de matrix en zet een lijn waar er enen staan, beetje zoals een typmachine. De hele vector/g-code conversie is totaal overbodig, zou die dan ook compleet overslaan, regels direct naar een microprocessor die de stappenmotoren aanstuurt en lijnen trekken maar.

Toen kwamen er verticale lijnen bij. Dat betekent dat je de hele matrix moet inladen en roteren om ook de verticale lijnen te schrijven. Mits niet supergroot is dat ook te doen met een eenvoudige microprocessor. Alle enen in het voorbeeld worden dan zowel horizontaal als verticaal belijnd, maar op de hoeken zal de aansluiting niet helemaal strak zijn.

Vervolgens kwam ook ‘inkleuren’, daar wordt het een slag moeilijker omdat dan eerst de contour opgezocht moet worden, dus alle enen die omliggend één of meerdere nullen hebben worden dan belangrijk, maar ook de tussenliggende ruimte moet nog ingekleurd worden met variabelen als grootte van het geheel en lijndikte. Daar wordt het wel complexer, en kan het interessant worden om hulpprogramma’s/g-code te gaan gebruiken.

Het las eerst ook als een hobby project, maar dat werd later een semi-professionele omgeving met misschien toch wel wat aanvullende eisen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:36
Locatie: oss

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door trix »

dank voor de input, ondanks het warme weer toch de moeite genomen om uitgebreid te reageren.......topie.
om een of andere reden zie ik julie plaatjes niet :cry: :cry:

input is die bitmap, dat gaat echt niet anders.
inkleuren gaat in nogal brede banen.
en mag wat overlappen.
de randen van de P hoeven niet erg scherp te zijn.
snelheid is gewoon laag te noemen.

ik ben bang dat ik toch zelf toch iets moet programeren, maar het zou mooi zijn als ik iets had wat er op lijkt en met wat aanpassingen geschikt te maken zou zijn.
eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door Breaker »

Kan je een origineel bestandje, bijvoorbeeld van die P, bijvoegen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:36
Locatie: oss

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door trix »

heb ik niet, deze bitmap ga ik serieel "binnen klokken" in b.v. een AVR (micro controller te prog. in onder andere C) en staat dan in een digitaal geheugen in die controller.
eigenwijs is ook wijs
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:36
Locatie: oss

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door trix »

Kjelt schreef: 16 jul 2018 08:48
1) de bitmap met de hand over tekenen in een tweede layer met vectoren
hoe teken je met vectoren, of eigenlijk wat zijn vectoren ?
eigenwijs is ook wijs
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door henkzelf »

Eeen rechte Lijn met een richting en een lengte. Beide parameters kun je ook opgeven als de verplaatsing in X en in y richting.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die matrix die jij binnen klokt heeft gewoon coördinaten, de eerste cel is 0,0 de volgende is 1,0 (die naar rechts loopt)
Dus als jij op een gegeven moment op rij 3 zit, en het 2e celletje is een 1, dan begint jouw lijn op 1,2 (de boel begon op 0,0 weet je nog wel)
Dan tel je door net zo lang tot je cel een 0 is, als dat de 17e cel(16) is krijg je dus een lijn tot 15,2 (omdat dan de 16e cel een 1 geweest moet zijn, en dat is coördinaat 15)
Dus :

Code: Selecteer alles

G0 X1 Y2
G0 Z-5 (blokkwast op de grond)
G1 X15,2
G0 Z10 (blokkwast omhoog)
Of had je direct een stappenmotor aan willen sturen ? Dat zijn dus eigenlijk 2 vragen :lol:

Anders krijg je zoiets van: if cel = 0 , pen-up, move 100, else pen-down, move 100, next cel
Einde rij, move -3000,100 of zoiets bij een rij van 30 pixels
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door Kjelt »

trix schreef: 16 jul 2018 18:50
Kjelt schreef: 16 jul 2018 08:48
1) de bitmap met de hand over tekenen in een tweede layer met vectoren
hoe teken je met vectoren, of eigenlijk wat zijn vectoren ?
Meeste betere tekenprogramma's kunnen dat.
Zie Henkzelf post voor definitie van vector.
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:36
Locatie: oss

