ATC op eding, meldingen op het scherm?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Hier weet ik niet veel van; ik heb een knappe macro van Sorotec gekregen voor de ATC die ik komende week binnenkrijg;

Ik denk dat het tijd wordt om de CPU5A4 te vervangen door een exemplaar met iets meer IO's om de ATC goed(veilig) te laten werken;

Als er een gereedschapswissel moet gebeuren wil ik graag een aantal sensoren monitoren en bij een fout dat ze een foutmelding geven in Eding;

Mijn plan is om de luchtdruk te monitoren met een simpele druksensor op 6 bar. Dat is de eerste; is de druk onder de 6 bar, dan mag er een melding op het scherm komen met 'check air pressure' oid.

Zou mooi zijn als de machine dan in PAUZE zou gaan als dit bij het frezen gebeurt.

Dan zit er in de spindel een sensor voor een 'tool in de spindel' en een sensor dat de vingertjes voor de ATC weer in de gesloten positie zitten (laatste sensor zit bovenop de luchtcilinder van de ATC) en er zit een knop op de spindel waarmee je de tool handmatig kan wisselen; deze knop mag niets doen als de machine niet in jog modus staat of als de spindel draait. Is dat eerste uberhaupt mogelijk? Volgens mij hebben de meeste VFD's een relay uitgang met een NO en NC contact en is deze actief als de spindel draait. De VFD instellen dat de spindel eerst 20 seconden stil moet staan voordat de handmatige wisselknop ingedrukt kan worden, op die manier heb ik daar de controller niet voor nodig.

Dan de tool sensoren in de spindel; er zit een 'tool in spindel' sensor in. Hij mag niet naar de volgende gereedschapswisselplek voordat deze tool eruit is. Hij mag niet naar de volgende tool in het rek gaan als er nog een tool inzit. Maar hoe regel je dan dat er een foutmelding op het scherm gegeven wordt als er een tool inzit terwijl dat niet verwacht wordt en dat er geen foutmelding gegeven wordt als hij bezig is met de wissel?

Dan nog een vraag; de spindel is alleen CW, maar waarom zou een spindel niet ook CCW kunnen draaien? risico voor loskomen van de pulstud of de spantang? Volgens mij moet iedere spindel links en rechtsop kunnen draaien? Fabrikant gaf aan dat het niet kon en de leverancier zei dat het geen probleem was. (ik zou graag hele milde bewerkingen willen doen op hout met een linksom frees, voor afwerking met de groeirichting van het hout mee) .

Hulp is welkom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

Zat er ook mee en ik ga voor een dedicated microcontroller schakeling die de switches etc in de gaten houdt en met modbus naar Eding communiceert.
Eding wil je eigenlijk alleen motion laten doen en modbus queries of de volgende stap al gedaan kan worden (in de macro) tijdens de Toolchange.
Tijdens het draaien zul je ook zaken in de gaten moeten houden en kun je niet op de Eding kaart vertrouwen behalve een alarm of e-stop oproepen.

Kwestie van een state diagram tekenen en alle mogelijke state transities en condities in kaart brengen van de complete tool change tot en met weer draaien. En dus ook tijdens draaien ;-)
Dan zul je zien dat bepaalde transities een harde E-stop tot gevolg moeten hebben terwijl andere geen directe gevolgen hebben dan evt melding op een apart schermpje o.i.d.
Best wel een klusje als je alles wilt afdekken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Maar waarom zou je het niet door de controller laten doen? Dat hele 'niet realtime' verhaal is meer de vraag of het met de snelheid van het licht moet of dat 0,001sec vertraging ook acceptabel is?

De controller heeft toch ook genoeg in/outputs om eea goed te laten werken en is capabel genoeg?

Het hoeft voor mij niet superduper afgedekt, maar als het werkt zoals ik hierboven omschrijf is het voor mij OK. Als die tooling sensoren in de spindel in de gaten worden gehouden en de luchtdruk + de integratie van de handmatige schakelaar. (die je weer zou kunnen laten werken via de NO kant van het relays in de VFD).

