Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door diode »

Ik heb een set van diverse onderdelen die ik uit een plaat wil (laten) snijden/frezen. Nu zou ik graag zelf willen kijken hoeveel plaatmateriaal ik hier voor nodig heb.
De onderdelen zou ik dus zo optimaal mogelijk bij elkaar willen plaatsen zodat dit als één project kan worden gefreesd.

Nu kan ik dit handmatig doen maar wellicht dat hier ook wel software voor bestaat? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Richardoe
Donateur
Berichten: 72
Lid geworden op: 30 aug 2015 22:08
Locatie: Omg. Groningen
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door Richardoe »

Voor rechte snedes?

http://www.maxcutsoftware.com

Of wil je allerlei vormen? dan vaak in de software waar je de vormen in tekent mogelijk.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door janplastiek »

Zoek eens op nesting software. Ik doe het zelf veel in mijn tekenprogramma(DraftSight ), kopiëren en plakken, roteren het zit er allemaal in.
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door diode »

Het gaat om allerlei rare vormen, niet alleen rechte vormen.

Jan, zoals ik je begrijp doe jij dit dus handmatig? Dat kan ik in mijn tekenprogramma ook maar ik hoop dat er ook een stukje software is die dit zelf kan.
Ik zal opzoek naar nesting software, bedankt voor de tip.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door diode »

Het valt nog niet mee om iets betaalbaars te vinden. Ik heb enkele demo's getest maar die werken niet echt lekker. DGnest bijvoorbeeld, vind een groot deel van mijn dxf bestanden corrupt. En andere programma's kunnen alleen maar rechthoekige vormen.

Mynesting heb ik ook naar gekeken maar vind ik toch nog wel vrij prijzig. Kost je tussen de $5 en $7,5 per keer. Als het goed is hoef je niet zo vaak te nesten maar de ervaring leert dat er soms toch nog wel wat kleine wijzigingen in een tekening zitten.

Het lijkt er op dat een uitgebreide versie van deskproto ook iets soortgelijks moet kunnen maar ik weet niet of dit automatisch of manueel werkt. Maar eens naar kijken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door andrefc101 »

Vcarve Pro gaat daar uitstekend mee om, maakt ook gelijk de gcode voor je aan!
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door diode »

Bedankt voor de tip, dat lijkt een interessant programma. Niet heel goedkoop maar als het goed werkt dan is het zeker het overwegen waard!
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door janplastiek »

een 2de mogelijkheid die ik heb, wel wat meer werk:
ik kan ook nesten in mijn cam software, voordeel hiervan is dat de files al freesklaar mogen zijn, dus eerder voorbereide werken waarvan de bewerkingen al part per part zijn gemaakt. ik maak eerst een materiaal layer als achtergrond, zodat ik kan zien waar en hoe groot de plaat is waar ik de stukken uit moet halen
dan kan ik de verschillende G codes laden en op mijn achtergrond layer plaatsen, roteren, spiegelen tot alles naar mijn zin ligt. Hierna kan ik, nadat ik alles gelockt heb (zodat er niets meer verplaatst kan worden) de bewerkingen per gebruikte tool nog groeperen zodat bvb een frees van 6mm bij verschillende parts achter elkaar gebruikt wordt in plaats van de g code part per part af te werken
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door diode »

Dat zal inderdaad het alternatief zijn Jan. Voorlopig gaat het mij alleen om het bepalen van de benodigde hoeveelheid plaatmateriaal. Vandaar dat het makkelijk zou zijn als er een simpel stukje software voor is maar helaas is dat niet te vinden.
Dan zal het toch iets moeten worden zoals jij beschrijft, of met Vcarve bijvoorbeeld.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door Leeuwinga »

Of in SHEETCAM
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door audiomanics »

Artcam(bijv 2008) kan ook nesten , maar ik en veel anderen doen het toch liever handmatig, al kost dat meer tijd.. vaak is dan het resultaat net even beter..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door serum »

Als het nesten handmatig mag, zou ik estlcam overwegen, je kan dan troichodaal je onderdelen uitfrezen, gaat erg mooi in aluminium is mijn ervaring (25mm diep met een 10mm frees op een bf20) gaat erg soepel.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Meerdere onderdelen inpassen in een plaat

Bericht door diode »

Wederom bedankt voor de tips.
@Cees, sheetcam kan alleen handmatig nesten zoals ik het zie. Dat kan ik eventueel ook in mijn tekenprogramma wel proberen.

Ik heb eens even in mijn Artcam versie gekeken en die kan inderdaad ook nesten! Nooit geweten, nu was ik ook nog niet direct van plan om hier Gcode van te maken.
Zojuist even snel geprobeerd en dan ging nog niet helemaal goed. Als ik twee platen met daarin wat gaten laat nesten dan worden de gaten mooi naast de platen op een rij gezet. Dat is niet helemaal de bedoeling.
Wellicht dat ik eerst toolpaden aan moet maken voordat ik ga nesten. Ik zal er eerdaags eens wat tijd aan spenderen om hier mee te stoeien.

Ieder weer bedankt voor de tips.
Plaats reactie