Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Op de website van EdingCnc zag ik dat er een nieuwe software versie is (V5 Release Candidate). Het viel mij op dat het met deze versie niet meer mogelijk is om voor de edingcnc api je eigen software te schrijven(De cncapi map mist namelijk in de applicatie installatie). Ook kan ik op de website van EdingCnc niets meer vinden over de sdk bestanden voor de cncapi.
Afbeelding

In de laatste versie van V4.03.64 bestaat de cncapi map nog wel, maar ook hier missen de python wrapper bestanden voor de cncapi.

Afbeelding

Weet iemand misschien ook of dit betekend dat het in de toekomst niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de cncapi voor de producten van edingcnc?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je daar al contact over gehad met EdingCNC?

Als je C# kan schrijven, houdt niets je tegen om zelf een Stuk Software te schrijven..

"Vroegâh".. toen de hondjes nog uit hun reet blaften, was er een VB.NET API, daar heb ik wel een aantal Besturingen mee geschreven, alsmede wat kleine hulp applicaties, om dingen te doen die toen nog niet mogelijk waren in de Software van Eding Zelf..

Of die CNCApi Map nog terugkomt?.. Geen idee.. hoeveel mensen zijn er die daadwerkelijk het hele wiel opnieuw uit gaan vinden?..
Ja... Ik heb inderdaad zelf nieuwe besturingen geschreven op de Oude VB API.. Waarom?.. de eerste keer omdat het moest van mijn baas.. :lol:, zonder gekheid.. ik werkte toen bij DamenCNC, en die had een Klant die een eenvoudig portaalfreesmachientje had, met daaraan een Graveerapparaatje, die met een plunjertje met een scherpe punt een reeks putjes in het metaal jaste.. Mooi, weinig aan in te stellen.. ding gaat 1½ eeuwigheid mee... alleen het programmeren was een Crime.. dat wil zeggen.. als je dagelijks hele stapels typeplaatjes moet graveren, en je moet dat eerst tekenen, dan door CAM Sleuren, programma maken, dat laden, en dan graveren.. 'da's veel te arbeidsintensief.
'k had toen al eens die kleine applicaties gepield.. dus Kevin vroeg me.. "Zou je in staat zijn om een Besturing te schrijven die eruit ziet, en het gebruiksgemak heeft van zo'n Labelprinter Programma?.. "

Ja.. dat moet wel lukken.. "ok.. Doe je best!.."

Daar zat ik dan met mijn Grote mond.. maar ach.. KBHV protocol, Reeks karakters die je moet kunnen graveren as DXF aangemaakt, 1 mm hoogte.. Elk karakter Door CamBam getrokken, allemaal aangepast, door een Parameter toe te voegen aan elke maat, zodat die Parameter de Lettergrootte zou geven.., zo kon ik de lettergrootte wijzigen.. , Macrootje gepield met al die letters erin, en een Routine geschreven die van elk karakter in de invoer de Ascii Code opvroeg, en verwees naar de juiste Sub..

Dus.. Teksten invoeren, Grote groene knop!.. Koffie!

die tweede besturing.. was iets complexer, maar dat was een X-Y Ponsmachine.. programmeren door een Tabel uit Excel te kopieren en te plakken in de besturing..

Wat ik me dus afvraag.. "Wat ben jij van plan?".. heb je speciale machines?.. of is het hobby, en wil je gewoon je eigen GUI maken?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door andrefc101 »

Misschien wil ts wel een mooi Mach3 screenset maken voor Eding, ziet het er eindelijk ook een beetje vrolijk uit 😉
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

Heb je daar al contact over gehad met EdingCNC?
...
Wat ik me dus afvraag.. "Wat ben jij van plan?".. heb je speciale machines?.. of is het hobby, en wil je gewoon je eigen GUI maken?
Heb er nog geen contact over gehad met edingcnc omdat ik het idee heb dat edingcnc minder op support mails reageert dan vroeger. Ik kan inderdaad met C#, python wel code schrijven, maar zonder deze sdk cncapi lukt mij dit niet.

Wat leuk dat je bij damencnc gewerkt hebt om software te schrijven in VB. Zelf koop ik hier vaak ook wel het één of ander.

Het is inderdaad niet echt zinvol om de hele ui van edingcnc opnieuw te gaan maken. De UI vind ik zelf mooi en overzichtelijk, maar de nieuwe V5 is wel een hoop in veranderd. Zo is de setup pagina nu opgedeeld in verschillende pagina's waar je niet meer een snel overzicht hebt zoals bij de V4 (nu moet je scrollen). Verder vind ik het venster waarin de freesbanen zichtbaar zijn wel een verbetering.
Maar dit is hoe ik erover denkt, misschien dat je hier een hele andere mening over hebt.

Een hele nieuwe ui maken ga ik niet aan beginnen. Ik gebruik het vooral om op afstand bepaalde gegevens uit te lezen. Is vooral handig als je de deur uit gaat en je wilt weten hoe het ervoor staat of een koppeling met bijvoorbeeld mqtt (https://nl.wikipedia.org/wiki/MQTT). Bediening zoals de machine kunnen stoppen wil ik ook nog gaan toepassen, maar dan is de beveiliging wel veel belangrijker. Voor zulke dingen is het ideaal dat je een cnc controller hebt met een api.
Misschien dat ik binnenkort begin met het maken van een 3d printer. Ook hiervoor wil ik een edingcnc controller met de api voor gebruiken, maar als blijkt dat de eding cncapi niet straks meer openbaar is dan kan ik misschien beter op zoek gaan naar wat anders zoals: https://planet-cnc.com/.

Heb jij nog suggesties als alternatief voor edingcnc waar een goede api met sdk bij zit?
Gebruikersavatar
san45
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 sep 2012 19:51

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door san45 »

andrefc101 schreef: 11 dec 2023 16:06 Misschien wil ts wel een mooi Mach3 screenset maken voor Eding, ziet het er eindelijk ook een beetje vrolijk uit 😉
Met de edingcncapi kun je inderdaad een ui maken die lijkt op mach 3. Zelf was ik al eens begonnen om de cncapi te koppelen met het grbl protocol. Voor grbl zijn namelijk al veel verschillende ui gemaakt, en waarschijnlijk zit er ook wel één tussen die op mach 3 lijkt. Laatste tijd nog niet aan toe gekomen om hier mee verder te gaan. En nu de kans bestaat dat de api van edingcnc niet meer gebruikt kan worden :cry: in de toekomst ga ik er waarschijnlijk ook geen tijd meer aan besteden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

san45 schreef: 11 dec 2023 16:09 Heb jij nog suggesties als alternatief voor edingcnc waar een goede api met sdk bij zit?
Dat vraag je nu net precies aan de verkeerde. :lol:
Arie die wil zelfs op z'n grasmaaimachine EdingCNC, als ie gras had. Hij is per slot van rekening de geestelijke Vader van het gebeuren. :mrgreen:

3D printers is Eding volgens mij van af gestapt, daarvoor zijn vast een hele hoop andere oplossingen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn mening over zelf GUI's maken.. (hold on to your hats!), Blijf er vooral vanaf!.. Mach is een uitstekend voorbeeld.. VAN HOE HET NIET MOET!..
Mensen die Zelf een Gui gaan maken.. dat is net als rijles krijgen van iemand die nog nooit in een auto heeft gezeten, zwemles krijgen van iemand die bang is voor water.. Kortom.. ze gaan dingen bedenken die je NIET nodig hebt, Dingen niet logisch indelen, en er een BENDE van maken.

Het "Verweer" ja.. maar dan kun je dingen die je vaak gebruikt makkelijker groeperen!.. Ja.. eh.. de eerste en tweede versnelling onder het linker pedaal, de achteruit zit onder het middelste pedaal en de rechter is voor de rem.. er is een reden voor dat Ford al heel lang met deze indeling is gestopt.. omdat alle andere fabrikanten inmiddels het bekende "ABC'tje" hadden.. Van Rechts naar Links, Accelerator, Brake, Clutch..
mocht je lichamelijk gehandicapped zijn, dan is er wel een mouw aan te passen.. ooit iemand in een Rolstoel aan zien komen op een Kartbaan, die had Handgas en en Koppeling aan de pook..(die je overigens in een race nauwelijks gebruikt.. maar wel fijn om te kunnen wegrijden)

Afbeelding

Kijk.. dit is nou een voorbeeld van hoe het hoort.. Ja.. dit is Mach3... maar het ziet er eerder uit als een scherm van Fanuc of Siemens,
met een randje toetsen langs de rand van het scherm.. en niet over het hele scherm uitgestrooid!
san45 schreef: 11 dec 2023 16:29
Met de edingcncapi kun je inderdaad een ui maken die lijkt op mach 3.
Waarom zou je?.. dat is zoiets als Windows 3.1 installeren op een 2.4Ghz PC met 2 TeraByte aan geheugen.., een 2CV motor in een Vrachtwagen hangen..
san45 schreef: 11 dec 2023 16:29 Zelf was ik al eens begonnen om de cncapi te koppelen met het grbl protocol. Voor grbl zijn namelijk al veel verschillende ui gemaakt, en waarschijnlijk zit er ook wel één tussen die op mach 3 lijkt.
Nogmaals.. waarom zou je dat doen?..
Omdat Eding er anders uitziet dan je gewend bent?.. Boeie!.. dat bij Mach de dingen niet op de goede plek zitten is geen reden om dat dan bij andere besturingen ook maar aan te passen.. (zie ook boven over bedieningselementen in Auto's.. ) we willen allemaal het gas RECHTS, en de Rem in het midden of Links als we Automaat rijden.. Ruitewissers Rechts, Richtingaanwijzers Links, Ventilatie: 3 Knoppen, Fan, temperatuur en Richting.. Meer dan dat moet het niet zijn.
Dat bij de ene auto de koplampbediening aan de stuurkolom zit, en bij de andere op het dashboard, boeie.. ze zitten altijd Links!.. (Ok Contactslot van een Porsche 911 zit links, en niet rechts, en bij een Saab 900 zit ie in de middenconsole), maar alles zit zo'n beetje op dezelfde plaats!
Mijn vader heeft een paar jaar Citroën gereden, een GSA, Fijne auto, maar die bedieningselementen zitten in een soort "Peperbusjes" naast je stuur.. Daar was ie snel genoeg aan gewend..omdat het wel aan de goede kant zat allemaal.

Zelf heb ik met best wel diverse CNC besturingen gewerkt, Fagor 800, Fagor 8050/8055, Heidenhain 155, 410, 417, 530, 630, Brother HS-100, Mitsubishi DWC 200H, Fadal CNC88HS, Fanuc, Haas, Elora, Deckel, Siemens, maar bij al die verschillende besturingen, zitten de meest gebruikte knoppen op globaal dezelfde plekken, en de symbolen zijn ook allemaal volgens de standaarden.

Wat is dan wel een goede GUI?.. die van Heidenhain vind ik persoonlijk wel fijn, die van de EMCOtronic TM02 (oud beestje dat wel) is ook wel fijn, maar omdat ie uit 1992 dateert is er geen Grafische weergave.

Heb je dat nodig op een CNC machine?.."Mwah" het kan prettig zijn, met name om een aan de machine geschreven programma te controleren, immers, als je met CAM werkt.. dan heb je die weergave al in je CAM pakket.
Ik vind het wel fijn, maar dan alleen als ik aan de machine programmeer... voor de rest?.. Als mijn machines draaien, ben ik wat anders aan het doen.. een andere machine programmeren, of ik loop met een pot koffie in mijn takken, of ik ben aan het opruimen, vegen, onderdelen nabewerken, kortom.. ik blijf niet als een gehypnotiseerde aap naar mijn scherm staren.

