FreeCad leren

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Voor het gemiddelde 2,5D werk is de ingebouwde Path workbench prima bruikbaar. Het simuleert ook gewoon je freespaden zoals je gewend bent.

Maar eerlijk gezegd grijp ik daarvoor nog wel vaak uit luiheid naar Fusion als het ingewikkelder word dan een contourtje, paar gaten en een kamer.
(en voor tekenen ook wel hoor)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: FreeCad leren

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 03 sep 2021 23:26 En wat gebeurt er als je dat contract stop zet? Dan ga je meestal naar een perpetual license, automatisch of na flink aandringen.
Als ik mijn huidige contract stop zet? Dan gebeurt er eigenlijk niks. Ik kan dan alleen geen aanspraak meer maken op onderhoud en geen nieuwe versies / updates meer downloaden.
Dat nieuwe type contract zal wel werken met jaarlijkse licence files, als je je rekening niet betaald kom je simpelweg niet meer in je cad programma.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Van Dabit horen we voorlopig niks meer, die gaat zitten genieten van z'n 10.000ste post. :mrgreen:

( al denk ik niet dat het hem ook maar iets interesseert )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Het was mij nog niet opgevallen inderdaad. Heb ik nou de Gouden Vingerfrees verdiend? :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: FreeCad leren

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2021 10:16 Van Dabit horen we voorlopig niks meer, die gaat zitten genieten van z'n 10.000ste post. :mrgreen:
Zo dan! :shock: Zet die met Kabaalstra in 1 hok en je komt er nooit meer tussen. :lol:
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: FreeCad leren

Bericht door chimaerion »

DaBit schreef: 03 sep 2021 14:09 Als die licentie gewoon een 'oneindig-durende' licentie is dan is een jaarlijks onderhoudsbedrag van ca. 25% van de aanschafprijs best gangbaar. Bij professionele CAD/CAE pakketten toch zeker al 25 jaar.

Dus een gangbare praktijk: je schaft voor 10000 euro een licentie van het pakket SuperDuper 2021 aan, en de huidige versie is SuperDuper 2021.1.
Dan is het onderhoudsbedrag circa 2500 per jaar, en in ruil daarvoor heb je recht op de updates, nieuwe versies, ondersteuning bij problemen, bladiebla. Je kunt dan bijvoorbeeld ook een maand later SuperDuper 2021.2 en volgend jaar SuperDuper 2022.1 downloaden en installeren.
Doe je de onderhoud niet, dan is wat je aangeschaft hebt ook wat je houd. SuperDuper 2021.1 dus.

Bij de eerste aanschaf ben je dan dus ook 10000 euro voor de aanschaf + 2500 euro voor het eerste jaar maintenance = 12500 euro kwijt. De jaren erop ben je 2500 euro per jaar kwijt voor die licentie.

Wel/geen maintenance doen is altijd een lastige kwestie. Als het puur voor intern gebruik is kun je overwegen om elke 5 jaar een nieuwe licentie aan te schaffen en dan ben je goedkoper uit (met die 25% dan). Moet je communiceren met de buitenwereld dan is het vervelender; grote kans dat een klant je straks een bestand gemaakt met SuperDuper 2024 stuurt die jouw SuperDuper 2021 niet in kan lezen....
Ja ik had nog net geluk dat ik de perpetual licence nog kon kopen op de valreep, vanaf september dit jaar zou dat niet meer gaan. En die onderhoudskosten blijven, zowel bij de perpetual als de jaarlijkse subscription model, dezelfde prijs ofcourse.

Wat betreft fusion en hun praktijken, die deur heb ik achter me gesloten en heb gewoon solidworks gedownload van mijn piratenvrienden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 04 sep 2021 15:15
hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2021 10:16 Van Dabit horen we voorlopig niks meer, die gaat zitten genieten van z'n 10.000ste post. :mrgreen:
Zo dan! :shock: Zet die met Kabaalstra in 1 hok en je komt er nooit meer tussen. :lol:
Alsof je dat zou willen. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door zeeschuim »

hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2021 17:38
bartL schreef: 04 sep 2021 15:15
hugo stoutjesdijk schreef: 04 sep 2021 10:16 Van Dabit horen we voorlopig niks meer, die gaat zitten genieten van z'n 10.000ste post. :mrgreen:
Zo dan! :shock: Zet die met Kabaalstra in 1 hok en je komt er nooit meer tussen. :lol:
Alsof je dat zou willen. :P
Zet ze samen in een geluidsdempende computerkast :mrgreen:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: FreeCad leren

Bericht door DaBit »

Hoezo? Wij kriebelen in Sketch, klooien wat aan in PartDesign, vervolgens ruzien we even over Path of CamBam, heien uiteindelijk op de groene knop, en dan gaan we koffie drinken. Zo lang duurt die herrie dus niet; de ervaring leert dat je koffie drinken en lullen maar beter niet helemaal tegelijkertijd doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Oscar f1 »



Ik probeer dit al een tijdje voor elkaar te krijgen,
met schapestring een tekst maken,
en dan met V-Carve uit de Path workbench voor een V-bit een toolpath te maken.

