Hopelijk weet iemand wat dit is.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jannemanne
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020 20:50
Locatie: Swalmen

Hopelijk weet iemand wat dit is.

Bericht door Jannemanne »

Beste leden,
Ik heb onlangs een EMCO FB-2 gekocht en daarbij kreeg ik dit stukje gereedschap.
Het lijkt iets met boren slijpen te maken te hebben, echter kan ik het nergens terug vinden.
Op het schuifdeel staan diverse graden o.a. 2 x 118.

Heeft iemand een idee wat het is, waarvoor of waarbij het gebruikt wordt en wat er aan ontbreekt, gezien de schroefdraad gaten en paspennetje.

BVD, Janne.

21429
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hopelijk weet iemand wat dit is.

Bericht door motormuis »

dit is een onderdeel van een oude (+/- 20 jaar oud) Keindel boren slijpmachine
het deel waar de houder op gemonteerd is
met de strepen kan men de graden instellen en met de schroef bijstellen
ik heb nog zo een slijpmachine
werkt perfect
Jannemanne
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020 20:50
Locatie: Swalmen

Re: Hopelijk weet iemand wat dit is.

Bericht door Jannemanne »

Hey Motormuis, wat geweldig dat jij het herkent. Zou je een foto kunnen delen, zodat ik weet wat er ontbreekt en evt. de vorige eigenaar vragen of hij deze delen nog heeft?
Tot zover al bedankt.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Hopelijk weet iemand wat dit is.

Bericht door Swake »

Heb de tip van motormuis effe in google ingetikt want kende het merk totaal niet. Ze zijn bij google al bijna zo straf als op dit forum :lol: : www.kaindl.de
Gezien wat die gasten verkopen zal dat het wel zijn. Heb verder niet direct iets gevonden waar uw onderdeel op te vinden is.
When it fits stop using the hammer.
Rik
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 apr 2020 14:36

Re: Hopelijk weet iemand wat dit is.

Bericht door Rik »

Dag Janneman, Ik heb eerder een bericht getypt... maar dat is denk ik verdwenen.

zoals motormuis al eengeeft het is een onderdeel van een Kaindl bsg20 (het oude model)

Als je wil kun je er zelf iets bij fabriceren. om een eigen berenslijper te maken.

Hier een paar aanwijzingen:
-Bij het origineel zit de motor(met slijpsteen) ook op een verstelbare plaat die beweging van links naar rechts mogelijk maakt. Dit kun je ook achterwegen laten hoewel het wel handig kan zijn om te zorgen dat de slijpsteen gelijkmatig gebruikt wordt.
-Je zult op zoek moeten naar een klem prisma om de boren in te klemmen. Ik heb hier wel eens naar gezocht. Mijn conclusie was dat een goede kwaliteit klemprisma duur is (vanaf 100,- ) en dat ze 2dehands niet worden aangeboden.
- als je een prisma hebt gevonden zal je een houder moeten maken waar deze in wordt geplaatst. even googlen op Kaindl bsg20 en dan kijken naar het zwarte onderdeel dat de prisma verbind aan het onderdeel dat je al hebt.

Het is een prettige simpele slijper om te gebruiken... veel werk als je het allemaal zelf moet bouwen, maar als je er plezier aan hebt kan het ook heel leuk zijn!

mocht je niks met het onderdeel gaan doen dan wil ik hem wel van je overnemen voor een zacht prijsje. Ik heb ook zo'n machine staan en als echte gereedschapsfetisjist kan ik reserveonderdelen moeilijk weerstaan.

Succes iig!
Rik
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hopelijk weet iemand wat dit is.

Bericht door motormuis »

21440214412144221443
Hier wat foto's
1 dit is het deel met he houder die je in de juiste hoek plaatst
2 dit is de houder met de opname voor de boren of frezen
3/4 met dit soort adapter zit de slijpschijf op de motor fast
heb net nog wat gekeken na de rest van het spul maar kon het zo niet vinden tussen allemaal de rommel :mrgreen:
morgen nog een proberen
Jannemanne
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 jul 2020 20:50
Locatie: Swalmen

Re: Hopelijk weet iemand wat dit is.

Bericht door Jannemanne »

Super, ik ben al een heel eind geholpen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik ga nog effe bij de vorige eigenaar te rade en anders zoeken naar de ontbrekende delen.
Plaats reactie