Wat nog wel zou kunnen werken.. is een File Watcher in je applicatie zetten.. je kunt bepaalde dingen met een LOGMSG naar een bestandje schrijven.. en in een separate Applicatie doorkoppelen naar bijvoorbeeld een SMS module, of een anderssoortige melding.
san45 schreef: 11 dec 2023 16:09 Wat leuk dat je bij damencnc gewerkt hebt om software te schrijven in VB. Zelf koop ik hier vaak ook wel het één of ander.
´t was niet alleen Software schrijven wat ik daar deed, maar ook het ontwerpen van machines, ombouwsets voor bestaande Freesmachines en Draaibanken, Ik heb het ontwerp van mijn taster daar verder uitgewerkt, om zodoende tot een betere te komen, maar ik stond ook regelmatig in de werkplaats, om machines te bouwen, af te regelen, onderdelen te maken, maar ook programma´s te maken voor die onderdelen (aan die Fadal Freesbank met die CNC88HS besturing)
san45 schreef: 11 dec 2023 16:09 Het is inderdaad niet echt zinvol om de hele ui van edingcnc opnieuw te gaan maken. De UI vind ik zelf mooi en overzichtelijk, maar de nieuwe V5 is wel een hoop in veranderd. Zo is de setup pagina nu opgedeeld in verschillende pagina's waar je niet meer een snel overzicht hebt zoals bij de V4 (nu moet je scrollen). Verder vind ik het venster waarin de freesbanen zichtbaar zijn wel een verbetering.
Maar dit is hoe ik erover denkt, misschien dat je hier een hele andere mening over hebt.
De huidige GUI van EdingCNC heb ik ontworpen, in 2008, omdat ik EdingCNC gevonden had, nadat ik eerst Mach3 gedownload had, om eens te kijken.. het is bij Kijken gebleven.. Wat een zooi op mijn scherm.. 'k woonde toen nog thuis, en mijn moeder dacht dat ik Online zat te gokken.
de toenmalige GUI van EdingCNC (toen nog USBCNC) was hoewel niet goed, wel minder "cluttered" als die van Mach, waar de afgelopen 15! Jaar echt NIETS aan veranderd is.
Ik sprak Bert Eding toen op de CNC Meeting, mijn machine draaide toen nog onder DOS, met ZeusCNC, een Fanuc-achtige besturing, die net als de professionele Besturingen alles deed Met Softkeys.. Bert wilde toen de GUI wel verbeteren, maar hij had geen idee hoe, hij heeft me toen gevraagd of ik em daarmee wilde helpen..

Ik heb toen Visual Studio gedownload, om in elk geval de schermen te kunnen tekenen, programmeren had ik toen nog geen kaas van gegeten.. dat wil zeggen programmeren in Visual Basic, in Commodore Basic, Pascal en Epoc was ik toen al heel wat verder..

Later ben ik in Visual Basic een Programmeerapplicatie gaan schrijven, G++ waarmee ik met dialogen mijn bewerkingen kon programmeren.. 'k had de scherm layout op dezelfde manier ingedeeld.. en een jaar of 2 later (ik werkte toen bij DamenCNC) had ik het programma ook op de CNCZone Meeting mee, iemand keek er heel geintresseerd naar, vroeg me welke besturing dat was, en kocht meteen daarna bij Kevin een Kitje EdingCNC spullen..
Een week later belde ie op.. "Waar zitten die Cycli?..", hij had me op die CNC Dag dingen aan de machine zien programmeren.. zoals een Remschijf, met Gaatjes in verspringende hoeken.. in een vloek en 1½ zucht aan de machine geprogrameerd..
Maar.. dat was dus in G++, en NIET in EdingCNC..

Momenteel ben ik dat naar een NOG hoger Plan aan het tillen.. inmiddels schrijf ik mijn software in C#, en ik ben doende met de opvolger voor G++: E++,en dat is een Programmeerapplicatie (een Shopfloor Programming Environment) waar je zelf Dialogen in kan zetten, onder Functietoetsen, vergelijkbaar met hoe je de UserMacro's maakt in EdingCNC, tot de Syntaxis van de dialogen aan toe, verder heeft het Syntax Marking, Indentation, CodeFolding, en.. het werkt net als EdingCNC met Softkeys.. (op de afgelopen CNC meeting heb ik mijn besturingsconsole meegenomen, om één en ander te tonen), Druk je in EdingCNC op F6 in het Auto Menu, (edit) dan komt E++ naar de voorgrond, en kun je Code aanpassen of schrijven, druk je in E++ dan op F12, dan keert het terug naar EdingCNC, zo kun je muisvrij (want dat was mijn Grootste drijfveer in het maken van een GUI) schakelen tussen EdingCNC en E++, alsof het één applicatie is.. (Ik zie het al weer gebeuren dat mensen Boos opbellen naar EdingCNC omdat ze die programmeeromgeving niet kunnen vinden.. :lol: )