Je kent ze vast, de Siemens LOGO8 kwam een vriend van mij afgelopen week mee; is ook te krijgen met modbus interface. Maar als het op de controller kan, heeft dat mijn persoonlijke voorkeur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

Tijdens de Toolchange kan dat inderdaad in de macro, tijd zat.
Maar hoe ga je die inputs tijdens het frezen inlezen dan?
Daar heb je een stukje gcode voor nodig die dan tijdens het frezen moet worden uitgevoerd?
Die controller heeft op dat moment zijn handen vol aan trajectory en steps genereren voor alle assen.

Neem bv spindle temp. bij mijn spindle is dat een ntc. Die moet je met een weerstand in serie op een analoge ingang aansluiten en een berekeningsconversie doen om de temperatuur in C er uit te krijgen. Geen rocketscience maar kost wel cpu cycles.
Als die te warm wordt wil je stoppen. Maar ik zie niet hoe Eding bv iedere 5 seconde tijdens het frezen die conversie kan doen. Misschien kan het wel hoor?

Ik heb daar liever een aparte microcontroller voor die alles continu in de gaten houdt en ook weet in welke state de spindle zich bevind en wat er in die state verwacht kan worden. Maar goed ik ben altijd al iemand van "liefst zo goed mogelijk" geweest ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Hmm, nu we het erover hebben zou dat het ook wel eenvoudiger kunnen maken, zo'n externe controlller/plc.
Wanneer de spindel te warm wordt, dan zou ik ervoor kiezen om dat in het pauze circuit op te nemen. luchtdruk idem. Evt een optionele vacuumtafel met bovenwaarde voor onderdruk. Misschien kan je dan weer een input/meerdere inputs van Eding gebruiken om duidelijk te maken waarom je machine in pauze-stand staat.

Of het nou via RS485 communiceert of met de pauze-input van de controller dat maakt mij dan niet uit. Ik zou vanuit praktisch oogpunt dan eerder naar de pauze-input grijpen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

Uh ja de pauze zou natuurlijk ook prima kunnen.
Hangt allemaal af van de opgetreden situatie, daar wil en kun je zelf beter over oordelen of je nog verder kunt en wilt na een bepaald opgetreden fout of niet.

En ja ik ben van mening dat een externe controller die de ATC states netjes afwerkt (met of zonder feedback naar Eding voor de GUI of een eigen schermpje) maakt het niet alleen eenvoudiger maar ook betrouwbaarder (mits goed ontworpen). Eigenlijk hetzelfde principe als een safety relais, je wilt een realtime specifiek opgeleide kabouter (zoals Dabit het altijd noemt :mrgreen: ) hebben die alleen dat doet en zo nu en dan evt op een apart schermpje de status en waardes doorgeeft.

Nog een voordeel als je een aparte kabouter voor de ATC hebt, die kan evt in de toekomst nog leuke extra dingen doen zoals magazijn openen, toolhouders in positie brengen (pneumatisch of elektrisch), evt met aparte swap mechanisme het selecteren van de juiste tool, tool swappen etc.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door serum »

Zo op het oog lijkt een pokeys 57e met poblocks wel handig voor dit soort werk. Zie dat er ook een modbus opzit en de mogelijkheid om een schermpje erop te knuppen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door DaBit »

Eding blijft me toch verbazen. Vooral wat het allemaal niet lijkt te kunnen.

Maar ik denk dat een 'gewoon' plc-tje dan nog handiger is dan zo'n pokeys. Heb je ook mooi alle i/o op gangbare spanningen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 29 mei 2022 21:51 Eding blijft me toch verbazen. Vooral wat het allemaal niet lijkt te kunnen.
Hoezo? Welke controller Heeft een 2e microcontroller aan boord die je parallel aan het freesproces allerlei watchdog taken kunt geven? Veel controllers zijn dom en de pc doet al het werk. En ook die wil je tijdens het frezen niet allerlei andere dingen laten doen. Misschien kan het allemaal wel maar moet je het willen ?
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Jacala »

Als je de in file opent dan kun je zien dat je elke i/o ingang (van de cnc760 kaart) gewoon kunt instellen met iets van 6 opties: pauze on low, pauze on high, slow feed on low, slow feed on high. Stop on low, stop on high.

Oftewel: valt tijdens het frezen de perslucht weg: dan stopt de machine en krijg je melding "air pressure low" in beeld. Loopt er iemand door het infra rood scherm? "Safety screen triggered".

