Schakelaartjes.. Dat stadium heb ik overgeslagen, maar vanaf 1984 wel van allerlei talen mogen proeven... Commodore Basic V2.0, V3.5, V7.0, Turbopascal op school, en Quickbasic thuis...G-Code op de EMCO Compact 5 CNC, en da's behoorlijk beperkt als je het vergelijkt met een EMCOtronic TM02, ongeveer uit dezelfde tijd, maar technologisch veel verder.. de Fagor 800 kwam daarna... een Cyclusgestuurde draaibank, een beetje hetzelfde idee als wat ik nu op de EMCO Compact 5 CNC heb draaien..gevolgd door een Fagor 8050/8055, veel uitgebreider, veel geavanceerder.. mooi spul.. Daarmee kon je makkelijk meerdere cycli achter elkaar in een programma zetten.. eigenlijk was dat de blauwdruk voor het systeem op de EMCO 5.hfjbuis schreef: ↑11 mar 2023 22:57 Ik heb de hele shit mee gemaakt van machine taal (programmeren met schakelaartjes) tot C#. Ik heb ooit een boek over pascal gekocht en dat was en is, voor mij, de beste taal om te leren programmeren. Een Cobol programmeur zij ooit (1980) tegen mij, het maakt niet uit in welke taal je programmeert, je kunt elk probleem in elke taal oplossen maar sommige talen zijn meer geschikt voor bepaalde problemen. En daar moet ik hem nog steeds gelijk in geven.
Gestructureerde code schrijven, de regels van commentaar voorzien voor het nageslacht en jaarlijks de code opschonen helpt om het leesbaar te houden. Ik denk ook niet dat C# mijn laatste programmeertaal zal zijn. Er komt vast nog een volgende en dan beginnen we weer opnieuw.
Daarna geleerd om op de Heidenhain TNC410 te werken, en daar ging een wereld voor me open.. Cycli, aparte parameters, los te programmeren.. dus als het ware al objectgeorienteerd werken.., Op de Brother HS-100 en de Mitsubishi DWC200H was het niet heel spannend.. alleen maar contouren in het platte vlak.. maar ja.. dat krijg je met Draadvonkmachines...
in 2008 heb ik dan maar weer het schrijven van computerprogramma's opgepakt... VisualBasic 7.0, 8.0, .Net.. en nu dus C#..
Wat ik ook wel geleerd heb is dat je elk probleem in elke taal kan tegen komen... en bij sommige talen is dat makkelijker dan bij andere...
Ohja.. vergeet ik EPOC helemaal.. EPOC was net C, maar dan voor de Psion 5.. zelf applicaties maken voor je zakcomputertje... en nu?.. Hangt de Psion aan de PC om de RS232 verbinding te testen...het kringetje is weer rond.. Ik moet nog ergens een gedrukte EPOC handleiding hebben.. maar of ik daar nog wat mee ga doen?.. Nah.. denk het niet.. ik denk eerder dat ik dan iets ga schrijven dat op Android draait..
Maar voorlopig blijf ik in C# werken voor Computertoepassingen, en zoals aan het screenshot te zien is..
is het behoorlijk kleurrijk.. misschien moet ik daar nog wel wat aan doen... wat tegenwoordig populair is, is een donkere achtergrond.. Kanonne.. 1984 heeft gebeld ze willen hun donkere achtergrond terug...

Ik weet nog niet of ik die achtergrond donker ga maken..mogelijk maak ik er een tweede kleurenschema voor.. en laat ik je Kiezen..
Daar ga ik morgen wel even naar kijken.. in elk geval is het Regex gebeuren wel zo'n beetje klaar nu.. kleurtjes invullen.. even kijken of dat te automagiseren is.. zodat je je eigen kleuren kan kiezen.. maar de markeringen blijven wel zoals ik ze erin zet..Dit is tenslotte geen Universele Editor, maar een Editor voor E++
Als jullie met het oog op de laatste afbeelding nog suggesties hebben qua kleuren.. Ik hoor/lees het hier wel.. mogelijk doe ik er zelfs wat mee.. als Ik vind dat je een goed idee hebt.. zou het immers niet slim zijn als ik er niets mee deed..