Driehoeken tekenen in Corel draw

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

viperman
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door viperman »

Hallo,

Ik krijg het niet voor elkaar om op een simpele manier driehoeken te tekenen in Corel draw :roll: .
Ik wil eigenlijk op dezelfde manier een driehoek kunnen tekenen zoals een vierkant getekend word.
Tevens wil ik de driehoek kunnen voorzien van ronde hoeken, voor bijvoorbeeld een vierkant is daar een simpele oplossing voor.

Alvast bedankt.

MVG

Edwin.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door Sven »

Kan je in plaats daarvan misschien een "veelhoek" tekenen en het aantal gewenste hoeken instellen?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
viperman
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door viperman »

Sven schreef:Kan je in plaats daarvan misschien een "veelhoek" tekenen en het aantal gewenste hoeken instellen?
Ja, dat kan, dan kan ik inderdaad een driehoek tekenen, maar kan nog stees niet de hoeken afronden wat bij een vierkant of rechthoek wel kan.
Nu teken ik nog steeds 3 stukken cirkeltjes die ik met lijntjes aan elkaar verbind, als ik deze groepeer kan ik hem wel vergroten of verkleinen, maar had verwacht dat er wel een simpelere oplossing zou zijn.

Edwin.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door DirkSchipper »

Ik heb 0,0 kennis van Coreldraw, maar ik zou het als volgt doen:
- teken 3 cirkels met de straal van de afgeronde hoekpunten op de plek waar ze moeten komen.
- teken raaklijnen aan de buitenkant
- knip en verwijder de binnenstukken van de cirkels
zeeschuim

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door zeeschuim »

teken dat soort dingetjes in een cad programma.
Qcad, librecad ofzo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.. waarom zitten klooien in een Grafisch pakket, als er Cad pakketten zijn waar je zoiets in een paar muiskliks voor elkaar hebt.. omdat ze er speciaal voor gemaakt zijn..

dat je met Corel tekeningen uiteindelijk wel een CNC programma kan maken, is omdat er uiteindelijk iets voor gemaakt is.. maar dat is een aanpassing, vergelijkbaar met het monteren van een eend-motor in een porsche.. 't kan.. maar daar heb je ook alles mee gezegd..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door Sven »

Arie Kabaalstra schreef:Precies.. waarom zitten klooien in een Grafisch pakket, als er Cad pakketten zijn waar je
Nou, mss wil TS grafisch freeswerk doen?

Er zijn ook mensen die het omgekeerde proberen (Grafisch freeswerk uit een cadprogramma halen), is ook niet de beste optie...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door DirkSchipper »

Geld/pegels!
Misschien heeft hij toevallig wel CorelDraw en geen CAD-proggie.
Misschien is dit maar een eenmalig klusje wat niet lekker lukt in CD, en al die andere klusjes die hij er al jaaaaren mee doet lukken wel prima ...
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door skillalot »

genoeg gratis software te vinden, draftsight bijvoorbeeld.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door DirkSchipper »

Klopt, dan moet je er nog wel mee leren werken (nieuw argment igv. incidenteel klusje) :shock:
;-)
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door skillalot »

Dat heb je sneller door hoe dat werkt dan dat je er achter bent hoe je met corel makkelijk een driehoek tekent :lol:
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door joopbos »

viperman
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door viperman »

Heren, allen bedankt voor jullie reacties @ Joop, bedankt voor bovenstaande instructies, dacht bijna dat het ging werken bij mij, maar heb een verouderde versie van Corel draw waar net die functie niet in zit, helaas.

@ dirk, de manier die jij omschrijft gebruik ik op dit moment, werkt goed, kost alleen iets meer tijd.

Ik weet dat corel draw niet het beste programma is om te tekenen, kom wel meer rare problemen tegen waar ik de oplossing niet voor kan vinden.
Het probleem is dat een nieuw programma aanleren mij veel tijd kost als het me al lukt, een paar vrienden van mij gebruiken ook Corel, bij hun kan ik terecht als het me niet meer lukt.
Ik probeer ook wel wat te tekenen in Scetch-up, maar ook daar loop ik vaak vast.
Ik scan vaak handgetekende tekeningen in, die ik dan "overtrek" in corel om ze daarna te frezen uit hout, vaak spanten voor modelvliegtuigen, om het spant lichter te maken wilde ik ipv circels driehoeken eruit frezen wilde eens proberen of dit met hetzelfde gewicht steviger uit zou vallen.
G-code maak ik met Artcam, hiermee zou het ook mogelijk moeten zijn om tekeningen in te scannen en over te trekken, maar dat lukt me niet.

Maar alle tips zijn welkom hoor voor een ander programma, maar ben zelf niet zo handig in dit soort zaken om uit te proberen wat bij mij past, helaas.

MVG

Edwin.
viperman
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: Driehoeken tekenen in Corel draw

Bericht door viperman »

Toch even zitten zoeken naar video's van Artcam.
Ongelofelijk wat je allemaal kan met dat programma, al zou ik maar 1% ervan beheersen dan zou ik al blij zijn.
Hieronder een "simpele" video, als ik dit al zou beheersen kan ik al uit de voeten;
https://www.youtube.com/watch?v=auOba0z9lE4

Zijn er misschien mensen die mij een stukje op weg zouden willen helpen met Artcam in de buurt van Roosendaal en omstreken?

MVG

Edwin.
Plaats reactie