Tony's portaalfreesmachine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Waar ik me nu nog het meeste zorgen om maak is dat van die boutjes er nog een aantal in zitten
Misschien kan hij een likje verf op de overige boutgaatjes smeren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door hrscharft »

Wat bij de open geleiding heel goed werkt om de speling er uit te krijgen ipv aan dat boutje te gaan hijsen is de lagerbus er uit schuiven en vervolgens met een paar velletjes aluminiumfolie er bij tussen de bus weer terug schuiven.

2 a 3 laagjes is voldoende om een lichte voorspanning te creeeren. Het spul loopt dan nog soepel maar wel vrijwel spelingsloos.
Voor zo lang als het duurt iig. De hardheid van die assen laat ook te wensen over en op den duur trekken er toch groeven in waar de kogeltjes lopen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Boven alle verwachtingen van mijn kant is Tony volop aan het frezen en tekenen in Aspire, inclusief toolpaden malen.
Hij heeft de machine nu nog net geen week, waarvan die ook nog 2 dagen kapot was, en hij heeft vandaag zelfs een mal gefreesd voor een paneel van zijn vogelkooitje, dat was precies waarvoor hij die freesmachine wilde.
Ja, ondanks zijn handycap (herseninfarct begin dit jaar) gaat het goed denk ik, Tony ga zo door.

17302
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door FSSF »

Leuke om op deze manier indirect waardering van je werk te krijgen 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Vandaag was Tony weer ven bij mij om wederom een schroefje van zijn machine vast te laten draaien, er was weer een imbusboutje uit een van de lineaire lagerblokjes gelopen.
Ik had hem nieuwe laten bestellen, maar die bleken 10mm te zijn in plaats van de gebruikte 12mm blokjes, dus na het schroefje ook hier weer terg gedraaid te hebben en er een drupje Loctite op te hebben gedaan is Tony weer huiswaarts gegaan. Hij is inmiddels zo gewend aan zijn machientje dat hij er een tweede bij wil hebben, daarom vroeg hij mij of ik er eentje voor hem wilde bouwen.
Mijn antwoord was nee, voorlopig heb ik werk genoeg, en dat wil ik eerst af hebben voordat ik er weer iets bij ga stapelen.

Daarom de vraag of er iemand is die een degelijke machine heeft waar hij van af wil, b.v. een OSPF machine. De machine moet een frees bereik hebben van minimaal 50 cm bij liefst 120 cm, maar wat minder is ook goed, maar die 50 cm is wel een eis, en het moet wel echt een degelijke machine zijn, anders beginnen zijn problemen weer opnieuw.

Misschien is er ook wel iemand die er eentje voor hem wil bouwen, dat kan natuurlijk ook, laat maar weten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door Ballegooijen »

Als hij er belangstelling voor heeft wil ik wel een nieuwe machine voor hem bouwen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Het begint er op te lijken dat Tony de vorige machine (het restant wat niet hergebruikt is) van hrscharft gaat overnemen en dat ik die dan weer voor hem ga afbouwen.
Niet meteen, want daar heb ik geen tijd voor voorlopig, maar volgend najaar / winter.
Ik denk dat die machine degelijk genoeg is voor zijn gebruiksdoel en ook de afmetingen heeft die hij graag wil hebben.
Het komt er op neer dat er nieuwe KO spindels op moeten, compleet met lagering en motoren, en ook een compleet nieuwe besturingskast, compleet met PC en zo, en misschien ook een voeding maar dat weet ik pas als ik de machine echt kan zien. Ook moet er een nieuwe spindelmotor en VFD op.
Ik denk als besturingskaart aan een Pokeys57CNC, zeker voor de basis setup is dat een probleemloze kaart.
Omdat hij al Mach3 gebruikt op zijn huidige machine die overigens gewoon blijft gebruikt worden, is dat ook een logische keuze voor de nieuwe machine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 04 dec 2018 22:51 Ik denk als besturingskaart aan een Pokeys57CNC, zeker voor de basis setup is dat een probleemloze kaart.
Hoe is het eigenlijk met grafjans homing probleem ?
viewtopic.php?f=2&t=16487&hilit=homing+probleem#p185226
Eerlijk gezegd vind ik dat probleemloos van jouw wel heel optimistisch, oké je kunt wat meer met zo'n kaart, en dat levert dus ook meer uitdagingen op, maar in mijn grijze brein zit niet alleen positiefs over pokeys, eigenlijk hetzelfde als waarom veel mensen linux moeilijk vinden en degene die er mee werken vinden het probleem loos. Ja, als alle uitdagingen overwonnen zijn zal het wel lekker werken, maar kun jij nu zo een systeem noemen waar relatief vaker problemen mee zijn?
Dat jij hem toepast begrijp ik wel, je hebt er nu voldoende ervaring mee om hem probleemloos in te kunnen zetten.

