Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

heeft iemand ervaring in de ombouw van een colinbus cnc (franklin industries). Sturingen zijn gebaseerd op Kinco (step 4x) en Delta (1x) , 3 home sensors (24V) , 2 x noodstop, voeding is 48 V maar ik ga een bijkomende 24V voeding plaatsen. Alle input en hulp is zeer welkom.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Goudgele »

Als de machine eenvoudige stappenmotoren heeft maakt het niet uit welk type machine het is eigenlijk. Het beste is om gewoon te beginnen en hier specifieke vragen te stellen als je ergens tegenaan loopt. Kennis van Eding is hier genoeg aanwezig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

Wat van belang is dat je even checked welke input signalen de drivers nu krijgen.
Als dat step/dir is dan zou het prima kunnen gaan werken.
Als het analoog -10/10V is of ethercat of andere digitale protocollen dan is de kans groot dat je in ieder geval de drivers moet gaan vervangen maar vaak ook de motoren bij oudere machines. Daar dien je dan met de kosten en tijd ook rekening mee te houden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door benkr »

Geef eerst eens aan om wat voor formaat machine het gaat, is dat een kleine machine van zeg 40 x 40 cm, of is het er eentje van 2 x 3 meter?
Beiden kunnen worden omgebouwd, maar de aanpak zal toch duidelijk verschillend zijn.
Enkele foto's van b.v. de motoren, de sturing, de spindelmotor en driver en de gehele machine zal helpen om een goed advies te geven.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door janplastiek »

Ben,

is er zo een als mijn machine denk ik
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kars-cnc »

Gewoon even Googlen op "Colinbus CNC", dan weet je al snel een stuk meer (tenzij er allerlei varianten zijn ;-) )...

Wat ik zag is van het formaat en uitvoering als een 3040 maar maar oogt een stuk degelijker.
Hier een filmpje over ombouw naar GRBL: https://www.youtube.com/watch?v=T_LWnSUOsu8

Ik neem aan dat je met ombouw de besturing bedoeld? Heb je al een idee wat voor besturing je naar toe wil?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 07 jul 2022 11:55 Gewoon even Googlen op "Colinbus CNC", dan weet je al snel een stuk meer (tenzij er allerlei varianten zijn
Wat ik zag is van het formaat en uitvoering als een 3040 maar maar oogt een stuk degelijker.
Nou die machine van janplastiek is tientallen k€ en als ik dat filmpje dat jij aangeeft zie dan zal daar geen delta servo op zitten ;-)
Dus misschien inderdaad wel eens goed als TS wat meer verteld en wat fotos post van zijn machine.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 07 jul 2022 12:02
Kars-cnc schreef: 07 jul 2022 11:55 Gewoon even Googlen op "Colinbus CNC", dan weet je al snel een stuk meer (tenzij er allerlei varianten zijn
Wat ik zag is van het formaat en uitvoering als een 3040 maar maar oogt een stuk degelijker.
Nou die machine van janplastiek is tientallen k€ en als ik dat filmpje dat jij aangeeft zie dan zal daar geen delta servo op zitten ;-)
Dus misschien inderdaad wel eens goed als TS wat meer verteld en wat fotos post van zijn machine.
Je hebt gelijk! Ik zag nu ook dat "Colinbus wel wat meer maakt dan waar ik het YT filmpje van vond...
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

ik kan idd de vragen beter specifiek stellen.
1: motor drive Delta VFD series: na wat studie denk ik de volgende signalen moet koppelen: PWM met AVI; Watchdog met MI1 en GRD met AVM en of ADM. Ik ben erg in de war tov van het PNP/NPN verhaal want bv het MI1 reageert op DCM intern de VFD maar moet aangestuurd worden vanuit de CPU5A
2: step drive Kinco 2CM880: hier denk ik dat deze signalen gekoppeld moeten worden: FRE met enable (watchdog), DIR met direction en PLS met step. Maar hier ook heb ik problemen met de juiste interpretatie van het PNP (common cathode) of NPN (common anode) verhaal.
Daarbij heb ik ook nog de vraag of de watchdog instellingen voor beide sturingen (step en drive) gelijk zijn waardoor er ook een gelijkvormigheid afgedwongen wordt tov van PNP of NPN.
Er is ook een ingang "spindle pulse": welk output signaal van de delta VFD kan hier geconnecteerd worden en met welk doel?
De Estop is aangesloten en daardoor weet ik ook dat de CPU module netjes via de ethernet cross kabel praat met de PC en de SW.
Morgen ga ik ook testen met de home sensors want ik heb 4 PNP geschakelde sensors (magnetisch) en die moet ik omvormen naar NPN. Dat plan ik te doen met een NPN transistor met aan de basis een weerstand (R1) om de stroom te beperken en een weerstand (R2) tussen de +24V en de collector. Heeft iemand een idee welk transistor nr (BC??) hier kan dienen en wat de waarden moeten zijn voor R1 en R2?.
Andere signalen/sturingen had mijn colinbus-cnc-studio machine niet maar misschien kan ik de gelegenheid nemen om ze nog beter te integreren met CPU5A? Ideeën zijn steeds welkom.
dewerkkamer
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jul 2022 20:23

