Eding V5 en sorotec

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Ik vind de muis juist wel fijn om mee te werken, vind een mepscherm juist weer minder fijn omdat ze of slechte kwaliteit gevoeligheid / beeldkwaliteit hebben of verschrikkelijk duur zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Klopt Jan,
Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel afwijkende ideeen/machines, afwijkende macros, overlappende macros (je hebt maar een beperkt aantal parameters en als twee macros onafhankelijk van elkaar dezelfde parameternummer gebruiken ben je de pineut).
Ga er maar aanstaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Zojuist een keurige email gekregen van Eding. Prettig om van ze te vernemen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 24 mei 2022 07:06 Ik vind de muis juist wel fijn om mee te werken, vind een mepscherm juist weer minder fijn omdat ze of slechte kwaliteit gevoeligheid / beeldkwaliteit hebben of verschrikkelijk duur zijn.
Ik heb noch een muis, noch een Mepscherm aan mijn freesbank hangen... "hoe dan?"..
Beagle VMC 2814.jpg
Nou.. Dit is mijn machine, de Beagle.. nou zit er wel een streeltegeltje in de Console.. maar die gebruik ik ook nog niet eens zoveel, eigenlijk alleen om dat gele ballonnetje weg te klikken als ik opgestart ben.. die waarschuwing dat mijn systeem gevaar loopt, omdat ik geen virusscanner heb.. boeie.. hij hangt ook niet aan het net.. en ik weet nog steeds niet hoe je dat uitschakelt..

Mijn grootste bezwaar in 2007 (kinders luistert.. Opa vertelt!).. was dat je voor het bedienen van EdingCNC een muis nodig had.. de User interface was toen ook rommelig..

Bert Eding heeft me toen gevraagd of ik em wilde helpen met het ontwerpen van de nieuwe User Interface, omdat hij zelf op dat moment geen idee had hoe dat handig in te delen.. 'k had toen iets van 9 jaar ervaring Heidenhain, Fagor, Mitsubishi en Brother besturingen, en geen van die besturingen had ook maar een muis, alleen de Mitsubishi FA20P Draadvonkmachine.. daar zat een Streeltegeltje op.
de Brother, was gewoon de meest basic.. je koos de diverse modi met een draaiknop.. handig.. maar niet handig voor zelfbouw CNC.. de Mitsubishi, Fagor en vooral Heidenhain, alles met Softkeys.. dat idee heb ik toen meegenomen in het ontwerp van de GUI..
In't dagelijks gebruik heb je geen muis nodig.. 't is alleen dat als je gegevens in de Tooltabel wilt zetten.. Ja.. Daar werkt de Tabtoets niet goed.. en ook de Tabvolgorde was in het verleden verre van logisch..
Da's iets waar ik Bert nog niet stevig genoeg over toegesproken heb..

de Tooltabel, en andere tabellen in eigenlijk om het even welke applicatie maak je met DataGridviews.. waarom?.. omdat die net zo werken als een Excel bestandje.. met pijltjes kun je van cel naar cel hoppen.. dus als je dan de Tooltabel opent.. (dan moet gewoon T0 geselecteerd worden), moet je naar Tool 6.. 6 keer pijltje naar beneden drukken.. of pijltje even vasthouden als je verder dan 6 moet.. tool 86 ofzo..

Nu is alles wat een tabelvorm heeft nog met afzonderlijke Textboxes gemaakt.. Je kunt niet makkelijk door een tabel banjeren.. de meerdere pagina's van de tooltabel vind ik ook een gruwel.. maar goed.. 't komt er eigenlijk op neer, Hoe meer ik zelf leer over het schrijven van software, hoe meer commentaar ik geef op het werk van anderen :lol:

Iets anders waar ik al een tijdje op hamer bij Bert is de Positionering van de Softkeys onderin het scherm.. leuk dat het in groepjes van 4 staat, maar waarom worden die groepen niet netjes verdeeld over de breedte van het scherm?..

