Software voor 5-assig frezen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

Het gaat met niet om tutorials, meer om hoe het programma er uitziet en een globale indruk hoe het werkt
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door joopbos »

Mijn ervaring is dat elke CAD/CAM leverancier bereid is om een demo te geven. Zeker als je werkelijk op zoek bent naar een pakket en laat weten dat je 2-3-4 pakketten wil vergelijken. Noem ze gerust bij naam.
Soms helpt het als je bereid bent naar de leverancier toe te gaan. Zeg ook dat je buiten een demo ook een eigen werkstuk gedemonstreerd wil zien. Kans is groot dat er gevraagd wordt het van te voren op te sturen zodat het voorbereid kan worden. Niet doen. Verras degene die demonstreert en kijk goed hij de ingebouwde problemen oplost. Bedenk een fantasie werkstuk waar wat bewerkingen inzitten die je verwacht te gaan maken. Als het moeilijk verloopt is vaak het excuus "ik ben niet zo ervaren"

Succes met de keus.
Gebruikersavatar
Jules.Bosma
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:51
Locatie: Oudehaske
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Jules.Bosma »

Bedankt voor de tips, ik ga wat verschillende type 3d bestanden bij elkaar zoeken en CNCconsult benaderen
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door cncjohn »

beste

hier gebruiken we mastercam x al jaren om zowel matrijzen te maken met een 3assige freesmachine alsook het trimmen van complexe contouren simultaan 5assig
dit wordt gedaan op portaal head head machines
met de tcp (tool correction point) functie op de machine rekent mastercam de baan uit die gelopen moet worden en de machine corrigeert de b en c stand
dit kun je vervolgens met een 3d machine simulatie op je pc visueel maken en controleren op colisions
met de gouge check functie kun je dan aangeven dat hij naar de frees, houder, spindel moet kijken of die wel voorbij je product kan en evt zelf laten aanpassen
kortom een zeer uitgebreid programma waar voor de meeste gebruikers veel te veel op zit wat het ook weer complex maakt
maar eenmaal de functionaliteit onder de knie (3jaar verder) ben ik nog niks tegengekomen wat niet kon
programma is zeker niet goedkoop.
dealer is idd cadmes en heb ook daar goede ervaringen mee
bijna altijd komen we er telefonisch en teamviewer uit

succes john
Laatst gewijzigd door mosoft op 02 okt 2015 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gewijzigd i.v.m. aanzet tot gebruik illegaal gebruik.
julesbosma
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2015 23:12

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door julesbosma »

Beste Hugo,
er blijkt een enorm verschil te zitten tussen dealers en dealers.
De eerste zijn eropuit zo veel mogelijk te factureren, de andere hebben een goed product waar ze support op verlenen.
Voor die tijd beloven ze beide gouden bergen, helaas heb ik alleen ervaring met de eerste, een dealer die zelf amper wist hoe het werkte en waarvoor voor alles extra betaald moet worden. Ik hen het dan niet over tientjes....

Ter vergelijking, Vectric, van oa Vcarve en Aspire geeft een prima support, zowel via video's en bij email vragen.

Mijn vraag was dan ook gericht op gebruikerservaringen, de fanatische verhalen geloof ik wel.

Groet,
Jules
julesbosma
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2015 23:12

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door julesbosma »

CNCconsult reageert niet op aanvragen via de website of emails, zijn ze failliet of zo?!?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Binnen welke termijn verwacht je antwoord ?
Misschien een beetje druk, is op zich een goed teken.
Of vakantie, in het zuiden zijn ze net weer begonnen.
Maar ze zullen toch ook wel een telefoon hebben ? Dan heb je ook gelijk een betere indruk dan via schrift.
( ik had vandaag weer allerlei verwarring omdat mensen vinden dat je alles wel per mail af kunt, even de koppen allemaal aan tafel had heel veel werk en tijd gescheeld )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Stephan »

Een ding wat ik mis in de vraag is wat wil je precies? tekenen of alleen een aangeleverde bestend ( tekening ) vervaardigen. Zelf gebruik ik Vector cad cam ( geleverd door CNC CAM support ) dit is als je frees of draai werk wild doen in aangeleverde 3d files top. Het pakket draait voor baan berekenig en simulatie op de achtergrond module works ( hee dat doet hypermill en .... en .... en ..... ook). Frees makkelijker als draai. In mij gallery staan een aantal producten geprogrameerd met het pakket. In mijn optiek een werkplaats tekenpakket waar je makelijk en snel 2,5d en 5 assig mee programeert. 3d tekenen kan maar kost meer tijd. Bij ons worden de grote 3d files aan geleverd door de tekenaar welke met sollid works werkt en ik krijg een .stl of een .igs en bekijk en bereken het met vector cad cam.

Support is echt geweldig. (soms zelf sávond) even een appje en je krijgt hulp. Het pakkets is goedkoop (in verhouding)
julesbosma
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2015 23:12

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door julesbosma »

Opnieuw het contactformulier op de site van CNCconsult ingevuld, wellicht komt er nu wel een reactie....
Wellicht zijn we te klein in hun ogen....
Groet,
Jules
julesbosma
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2015 23:12

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door julesbosma »

nooit meer reactie gekregen, dus ze hebben geen intresse.
We zullen met onze 5 CNCmachines wel te klein voor hun zijn....

Heb inmiddels een goede oplossing gevonden met MadCam een pluging van Rhinoceros.
Wat een enorme verbetering ten opzicht van Alphacam.
zie www.madcam.nl, veel video's te vinden op Youtube
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Breaker »

Na dik 4 jaar op antwoord wachten wordt het inderdaad wel tijd om eens verder te kijken :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door Danny »

Breaker schreef: 27 nov 2019 22:11 Na dik 4 jaar op antwoord wachten wordt het inderdaad wel tijd om eens verder te kijken :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Software voor 5-assig frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mijn ervaring met contactformulieren op websites: zeer vaak de indruk dat ze niet aankomen waar ze zouden moeten aankomen. (waarschijnlijk komen ze gewoon nergens aan)
Dat dat niet goed is, ben ik helemaal met je eens, maar ik zelf had gewoon even de telefoon gepakt, en niet gaan zitten jammeren op een forum, dat lost nl. niets op.

Dat iedereen met een eigen website hier lering uit kan trekken lijkt me logisch, maar wie gaat elke paar maanden z'n eigen website volledig nalopen, en wie heeft er nog nooit (of altijd) wanneer de systeembeheerder net weg is om een probleem op te lossen, een ander probleem gehad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie