usb cnc voegt ongewild radius toe

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Loet Wakkerman
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 feb 2009 11:19
Contacteer:

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door Loet Wakkerman »

Hartelijk bedankt.

USBCNC is een geweldig programma. Of ik het in orde vind dat iemand anders bepaalt dat standaard G64 aanstaat durf ik NOG niet te beoordelen. Mijn gevoel zegt dat het niet zo moet zijn en dat je zelf voor de continuous mode zou moeten kiezen

Loet
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door Rob65 »

Loet Wakkerman schreef:Of ik het in orde vind dat iemand anders bepaalt dat standaard G64 aanstaat durf ik NOG niet te beoordelen.
Mijn mening is dat je dan ook altijd een G64 of G61 in je programma op moet nemen en er nooit van uit moet gaan dat je besturing goed staat ingesteld. Ik gebruik zowel G61 als G64 - afhankelijk van mijn werkstuk.

USBCNC onthoudt de laatst gebruikte instelling (bij mijn v3.51 tenminste wel) dus gewoon altijd G61 in je programma zetten als je dat nodig hebt dan weet je tenminste zeker dat het goed zit.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
viperman
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door viperman »

Hallo,

Ik heb hetzelfde probleem als de topic starter.
Als ik wat frees met haakse hoeken, zowel binnen als buiten en de feedrate is boven de 500 mm/min dan maakt de USB cnc software een radius van de hoek, veel groter dan de diameter van de frees, met een lagere feedrate gaat het wel goed.
Ik frees voornamelijk alleen hout plaatmateriaal, 2d.
Op het scherm zie ik ook duidelijk een afwijking tussen het freespad en toolpad
Ben nog nieuw in de CNC wereld, eerst ''draaide'' mijn machine op Mach 3, maar hier had ik veel problemen mee.
Pas overgestapt naar USB cnc, na wat kleine probleempjes en wat hulp van het forum de boel aan de praat gekregen en moet zeggen dat het me allemaal niet tegenvalt.
Er zijn nog veel zaken die ik niet begrijp van USB cnc, maar stap voor stap zal ik daar wel achter komen.
1 ding wat ik dus totaal nog niet snap zijn die M en G codes, hoe ze te gebruiken of in te stellen.
Ik lees vaak de term "begin met G zoveel of verander M", maar waar vind ik deze instellingen?

Ik werk als volgt;
Ik maak een tekening in Corel draw(dit programma heb ik redelijk onder de knie, vandaar de keuze om in corel draw te tekenen)
Ik maak een G-code met Artcam en sla deze op als een .tap file.
Deze .tap file laad ik in de USB cnc software, zet mijn assen zo dat ik het kan frezen en starten maar.

Ik ben er achter dat ik in het MDI menu een code kan geven om bijvoorbeeld de spindel te starten, maar dit zijn maar eenmalige acties.

Maar hoe verander ik nu bijvoorbeeld die G61, of hoe zorg ik er voor dat deze altijd aan het begin van de G-code staat?

Ik heb de laatste versie van USB cnc

MVG

Edwin.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door hugo stoutjesdijk »

viperman schreef: Maar hoe verander ik nu bijvoorbeeld die G61, of hoe zorg ik er voor dat deze altijd aan het begin van de G-code staat?
Gewoon in een platte editor, notepad oid.
Onder F6 staat toch [edit] , en in de settings kun je opgeven welke editor je wilt gebruiken.
Na aanpassen wel saven en opnieuw laden. Al kan dat opnieuw laden geloof ik ook automatisch.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door Zee&Zee »

Gebruik notepad++ en de highlighter van arie (ff forum doorzoeken) , maakt je code leesbaarder.
CNC you later
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door keesfrees »