Toegegeven.. het duurde ook even voordat ik doorhad hoe je dat maakt.. maar als je dat eenmaal weet..
ETerm Small.png
Kleinste formaat
ETerm Big.png
Maximale formaat.

Zoals Sommigen van jullie weten ben ik momenteel bezig met een Editor/Terminal voor de EMCOturn 120 met EMCOtronic TM02 besturing.
Muis?.. Niet nodig.. want de EMCOturn 120:
EMCOturn 120.jpg
heeft ook geen muis, laat staan een streeltegel.

Het is mijn bedoeling om deze machine uiteindelijk (when funds permit) om te bouwen naar EdingCNC, omdat ik voor de draaibank natuurlijk mijn Teach-in Macro heb geschreven.
ET120Eding.jpg
en dat moet er dan ongeveer zo uit gaan zien..

't lastige is.. Elke besturing heeft zo zijn nadelen.. Bij Fanuc zit je doorgaans met kleine schermpjes.. 't is vooral nog "Kale G-Code" hoewel de modernere wel meer dialoogjes hebben naar wat ik begrepen heb.. mijn ervaringen met Fanuc zijn beperkt.
Heidenhain heeft niet zoals de gemiddelde G-code besturing een lijstje met Nulpunten (G54-en verder), maar dat was door de beschikking over een 3D Taster ook weer niet zo'n groot bezwaar, en met wat handigheid is daar ook wel weer omheen te programmeren, door gewoon een "vast" nulpunt te maken, en een nulpunten tabel aan te leggen.. zeg dat je je werkstuknulpunt op het Referentiepunt legt, en daarvandaan de nulpunten van je klemmen.. die sla je dan op in een Tabel.. dan is het een kwestie van naar het referentiepunt lopen.. daar je werkstuknulpunt neergooien.. en klaar..

hoe dan ook.. een muis... hoort in mijn ogen niet thuis aan een CNC besturing.. Ik heb ze wel gezien.. Sodick Draadvonkmachines hebben een muis, en dan denk ik "Verdikke.. knoop er voor dat geld gewoon een Mepscherm in!.. dat had Mitsubishi al met de FA20P, is dat nou zo moeilijk? voor anderhalve ton mag ik toch wel verwachten dat de besturing een beetje moderner is?.. bovendien heeft een goede GUI geen muis nodig..

aan de Draaibank (de EMCO Compact 5 CNC) heb ik een Mepscherm, en een gewoon Keyboard.. werkt ook prima.. ik gebruik lang niet alle knoppen en functies.. (ik weet tot op de dag van vandaag niet wat de functie , of het nut van de knoppen links naast de Coordinaten weergave is).
Verder zouden de Extra Functietoetsen aan de Linkerkant van mij naar Rechts mogen, en in het "Auto"Menu, heb je Reset, Load, Redraw, Start, Rewind, Edit, en dan 2 lege plaatsen.
F5.. Rewind.. dat gaat toch ook met F1?..
Dan kan F6 opschuiven naar F5, en hou je F6, F7 en F8 over.. Wat te denken van F6: Option Stop (M1), F7: Single Block, en F8 Dialoogje G28 of G30 on Finish?..dan ben je die vinkjes kwijt.. want zoals jullie weten.. gebruik ik geen Muis, en zijn die vinkjes te klein voor een 15" scherm.
Aan de andere kant.. G28 of G30 kun je zelf ook in de Code zetten.. mijn laatste regel is steevast G28 M2, waarbij G28 middenvoor is met de kop bijna boven.. zodat ik makkelijk bij mijn werk kan om te meten of te wisselen.
F8 zou dan Block Skip kunnen worden.

