Ronde vormen opmeten

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Ronde vormen opmeten

Bericht door Erik »

58

Mijn favoriete brommer :D

Nu het probleem; Dit model word misschien het volgende werkstuk voor mijn freesmachine in de schaal 1:10 of 1:5. Let op alle ronde vormen. Nu moet het model getekend worden in het tekenprogramma. Helaas heb ik geen tastkop + 3D-machine van deze afmetingen tot mijn beschikking. Hoe kan ik het beste te werk gaan om van dit model een 3D tekening te verkrijgen?

Foto's maken en overtrekken?
Alle ronde vormen tot in detail opmeten en de coordinaten invoeren in het tekenprogramma?

Beide opties zijn een heidens karwei, iemand suggesties?

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door aanrip »

Ik heb vroeger een tapijtsnijmachine in schaal 1:10 nagebouwd. Daarvoor kon ik de .dxf autocad files krijgen, die doodgewoon verschaald werden achter de buis.Afbeelding
Probeer eens bij Steyer Puch of Tomos een tekening te krijgen. Overigens heb ik ook twee Puchs gehad met hoog stuur. Hartverwarmend.
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Arie Kabaalstra »

't zou mooi zijn als je tekeningen van een Puch, of Tomos kan krijgen, maar dat zullen wel geen DXF's zijn.. of je moet een Hobbyist treffen die dit werk al voor je gedaan heeft..

probeer je vormen zoveel mogelijk op te delen in "primitives" de tank is een omtrek, over 2 assen.. de buitenkant een surface over deze 2 curves.. ik denk dat je daar al een heel eind mee komt..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Erik »

Een tekening bij Steyr/Puch opvragen zal wel lastig worden, in die tijd hadden ze van de woorden "cnc", "pc" of "dxf" nooit gehoord :lol: Gekheid, maar ik ga er eens naar kijken.
Arie Kabaalstra schreef: probeer je vormen zoveel mogelijk op te delen in "primitives" de tank is een omtrek, over 2 assen.. de buitenkant een surface over deze 2 curves.. ik denk dat je daar al een heel eind mee komt..


Was het maar zo makkelijk, de vormen zitten werkelijk vreselijk ingewikkeld in elkaar. Uitstulpinkje hier, holte daar, bobbeltje zus etc. Maar inderdaad vanuit de grondvorm zullen er "uitstulpingen" op de grondvorm "geplakt" moeten worden. Ook denk ik dat je een heel eind komt door doorsnedes op een rij te plaatsen en die te loften. Maar dan zullen toch de doorsnedes opgemeten moeten worden op heel erg veel verschillende plaatsen.

Schiet me nu te binnen; hoe bepaal je de radius van een bestaande hoek?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Arie Kabaalstra »

probeer het eens met een profielkam?... daarmee kun je per afstand een profiel "opnemen".. als je dat op gezette afstanden doet, moet je al een heel eind kunnen komen..
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door aanrip »

Het moet toch mogelijk zijn vanuit een foto van voor- en zijaanzicht naar een draadmodel te renderen. Hoe doen spelletjesfabrikanten dat?
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Erik »

aanrip schreef:Het moet toch mogelijk zijn vanuit een foto van voor- en zijaanzicht naar een draadmodel te renderen.
Dat dacht ik dus ook tot ik ermee aan de slag ging. Kijk bijvoorbeeld eens goed naar het koplamphuis. Het is echt een groot verschil tussen 2D en 3D.

Profielkam is een goed tip. Maar het is ook een vreselijk omslachtige om telkens alle pinnetjes op te meten. Misschien maar eens gaan nadenken over een digitale variant :?
Gr.

Erik
Simpson_jr

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Simpson_jr »

Een kant en klaar puch/tomos .dxf-je lijkt me knap lastig om te vinden.
Ik weet niet of je zelf een puch/tomos hebt, anders zou je die misschien kunnen 3D-scannen. Op cnczone.com is redelijk wat info te vinden.

http://www.cnczone.com/forums/forumdisp ... une=&f=113

Jammer dat de meeste scanpogingen (voor zover ik gezien heb...) vrij wazige plaatjes opleveren, maar misschien kan je de resolutie opvoeren door losse onderdelen te scannen i.pv. de complete brommer.