Wat is eigenlijk de overweging om te kiezen tussen een Pokeys57E of een Pokeys57CNC , volgens mij hebben ze beide meer dan voldoende keus voor een eenvoudige 3 assige machine met eventueel een pendant er aan. (allebei 55 IO's)

Ik vraag me eigenlijk wel af hoeveel mensen nu eigenlijk een pokeys gebruiken.

De eerlijkheid gebied me om toe te geven dat ik dat PoBlocks er wel heel uitdagend uit vind zien, alleen om daar mee te spelen zou ik er al bijna een aanschaffen, maar ik zou er dan wel de Pokeys57E één zonder schroefterminals nemen en er een extra pcb met steekconnectoren onder maken zodat ik de diverse functies met connectoren er op kan steken. En misschien ook maar wat drivertjes en optocouplers er op voor wat meer 24v stuurmogelijkheden, die 5v is voor een machine omgeving toch een beetje magertjes.

Als je de CNC versie neemt moet je nog tig aansluitbordjes er bij plaatsen wil je de boel een beetje aan kunnen sluiten met (helaas) schroefterminals.
Voor de home signalen,adapter board
Voor de assen, 3 stuks adapter board
Voor de pendant nog een kabel naar sub-D
Bij elkaar al weer €50.- om het nog aan te moeten sluiten.

Dus eigenlijk betaal je 2x zo veel voor een pcb waar veel op zit, maar waarvan je het meeste net niet nodig hebt, en wat je met die andere ook allemaal kunt, maar waar je dan zelf (gelukkig) een wat logischere stekker aansluiting voor zou kunnen verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door DirkSchipper »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 dec 2018 10:04Wat is eigenlijk de overweging om te kiezen tussen een Pokeys57E of een Pokeys57CNC ....
...
Als je de CNC versie neemt moet je nog tig aansluitbordjes er bij plaatsen wil je de boel een beetje aan kunnen sluiten met (helaas) schroefterminals. ...
Ik had geen idee wat die PoKeys voor dingen zijn, dus maar even gegoogled.
Toen las ik wel dat je van de PoKey57E ook een versie met soldeerstrips bestaat.
https://www.poscope.com/product/pokeys57e/
Zie tekst en 2e afbeelding.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef: 05 dec 2018 11:15
hugo stoutjesdijk schreef: 05 dec 2018 10:04Wat is eigenlijk de overweging om te kiezen tussen een Pokeys57E of een Pokeys57CNC ....
...
Als je de CNC versie neemt moet je nog tig aansluitbordjes er bij plaatsen wil je de boel een beetje aan kunnen sluiten met (helaas) schroefterminals. ...
Ik had geen idee wat die PoKeys voor dingen zijn, dus maar even gegoogled.
Toen las ik wel dat je van de PoKey57E ook een versie met soldeerstrips bestaat.
https://www.poscope.com/product/pokeys57e/
Zie tekst en 2e afbeelding.
Dat bedoelde ik inderdaad met:
maar ik zou er dan wel de Pokeys57E één zonder schroefterminals nemen
;-)
PCB met pin header er onder, met alle voor jouw logische verbindingen naar connectoren.
Eerlijk gezegd hadden ze dat bij pokeys beter zelf ook kunnen doen, voor het prijsverschil moet dat wel lukken lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Ik denk hier toch net kiets anders over.
Voor de motoren zitten alle signalen op een 10 pins header, kabeltje er aan en je kunt zo een driver aansluiten.
Voor de home signalen zit er een schroef klemmen strookje.
Pedant aansluiten is helemaal voorgebakken, alleen inderdaad dat verloop dingetje is wel een issue.
En eventueel kun je er ook nog een aantal encoders op kwijt, dus zelf een closed loop systeempje maken zou gewoon moeten kunnen.
Het ding heeft USB en Ethernet en de puls-engine zit er al ingebakken, die moet je bij de 57E er nog apart inladen en configureren. Dat geeft je enerzijds meer flexibiliteit, anderzijds ook meer kans op problemen.
Ja, Pokeys is niet helemaal ideaal, maar welk stuurbordje is dat wel? En het draait op mach3, dat is wat Tony wil.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Tony's portaalfreesmachine

Bericht door benkr »

Welnu jongens, Tony vindt het toch te ver om de machine vanuit midden België helemaal in Delfzijl te moeten gaan ophalen. Daar heb ik ook nog wel beeld bij, mijn hobby zou het ook niet zijn. Het betekent wel dat het avontuur voor mij hier stopt.
Plaats reactie