CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door javanree »

Neusradius , is een goede , was ik vergeten :oops:
@hfjbuis welke CAM en welke besturing gebruik je , dat je dat voor elkaar krijgt, melding bij foute beitel geometrie ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat ik vooral zou doen.. vermijd veel toetsen op je scherm..

Ik heb aan de wieg gestaan van de huidige User interface van EdingCNC, en die heb ik gebaseerd op datgene waar ik veel mee gewerkt heb, en waarvan ik wist dat het goed werkte, omdat ook mijn collega's zonder problemen werkten met dat systeem.
de GUI van EdingCNC is gebaseerd op die van Heidenhain, ze zijn niet voor niets één van de grootste spelers op de CNC markt.

Heidenhain (en dus ook EdingCNC ) gebruiken veel softkeys.. dat wil zeggen dat de functie van een (scherm) toets gekoppeld is aan het menu waar ie in zit, en de positie komt ook overeen met een fysieke F-toets op je toetsenbord (maar.. via een Mepscherm bedienen kan ook)
't voordeel is dat je op deze manier functies kan groeperen in menu's en dan alleen die toetsen ziet die je nodig hebt.
Verder.. een Estop.. NOOIT als schermtoets.. hang er een fysieke "Paddestoel" aan.. Joggen?.. doe je met de pijltjestoetsen op je keyboard, of maak er een fysiek Jogpad aan, en/of vul het aan met electronische handwielen.. 2 zijn handig voor een draaibank.. 3 wordt verwarrend op een freesbank.. 1 handwiel en een keuze schakelaar, dan wel astoets werken ook prima.. 'k heb op mijn freesbank maar 1 handwiel.. en da's genoeg..

Wat je op je scherm wilt hebben.. "Coordinaten".. zodat je kan zien waar je machine staat.. (machine coordinaten kunnen handig zijn, die kun je op een tabblad zetten (zoals in EdingCNC) of in het klein in het zelfde venstertje als je werkstuk coordinaten (zoals bij Heidenhain mogelijk is, dat kun je instellen)
Grafische weergave van je programma is ook wel fijn.. 'k heb ook wel met CNC besturingen gewerkt die dat niet hadden..vond ik altijd een gemis
Alle machines die ik nu in mijn werkplaats heb (op de Zinkvonkmachine na) hebben dat.. de Brother HS100 Draadvonkmachine, de EdingCNC gestuurde draaibank en de EdingCNC gestuurde Freesbanken.

in het prille begin heb ik nog met ZeusCNC gewerkt..

22299

Geen grafische weergave in deze besturing, maar verder alles wat ik gewend was.(bij heidenhain besturingen was het indertijd ook niet mogelijk om tijdens programma afloop het grafische scherm te tonen, dat was alleen beschikbaar tijdens programmeren en simuleren)
zoals te zien, ook hier onderaan een reeks softkeys, een Message venster voor mededelingen van de besturing de actuele G en M codes Positie en af te leggen afstand , het programma en wat andere dingen in een statusvenstertje, met onderandere toerental, voeding en het gebruikte gereedschap
een Tooltabel.. die wil je er ook absoluut in hebben..
verder.. als je met een toolchanger gaat werken.. moet daar als de wisselaar daarom vraagt ook een pocket index inzitten..
Plaats reactie