Maar vanaf het moment det ik op V-Carve druk gebeurt er niets.
Wat wel lukt is om de shapestring om te zetten in een sketch,
maar dat maakt geen verschil.
Heb het geprobeerd met versie 0.19 en versie 0.20 van freecad.
Iemand anders al wat verder gekomen?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: FreeCad leren

Bericht door benkr »

chimaerion schreef: 04 sep 2021 16:00
DaBit schreef: 03 sep 2021 14:09 Als die licentie gewoon een 'oneindig-durende' licentie is dan is een jaarlijks onderhoudsbedrag van ca. 25% van de aanschafprijs best gangbaar. Bij professionele CAD/CAE pakketten toch zeker al 25 jaar.

Dus een gangbare praktijk: je schaft voor 10000 euro een licentie van het pakket SuperDuper 2021 aan, en de huidige versie is SuperDuper 2021.1.
Dan is het onderhoudsbedrag circa 2500 per jaar, en in ruil daarvoor heb je recht op de updates, nieuwe versies, ondersteuning bij problemen, bladiebla. Je kunt dan bijvoorbeeld ook een maand later SuperDuper 2021.2 en volgend jaar SuperDuper 2022.1 downloaden en installeren.
Doe je de onderhoud niet, dan is wat je aangeschaft hebt ook wat je houd. SuperDuper 2021.1 dus.

Bij de eerste aanschaf ben je dan dus ook 10000 euro voor de aanschaf + 2500 euro voor het eerste jaar maintenance = 12500 euro kwijt. De jaren erop ben je 2500 euro per jaar kwijt voor die licentie.

Wel/geen maintenance doen is altijd een lastige kwestie. Als het puur voor intern gebruik is kun je overwegen om elke 5 jaar een nieuwe licentie aan te schaffen en dan ben je goedkoper uit (met die 25% dan). Moet je communiceren met de buitenwereld dan is het vervelender; grote kans dat een klant je straks een bestand gemaakt met SuperDuper 2024 stuurt die jouw SuperDuper 2021 niet in kan lezen....
Ja ik had nog net geluk dat ik de perpetual licence nog kon kopen op de valreep, vanaf september dit jaar zou dat niet meer gaan. En die onderhoudskosten blijven, zowel bij de perpetual als de jaarlijkse subscription model, dezelfde prijs ofcourse.

Wat betreft fusion en hun praktijken, die deur heb ik achter me gesloten en heb gewoon solidworks gedownload van mijn piratenvrienden.
Kijk daar mee uit!
Mosoft had ook een studie licentie van zijn werk als onderwijzer op de technische school waar de jaarlijkse CNC Zonedag wordt gehouden. Toen hij met pensioen ging is hij dit pakket blijven gebruiken terwijl hij in feite geen onderwijzer meer was. Op een bepaald moment werd hij benaderd door een advocaat of zoiets met de vraag of hij per direct een licentie wilde kopen voor ruim 7000 Euro of anders binnenkort gedagvaard zou worden voor een proces over illegaal gebruik van deze software.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: FreeCad leren

Bericht door Oscar f1 »

Oscar f1 schreef: 23 nov 2021 22:46

Ik probeer dit al een tijdje voor elkaar te krijgen,
met schapestring een tekst maken,
en dan met V-Carve uit de Path workbench voor een V-bit een toolpath te maken.

Maar vanaf het moment det ik op V-Carve druk gebeurt er niets.
Wat wel lukt is om de shapestring om te zetten in een sketch,
maar dat maakt geen verschil.
Heb het geprobeerd met versie 0.19 en versie 0.20 van freecad.
Iemand anders al wat verder gekomen?
Heb nu het zelfde geprobeerd op een andere (windows)computer en daar werkt het wel,
versienummer 0.19.22670 is er een waarbij het werkt.
Plaats reactie