Macro’s voor eding cnc
Moderator: Moderators
-
richard interieur
Macro’s voor eding cnc
Goedemorgen,
Wij hebben een Cnc staan die draait op Eding Cnc
Nou is deze zeg maar helemaal leeg
Om iets snel te kunnen frezen en of boren ben ik op zoek naar standaard macro’s
Kan alles wel zelf uit dokteren met g codes
Maar vindt dat erg veel werk
Gaat vooral voor standaard programma’s waar ik alleen me plaat maat maar aan hoef te passen.
En dat hij het dan doet.
Verder ben ik ook nog op zoek om
De horizontale boren aan te sturen voor deuvel in de kopse kanten zeg maar is daar iets voor
Ik hoop dat iemand ons kan helpen alvast bedankt.
Mvg Richard
Wij hebben een Cnc staan die draait op Eding Cnc
Nou is deze zeg maar helemaal leeg
Om iets snel te kunnen frezen en of boren ben ik op zoek naar standaard macro’s
Kan alles wel zelf uit dokteren met g codes
Maar vindt dat erg veel werk
Gaat vooral voor standaard programma’s waar ik alleen me plaat maat maar aan hoef te passen.
En dat hij het dan doet.
Verder ben ik ook nog op zoek om
De horizontale boren aan te sturen voor deuvel in de kopse kanten zeg maar is daar iets voor
Ik hoop dat iemand ons kan helpen alvast bedankt.
Mvg Richard
- kevertje
- Donateur
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 3 times
Re: Macro’s voor eding cnc
Richard,
Met de Shopfloor macro's kan je een aantal standaard bewerkingen uitvoeren zonder dat je gelijk CAD nodig hebt. Installeren is niet moeilijk maar wel bewerkelijk, files aanpassen en iconen en plaatjes kopiëren:
knowledgebase/article?k=109
Met de Shopfloor macro's kan je een aantal standaard bewerkingen uitvoeren zonder dat je gelijk CAD nodig hebt. Installeren is niet moeilijk maar wel bewerkelijk, files aanpassen en iconen en plaatjes kopiëren:
knowledgebase/article?k=109
-
richard interieur
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Standaard is iets wat met de besturing mee geleverd wordt, of te downloaden is op de site van de fabrikant.
Iemand die zijn eigen macro’s maakt stopt daar tijd in en verdiend daar z’n brood mee, die denkt ook, laat die het zelf maar doen.
En, eerlijk gezegd, het is ook heel erg nuttig om het zelf te doen, dan begrijp je het allemaal wat beter en kun je ook voor jezelf de meest optimale mogelijkheden in zo’n macro stoppen.
Dat heb je klaar in de tijd die je anders aan het zoeken bent naar macro’s. Lengte breedte in een parameter en klaar lijkt me.
Iemand die zijn eigen macro’s maakt stopt daar tijd in en verdiend daar z’n brood mee, die denkt ook, laat die het zelf maar doen.
En, eerlijk gezegd, het is ook heel erg nuttig om het zelf te doen, dan begrijp je het allemaal wat beter en kun je ook voor jezelf de meest optimale mogelijkheden in zo’n macro stoppen.
Dat heb je klaar in de tijd die je anders aan het zoeken bent naar macro’s. Lengte breedte in een parameter en klaar lijkt me.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Enerzijds snap ik de frustratie en v.z.i.w. staat er op de roadmap wel dat dit standaard geintegreerd gaat worden, maar bestaat vooralsnog niet geintegreerd. Dit valt sowieso denk ik samen met het proces EdingCNC ondersteuning gaat krijgen om van 'niets-zeggende' nummer variabelen (#4297 etc) naar naam variabelen gaan (bijv. PositieATCTool1_X). Dat gaat het programmeren en documenteren veel makkelijker maken. Maar wanneer dit uitkomt is nog niet bekend, ik meen dat er op de achtergrond wel progressie op dit vlak is.
De shopfloor macro's zijn fantastisch en zijn volledig geschreven door enthousiastelingen op dit forum. Maar integreren kost je wel even omdat het allemaal juist te hebben. Die zijn vrij te gebruiken (v.z.i.w. ook voor commercie). Het is helaas geen 'installer' die je ffkes runt.
Zelf heb ik veel tijd in de macro's zitten (zeg maar gerust 200+ uren) voor commercieel gebruik. Het gebruik van Ai helpt het zeker in tijdsbesparing, maar omdat dat niet feilloos is, zul je toch uiteindelijk je eigen macro's moeten begrijpen om net de ene vlag, variabelen of if statement juist te krijgen.
Variabel administratie is heel belangrijk, omdat onder het huidige systeem je anders nummer variabelen voor verschillende doeleindes per ongeluk gaat gebruiken.
Als het voor commercie is zijn er zeker mogelijkheden om het te laten uitbesteden. De kracht van EdingCNC is dat je veel opties hebt om zelf macro's te schrijven en toch een betaalbaar platform (andere platforms zijn gesloten of bieden een beperkte omgeving om zelf macro's te schrijven en gebruiken, zoals Masso). Anderzijds, als de macro's niet bestaan, dan zul je daar inderdaad ofwel tijd ofwel geld in moeten investeren.
De shopfloor macro's zijn fantastisch en zijn volledig geschreven door enthousiastelingen op dit forum. Maar integreren kost je wel even omdat het allemaal juist te hebben. Die zijn vrij te gebruiken (v.z.i.w. ook voor commercie). Het is helaas geen 'installer' die je ffkes runt.
Zelf heb ik veel tijd in de macro's zitten (zeg maar gerust 200+ uren) voor commercieel gebruik. Het gebruik van Ai helpt het zeker in tijdsbesparing, maar omdat dat niet feilloos is, zul je toch uiteindelijk je eigen macro's moeten begrijpen om net de ene vlag, variabelen of if statement juist te krijgen.
Variabel administratie is heel belangrijk, omdat onder het huidige systeem je anders nummer variabelen voor verschillende doeleindes per ongeluk gaat gebruiken.
Als het voor commercie is zijn er zeker mogelijkheden om het te laten uitbesteden. De kracht van EdingCNC is dat je veel opties hebt om zelf macro's te schrijven en toch een betaalbaar platform (andere platforms zijn gesloten of bieden een beperkte omgeving om zelf macro's te schrijven en gebruiken, zoals Masso). Anderzijds, als de macro's niet bestaan, dan zul je daar inderdaad ofwel tijd ofwel geld in moeten investeren.
- P1-Engineering
- Donateur
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Toch jammer dat de ontwikkeling bij Eding erg traag gaat, hele Ethercat verhaal hoor je ook niets meer van.
Als je kijkt hoe snel je dergelijke macro's en functies kan bouwen tegenwoordig met behulp van AI sta ik er echt van te kijken dat ze de hele meegeleverde macro's nog niet compleet herzien hebben.
Als je kijkt hoe snel je dergelijke macro's en functies kan bouwen tegenwoordig met behulp van AI sta ik er echt van te kijken dat ze de hele meegeleverde macro's nog niet compleet herzien hebben.
Ja ik snap je punt wel, maar m.b.t. ethercat, dat is toch nog niet zo universeel gebleken als het had moeten zijn, althans dat begreep ik ooit uit een losse discussie (beetje gelijkenissen met USB 2.0, 3.0, 3.1, thunderbolt verhaal)...P1-Engineering schreef: 29 aug 2026 17:57 Toch jammer dat de ontwikkeling bij Eding erg traag gaat, hele Ethercat verhaal hoor je ook niets meer van.
Ethercat is uiteraard fantastisch, maar als het niet out of de box werkt zoals het zou horen met een drive, dan heb je er uiteindelijk meer problemen mee dan Step/Dir wat nagenoeg universeel is. Incompatibilibiet op protocol niveau zijn voor de bouwer en eindgebruiker niet op te lossen.
Enerzijds willen we hier maximaal 200 euro per as investeren (JMC servo's, leadshine steppers) in aandrijving en geen 1000-en per as (Delta, Yaskawa, Siemens, Panasonic), maar anderzijds wel de allernnieuwste techniek. Die technieken komen langzaam maar zeker steeds meer binnen het bereik, maar dat gaat wel stap voor stap.
M.b.t die macro's dat zit echt in de pijpleiding, maar als ik me goed herinner schrijf jij ook macro's toch (o.a. ATC?). De crux zit hem in het schrijven van universele macro's die voor de meeste machines geschikt zijn:
-NO vs NC sensoren
-Carroussel vs linieaire ATC
-Actieve - niet actieve ATC
-Feedback & sensoren op ATC (terugkoppeling/foutafvanging)
-Verschillende ingang configuraties
-afvangen mechanische limitaties
-fout afvanging status machine/randapparatuur
-vershcillende aangesloten randapparatuur
Als je als leverancier die macro's produceert en vervolgens publiceert, dan moeten ze wel waterdicht zijn en dat maakt het juist zo tijdrovend. Voor 1 specifieke machine schrijven is redelijk rechttoe recht aan, macro's schrijven die voor de meeste machines geschikt zijn en in te stellen zijn is veel moeilijker.
Echter de workshop macro's die mogen inderdaad wel standaard in de software; aan de andere kant, het verdien model van EdingCNC is slechts de hardware. Misshcien ben ik inmiddels gewend aan de prijzen, maar ik vind dat niet duur. De software is gratis (geen abbonement), de hardware is zeer betaalbaar voor de potentie die het heeft.
Stel dat de aanstuursoftware al macro's ingebakken heeft metvolledige support, dan heb je het niet meer over aanstuurhardware van onder de 2000 euro.........dan tel daar maar een 0 bij. Ik weet dat de Masso dit wel heeft, maar zij hebben juist alles weer dichtgetimmerd en is customizen niet mogelijk als het niet aan je eisen/wensen voldoet; eigen macro's schrijven kan niet.
Dus je zou het ook anders kunnen zien:
voor maximaal <2000 euro aan EdingCNC hardware kopen (voor de meeste gebruikers hier nog voor <800 euro) en dan eenmalig investeren in tijd of geld om je macro's te verkrijgen. Vanuit een commercieel perspectief is dat naar mijn mening een no-brainer, vanuit een hobby perspectief; je kunt niet alles hebben maar het ligt wel binnen handbereik, o.a. met hulp van dit forum en de uitgebreide tutorials (en zeker AI maakt het zeer toegankelijk)
- P1-Engineering
- Donateur
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Ethercat is toch wel de toekomst denk, en ook steeds betaalbaarder. Ondersteuning voor een 3-tal merken in het begin, low-end, mid and high-end moet toch wel haalbaar zijn.
Ja ik heb alles zelf geschreven, van standaard ATC en meet macro's tot aan complete 5-assige kinematic kalibratie, aansturing van LAF en acceleratie vanuit CAM en mogelijkheid om het gefreesde te meten, freesdiameter corrigeren en nafrezen vanuit CAM.
Ik zou het opzich wel interessant vinden om deze macro's commercieel beschikbaar te maken maar Eding ondersteunt helaas geen licentie functie hiervoor, dan zou het ook heel eenvoudig zijn om een stukje maatwerk te leveren of bijvoorbeeld voor Eding om samen te werken met gecertificeerde macro leveranciers, die bijvoorbeeld meer echte kennis van verspanen hebben en wat daarvoor nodig is.
Ja ik heb alles zelf geschreven, van standaard ATC en meet macro's tot aan complete 5-assige kinematic kalibratie, aansturing van LAF en acceleratie vanuit CAM en mogelijkheid om het gefreesde te meten, freesdiameter corrigeren en nafrezen vanuit CAM.
Ik zou het opzich wel interessant vinden om deze macro's commercieel beschikbaar te maken maar Eding ondersteunt helaas geen licentie functie hiervoor, dan zou het ook heel eenvoudig zijn om een stukje maatwerk te leveren of bijvoorbeeld voor Eding om samen te werken met gecertificeerde macro leveranciers, die bijvoorbeeld meer echte kennis van verspanen hebben en wat daarvoor nodig is.
Ja zeker goede punten, daar kan ik me wel in vinden inderdaad. Ik geloof ook wel in Ethercat, maar ik weet de ins- en outs niet hoeverre het 'fire and forget' is voor een hardware bouwer. Daar heb jij ongetwijfeld meer kijk op dan ik. Maar een low- mid en high end is zeker geen slecht idee.P1-Engineering schreef: 29 aug 2026 19:43 Ethercat is toch wel de toekomst denk, en ook steeds betaalbaarder. Ondersteuning voor een 3-tal merken in het begin, low-end, mid and high-end moet toch wel haalbaar zijn.
