Software voor 5-assig frezen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar software geschikt voor 5-assig frezen.
Het gaat met dan om 5-assig simultaan frezen van 3d-objecten.

Ik heb verschillende pakketten bekeken, Alphacam, Madcam, Visualmill, Powermill Hypermill etc.
Ook een keer één van deze pakketten aangeschaft, maar dat bleek een flop. Gouden beloften die niet konden worden waargemaakt en torenhoge rekeningen.
Wie heeft ervaring met een van deze pakketten, positief en negatief en zou die willen delen?

Heb goede verhalen gehoord over Hypermill en MadCam, maar kunnen die het wel waar maken?
Groet,
Jules
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De betere pakketten doen vast wel een case-studie samen met jullie.
Ik zou es beginnen met Hypermill.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

Probleem waar ik tegenaan ben gelopen, is dat er vaak een demo gegeven wordt, waarbij ze op hele smalle paden blijven. Die demo is eerst ook 100 keer fout gegaan, maat dat vertellen ze er natuurlijk niet bij. Wanneer je er zelf mee aan de gang wilt gaan, blijkt het in een keer veel minder rooskleurig.

Ik zoek eigenlijk gebruikers van deze software, die uit ervaring spreken en de mogelijkheden en onmogelijkheden kennen. Van Hypermill heb ik inderdaad goede verhalen gehoord, is het alleen, volgens de verhalen, zeer complex en relatief duur.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, complex en duur. Maar jij wilt 5 assig. :lol:
Draaien is het simpelst, gewoon een half contourtje, en je hebt een product. ( + een beetje snede opdeling )
Frezen 2.5 D, wat 95 % doet moet je al een beetje nadenken.
Frezen 3D wat de meeste eigenlijk dus in 2.5 D doen, omdat je de boel toch met freeslagen opbouwd, in welke richting die dan ook lopen.
Ja, en als je dan vol synchroon 5 assig wilt gaan frezen, komen er zoveel zaken bij die het complex maken, dat is gewoon even wat anders, niet zomaar 2 assen er bij.
Hierbij zul je zelf ook inzicht moeten krijgen in de juiste strategiën zodat het ook daadwerkelijk freesbaar is.

Maar ik heb het ook over een case van jouw werk, geen demo, dan kun je zien of je jouw werk gemaakt krijgt.
En ja, die case zul je gewoon moeten vergoeden, je maakt er per slot gewoon werk mee wat je verkoopt.
Maar dan weet je wel hoe en wat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

Mijn huidige programma kan 5-assig simultaan frezen, alleen crash om de haverklap. Ook zijn de simulaties goed, gebeurd het toch zeer regelmatig dat er fouten zitten in de gegenereerd NC code, onmogelijke hoeken botsingen ed.
De oplossing van de leverancier is nogmaals 15000 euro inversteren, echter zonder enige garantie.
De postprocessor is gebouwd door de machinefabrikant, die is goed, probleem is te wijten aan buggs in de CAM-software.
Namen mag ik niet noemen, ze dreigen met rechtszaken, alle negatieve recensies worden stelselmatig verwijderd. Van andere gebruikers hoor is dat ze tegen vergelijkbare problemen aanlopen, alleen is dit niet goed voor hun verkopen.
Laatst gewijzigd door Jules.Bosma op 27 sep 2015 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Sven »

Jules.Bosma schreef:Namen mag ik niet noemen, ze dreigen met rechtszaken, alle negatieve recensies worden stelselmatig verwijderd. Van andere gebruikers hoor is dat ze tegen vergelijkbare problemen aanlopen
Dit soort manier van doen maakt me altijd nijdig.
Wie denken ze wel niet dat ze zijn?

Misschien met een burn email een login aanmaken op een cnc site en daar een review geven?

En je mag volgens vrije meningsuiting altijd een onderbouwde mening geven... Dan kunnen ze rechtzaken aanspannen tot ze een ons wegen.
Zolang je je mening uit kan niemand je wat maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

Het lukt niet om medestanders te vinden in een rechtzaak, omdat dan de andere bedrijven dan hun investering in rook zien opgaan en van support verstoken blijven. Volgens de leverancier zijn er alleen maar happy users en ligt het allemaal aan mij.
Vandaar dat ik nu ook huiverig ben om opnieuw te inversteren. Wil van te voren zeker weten waar ik aan begin en niet weer een kat in de zak kopen.
Ben huiverig geworden voor 'dealers' die alleen gericht zijn op verkoop, dus provisie, zonder dat ze inhoudelijk weten waarover ze het hebben. Garanties op goede werking worden daarbij over het algemeen niet gegeven.

Is op zich vreemd, wanneer je een auto koopt voor hetzelfde bedrag die doorlopend kuren vertoond, heb je wel allemaal mogelijkheden, in plaats van een torenhoge bijdrage voor onderhoud en de belofte dat de problemen dan vanzelf wel worden opgelost.

Vandaar mijn vraag in dit forum naar gebruikerservaring, daar heb ik meer aan.
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door spikee »

Fusion 360 en dan 3+2 of hsmworks en dan volledig 5 assen?
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

spikee schreef:Fusion 360 en dan 3+2 of hsmworks en dan volledig 5 assen?
heb je een link en gebruikerservaring?
spikee
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door spikee »

Fusion 360 is min of meer gratis wanneer je bedrijf een omzet <100K heeft , daarboven is het een paar honderd per jaar volgens mij.

Fusion 360 / hsmexpress gebruiken allemaal de dure HSMWORKS engine (~10K $).

Hsmexpress = 2d werk = gratis (solidworks nodig)
http://www.hsmworks.com/hsmxpress/

http://www.autodesk.com/products/fusion-360/overview
(cad is ingebouwd)

http://www.hsmworks.com/
(gebruikt solidworks als cad)

Dan hebben ze ook nog hun inventor CAD + hsmworks
http://cam.autodesk.com/try-inventor-hsm/

Fusion 360 kan je gewoon een account maken en downloaden om een en ander gewoon uit te proberen.
HSMworks daar dien je een trail voor aan te vragen. Dan kan je gewoon proberen en kijken of het aan je eisen voldoet.

Als je op google zoekt naar fusion 360 of hsmworks / hsmexpress dan kan je genoeg mensen vinden die het met tevredenheid gebruiken. Puur op gebruikerservaringen baseren zou ik nooit doen. Ik zou een 30 dagen demo aanvragen en het gewoon uitproberen.

Ik gebruik zelf fusion 360 en hsmworks (EDU). Hsmworks heeft nogal wat extra opties dan de gratis versies.
Zoals form mills (je tekent zelf je frees , dit model wordt gebruikt in tool lib en ook in simulatie. Handig voor draad frezen etc) . Ook kan je een 3d model van je machine inladen en dan kan je dat allemaal zien bewegen in simulatie etc. Ik heb geen opleiding in verspanen o.i.d. en ik kan er goed mee omgaan.

Heb je een custom post nodig dan maken ze dat gewoon voor je. Zitten geen kosten aan verbonden voor zover ik weet.

De tutorials zijn voor zover ik weet allemaal gratis dus daar hoef je ook niet voor te proberen.

Ik zou het gewoon eens uitproberen en kijken of het aan je eisen voldoet.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Sven »

In zijn algemeenheid moet je geleverd krijgen wat is afgesproken en moet je betaald hebben wat is afgesproken.

Als je aan een rechter kan laten zien dat ze niet hebben geleverd wat ze voor het bedrag dat je betaald hebt had moeten krijgen dan sta je sterk in een rechtzaal.
Maar goed, dat moet je nog steeds aan willen en durven gaan. Ik zou er ook huiverig voor zijn.

Dit zou goed materiaal zijn voor een journalist. Die kan dat allemaal uitpluizen, hoeft geen bronnen te vermelden en als ie goed wederhoor toepast staat ie sterk,
Maar ja, zijn er journalisten die hier een verhaal in zien en het kunnen publiceren....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Leeuwinga »

Is het software van Volkswagen ?? :lol:
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door skillalot »

Sprutcam al geprobeerd?
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

Nee, het is geen software van Volkswagen, die zit veel slimmer in elkaar.
Ik heb de laatste rekeningen niet betaald en aangegeven dat ik het bij een incassozaak zou voorleggen aan de rechter.
Vervolgens heb ik na een dreigbrief niets meer gehoord.

Software en garantie lijken 2 totaal verschillende zaken, hoe vaak ik niet voor een Microsoft licentie betaald heb, om er vervolgens achter te komen dat mijn problemen NIET waren opgelost en er zelfs een complete nieuwe generatie problemen bij zijn gekomen?!?

Het probleem met software voor 5-assig is dat dit dermate complex is, dat je het niet zonder begeleiding 'even' kunt uitproberen. De leercurve is lang, van daar mijn vraag naar mensen die ervaring hebben met dit soort software.
Sprutcam ken ik niet. Autodesk schuift ook steeds meer richting 3D, maar een goede oplossing voor CNC beiden ze niet. Is de markt te klein of de risico's te groot?!?
Op een beurs zag ik Maestro van SCM, een nieuw stuk software voor het frezen op 5-assers, alleen wordt het alleen met nieuwe machines meegeleverd, het is dus niet los te koop.
Deze software was vergelijkbaar met Vcarve en Aspire, zeer eenvoudig in het gebruik.
Plaats reactie