Heerlijke dame trouwens, voor ik motor ging rijden heb ik heel wat kreidlers, zundapps en yamahaatjes het nakijken gegeven op m'n Tomosje ;-)

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door audiomanics »

aanrip schreef:Het moet toch mogelijk zijn vanuit een foto van voor- en zijaanzicht naar een draadmodel te renderen. Hoe doen spelletjesfabrikanten dat?
Men neme twee foto's, een van voren en een van opzij.. Voor deze gelegenheid is het model voorzien van allerlei referentie tekens (kruisjes, rondjes, driehoekjes en streepjes bijvoorbeeld) Hiermee wordt in een 3d-venster een 3d model gevormd.. ... tenminste zo doe ik dat.
De gegenereerde 3DS-bestanden kan ik rechtsstreeks invoeren in mijn freesproggie..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Erik »

audiomanics schreef: Men neme twee foto's, een van voren en een van opzij.. Voor deze gelegenheid is het model voorzien van allerlei referentie tekens (kruisjes, rondjes, driehoekjes en streepjes bijvoorbeeld) Hiermee wordt in een 3d-venster een 3d model gevormd.. ... tenminste zo doe ik dat.
Dat zijn de antwoorden waar ik op wachtte :P Met welke software bereik je dat? Is er ergens een freeware versie te vinden (zal wel niet)? Is de achtergrond van het object nog belangrijk? Graag wat meer uitleg.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door audiomanics »

Erik schreef:Met welke software bereik je dat?
Ik doe dat met 3DS-max en invoeren in Artcam..
Ik heb daar nog geen gratis uitvoering van gezien en goedkoop is deze software zeker niet... en buiten dat zit je ook nog met zo'n irritante dongle... alleen al een reden om op zoek te gaan naar een crack :evil:
Voorbeeldje uit een online tutorial:
http://damascus.com.ne.kr/temp/Angelina ... torial.pdf

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Erik »

audiomanics schreef:alleen al een reden om op zoek te gaan naar een crack :evil:
Geen besprekingen over illegale zaken hier op het forum a.u.b.
audiomanics schreef: Voorbeeldje uit een online tutorial:
http://damascus.com.ne.kr/temp/Angelina ... torial.pdf
Het ziet er indrukwekkend uit, ik hoop dat ik dat met de 30-dagen versie voor elkaar kan krijgen. 5500,- Usd word me een beetje te gek, dat is een hele week werken :D

Gr.

Erik
Gr.

Erik
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door mostudio »

Hahah wat jij probeerd erik daar weet ik alles van ik ben zelf bezich met een chopper te bouwen en ik gebruik een bestaand motor blok van een yahama Tr1 voor de rest is alles zelf gemaakt en ondworpen ik kan wel een tip geven.... met foto's lukt het echt niet!!! ja als je een m6 moertje wil 3d scannen maar dit soort dingen lukt echt niet !!!!! ik heb het ook gebrobeerd met foto maken en die in acad laden lukt wel alleen de lens van de camera vergroot nooit het zelfde in de x - y as. ik ben ook bezich geweest met een plaat glas met een raster er op en dan door de ruit heen een foto maken ...maaaaar dat is ook niets het is leuk maar niet goed!!!wat ik gedaan heb is het motor blok waterpas opgesteld en alle maten opgemeten en in acad gezet(2d) het beste om de maten optemeten is een drie hoeks meeting dan heb je gelijk een controle over je maten!! de volgende stap is het acad bestand inporteren in Rhino en dan maak je er makkelijk 3dvan. Ik moet zeggen het kost veel tijd !!!

toen ik het blok in digtale versie had ben ik het frame gaan ondwerpen om het motor blok heen. tijdens de bouw van het frame had ik een afwijking van de ophanging van het blok van +/- 1 a 2 mm !!

ik hoop dat je genoeg weet anders hoor ik het wel!! ik zal je binnen kort even bellen voor je frees in aktie te zien !! nu weet je gelijk waar voor in mijn bf20 wil ombouwen naaar cnc :D
Lambert

Re: Ronde vormen opmeten

Bericht door Lambert »

Daar gaat dan m`n eerste reactie op dit forum :

er zijn bedrijven die elke vorm die je maar wil voor je scannen.
Bijvoorbeeld met 3D meetmachines of optisch.
Mischien is het de investering waard ?

Heb er zelf geen ervaring mee , zag het wel aangeboden een paar jaar geleden op de Technishow.
Plaats reactie