Kortom.. er is altijd wel wat te wensen.. Mijn aversie tegen muizen is wat dat betreft wel merkwaardig.. Ik heb ze (uitgezonderd bij Sodick) nog nooit gezien op Professionele CNC machines, en eigenlijk ben ik van mening dat er geen verschil zou moeten zijn tussen Professionele en Hobby CNC machines.. er zijn tenslotte genoeg hobbyisten die met allerhande professioneel gereedschap werken.. waarom zou je dan een Hobby-CNC besturing willen?.. als je hobbymachine net zo werkt als een Professionele.. dan is de overstap niet zo groot (in beide richtingen) Toegeveven.. ik kom uit de professionele hoek, en ik wilde voor de hobby 'tzelfde hebben (eigenlijk is het zo dat ik van mijn werk mijn hobby gemaakt heb.. en ik sinds 1996 nooit meer gewerkt heb.. alleen professioneel gehobbied)
Mijn muis aan de PC daarentegen.. is er een met 9 knoppen.. omdat ik mijn vorige muis totaal versleten heb (die had er 11, maar die wordt niet meer gemaakt)

Waar gebruik je al die knoppen dan voor?.. Nou.. de knop aan de linkerzijkant brengt het windows menu naar voren.. zodat ik niet naar linksonder in mijn scherm hoef te bewegen.. de 2 knoppen links van de "linkermuisknop" geven met toegang tot bepaalde menu's in QCad, Voor Alibre moet ik nog eens wat Functies toewijzen, zoals bijvoorbeeld een Sketch starten of Dimension activeren.
Eigenlijk zijn die 9 knoppen nog wat beperkt.. maar ik doe het er maar mee.. 😂
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Jasper schreef: 24 mei 2022 07:06 Ik vind de muis juist wel fijn om mee te werken, vind een mepscherm juist weer minder fijn omdat ze of slechte kwaliteit gevoeligheid / beeldkwaliteit hebben of verschrikkelijk duur zijn.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar ik vind de prijs van die schermen meevallen. Ik werk al jaaaaren met een 15" elotouch en gebruik geen muis meer. (heb deze ook niet aangesloten op de cnc PC) Schermpjes gaan op marktplaats voor 25-50 euro.

Maar los daarvan zijn er ondertussen multitouch schermen voor weinig te krijgen. Superplat, ala tablet en een robuuste aluminium behuizing.

https://www.amazon.nl/-/en/Portable-Mon ... Y7BQG?th=1

Ik heb op de zaak een machine met een toegewijde besturing zonder touch, maar ook zonder muis. Daar ook prima mee uit de voeten. Ik zou niet weten wat ik in Eding met een muis zou kunnen tav het touchscreen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2022 13:12 hoe dan ook.. een muis... hoort in mijn ogen niet thuis aan een CNC besturing
Zoals Kjelt al zei; zoveel mensen zoveel wensen...

Omdat ik hier op het forum hoorde dat een muis niet handig is bij een CNC machine (vooral van een zekere Kabaalstra :lol: ) heb ik voor de monitor, die ik toch nog moest kopen, maar voor touch screen versie gekozen. In de praktijk gebruik ik echter bijna altijd de muis.

Waar ik dan weer een hekel aan heb is het gedoe met functie toetsen. Vooral als er ook nog eens dingen in zitten als User-1 = F2... Wie verzint zoiets :lol:.

Voor wat ik er zo van zie hebben professionele machines een grote console met daarin de monitor en het toetsenbord geïntegreerd, net als jou Beagle. Dat is vast ontstaan om een en ander spanen en koelvloeistof bestendig te maken en vanuit dat oogpunt zeker praktisch. Er is dan inderdaad geen lekker plekje meer voor een muis. In mijn situatie heb ik een gewone monitor, een gewoon toetsenbord en een gewone muis aan mijn CNC hangen en geeft die muis naast het toetsenbord zo'n vertrouwd gevoel 8). Ik moet inderdaad wel een beetje oppassen met spanen...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door DaBit »

Een muis over de spanen laten rollen is niks, tot zover ben ik het met meneer Kabaalstra eens.
Een trackball ipv een muis zou verder nog een leuke middenweg kunnen zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Kars-cnc schreef: 24 mei 2022 13:48
Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2022 13:12 hoe dan ook.. een muis... hoort in mijn ogen niet thuis aan een CNC besturing
Zoals Kjelt al zei; zoveel mensen zoveel wensen...