Ik ben zelf van hobbiest naar semi prof uitgegroeid, d.w.z. niet op jouw niveau, maar wel het niveau dat commerciele bruikbare machines afgeleverd worden, waarbij eindgebruiker vaak nog leken zijn op CNC gebied en toch commercieel de machine makkelijk terugverdienen. Simpele 3-assers met ATC en speciale business-cases (aparte afmetingen etc).
Ik weet niet of jij in contact bent met Eding, maar macro's afschermen met licenties ligt ook op de roadmap. Dat klinkt allemaal ver, maar volgens mij gaat alles (dat is mijn eigen intepretatie van de informele gesprekken) samen komen met de nieuwe manier van macro's schrijven (afstappen van cijferige variabelen, integratie van naam variabelen). Als dat eenmaal een gesettled is, dan zal de weg naar geavanceerde, commercieele macros wijd open liggen denk ik en ik denk inderdaad dat alle opties dan mogelijk worden.
Mocht je nog niet in contact zijn met Eding, ze zijn erg benaderbaar, altijd open voor een gesprek en als je in die zin wat toe te voegen hebt, staan ze daar zeker voor open. Ik kan niet voor mijn beurt spreken en ik heb geen inzage in hun timeframe en prioriteiten, maar dit zijn wel onderwerpen die langskomen.
Op dit forum is de lijn tussen hobby, semi prof en prof makkelijk verwaterd. Daar waar ik begonnen met de goedkoopste, tweedehands componenten, weet ik nu precies wat ik wil en gebruik ik niets anders. Tweedehands is er zoveel moois te krijgen, maar dan heeft het vaak wel veel tijd nodig om het werkend en passend te maken. Vaak is dat commercieel gezien niet interessant, maar voor de enthousiastelingen soms een uitkomst om voro weinig geld hele mooie apparatuur te verkrijgen.
-
benkr
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 71 times
Ik wil toch even opmerken dat naast Shopmil ook voormalig forumlis Arie Kabaalstra een leuk stuk software heeft gebrouwen wat hij zelfs op Github heeft geplaatst:
De software: https://desktop.github.com/download/
De handleiding:https://docs.github.com/en/desktop
en hier op CNCZone.nl in dit artikel:
viewtopic.php?t=21749&start=336
De software: https://desktop.github.com/download/
De handleiding:https://docs.github.com/en/desktop
en hier op CNCZone.nl in dit artikel:
viewtopic.php?t=21749&start=336
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 80 times
- Contacteer:
Ben, misschien handig als je links die je plaatst even test. Aan een linkje naar github heb ik niets.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
@benkr @hugo stoutjesdijk
Ik zag waar het fout ging, de links in het topic waren ook naar de frontpage;
deze zou moeten werken (zowel software als de handleiding):
https://github.com/JHBinnendijk/E-PlusPlus
Dit is aan mij voorbij gegaan (kan kloppen, afgelopen 3 jaar wat minder actief geweest hier door familie uitbreiding). Mooi project van Arie.
Ik zag waar het fout ging, de links in het topic waren ook naar de frontpage;
deze zou moeten werken (zowel software als de handleiding):
https://github.com/JHBinnendijk/E-PlusPlus
Dit is aan mij voorbij gegaan (kan kloppen, afgelopen 3 jaar wat minder actief geweest hier door familie uitbreiding). Mooi project van Arie.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 173 times
- Been thanked: 47 times
Arie werkt nog steeds aan zijn E++. Van wat ik er van gezien heb, is het behoorlijk uitgebreider dan de versie van GitHub. Zowel frezen als draaien worden ondersteund.benkr schreef: 29 aug 2026 22:27 Ik wil toch even opmerken dat naast Shopmil ook voormalig forumlis Arie Kabaalstra een leuk stuk software heeft gebrouwen wat hij zelfs op Github heeft geplaatst:
There are only 2 limits, the sky and your imagination