E++, Custom EdingCNC Editor

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 11 mar 2023 22:57 Ik heb de hele shit mee gemaakt van machine taal (programmeren met schakelaartjes) tot C#. Ik heb ooit een boek over pascal gekocht en dat was en is, voor mij, de beste taal om te leren programmeren. Een Cobol programmeur zij ooit (1980) tegen mij, het maakt niet uit in welke taal je programmeert, je kunt elk probleem in elke taal oplossen maar sommige talen zijn meer geschikt voor bepaalde problemen. En daar moet ik hem nog steeds gelijk in geven.
Gestructureerde code schrijven, de regels van commentaar voorzien voor het nageslacht en jaarlijks de code opschonen helpt om het leesbaar te houden. Ik denk ook niet dat C# mijn laatste programmeertaal zal zijn. Er komt vast nog een volgende en dan beginnen we weer opnieuw.
Schakelaartjes.. Dat stadium heb ik overgeslagen, maar vanaf 1984 wel van allerlei talen mogen proeven... Commodore Basic V2.0, V3.5, V7.0, Turbopascal op school, en Quickbasic thuis...G-Code op de EMCO Compact 5 CNC, en da's behoorlijk beperkt als je het vergelijkt met een EMCOtronic TM02, ongeveer uit dezelfde tijd, maar technologisch veel verder.. de Fagor 800 kwam daarna... een Cyclusgestuurde draaibank, een beetje hetzelfde idee als wat ik nu op de EMCO Compact 5 CNC heb draaien..gevolgd door een Fagor 8050/8055, veel uitgebreider, veel geavanceerder.. mooi spul.. Daarmee kon je makkelijk meerdere cycli achter elkaar in een programma zetten.. eigenlijk was dat de blauwdruk voor het systeem op de EMCO 5.
Daarna geleerd om op de Heidenhain TNC410 te werken, en daar ging een wereld voor me open.. Cycli, aparte parameters, los te programmeren.. dus als het ware al objectgeorienteerd werken.., Op de Brother HS-100 en de Mitsubishi DWC200H was het niet heel spannend.. alleen maar contouren in het platte vlak.. maar ja.. dat krijg je met Draadvonkmachines...
in 2008 heb ik dan maar weer het schrijven van computerprogramma's opgepakt... VisualBasic 7.0, 8.0, .Net.. en nu dus C#..

Wat ik ook wel geleerd heb is dat je elk probleem in elke taal kan tegen komen... en bij sommige talen is dat makkelijker dan bij andere...
Ohja.. vergeet ik EPOC helemaal.. EPOC was net C, maar dan voor de Psion 5.. zelf applicaties maken voor je zakcomputertje... en nu?.. Hangt de Psion aan de PC om de RS232 verbinding te testen...het kringetje is weer rond.. Ik moet nog ergens een gedrukte EPOC handleiding hebben.. maar of ik daar nog wat mee ga doen?.. Nah.. denk het niet.. ik denk eerder dat ik dan iets ga schrijven dat op Android draait..

Maar voorlopig blijf ik in C# werken voor Computertoepassingen, en zoals aan het screenshot te zien is..

24719

is het behoorlijk kleurrijk.. misschien moet ik daar nog wel wat aan doen... wat tegenwoordig populair is, is een donkere achtergrond.. Kanonne.. 1984 heeft gebeld ze willen hun donkere achtergrond terug... :lol: ..en hun RS232... maar die krijgen ze niet van mij..
Ik weet nog niet of ik die achtergrond donker ga maken..mogelijk maak ik er een tweede kleurenschema voor.. en laat ik je Kiezen..
Daar ga ik morgen wel even naar kijken.. in elk geval is het Regex gebeuren wel zo'n beetje klaar nu.. kleurtjes invullen.. even kijken of dat te automagiseren is.. zodat je je eigen kleuren kan kiezen.. maar de markeringen blijven wel zoals ik ze erin zet..Dit is tenslotte geen Universele Editor, maar een Editor voor E++

Als jullie met het oog op de laatste afbeelding nog suggesties hebben qua kleuren.. Ik hoor/lees het hier wel.. mogelijk doe ik er zelfs wat mee.. als Ik vind dat je een goed idee hebt.. zou het immers niet slim zijn als ik er niets mee deed.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 11 mar 2023 23:40 Als jullie met het oog op de laatste afbeelding nog suggesties hebben qua kleuren.. Ik hoor/lees het hier wel.. mogelijk doe ik er zelfs wat mee.. als Ik vind dat je een goed idee hebt.. zou het immers niet slim zijn als ik er niets mee deed.. :mrgreen:
Er kan nog wel wat bij lijkt me. :mrgreen:
2023_03_12_08_00_08_Window.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Om eerlijk te zijn.. die Dialoog is toch niet om aan te gluren?..🤢🤮

Doe het dan in stijl..

24720

meer zoiets dus..
Nu is het wel zo, dat zodra ik een Dialoog uit EdingCNC gebruik, EdingCNC zelf ook naar de voorgrond komt.. dat heb ik namelijk al getest met de UIO-10,, Want daarop kun je gewoon 20 Userbuttons aan knupp'nm icoontje erop.. en presto.. your very own rare one of a kind cycledefinitoin pushengebutton.. Je drukt op de knop voor langsdraaien, en.. je krijgt de dialoog voor langsdraaien.. ongeacht in welke applicatie je bezig bent.. al is het verkenner..het is immers een knop die fysiek aan EdingCNC hangt. Dus EdingCNC krijgt de focus.., en daardoor brengt ie de Dialoog naar voren..
het enige nadeel, en dat heb ik bij EdingCNC al aangegeven., op het moment dat je middels de UIO-10 een dialoog opent.. dan heeft die Dialoog nog niet de focus... Daar moeten ze nog wel even induiken vind ik.. want anders moet je of weer met je fikken op het scherm, of met de muis gaan zitten mieren.. en dat willen we toch niet?

Zoals ik het nu heb:
Met F12 schakel ik van E++ naar EdingCNC
Selecteer in EdingCNC een Dialoog
Vul em in, en druk op Ok, EdingCNC slaat dan het bestand "Teach_in.nc" op
Zodra E++ "merkt"dat "Teach_in.nc" is veranderd door een ander programma, komt het weer naar de voorgrond.
Met F1 voeg ik dan de geprogrammeerde Cyclus in het programma in..

Mogelijk.. in de toekomst...vind ik een manier om de dialogen uit EdingCNC's macro te kopieren, en ze dan ook in E++ te gebruiken.. maar dan moet ik eerst zelf eens wat schrijven dat een Dialoog aanmaakt zoals EdingCNC dat ook doet... mogelijk zelfs met Tekstinvoer of RadioButtons of selectievakjes..Eigenlijk heb je de dialogen in EdingCNC dan niet eens meer nodig....maar dan moet ik nog wel iets uitvinden waarmee je makkelijk een dialoog schrijft in E++, mischien is XML een handig formaat?.. moet ik nog even naar kijken.. ik ben tenslotte ook maar een beginner in C#...

In elk geval net even de Source Suppository een Update gegeven..

24721

het Pad naar E++ V0.02.1 luidt nu :Ouderlijk_huis:\\huiskamer\koffietafel\USB_Suppository\E++\E++V0.02.1
💾 Done!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door serum »

Ziet d'r super uit Arie! Die UIO10 is knap handig op deze manier. ik wil hem voor proben gebruiken, maar dat soort cycli oproepen is ook een eersteklas feature. Mooi werk!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met een dialoogje erachter kun je zo een progje maken met Tastcycli..ehh.. wat was de vraag?.. :lol:

of dacht je dat ik niet wilde gaan proben?..

De eerstvolgende uitdaging is vanuit E++ toetsaanslagen naar EdingCNC versturen, zodat ik meteen een dialoog kan openen..eens kijken of dat gaat..

Volgende stap.. zelf dialogen aanmaken, maar dan de afbeeldingen uit de EdingCNC map halen.. waarom zou je dat kopieren tenslotte?..

Ik verzin gewoon verbindingen tussen afzonderlijke software, toepassingen waar de oorspronkelijke maker nooit aan gedacht had.. Ik zie verbanden die anderen niet zien, en ik probeer daar iets leuks mee te doen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 12 mar 2023 11:02 Om eerlijk te zijn.. die Dialoog is toch niet om aan te gluren?..🤢🤮
Mooier mag altijd. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Doelmatig.. moet het zijn... en dan liefst een beetje om aan te gluren..

Afbeelding

Hier heb ik jaren tegenaan moeten gluren.. en dat kostte me niet al te veel moeite.. de invulvelden stonden niet allemaal recht onder elkaar.. Rechts in 2 Kolommen vulde je de cyclusparameters in, en onderin, over de volle breedte de snijparameters.. dat wil zeggen. aan het begin.. want doorgaans kwam je daar eigenlijk niet echt veel aan..
in E++ is het te zien bij een Draaicyclus in het programma.. dat de Snijgegevens in Oranje gekleurde parameters zitten.. de rest in Groen...
Da's dus ook duidelijk als je wat aan wilt passen in een Cyclus die je al geschreven hebt.. zodat je niet weer de dialoog voor je snufferd krijgt..

de kleuren van de afbeelding overigens... zijn de inspiratiebron geweest voor de plaatjes van de dialogen op mijn EMCO 5.. :lol: Dat was ik gewend tenslotte..na.. een jaar of 9 gebruik..nou... jaar of 7 dan.. ik heb eerst 2 jaar met een Fagor 800 gewerkt, en die was Amber Monochroom..
Net zoiets als de EMCOtronic TM02, die Groen Monochroom is, en waar ik voor de programmeerapplicatie dus ook een groen monochroom scherm nagemaakt heb.. zodat je niet op de PC een Regenboog krijgt.. en dan op de machine weer in's grüne hinein staat te turen.. :mrgreen:

Ik heb net mijn "TestBed" applicatie weer even opengekrabt.. eens kijken of ik daarmee ook toetsaanslagen naar andere applicaties kan jagen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Code: Selecteer alles

void button3_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            Process[] processlist = Process.GetProcesses();
            foreach (Process p in processlist)
            {
                if (p.ProcessName.Contains("cnc"))
                {

                    int hWnd = FindWindow(null, p.MainWindowTitle);
                    if (hWnd > 0) //If found
                    {
                        SetForegroundWindow(hWnd); //Activate it
                        System.Windows.Forms.SendKeys.Send("{F11}");
                        return;
                    }
                }

            }
        }
Dit werkt bij allerlei Applicaties.. Ik had er een Sendkeys Spatie, L en Enter ingezet en em laten zoeken naar QCad.. en ik kom vanuit mijn Testbed het lijn commando starten.. Jottum... Notepad++, een stukje tekst op cursorpositie invoegen?.. Makkie..

Maar... F11 naar EdingCNC versturen?.. Forget it but...that works not.... is EdingCNC op één of andere manier "dichtgetimmerd" of Bonk ik met bovenstaande code aan de deur met een pak watten?.. Ik laat het voor nu maar even rusten... even loeren naar de kleurkeuzes...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hfjbuis »

Het kan van de applicatie afhangen. UWP (apps) zijn ook dichtgetimmerd.

Als Eding modbus ondersteund, kan het misschien op die manier. Zo ga ik t.z.t. een interface naar Mach3 maken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 12 mar 2023 15:57 Het kan van de applicatie afhangen. UWP (apps) zijn ook dichtgetimmerd.

Als Eding modbus ondersteund, kan het misschien op die manier. Zo ga ik t.z.t. een interface naar Mach3 maken.
Ja.. ModBus ondersteunt het wel naar ik meen.. maar jee. heb ik daar verstand van?..
een Interface naar Mach3...tja.. 't is bekend hoe ik over Mach denk.. Waarom zou ik een Interface met een Seinsleutel willen?🔔⌛ Maargoed...ieder zijn smaak..
het zal gekomen zijn door mijn Professionele achtergrond.. de eerste keer dat ik Mach zag, werd ik er bleek van rond de neus.. niet te bedienen gewoon.., in elk geval niet zonder muis, en zeker niet zonder de manual te lezen.. dan ben ik er al klaar mee..
Mijn Freesbank heeft in het begin op cnczeus gedraaid

Afbeelding
Alles met Functietoetsen.. net als Heidenhain, net als Fagor, Net als Mitsubishi...zo hoort het.. Siemens en Fanuc doen het niet anders...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door hfjbuis »

Ik wil ook alleen maar gcodes sturen naar Mach3 en de status opvragen. Dan kan ik mach3 besturen, met het daarop aangesloten CNC ding, net zo als ik nu mijn draaibank bestuur.

Edit,
Ik zie dat CNCzeus opensource is geworden. Moet ik eens naar kijken. Staat op de todo.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja. dat zag Ik ook.. het is in Basic geschreven, als ik het goed zie.. en het kan nu ook niet met parameters werken.. da's ook een beperking..maar wie weet.. als jij je nog eens verveelt, BuisCNC?... als je dat project aangaat.. geef maar een gil...

Ik heb net ontdekt dat je zo'n kleurkeuze dialoogje zo uit de toolbox kan slepen.. Cool.. Nu nog even verzinnen hoe ik dat ga indelen Lijstje met groepen, en dan een vakje met de huidige kleur erbij.. en een knopje om die kleurdoos te openen..kleurtje kiezen, dichtmeppen.. wegschrijven naar bestandje.. meer dan dat moet het niet zijn dacht ik zo.

Even kijken of ik iets kan verzinnen om dat deel, en mogelijk de rest , zoals History en Cycle bestand ook in een datzelfde "ini"bestandje op te slaan.. is een XML layout handig?..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb een beetje zitten Gefingerpoken in mijn "TestBed" applicatie. knoppie hier, formpje daar.. dialoogje zus, Textboxje zo... , en ik heb nu een stukkie Code waarmee ik in dat textBoxje de omschrijving van de kleur, in RGB waarden weer te geven in die kleur... Nice..
in E++ worden dat dus voorbeelden van de groepen waar je de kleur aan toekent, bedenk me net... als ik de kleuren ook nog eens in verschillende bestandjes wegschrijf.. per set dan... dan kan ik ook nog verschillende kleurenschema's opslaan en weer oproepen.. kan prettig zijn als je met veel Lappen code gaat werken... dan zet je alleen dat "aan" wat je belangrijk vindt.. qua kleur dan...gewoon je eigen kleurenschema's dus..

Nu nog even wat code verzinnen om het in een bestandje op te slaan..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: E++, Custom EdingCNC Editor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zit even te denken... Kan ik die kleuren niet als Object definiëren?..
Dat ik dus een Object aanmaak met properties voor de diverse kleuren?.. Dus Object "Taalstijl" met Properties "Subkleuren", "Cyclekleuren" enzovoorts?.. dat ik ze gewoon ergens in een file kan gooien?..

Echt Object Georienteerd programmeren in C# heb ik dus nog niet gedaan eigenlijk..
Maar in E++ werkt het toch eigenlijk net zo?.. Ik heb het object CYCLE, met diverse properties, waaronder de Cycle Index.. Ok.. echt helemaal hetzelfde is het niet, omdat ik de boel meteen na het definiëren moet toepassen, Ik kan ze niet door elkaar gebruiken.maar goed.. dat ging ook niet bij Heidenhain....
Plaats reactie