Omdat ik hier op het forum hoorde dat een muis niet handig is bij een CNC machine (vooral van een zekere Kabaalstra :lol: ) heb ik voor de monitor, die ik toch nog moest kopen, maar voor touch screen versie gekozen. In de praktijk gebruik ik echter bijna altijd de muis.

Waar ik dan weer een hekel aan heb is het gedoe met functie toetsen. Vooral als er ook nog eens dingen in zitten als User-1 = F2... Wie verzint zoiets :lol:.

Voor wat ik er zo van zie hebben professionele machines een grote console met daarin de monitor en het toetsenbord geïntegreerd, net als jou Beagle. Dat is vast ontstaan om een en ander spanen en koelvloeistof bestendig te maken en vanuit dat oogpunt zeker praktisch. Er is dan inderdaad geen lekker plekje meer voor een muis. In mijn situatie heb ik een gewone monitor, een gewoon toetsenbord en een gewone muis aan mijn CNC hangen en geeft die muis naast het toetsenbord zo'n vertrouwd gevoel 8). Ik moet inderdaad wel een beetje oppassen met spanen...
Zie net €75 op marktplaats, is niet duur maar dan moet ik wel m'n kast ombouwen want nu zit het scherm achter glas.

Ik snap het muisvrij wel hoor, zeker als je vaak hetzelfde doet. Voor mij is het maar hobby en vind het ook wel makkelijk omdat ik ook geen pendant heb en ik toch soms met m'n neus er bovenop moet zitten om te kijken of het wel of niet gaat.
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Palmerlivesteam »

Gewoon geduld hebben en op Marktplaats een toetsenbord met ingebouwd touchpad scoren, b.v. van Logitech of Cherry.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Palmerlivesteam schreef: 24 mei 2022 17:32 Gewoon geduld hebben en op Marktplaats een toetsenbord met ingebouwd touchpad scoren, b.v. van Logitech of Cherry.
Dat is helemaal vreselijk vind ik, geef mij maar gewoon een muis en de rest mag zelf bepalen wat ze willen hebben 😁
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 24 mei 2022 14:04 Een muis over de spanen laten rollen is niks, tot zover ben ik het met meneer Kabaalstra eens.
Een trackball ipv een muis zou verder nog een leuke middenweg kunnen zijn.

Trackballs?.. da's niet meer dan een onderdanige muis.. ligt op zijn rug.. voor de rest vind ik het een Gruwel..

Wat je met dat spul houdt, is een rommelig geheel.. een gewoon ComputerToetsenbord is vaak al moeilijk netjes weg te werken in een Console vanwege de rare vormen.. hoewel ik nu aan mijn PC een erg fijn Logitech K280e Toetsenbord heb, die mooi rechthoekig van vorm is.. schroef em op een plankje dat onder een fijne hoek hangt.. ver buiten bereik van de spanen.. en dan lijkt het al heel snel wat..
Ik heb in het verleden een console gehad voor mijn Beagle die bestond uit een "platte doos" van MDF, dik in de lak gezet, met daarin een beeldscherm, en een toetsenklavier op een paar "uitzetijzers", na gebruik kon ik em wegklappen, zodat er geen stof op kwam, en tijdens gebruik stond ie in een prettige hoek.
in de ruimte tussen scherm en toetsenbord had ik nog wat extra knoppen willen monteren.. tot ik dat Heidi klavier kon bemachtigen.

Wat navigatie zonder mepscherm betreft.. STREELTEGELTJE!..

Afbeelding

ik heb de mijne ooit uit zijn behuizingkje gepeuterd, en em in mijn Console gebouwd, niet dat ik em heel veel gebruik.. maar wel fijn om erbij te hebben..

Als je je scherm in een Console monteert, dan is er vast wel ruimte om deze erbij te schroeven..
Kars-cnc schreef: 24 mei 2022 13:48 Zoals Kjelt al zei; zoveel mensen zoveel wensen...
Dat is waar, maar ik ben het er niet mee eens.. Want.. je kunt wel van alles willen.. maar waarom het gaat is dat er toch moet worden gestreefd naar een zo veel mogelijk gestandaardiseerde vorm of bediening.

Zoals gezegd, ik heb met heel wat verschillende CNC besturingen gewerkt.. met name heb ik de nodige "vlieguren" gemaakt op Heidenhain TNC 410, Fagor 800 en 8050/8055, en de Mitsubsidie DWC 200 H, en die hebben allemaal Softkeys.. alles zit op een andere plek, er zitten ook allemaal andere functies onder.. maar je weet na een poosje wel wat waar zit..

In de praktijk (mijn werkplaats) komt het erop neer dat als ik de EMCO Compact 5 CNC of de Beagle, of mijn andere Freesbank aangezwengeld heb.. ik F1, F2, F8, F12 druk.. (Reset, Home, Home All, Terug naar Hoofdscherm)

Zoveel mensen, zoveel wensen.. maar probeer bij de autodealer maar eens geregeld te krijgen dat jouw volgende auto het gaspedaal in het midden heeft zitten.. gaat niet gebeuren.. Richtingaanwijzers aan de rechterkant, en de ruitenwissers links?.. vergeet het maar..

een PC besturing die moet kunnen werken met PC hardware, vraagt wat compromissen, daar ontkom je niet aan.. een PC besturing die je wilt laten werken met Professionele hardware (mijn Heidi console) vraagt eveneens wat compromissen, maar in de praktijk valt er goed mee te werken, dit door creatief gebruik van een Pokeys kaartje..
Kars-cnc schreef: 24 mei 2022 13:48 Voor wat ik er zo van zie hebben professionele machines een grote console met daarin de monitor en het toetsenbord geïntegreerd, net als jou Beagle. Dat is vast ontstaan om een en ander spanen en koelvloeistof bestendig te maken en vanuit dat oogpunt zeker praktisch.
Bedenk ook dat het merendeel van de CNC besturingen ontwikkeld is in een tijd dat PC's nog op DOS draaiden, of dat DOS nog niet eens bestond!..
G-Code immers.. is ontstaan in de jaren 50 van de vorige eeuw.. in de tijd dat mijn vader zelfs nog niet eens haar op zijn piemel had..🤣
de eerste muizen kwamen pas in midden jaren 60.. (toen mijn vader nog het vriendje van mijn moeder was.. en ik nog niet meer dan een schunnige gedachte)

CNC besturingen zijn gebouwd om heel te blijven in een werkplaatsomgeving, dus kwam er niet snel iemand op het idee om zo'n kwetsbaar apparaat aan een Besturing te hangen, ook omdat het voor de functionaliteit van de machine en besturing niet nodig was..
Een CNC besturing was lange tijd vooral puur een apparaat om programma's af te lopen, nulpunten en gereedschapsafmetingen in te stellen, en dingen zoals koeling, spanentransporteurs, klauwplaten en spantangen en partcatchers aan te sturen, en om pallets met werkstukken te wisselen

Tegenwoordig willen we (velen van ons) continu van alles kunnen zien.. zoals een 3D grafische weergave van wat de machine aan het doen is.. wat mij persoonlijk betreft.. hoeft dat niet.. Heidenhain had het op de TNC410 niet in Programma afloop, Of ik het tijdens programma afloop op mijn Brother HS-100 kan zien?.. weet ik niet eens uit mijn hoofd.. als ie draait.. draait ie.. en sta ik er toch niet bij.. wat zal mij het boeien.. Ik controleer een programma voordat ik op de grote groene knop mep.. en dan is het "Fire and Forget"
(ik heb het net even nagekeken in de Manual.. Ja.. ik kan op de Brother tijdens programma afloop naar "Graph" overschakelen, en de grafische weergave tonen, leuk om even te zien hoe ver ie is)

Simpel gezegd, het is veel makkelijker om een degelijke besturingsconsole te maken zonder muis, bijvoorbeeld die van de Fagor besturing, dat was gewoon een plaatstalen broodtrommel waar een scherm en een folietoetsenbord in zat, meer dan dat heb je niet nodig

de Functionaliteit van CNC besturingen is door de jaren heen gegroeid, zo kon je op de Heidenhain TNC 410 al "FK" programmeren.. dat wil zeggen contouren schrijven waarbij je slechts dat invoerde wat je wist.. de rest rekende de besturing wel uit voor je.. en daar heb je geen muis voor nodig..

Dat werkte met bijvoorbeeld "Lijn", Startpunt, Hoek... eindpunt?.. dat kwam wel als je daarvandaan een lijn onder een andere hoek programmeerde tangentiaal aan een cirkelboog met een bekend middelpunt en bekende radius.. dan toonde het scherm de opties, en koos je de juiste..
Bij Fagor had je een vergelijkbare modus.. Toegegeven.. op de PC in een CAD programma kon je zoiets sneller tekenen, door gewoon wat lijnen en cirkels te trekken, en de boel op maat te trimmen..
Maar.. als je dat soort werk dag in dag uit hebt.. dan heb je meer aan een CAM systeem, en verwordt de CNC besturing weer tot de "G-Code uitvoerder" zoals ie eerder ooit begonnen was..

Wat ik hier ook wel gelezen heb is dat er mensen zijn die CAD/CAM en hun CNC besturing op één en dezelfde PC hebben draaien.. Ik dus niet.. want in de praktijk is dat ook niet praktisch.. in de werkplaats is het vaak lawaaiig, en als je een complex onderdeel aan het proggen bent.. wil je rust aan je kop.. dus dat doe je in een kantoortje, Bakkie koffie onder handbereik, immers de CNC machine staat in een ander stuk metaal te ploegen.

In mijn ervaring is die mogelijkheid met FK op een Heidi controller wel lekker als je een op het oog complexe contour vanaf een kladje moet proggen.. of een schijnbaar complexe contour op een Fagor kan vereenvoudigen en min of meer kan parametriseren.

De vraag die we kunnen stellen is "Wat moet een CNC besturing allemaal kunnen?" en die eisen of wensen zijn weer voor iedereen verschillend..
Ik zou dolgraag Functies zoals FK in mijn Freesbesturing hebben.. of.. de SL Cycli van Heidenhain, waarbij je een of meerdere elkaar al dan niet snijdende contouren kan programmeren, en ze uit kan ruimen, en dan kan kiezen ( aan de hand van hoe je ze programmeert, radiuscomp binnen of buiten, en het startpunt van de respectievelijke contouren) hoe je de boel uitfreest.. Daar heb ik heel veel mee gedaan toen ik met Heidenhain sturingen werkte..

Wat mijn ervaringen met Fagor betreft.. de Dialoog gestuurde programmering waarbij je elk werkstuk opdeelt in hapklare brokken, da's iets wat erg makkelijk in gebruik is, daarom heb ik dat systeem gekopiëerd op mijn EMCO Compact 5, en velen van jullie hebben dat gezien.

Het zelf maken van Dialogen, en daarbij horende Parametrische subroutines vind ik persoonlijk weer een heel sterk punt van EdingCNC, het heeft nog wel één grote beperking, want Elke Variabele heeft ALTIJD een waarde.. en dat is lastig als je middels dialogen een G0 of G1 wilt schrijven. je zult een velt voor elke as moeten maken, en invullen wat je wilt laten bewegen.. maar wat je niet invult heeft dan altijd de voorgaande waarde of hij is 0.. en da's niet handig..
op de draaibank is dat voor mij, omdat ik dezelfde benadering heb als de Fagor besturing geen bezwaar..ik start mijn cycli altijd op het wisselpunt, en daar keer ik na de bewerking terug.. het startpunt haal ik uit de ingegeven waarden van een dialoog.. ik programmeer eigenlijk op de draaibank zelden een G00 of G01, en op de Fagor deed ik dat ook nauwelijks
Jasper schreef: 24 mei 2022 14:10 Ik snap het muisvrij wel hoor, zeker als je vaak hetzelfde doet. Voor mij is het maar hobby en vind het ook wel makkelijk omdat ik ook geen pendant heb en ik toch soms met m'n neus er bovenop moet zitten om te kijken of het wel of niet gaat.
Voor mij is het ook nog steeds hobby.. maar als het er na het laden op mijn scherm uitziet zoals ik wil dat het eruit ziet.. dan druk ik op de grote groene knop, en ga ik wat anders doen.. Hell!.. ik heb zelfs toen ik de machines nog thuis in de schuur had staan onderdelen gedraaid en gefreesd terwijl ik het vorige onderdeel aan het afwerken was in mijn Atelier op 1 hoog, of.. ik pakte mijn fiets, en ging boodschappen doen..

Nu ik een werkplaats heb, is het wel voorgekomen met een klus voor een farmaceutisch bedrijf dat de onderdelen elk 16 uur per zijde op de freesbank lagen.. nou.. dan heb je er zaterdag een op de machine liggen die tot de volgende morgen 8 uur bezig is.. auto laden.. en werkplaats opruimen.. (ik had een horlogemakers werkbank gebouwd voor een klant), zondagmorgen half 8 uit de veren.. naar de werkplaats.. plaat omdraaien programma starten, licht uit, deur dicht, in de auto naar de klant.. werkbank afleveren.. 'savonds tegen 12 uur terug naar de werkplaasts.. onderdeel van de machine peuteren, licht uit.. bed in.. volgende morgen producten netjes ingepakt, en in de auto, afleveren bij de klant.. die machine gaat wel..

Pendant had ik ooit wel.. maar dat was omdat ik nog geen console had.. de start en stop knop zaten daarin, alsmede het handwiel en de streeltegel.. die zitten nu allemaal in de console.
Kars-cnc schreef: 24 mei 2022 13:48 Waar ik dan weer een hekel aan heb is het gedoe met functie toetsen. Vooral als er ook nog eens dingen in zitten als User-1 = F2... Wie verzint zoiets .
Ik vind de functietoetsen geen gedoe.. er staat boven wat ze doen op dat moment.. en zoals gezegd, het wordt op een gegeven moment "Muscle Memory" opstarten isF1, F2, F8, F12, dan (voor degenen zonder Console zoals de mijne ) F4, F2, programma kiezen, F9 (handwiel) nulpuntje opzoeken F12, F3 Nulpunt instellen.. F12, F4.. Gas erop.. koffie!...
Ik heb de knop PGM MGT op het Heidi klavier zo geprogrammeerd dat ie meteen de dialoog opent om een programma te laden.. wel zo makkelijk.. die knop zat er toch..

Dat F2 naar User 1 verwijst.. is niet zo gek.. F1 is nu eenmaal Reset.. vroeger was dat F4...heel vroeger.. toen EdingCNC nog USBCNC heette, en de icoontjes er nog uitzagen alsof het een Fischer-Price besturing was.. 😅

Nu kun je zelfs je eigen icoontjes maken.. en ik heb een behoorlijke verzameling voor de draaibank.

Als je zelf je Macro's gaat schrijven weet je gewoon F2 is User 1, dus F11 is User 10, Tweede menu F2 is User 11, en F11 is User 20.
Esc als Reset?.. dat zou kunnen.. maar nu is dat "pause" maar als je in "AUTO" een tweede keer op F4 drukt, dan pauzeert de machine ook. Ik zal het eens bij Bert navragen..
Maar goed.. als je weet waar alles zit, wat is dan het bezwaar?.. bij het schrijven van software zijn veel dingen met een index, zoals Datagridviews, Listboxes en dergelijke elementen zero-based.. dat wil zeggen dat het eerste veld, de eerste kolom of de eerste Cel index 0 hebben.. moet je ook even weten.. om eerlijk te zijn heb ik daar geen moeite mee.

Kort gezegd.. ik heb geen muis aan mijn besturing, ik vind niet dat ik een muis nodig heb.. zeker niet in combinatie met ofwel een Mepscherm, danwel een streeltegel, en op een professionele machine besturing (uitgezonderd die draak van Sodick) vind je ook geen muis..
Ik heb in 2007 de UserInterface zodanig ontworpen dat je geen muis nodig hebt, en dat moet, vind ik persoonlijk zo blijven.
Touchscreens hebben al het nadeel dat je geen tactile feedback hebt van wat je aanraakt..
Als ik een Dialoog invul op mijn EMCO 5.. dan ga ik met TAB naar het volgende veld, zoals ik geleerd heb met DOS.. en als ik alles ingevuld heb.. hei ik op ENTER.
Voor het laden van een programma heb ik ook geen muis nodig.. dat kan ook prima met de TAB toets om naar het volgende venster te gaan.. en het programma selecteer je met de Cursortoetsen..
Bij een Brother HS-100 stel je in de Setup welk programma je wilt aflopen, door daar het programmanummer in te geven..
en op mijn EMCOtronic TM02.. ik heb er momenteel een aantal programma's instaan.. de eerste die ik ga aflopen zal O0042 zijn.. dus ik start dan de machine op.. CE, AUX ON, Manual Jog en Toolshuttle om de Turret te homen, dan F5 Cycle start om de sleden te refereren, Automatic, O0042 Enter, Cycle Start.. meer dan dat is het niet..
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2022 18:16
DaBit schreef: 24 mei 2022 14:04 Een muis over de spanen laten rollen is niks, tot zover ben ik het met meneer Kabaalstra eens.
Een trackball ipv een muis zou verder nog een leuke middenweg kunnen zijn.
Trackballs?.. da's niet meer dan een onderdanige muis.. ligt op zijn rug.. voor de rest vind ik het een Gruwel..
Toch hadden wij op het werk een professionele cnc freesbank die toch echt uitgerust was met een trackball.
Maar zelf ben ik er niet zo'n fan van, daarnaast vind ik die krengen maar duur.
Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2022 18:16 Wat navigatie zonder mepscherm betreft.. STREELTEGELTJE!..
Dat is volgens mij exact het type die ik op mijn Bridgeport heb zitten. Eerst hing er een muis aan maar wat ik er ook aan deed dat ding wou niet lekker bewegen. En dat ben je gauw zat. Met dingetje heb ik nog geen problemen gehad.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Als ik iets serieus moet doen op de laptop neem ik nog liever een muis. Op de pc sowieso
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Ik persoonlijk vind dat de GUI dan 100% touchscreen compatible moet zijn, en ook voor alle mensen, ook die met worstvingers.
Oftewel de kleinst mogelijk touch actie mag dan niet kleiner dan 1,5x1,5cm zijn en je hele GUI moet daar van scratch af aan op ontworpen zijn. Zoiets als de Datron Neo krijg je dan. Maar zelfs daar zit een toetsenbord en controller bij.
Ik ben zelf ook een muis fan, je wilt gewoon werken wat jij het prettigst vindt, niet wat anderen prettig vinden ;-)
Plaats reactie