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door dewerkkamer »

nog aan vulling maar waarschijnlijk was dit al duidelijk: de sturing van de drive is 0-10V gebaseerd, vandaar de AVI ingang op de Delta
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door benkr »

benkr schreef: 07 jul 2022 10:07 Geef eerst eens aan om wat voor formaat machine het gaat, is dat een kleine machine van zeg 40 x 40 cm, of is het er eentje van 2 x 3 meter?
Beiden kunnen worden omgebouwd, maar de aanpak zal toch duidelijk verschillend zijn.
Enkele foto's van b.v. de motoren, de sturing, de spindelmotor en driver en de gehele machine zal helpen om een goed advies te geven.
Kennelijk ga je gewoon door zonder antwoord te geven op vragen die door ons gesteld worden, uiteraard ben je daar helemaal vrij in, maar verwacht dan niet dat je op al je vragen ook antwoorden krijgt. Ik, en meerdere mensen hier op het forum, willen een bruikbaar antwoord of advies geven, maar dat gaat niet zonder dat jij de gevraagde informatie geeft, het betekent waarschijnlijk dat je geen of verkeerde antwoorden gaat krijgen.
Ik blijf in ieder geval wachten op de gevraagde informatie voordat ik verder ga met een poging om je te helpen.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door janplastiek »

dit is de Colinbus cnc studio
mijn machine heeft een max werkbereik van 2200 x 4400mm
door de lineaire wisselaar met 35 tools is de y 2200 nu nog 2100
mijn freesmotor is een HSD ES929 ISO30
ik ga dit toch volgen, wil de ombouw ooit ook doen, maar dan met een 5 of 6 assige kaart X, Y, Z + voor een A as (4de as) + een Cas ( rond de as van de freesmotor)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 07 jul 2022 23:25 Kennelijk ga je gewoon door zonder antwoord te geven op vragen die door ons gesteld worden, uiteraard ben je daar helemaal vrij in, maar verwacht dan niet dat je op al je vragen ook antwoorden krijgt. Ik, en meerdere mensen hier op het forum, willen een bruikbaar antwoord of advies geven, maar dat gaat niet zonder dat jij de gevraagde informatie geeft, het betekent waarschijnlijk dat je geen of verkeerde antwoorden gaat krijgen.
Ik blijf in ieder geval wachten op de gevraagde informatie voordat ik verder ga met een poging om je te helpen.
Hebbie je pilletje weer eens niet ingenomen ofzo? Doe eens niet zo bot! Als je niet wilt helpen, geef dan gewoon geen antwoord!
De grootte van de machine maakt toch geen reet uit wanneer je er een andere besturing op wilt zetten. Het enige echt belangrijke in dit geval is of de drivers werken met step en dir. Deze machines werken meestal met een vfd voor de spindel, dus dat mag geen probleem zijn. Kleine zaken als eind- en/of Home schakelaars kunnen eventueel erg gemakkelijk worden vervangen.
Resumé, als ts weet wat de drivers willen hebben aan signaal kan je bepalen welke besturing (en kaart) van toepassing zijn.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Colinbus - ombouw eding CPU5A4E

Bericht door Goudgele »

andrefc101 schreef: 08 jul 2022 02:11 De grootte van de machine maakt toch geen reet uit wanneer je er een andere besturing op wilt zetten. Het enige echt belangrijke in dit geval is of de drivers werken met step en dir.
Dit dus. Al issie 10x10 meter groot. De aansturing kan op dezelfde manier als een van 10x10cm groot.
Plaats reactie