De yaskawa drivers staan in serie en schakelen ook een ingang: storing? "Yaskawa Servo error".

Spindel error: "spindel error"

Overtravel signaal etc etc.

Het stoplicht schakelt mooi mee. Als hij rood flitst is de storing actief. Als hij rood brand is er storing geweest maar opgelost.

Oftewel. Ik heb alle "watchdog taken gewoon in Eding zitten en het werkt prachtig. Simpel, eenvoudig en goed.

Alles is natuurlijk nc aangesloten: valt ergens stroom weg of kabelbreuk? Dan stopt de machine.

Niet meteen zeggen dat veel niet kan. In dit geval kan het dus heel goed
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kjelt »

Ook een analoge ingang en waarde ?
In dat geval zou je een stuk kunnen laten afhandelen door Eding.
Ik dacht dat je die alleen via gcode kon inlezen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb zelf nog geen ervaring met allerhande IO's maar ik weet wel dat er kaartjes zijn die je aan EdingCNC kan knopen voor IO's, die kun je met G-codes schakelen, in het geval van een output, of lezen in het geval van een input.. een melding op het scherm.. kan met MSG in een macrootje.. of.. als je een actie moet doen, met een DLGMSG..
'k heb zelf helaas nog geen ATC aan de Freesbank hangen.. maar de ATC op de Draaibank, die geeft wel met de Toolchanges de nieuw gekozen tool weer .. dat heb ik zo in de macro geschreven..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 29 mei 2022 22:17 Hoezo? Welke controller Heeft een 2e microcontroller aan boord die je parallel aan het freesproces allerlei watchdog taken kunt geven?
Waarom een tweede? Zelfs mijn Duet 3D-printercontroller kan dat al; die starten gewoon een tweede G-code interpreter voor de zogenaamde 'daemon-task', die precies bedoeld is voor allerhande watchdog- en controletaken. Ook kun je macros knopen aan events zoals 'input X verandert van laag naar hoog'. Communicatie onderling gebeurt via een json-achtig objectmodel.
En dat is dan een controller voor een kaboutergestuurde plasticpoeper, en die dingen staan kwa CNC-complexiteit op de onderste trede.

Mach3, Mach4, LinuxCNC, de alles-in-1 Chinese CNC-controllers, ook die hebben allemaal dergelijke mechanismen.
Misschien kan het allemaal wel maar moet je het willen ?
Zo gauw je machine kwa complexiteit iets boven OSPF-niveau uit komt ontkom je haast niet aan extra logica voor het monitoren en sturen van randapparatuur.

Nu is er best wel wat voor te zeggen om dat lekker over te laten aan losse logica die je vervolgens optimaal kunt dimensioneren voor de taak. Dat kan in het simpelste geval een handvol relais zijn en in de complexere gevallen een PLC, Arduino, tweede PC, whatever.

Maar voor zoiets simpels en gangbaars als 'bedien de oliepomp voor de lineaire componenten als de vorige smering meer dan 10 minuten geleden is EN de machine een beweging uit aan het voeren is die geen voedingsbeweging is' of 'trek de spindel terug naar een veilige positie en pauzeer als er onvoldoende persluchtdruk is, ga verder als de foutconditie opgelost is' moeten PLC en motioncontroller toch alsnog redelijk innig samenwerken. Ik zit niet diep genoeg in Eding om er wat zinnigs over te kunnen zeggen, maar ik heb zo mijn twijfels.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ATC op eding, meldingen op het scherm?

Bericht door Kars-cnc »

Jacala schreef: 29 mei 2022 23:11 Als je de in file opent dan kun je zien dat je elke i/o ingang (van de cnc760 kaart) gewoon kunt instellen met iets van 6 opties: pauze on low, pauze on high, slow feed on low, slow feed on high. Stop on low, stop on high.
Dat was me nog nooit opgevallen, deze IO toewijzingen! Ik dacht altijd dat je ze alleen met M54 t/m M57 kon gebruiken in eigen G-code (zoals macro's).

Dat zijn leuke mogelijkheden! En ook zo verrassend van Eding, om zoiets wel mogelijk te maken maar niet in de usermanual te verklappen. Ik wordt steeds enthousiaster :lol:
Plaats reactie