M98 subroutine

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 868
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

M98 subroutine

Bericht door zeeschuim »

Om een slotkast in een deur te frezen moet ik aan zijkant frezen.
Het gereedschap zit op mijn freesmachine. Een stukje code om het slot te frezen is ook niet zo ingewikkeld.
Ik werk met vcarvepro dus die kent geen zijdelingse bewerkingen. Dus het zou mooi zijn om de slotkastbewerking als M98 subroutine aan te roepen op een plek die ik in de tekening van vcarve aangeef.
Dus de M98 routine word op steeds een andere plek in de werkstuk coördinaten aangeroepen en uitgevoerd..
Hoe moet ik dat aanpakken? :roll:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: M98 subroutine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je zou natuurlijk de huidige positie als nulpunt in één van de G54-55-56 enz nulpunten kunnen aanpassen.(middels parameters opvragen en op de juiste manier weer wegschrijven) Maar als je van alle risico's weg wilt blijven is het toch het zekerst om de gehele bewerking in kettingmaten te schrijven.
Dus 1e regel van je subprogram een G91, en de laatste weer terug naar G90.
Dan maakt het verder niet uit waar je staat, als je je subprogram aanroept wordt het op die plek uitgevoerd.

Om zeker te weten dat je routine geen rekenfout heeft (dat is het lastige met kettingmaten) moet je het zo schrijven dat je aan het eind op dezelfde positie staat als waar je begint, als dat dan niet zo is, weet je dat er nog ergens een foutje zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 868
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: M98 subroutine

Bericht door zeeschuim »

mooi man! ik gaat het proberen.
bedankt
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie