Estlcam 3D ervaring

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Estlcam 3D ervaring

Bericht door wimverbe »

Heeft iemand wat ruimere ervaring met het gebruik van Esticam voor 3D (stl) jobs? Ik krijg niet de gewenste resultaten qua freesdiepte en maatvoering. de finishing pass (met halfronde freeskop) krijg ik niet goed.
bertus1945
Donateur
Berichten: 1102
Lid geworden op: 15 sep 2015 16:39
Locatie: Andijk
Contacteer:

Re: Estlcam 3D ervaring

Bericht door bertus1945 »

volgens een vriend van mij,is Estlcam een goed programma voor CNC.
https://all3dp.com/2/estlcam-cnc-beginner/
Karabatak
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2021 10:53

Re: Estlcam 3D ervaring

Bericht door Karabatak »

İk zoek ieamand die postprocessor kan maken of aanpas
Fanuc 32i modelB
sliding
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 aug 2010 03:52

Re: Estlcam 3D ervaring

Bericht door sliding »

Hoi Wim,

Ik ben ongeveer net zo lang met Estlcam bezig voor 3D freeswerk.
Ben al flink wat decennia bezig met gitaarbouw, inmiddels de 70 gepasseerd
Het profileren van de halzen deed ik altijd redelijk vlot handmatig, maar om meer tijd te kunnen besteden aan andere werkzaamheden,
leek het me wel handig om dat via CNC te gaan doen.
Had geen zin om veel geld te steken in software om een 3D model van de halzen etc. te maken.
Kwam bij toeval bij Moi3D terecht. Hoewel dat programma aardig spartaans qua opzet is, geen gelikte interface,
kun je er al vrij vlot mee uit de voeten om een 3D voorwerp mee te maken.

Voor het genereren van de CNC-code leek Estlcam me het proberen waard. Qua interface eveneens aardig spartaans.
De eerste pogingen gaven wat vreemde resultaten. Ik gebruik WinPC-NC en had in Estlcam bij de post-processor instellingen
het inverteren van de Z-as aangevinkt. Dat gaf een omgekeerd 3D resultaat. Vinkje weg en het resultaat was OK.

Wat je moet doen is je .stl bestand laden, kiezen voor de "Freie bearbeitung", dan het nulpunt bepalen.
Hier is het handig om in je .stl een markering voor het nulpunt mee te geven.
Dat in Estlcam bepalen gaat m.i. niet zo handig als je het standaard nulpunt niet kunt gebruiken.
Vervolgens is het aan te bevelen om een masker te maken waarbinnen de bewerking moet geschieden als
je niet de door Estlcam getoonde optie wilt gebruiken. (Zie de afbeelding hieronder)
De in Estlcam ingestelde Rand (6mm in het voorbeeld) kun je op 0 zetten als je masker breder is dan de halve freesdiameter
t.o.v. je te bewerken 3D model. Estlcam voegt die rand toe aan het masker.
Dit leid tot veel extra freestijd aangezien het hart van de frees het volledige masker doorloopt.
Stel je het "Schlichten" op een kleine waarde voor een zo glad mogelijk oppervlak, dan werkt dat door in de "loze" ruimte
binnen het masker en vreet dat extra tijd
Stel een maximum diepte in rekening houdend met de maximaal te frezen diepte/hoogte
van je model + de freesradius. Houdt rekening met de extra hoogte het opspannen van het materiaal.
In het voorbeeld is de limiet 25 bij een te frezen hoogte van 20,5mm.

Ik heb inmiddels na een proef op een stuk MDF, de eerste paar halzen gefreesd met "Schlichten" op 4% en
het resultaat komt goed overeen met gemaakte model.
De 0,2mm reserve instelling is voor het gladschuren van de frees-sporen.

In de onderste afbeelding zie je de simulatie gemaakt in Filou Gorilla.
In Estlcam ziet de simulatie er niet zo mooi strak uit.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Voorbeeld 3D bewerking .stl in Estlcam:
Hals 3D achterkant-005.png
Simulatie in Filou:
Hals 3D achterkant-011.png
3D model gemaakt in Moi3D:
Forza 3D achterkant-a0001.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: Estlcam 3D ervaring

Bericht door wimverbe »

Hoi Sliding,

bedankt voor je uitvoerige uitleg. ik heb het nog niet helemaal kunnen doorgronden wegens een job met strakke deadline, maar ik wil hier uitgebreid op antwoorden. je hoort me later op de week, of naar het weekend toe. lijkt me in elk geval zeer bruikbaar, je tips!

wim
wimverbe
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2015 18:54

Re: Estlcam 3D ervaring

Bericht door wimverbe »

Hoi Sliding,

eindelijk wat tijd om dit op te volgen. Ik werk ook (ondertussen al meer dan 15 jaar) met MoI3D. een zalig programma in al zijn eenvoud. ik gebruik het zowel voor 3D visualisaties (architectuur en product design) als voor het maken van STLs en vooral 2D DXF files.

waar ik in Estlcam nog niet aan uit ben is het gebruik van "rand" (en bij uitbreiding masker). ik moest laatst een houten doosje maken dat een licht afgeronde bovenkant had, ik liet eerst de onderkant/binnenkant frezen, in 2D, hoeken mooi afgerond, dan model omgedraaid, volledige blok met de tabjes er nog aan, en ik wou dus enkel de bovenkant met een radiusfrees rond zetten, maar Estlcam wou natuurlijk gans het model tot onderaan frezen, ik heb allerhande settings geprobeerd, werkstuk enkele keren naar de haaien geholpen, en tenslotte een nieuwe tekening gemaakt met alleen de bovenkant die "voorbij" de echte rand kwam zodat de zijranden niet meer aangeraakt werden. ik heb me suf gezocht naar filmpjes over dit soort instellingen maar vind überhaupt niets terug daarover. ik weet het, met trial en error en schuimblokken zou ik het wel kunnen uitvissen, maar daar is tijd voor nodig, en als ik in het atelier ben is het meestal voor iets dat heel snel klaar moet zijn... Ben van plan als ik een gaatje vind om dan zelf een video erover te maken en op het net te zwieren, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die met dat probleem sukkelt.
Plaats reactie