Ik had namelijk wat hulp nodig om zover te komen, mede dus door hugo stoutjesdijk, hfjbuis en MeMoRy, immers, C# leer je niet op één dag.
Nou moet ik wel toegeven, C# komt makkelijker op me over dan VB.NET, en...Ik vond op het Internet een FastColoredTextBox, die je als NuGet Package kan downloaden en in je project kan opnemen.
Wat doet zo'n FastColoredTextBox?..die stelt je in staat om zelf (Relatief) makkelijk SyntaxMarkering te maken.
Dat kennen we natuurlijk uit Notepad++
Relatief... Ja... want als je het goed wilt doen, moet je Regular Expressions gebruiken, een manier om tekst uit te filteren, die nog het meeste weg heeft van een Esoterische programmeertaal als Malbolge.
Maargoed..
E++ dus.. Na Visual G++ dat ik lang geleden inmiddels schreef voor mijn Freesbank, ben ik verder gegaan met programmeren.. met name in EdingCNC G-Code, tot ik in 2014 een "belangrijke ontdekking" deed, ik kon mijn Draaibank programmeren via een "loophole", een manier om EdingCNC's Code toe te passen op een manier die Bert Eding niet aan had zien komen, door programma's schrijven MET EdingCNC.
Met E++ heb ik dat weer naar een Niveau hoger getild... nog hoger?.. Ja.. ik vond nog wat mogelijkheden..Dankzij serum die vragen had over de UIO-10 kaart waarmee je schakelaars aan kan sluiten, om allerhande functies te starten, om zodoende een Besturingspaneel te maken..
Mijn eerste gedachtengang was :"Da's mooi om mijn Cycli op de draaibank achter te knopen, zoals ik het op de Fagor 8055 CNC besturing op de draaibank vroeger op mijn werk ook had..
Het lolligste is.. zodra je zoiets doet, een Dialoogje oproepen met een UIO-10, dan komt ie, ongeacht in welk programma je zit op dat moment, al zit je op TikTok te kijken, naar de voorgrond!..
en toen viel het kwartje.. Ik was al bezig met die Editor, maar.. als je uit elke hoek een Dialoog kan oproepen.. maakt het ook geen bal meer uit.... WANT!.. Ik schrijf toch mijn Parameters meteen weg naar een File...dus.. als ik die nou eens....Juist.. een Routine geklopt die in de gaten houdt wanneer dat bestandje, "Teach_in.NC" op mijn machines gewijzigd wordt, dan kopieert E++ de inhoud van dat bestandje (het deel met de Cyclusdefinitie) Automagisch kopieërt, zodat ik dat stukje Code met een druk op de knop in mijn programma kan invoegen!..
en een programma met 3 draaibewerkingen (cycli) ziet er dan zo uit..
en je kunt de Cycli ook nog inklappen..
door Ctrl Up en Ctrl Down, kun je de boel in-en uitklappen, en dat is nog maar één van de functies die er al in de FastColoredTextBox zitten..

Indentatie is er nog zo eentje.. Bij het opstellen van een programma doet ie het automatisch, en als je stukken kopieert dan kun je de Indentatie Updaten doormiddel van Ctrl-U..
Qua Functietoetsen, Ik heb eigenlijk alleen F1 nog maar toegewezen voor een Specifieke functie, namelijk het invoegen van het stukje Code dat door een Dialoog is gegenereerd., de andere toetsen, F9 Tot en met F12 zijn voor "New File", "Open File" en "Save File" en tot slot "Alt/Tab", waarbij moet worden aangetekend dat Save File vooral bedoeld is om een bestand onder een andere naam op te slaan.. want, zodra je E++ even verlaat, dan Slaat ie het bestand op.
De stand van zaken tot nu toe:
Naam: E++, dat staat wel zo'n beetje vast.
Bij het starten van de applicatie opent ie het laatste bewerkte programma, en de laatste gemaakte Cyclus.
Als je een nieuw NC bestand aanmaakt, dan vraagt E++ meteen om het op te slaan, zodat het een locatie en een bestandsnaam heeft
Na het invullen van een Dialoog die naar een bestand wordt weggeschreven, komt E++ naar de voorgrond, zodat je die Code in kan voegen, alsof je de dialoog vanuit E++ aanroept.
de gegenereerde code voor een Cyclus wordt in een venstertje rechts in de Applicatie weergegeven
Wat is er nog te doen?.. Ik heb nu een Mapje met Iconen voor de Softkeys, genaamd F1.bmp tot F12.bmp, Dat kan zo blijven, da's vergelijkbaar met de procedure van EdingCNC, het hangt ook af van hoeveel functies er komen..
Momenteel moet het pad naar het Cyclusbestand nog handmatig in een TextFile getypt worden, maar één keertje. maar het zou wel fijn zijn als dat met een dialoogje kan, zou dat wel mooi zijn., mogelijk ook zoiets voor de iconen.
een ander Item kan zijn de eerste en laatste regel van een Cyclus,
;CYCLE en ;ENDCYCLE zijn momenteel de begrenzingen van een Cyclus, Mogelijk kan ik iets verzinnen waarmee je 2 andere "Keywords" kan ingeven, maar als dit werkt, waarom zou ik het veranderen?;CYCLE GROOVING
#1001=10 (X1)
#1003=-1.5 (Z1)
#1011=0.5 (X2)
#1013=-2.5 (Z2)
;ENDCYCLE
Kun je zelf Cycli maken die hiermee werken?..Jazeker..
Het "enige" wat je moet doen is ;CYCLE en ;ENDCYCLE aan het begin en eind van je blok parameters zetten.
Deze parameters bepalen dan welke cyclus je uit gaat voeren, en hoe.. ik heb altijd een "index" die aangeeft welke sub er aangeroepen moet worden.
in je programma zet je dan na een Cyclus, op het moment dat je em uit wilt voeren, een aanroep naar de Cyclus.. zeg dat je een freeswerkstukje hebt, dan kan je programma eruitzien als
Tool oproep, Cyclusdefinitie (bijvoorbeeld, gaatje boren), verplaatsing naar veiligheidsafstand eerste gat, cyclusaanroep, volgende gat, cyclusaanroep, enzovoort..
het "mooie" is dat je makkelijk G-Code kan kloppen voor allerhande bewegingen, en de bewerkingen die klop je in, in een dialoogje in EdingCNC, en je mept em dan in je programma..
Probeer maar eens een G00, G01, G02 of G03 te programmeren met een dialoog... zoveel mogelijkheden..da's niet te doen.. Dus, klop je die net zo makkelijk in een Editor zoals E++
Het is vergelijkbaar met wat ik vroeger gewend was met Heidenhain, daarmee werkte ik op dezelfde manier..Binnenkort ook de Freesmacro maar eens onder handen nemen..(maar dan moet er ook een nieuwe PC in de Beagle.. want Windhoos 10 op een Intel Atom , da ga nie..
eerst de macro voor de draaibank onder handen nemen, want..
Dat is wat ik van plan ben met de EMCO Compact 5 CNC, de kast heb ik al, een EMCOtronic TM02 kast, de "5" past erin.. een Heidi Klavier heb ik liggen, een UIO-10 ook, Mepscherm.. check!.. er moet alleen een nieuwe Spilmotor opkomen..