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door trix »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jul 2018 21:30 en dat is coördinaat 15
die vat ik even niet :?:

ik denk dat ik inderdaad vanuit coördinaten moet werken,
voor een juiste beeldvorming (en voorkomen van spraakverwaring) noem ik dat rijen (hor.) en kolommen(vert.)

even hardop denken, het plaatje staat in het geheugen in bytes.
dus als ik de status zou willen weten van coördinaat 50,130 (kolom,rij) dan moet ik naar een bepaalde plek in het geheugen kijken,
dat doe ik dan ook voor 51,130 en 52,130. hieruit kan je bepalen waar de blokkwast begint & stopt.
vervolgens moet ik hier wellicht nog wat correcties op kunnen toepassen b.v.
offset v/d blokkwast of een verdwaalde losse bit "weg poetsen"
ook moet ik ergens een prioriteiten afhandeling maken, b.v. eerst de hor. lijnen en dan de vert.
verder nog een optie of je op de hoeken de hor. & vert. mag overlappen. en wellicht nog meer.
dus er moet een schermpje komen voor dat soort dingen.

omdat ik de steek (pitch) v/d pixels weet, weet ik ook waar de stappen motor heen moet worden gestuurd.

allemaal niet onmogelijk, maar toch wel redelijk ingewikkeld, het is belangrijk om vanuit een goede gedefinieerde
basis te beginnen, anders word zo'n programma al snel onleesbaar.
spaghetti zeggen de programeurs dan :)
eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

trix schreef: 17 jul 2018 21:00 hugo stoutjesdijk schreef: ↑16 jul 2018 21:30
en dat is coördinaat 15
die vat ik even niet
Mogelijk heb ik hier in m'n eigen voet geschoten, maar ik ga er nu niet over nadenken, vind het te warm. :lol: (maar verderop blijkt dat je net zo goed niet over die 1e cel na hoeft te denken die eigenlijk 0 heet maar plek 1 is, allemaal relatief dus boeit het niet, sorry voor de verwarring)

Je moet het gewoon even uittekenen op een stuk ruitjes papier. En dan even hardop lezen wat je stap voor stap met software zou doen.
Een matrix in software is een Array, en die begint met cel 0,0. Dus het eerste ruitje is 0,0 (maar je mag ook doen of je gek bent en gewoon 0,0 niet gebruiken en op 1,1 beginnen als dat makkelijker is)
Daarna denk jij vanuit een positie, dan maak je het jezelf moeilijk. Je moet gewoon doen wat je in het begin zei.
Je loopt de array af, met 2 tellers (rijen en kolommen) maar jij kunt dat want je ging dat in C programmeren.
Vervolgens kom je ergens een 1 tegen en vervolgens begint het feest.

Ook hier geld, het is pas simpel als je het ziet, maar dan snap je het ook. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

trix schreef: 17 jul 2018 21:00 anders word zo'n programma al snel onleesbaar.
spaghetti zeggen de programeurs dan :)
Een beetje C programmeur kan dit in 1 regel. 8)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
trix
Berichten: 30
Lid geworden op: 06 jun 2007 19:36
Locatie: oss

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door trix »

ik heb niet gezegd dat ik goed in C kan programmeren, :lol: maar ik heb het wel eens gedaan (AVR micro controler). dit is toch iets anders dan inputs en outputs met een paar bitjes aan elkaar knopen.
stof tot nadenken, en inderdaad met 2 tellers kolommen rijen aflopen denk ik.
bedankt
eigenwijs is ook wijs
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: omzetten tekening in "matrix" naar motor sturing

Bericht door Breaker »

Arduino maakt ook gebruik van Amtel AVR processors en heeft een IDE die wat toegankelijker is èn een brede community heeft die hulp kan bieden. Bevalt het niet, kan je gewoon verder in C.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie