Als simpel werkstuk heb ik de volgende tekening in Fusion 360 gemaakt. Het blauwe vlak wordt voor de helft van de bovenkant en de helft van de onderkant uitgefreesd. De pin posities zijn symetrisch geplaatst, zodat het werkstuk over de middellijn van het werkstuk kan worden gedraaid. Ik heb vlak off-center geplaatst, om echt te kunnen controleren of de dubbelzijdige bewerking goed lukt.
Dit is de setup voor het frezen van de bovenkant. Het WCS is het exacte midden van het werkstuk en Z0 is bovenkant van het werkstuk.
Dit is de setup voor het frezen van de onderkant (vanaf de onderkant gezien, het werkstuk ligt uiteraard gedraaid op de CNC, zodat X-as, Y-as en Z-as weer de juiste kant op wijzen. Het WCS is wederom het exacte midden van het werkstuk en Z0 is de onderkant van het werkstuk, dus de offerplaat zelf.
In deze setup frees ik eerst de pin posities in de offerplaat, waarna ik het werkstuk met 6mm houten pennen uitlijn op de offerplaat.
Op de CNC heb ik het volgende gedaan (met dus G10L20 aangevinkt):
- werkstuk passend op de offerplaat plaatsen met tape en secondenlijm
- 4mm 2-snijder geplaatst en tool lengte meting uitgevoerd
- G68 EdingCNC macro uitvoeren om de verdraaing van X-Y as te bepalen
- frees exact op het midden van het werkstuk plaatsen en X-as en Y-as nulllen
- met toollengte sensor op het werkstuk Z0 bepalen
- G-code voor bewerking bovenkant laden en uitvoeren
- werkstuk verwijderen en Z0 op offerplaat instellen en daarna pin posities in de offerplaat frezen
- werkstuk gedraaid om de X-as en met pennen uitgelijn terugplaatsen
- Z0 is al de offerplaat met het frezen van de pin posities en WCS blijft identiek met G68 gedraaid staan
- G-code voor bewerking onderkant laden en uitvoeren
Binnenkort dus maar een nieuw stuk esdoorn plaatsen en de stratocaster nek opnieuw proberen!