Wat EdingCNC V5 betreft.. Ik vind de Setup wel een verbetering, maar dat komt ook doordat ik van mening ben dat je dat één keer gebruikt, om je machine in te stellen, en daarna er NOOOIT meer aan komt.. ( heb je wel eens in de Setup van een Professionele CNC besturing gekeken?..de EMCOtronic heeft een lijst met parameters.. 4 vellen A4, aan beide Zijden bedrukt.. da's nogal een waslijst.. en zonder het boek erbij kom je daar niet uit.. ik zou uit mijn hoofd niet weten welke Parameter er ook al weer voor de Toolchanger was.. , de Setup van een Heidenhain , daar kom je met de MOD-toets, en dan moet je een "Sleutelgetal" ingeven.. een 5 cijferige code, en dan krijg je ... een lijst met parameters.. en in het boek staat waar welke parameter voor dient..
Beide systemen gebruiken ook nog eens Binaire getallen voor die parameters.. in die zin, dat je bijvoorbeeld voor een bepaalde functie Bit, 1, 4, en 6 hoog moet zetten, Da's 1, 16 en 64 maakt 81.. en dat moet je dan invullen..)

Dat je dan moet scrollen?.. nou.. dan hang ik wel even een muis aan de machine..
Om heel eerlijk te zijn, er zijn nog al wat dingen die in EdingCNC V4 al niet goed zijn, en in V5 zijn ze niet veel beter, maar er is heel veel bij gekomen.. (wat ook nog lang niet klaar is), ze zouden eerst V4 eens in orde moeten maken.. zoals de Tooltabel, da's nu een Reeks Vensters, en geen DataGridview.

Wat ik me dan afvraag:" Waarom in Godesnaam, is de Tooltabel GEEN Datagridview!!" op de laatste CNCZone Meeting heb ik de Tooltabel in E++ aan Bert Eding laten zien.. een tabel waar je gewoon met de Pijltjestoetsen, en PgUp/PgDn doorheen kan bladeren.. waarom zit er een Tooltabel in E++?.. omdat je als je een programma gaat schrijven een tool moet kunnen kiezen, dus kies je "ToolTable" in het Softkey menu onderaan je scherm, loopt naar de tool die je wilt (je kunt dus lezen wat voor tool het is, Want dat stel je in ), je Heit op Enter, en hij staat in je programma:"TxxM6 ("Toolname"), die opmerking met die naam, dat is iets waar je voor kunt kiezen, in de Setup van E++, en die werkt.. Ja.. inderdaad.. net als de Tooltabel met een DataGridview.
op zich vind ik die indeling van de Setup In V5 wel goed, maar zou de boel meer in elkaar geschoven kunnen worden in het scherm, als men maar DataGridViews gebruikt!. 't hoeft er niet mooi uit te zien, als het maar overzichtelijk is, je komt er tenslotte alleen maar als je de machine inregelt.. Ik kan me de tijd niet meer heugen wanneer ik voor het laatst de Setup van mijn Freesbank heb gezien.. ik denk dat 2013 voor het l.. nee.. in 2015 nog een keer een Update gedaan aan de machine.. maar dat is wel de laatste keer geweest..
san45 schreef: 11 dec 2023 16:09 Heb jij nog suggesties als alternatief voor edingcnc waar een goede api met sdk bij zit?
is er een Alternatief dan?.. in mijn ogen, is EdingCNC een besturing, en de rest, niet meer dan "Software die een machine kan laten bewegen"

Maar.. er is ooit wel iemand geweest die een C# API heeft gemaakt.. maar die heeft ie later weer van het Internet getrokken..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2023 17:42
san45 schreef: 11 dec 2023 16:09 Heb jij nog suggesties als alternatief voor edingcnc waar een goede api met sdk bij zit?
Dat vraag je nu net precies aan de verkeerde. :lol:
Arie die wil zelfs op z'n grasmaaimachine EdingCNC, als ie gras had. Hij is per slot van rekening de geestelijke Vader van het gebeuren. :mrgreen:

3D printers is Eding volgens mij van af gestapt, daarvoor zijn vast een hele hoop andere oplossingen.
:lol: :lol:

Ik wil geen Grasmachine.. ik koop wel een Zeis.. :lol:

Afbeelding

Deze lijkt me dan wel wat.. Dat ik mijn Gazon te lijf ga met een Porsche!

Bert Eding is en blijft de Geestelijke vader.. ik heb alleen de kleding geregeld.. :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door serum »

Er zijn genoeg deugdelijke controllers die doorontwikkelen. Acorn doet ook aan een API (Python), en je kan er glaslinealen aan hangen of je servo's rechtreeks dmv oa RS485 en ethercad aansturen. (beetje minder 1985 en wat meer 2020)

Blijven roepen dat iedereen, behalve jij, het fout doet begint ook een baard te krijgen van groningen tot zuid limburg.

Kijk eens naar een nieuwe Datron controller. Dat is toch heerlijk om aan te werken met die camera's en probing. (ook wat meer 2020 en wat minder 1985)
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door keesfrees »

Grasmaaier, hmm, even zoeken :
https://www.youtube.com/watch?v=iu3qz2Erzxg
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2023 17:42 Arie die wil zelfs op z'n grasmaaimachine EdingCNC
Ja, dat is dus he-le-maal fout. LinuxCNC dames, heren en onbepaalden, niks anders dan LinuxCNC. Dat kan ik tenminste de data van een RTK GPS voeren voor de werkelijke positie, de kinematica ombouwen tot SingleAxisSteering, een ladder-PLC voor al die hydraulica, en vervolgens lekker met G-code de maaipaden programmeren met De Meest Geweldige GUI Aller Tijden: keystick.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 11 dec 2023 18:28
hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2023 17:42 Arie die wil zelfs op z'n grasmaaimachine EdingCNC
Ja, dat is dus he-le-maal fout. LinuxCNC dames, heren en onbepaalden, niks anders dan LinuxCNC. Dat kan ik tenminste de data van een RTK GPS voeren voor de werkelijke positie, de kinematica ombouwen tot SingleAxisSteering, een ladder-PLC voor al die hydraulica, en vervolgens lekker met G-code de maaipaden programmeren met De Meest Geweldige GUI Aller Tijden: keystick.
Zeker weten.
En het draait zelfs op een Raspberry Pi.

Stel je toch voor, een hele windows 11 machine op je grasmaaier...
Dan is die porsche met zijmaaiblad nog te klein om de besturing te vervoeren....

Ik probeer alleen te bedenken waar je bij een grasmaaier E++ voor nodig hebt :?:
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 11 dec 2023 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 11 dec 2023 18:28
hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2023 17:42 Arie die wil zelfs op z'n grasmaaimachine EdingCNC
Ja, dat is dus he-le-maal fout. LinuxCNC dames, heren en onbepaalden, niks anders dan LinuxCNC. Dat kan ik tenminste de data van een RTK GPS voeren voor de werkelijke positie, de kinematica ombouwen tot SingleAxisSteering, een ladder-PLC voor al die hydraulica, en vervolgens lekker met G-code de maaipaden programmeren met De Meest Geweldige GUI Aller Tijden: keystick.
Zo simpel.....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding cnc V5.00-4.3.64 api (python & C)

Bericht door serum »

Ook de eerste GUI aller tijden? Allemachtig Bart.. is een stoom aangedreven CNC niks voor je? Achter de schermen moet alles hypermodern, maar aan de frontend kan een monochroom schermpje uit 1965 het allemaal wel af. :mrgreen: Waarom een CRT als je het ook met een paar nixie buizen wel af kan?
Plaats reactie