Zee&Zee schreef:Gebruik notepad++
dat vind ik echt een superhandig programmaatje voor allerlei dingen
daar zitten functies in die elk programma zou moeten hebben, bv "open containing folder" om maar wat te noemen
Zee&Zee schreef: . . en de highlighter van arie (ff forum doorzoeken) , maakt je code leesbaarder.
aha, die gebruik ik wel voor de macro.ini, ik had nog niet in de gaten dat die voor gcode ook werkt, werd bij mij niet automatisch herkent
blijft ook niet "plakken", bij de volgende keer een NC bestand openen moet ik weer de taal op USBCNC zetten, kan dat nog anders ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik geloof dat het wel te koppelen is aan een bestands extensie.. maar hang me er niet aan op
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:Ik geloof dat het wel te koppelen is aan een bestands extensie.. maar hang me er niet aan op
Ja, dat is natuurlijk het hele idee van die highlighter, C++ is anders dan Pascal, of HTML, of eigen ideen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door keesfrees »

menu :
Language -> kies USBCNC

weer
menu :
Language -> define your language
user language : USBCNC
bij Ext. de extensie(s) invullen
je hoeft/kan het niet opslaan, gewoon venstertje dichtklikken

blijkbaar had je dat al gedaan Arie
alleen stond de gcode extensie van dat moment er niet bij
daar is niet echt een standaard voor :-/

zie :
http://filext.com/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door hainjedaf »

je kan ook Gedit (windows/mac/linux) installeren. hiervoor is op cnczone.com een cnc-language fiel beschikbaar. Hilight hij mooi alle delen van je CNC code
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
viperman
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door viperman »

hugo stoutjesdijk schreef:
viperman schreef: Maar hoe verander ik nu bijvoorbeeld die G61, of hoe zorg ik er voor dat deze altijd aan het begin van de G-code staat?
Gewoon in een platte editor, notepad oid.
Onder F6 staat toch [edit] , en in de settings kun je opgeven welke editor je wilt gebruiken.
Na aanpassen wel saven en opnieuw laden. Al kan dat opnieuw laden geloof ik ook automatisch.
Bedankt Hugo, was even zoeken na alle antwoorden die ik gekregen had, maar uiteindelijk is het simpel, maar dat is met alles als je het maar weet.

MVG

Edwin.
viperman
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2009 10:57
Locatie: Roosendaal

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door viperman »

Heb nu de G61 altijd aan het begin van mijn G-code staan, geen last meer van die rare radiussen, maar als ik bijvoorbeeld een cirkel frees doet hij dat echt in kleine stapjes, dat zie je duidelijk in het eindproduct, hier had ik van te voren geen las van, het frezen van een cirkel ging veel sneller en hij was ook "ronder"
Is hier iets aan te doen?

MVG

Edwin.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: usb cnc voegt ongewild radius toe

Bericht door DaBit »

Genereert die CorelDraw wel echte circels dan, of is het een aaneenschakeling van rechte lijntjes (G1)?
In het laatste geval zou ik toch een kleine tolerantie opgeven. Gefreesde delen hoeven meestal toch niet op de 0,01 micron nauwkeurig te zijn? Ik hou bij ruwfrezen meestal een tolerantie aan van 0,25x de zijdelingse stapgrootte en bij nafrezen wat ik acceptabel vind voor het stuk in kwestie. Contourtje mag wat meer afwijken, een nauwkeurig gat niet maar het komt zelden op de laatste 0,05mm, en een frees die lekker met constante snelheid z'n werk doet levert eern mooier freesdeel op dan een frees die telkens moet stoppen om het pad exact te volgen. Op mijn machine althans.

G61 gebruik ik derhalve eigenlijk nooit; laat die computer maar doen waar-ie goed in is en geef 'm de vrijheid om dat ook te doen.

Als CorelDraw wel echte circels genereert (G2/G3) zou je eigenlijk ook geen verschil tussen G64 en G61 mogen zien. De frees moet het geprogrammeerde pad eigenlijk tenminste 1x per segment raken, al kan dat segment door samenvoegen van losse stukjes wel eens ooit lang uitvallen. Maar met een circel kun je dan net zo goed het geprogrammeerde pad volgen anders raakt-ie hem helemaal niet..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie