Eding V5 en sorotec

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Hey,

Heeft er iemand al een test gedaan mbt tot de nieuwe Beta van Eding en hoe/of dit werkt met de sorotec setup?

Bvd,

Jasper
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door H.C »

download link Beta?

Heb zo'n licht vermoeden dat de bugs van 4.03 er nog steeds in zitten :D

Gebruik de probing macro van sorotec, als ik aan de beta geraak zal ik dat zeker eens testen deze week.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Heb me aangemeld voor de bèta dus nog geen link helaas. Ik gebruik ook o.a. probe
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Ik reken nergens meer op van Eding. Laatste 3 vragen die ik de afgelopen 2 jaar aan ze gesteld heb zijn volledig genegeerd (vragen over de correctietabel voor de KO's, recent de vraag over versie 4.5 en de 3e vraag is mij even ontschoten) . Vind het een complete ballenclub worden op gebied van support. Dat was toen Bert aan het roer stond een factor 100 beter. Van top naar flop op gebied van service.

dat er 1 vraag doorheen glipt, ala, maar dat er 3 vragen doorheen glippen, dan heb je toch iets uit te leggen vind ik.

Het is dat ik de weg redelijk ken, maar ik sta op het punt om een andere controller aan te schaffen voor de ATC en heb er echt een hard hoofd in dat het een eding wordt.

Ik heb mij ook aangemeld voor het beta programma, maar eens zien of daar wel reactie op komt.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Ja op vragen inderdaad wel een minpunt, ik heb slechts een die onbeantwoord bleef. Andere werd door Bert zelf beantwoord. Wellicht is die nu nog minder gaan werken of zo dat ze zijn kennis nu echt gaan missen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door serum »

Heb er helaas meerdere gebruikers over gehoord. Voor een dergelijk technisch product kom je daar niet mee weg.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Is een tijdelijk probleem mannen maar sommige dingen gaan wel veranderen.
Onderstaande schrijf ik op persoonlijke titel niet in overleg met Eding en Eding weet hier ook niets van. Kunnen best fouten in zitten dus niet als DE waarheid lezen maar puur zoals ik het zie.

Vroeger was Bert verantwoordelijk en deze mailde veel prive vooral in zijn eigen tijd, het bedrijf was vrij klein, net als de omzet. De lijntjes naar klanten waren direct. Nieuwe ontwikkelingen werden soms dezelfde week nog in de code gezet en vaak vergeten te documenteren. De code werd daardoor ook steeds minder goed onderhoudbaar en veel features zijn verborgen (staan niet in de handleiding).

Dan wordt het bedrijf overgenomen door een nieuwe eigenaar die wil investeren om te groeien, de code structureel verbeteren en continuiteit voor de toekomst waarborgen terwijl er ook nieuwe producten en accesoires worden toegevoegd.

Het bedrijf werkt al een jaar aan een nieuwe verbeterde versie wat niet makkelijk is als je bovenstaande problemen ziet. Er is gekozen om met een schone lei te beginnen (veel technische redenen voor maar daar ga ik nu niet op in).
Om te kunnen groeien is het bedrijf ook nog eens verhuisd en heeft het plots te maken gehad met diverse tegenslagen van oa personeelsproblemen en ook het overal bekende componenten tekort. Iets waar ieder bedrijf die elektronica producten maakt nu last van heeft.
Hierdoor gaat alle tijd die de paar werknemers hebben vooral in de logistiek zitten om hun klanten producten te kunnen leveren.
Dat gaat heus verbeteren in de toekomst. Kom met je vragen naar de open dag op 16 juli: https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=20932

Daarnaast zal er denk ik ook wel wat moeten gaan veranderen in hoe en waar je je vragen stelt.
Eding verkoopt niet meer direct aan partikulieren maar via dealers. Als je daar het product koopt is het ook de bedoeling dat deze dealer je vragen oplost.
Als je een koreaanse TV in Nijmegen koopt en je begrijpt iets niet ga je ook niet met Samsung Korea bellen toch? Ik weet zeker dat Eding altijd bereid is vragen te beantwoorden maar door ook te groeien moeten de dealers ook groeien in kennis en ondersteuning.
Er wordt ook hard gewerkt aan een FAQ / techwiki waar veel vragen beantwoord gaan worden want zij weten ook wel dat de manual niet volledig compleet en kristalhelder is.
Dus er wordt aan gewerkt maar dat kost veel tijd en mensen iets waar momenteel tijdelijk een gebrek aan is.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Jasper »

Laatste snap wel maar ik denk dat serum (ik sowieso) zijn producten bij Eding gekocht heeft dus is dat je aanspreekpunt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kars-cnc »

Ik ben het redelijk met Kjelt eens. Als Eding door wil groeien naar een meer internationale en professionele markt zullen ze de hele directe support aan particulieren en kleine bedrijven moeten uitbesteden aan de wederverkopers. Dat zal zeker slikken zijn voor velen van ons want die gaan het vast kort door de bocht aanpakken. Ook niet zo raar want 90% van de vragen die een bedrijf als Eding krijg zijn of RTFM vragen of komen door problemen in de machine die uiteindelijk niets met de besturing van doen hebben...

Persoonlijk vind ik het belangrijker dat Eding z'n beperkte capaciteit vooral in het product steekt en minder in de helpdesk.

Ik heb weet niet hoe dat er bij concurrenten uitziet maar het lijkt mij sterk dat er een helpdesk voor Mach3, GRBL of LinuxCNC bestaat. Hier moet je het gewoon van internet en forums (fora?) hebben als er een probleem is. Van PlanetCNC hoor ik ook dat de support vrijwel 0 is, UCCNC weet ik dan weer niet. Heeft Fanuc een helpdesk? Ik verwacht dat die dat ook neerleggen bij de leverancier van de machine die hun besturing toepast. Heidenhein zal vast wel een helpdesk hebben...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Ik denk ook dat velen geen idee hebben over de omvang en type vragen die ze krijgen.
200+ mailtjes per dag daar heb je meer dan een dagtaak aan om ze allemaal serieus te beantwoorden. Dus dan moet je meerdere medewerkers @50k€ gaan aannemen ? Dat kan gewoon niet.
Voorbeeld van een vraag die ze vaak krijgen uit oa India en China:
Ik heb uw kaart gekocht en aangesloten op de machine, ik heb de stepfile net als bij mijn 3D printer op een usb stick gezet en in de usb aansluiting van uw kaart gestopt. Er gebeurt niets wat doe ik verkeerd?
Of mensen die echt geen clou hebben over het cad cam proces. Hoezo een tekenprogramma nodig met postprocessor? ;-)
Tja en dat tien+ keer op een dag dan houdt het gewoon op en moeilijkere vragen die de pro users stellen daar moet je ruim de tijd voor nemen dat beantwoord je niet in vijftien minuten.
Toch doen ze hun uiterste best om vragen en vooral bugs te reproduceren en op te lossen.
Achter de schermen wordt er hard gewerkt maar je kunt niet iedereen tevreden houden.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 23 mei 2022 15:07 Het is dat ik de weg redelijk ken, maar ik sta op het punt om een andere controller aan te schaffen voor de ATC en heb er echt een hard hoofd in dat het een eding wordt.
Heb ik nog wel leuke ideeën over ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 23 mei 2022 19:58Of mensen die echt geen clou hebben over het cad cam proces. Hoezo een tekenprogramma nodig met postprocessor? ;-)
Daar kan je je manuel op instellen lijkt mij..... kunnen die vragen zo het onderarchief in en misschien toch je pro-users tevreden houden....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Kjelt »

Tja Andre,
Ik weet niet wat jouw ervaring met bv jouw chinese controller leverancier is?
Uitgebreide duidelijke manual? Korte response tijd op emails?

Ik heb zelf paar maanden terug contact gehad met Mahr.
Ik had nieuw een 1um meetklokje gekocht met digitale uitgang die aan een Mahr hoogtemeter wilde interfacen. De laatste kwam uit 1998.
Op de emails en kontaktanfrage geen antwoord. Na een week met Duitsland gebeld, na 20 minuten en zeven doirverbindingen kwam ik bij de TD uit die zou kijken en terugbellen.
Dat hebben ze gedaan en werd ik keurig verteld dat ze geen gegevens vrij gaven aan derden.
Oftewel fijn dat u €400 een product van ons hebt gekocht en 2e hands eentje van 5k€ maar die gegevens verstrekken we niet of hebben we niet. Guten Tag!

Wat dat betreft is Eding echt heel goed, als je kaart kapot gaat wordt er altijd mee gekeken of het nog te repareren is en indien niet krijg je bij recente kaarten nog wat coulance op een vervanger ivm de licentie afhankelijk uiteraard hoe en wat, maar ze denken echt wel met je mee. Alleen de technische diepe vragen en ook alle feature requests tja dat kan niet meer zoals destijds bij Bert en dat is voor sommigen die dit gewend waren moeilijk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eding V5 en sorotec

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het grootste probleem met, en daardoor ook voor Eding is.. IEDEREEN heeft een andere machine.. en Eding probeert om iets te maken dat werkelijk OVERAL op aan te sluiten is.. ga er maar aan staan..

Tel daar nog eens bij op dat er heel veel mensen wel een grote mond hebben van "ik ga een machine bouwen met dit, dat, zus en zo, maar ze hebben geen idee van hoe dat nou werkt, of zou moeten werken.

Veel hobbyisten willen dat iets werkt zoals zij willen dat het werkt, en dat is iets waar men niet aan kan voldoen.

'k heb in het verleden zoals hier wel bekend bij DamenCNC gewerkt.. (toen hadden we nog een telefoonnummer op de website staan.. en ik begrijp heel goed waarom dat er niet meer op staat).. Uren aan de telefoon.. klanten die het niet snappen, of het niet willen snappen.. ga er maar aan staan.

Wat de functionaliteit van de software en de hardware als zodanig betreft.. persoonlijk heb ik daar geen klagen over.. 'k heb in de tijd bij Damen menig machine mogen bouwen om je vingers bij af te likken.. omgebouwde HBM's en Optimum's, maar ook complete bouw van portaal machines.. VFD'tje eraan.. HF Spilletje erop er was eigenlijk geen nee te koop.. en we kregen dat altijd wel voor elkaar.

't wordt nog weer complexer als er "derde partijen" komen die allerhande Macro's gaan schrijven voor de klanten.. zoals die Macro van Sorotec.. als je niet bekend bent met hoe Macro's werken, en je hebt zelf al macro's van andere schrijvers, of zelf geschreven macro's .. dan weet je niet of het allemaal met elkaar werkt.

en dan zijn er ook nog macro's die geschreven zijn om mensen tegemoet te komen zodat het werkt zoals zij het willen, maar dat hoeft dan niet per definitie te zijn zoals het hoort.. en dat kan elkaar dan ook in de weg gaan zitten..

een aantal jaar geleden ben ik met Bert Eding bij BZT geweest, samen met iemand die de Vision voor EdingCNC ontwikkeld had.. Men was bij BZT heel erg onder de indruk van mijn Macro, en mijn programmeersoftware, en ze wilden weten of ze die code konden verkrijgen.. Ja.. daar valt over te praten.. maar!.. dan wil ik eerst jullie macro hebben.. zodat ik kan controleren of dat allemaal samen wil werken.. zo niet .. gaat het hele feest niet door.. 'k heb geen bitje van ze gekregen, dus hebben zij ook niets van mij..

't is inderdaad een kwestie van "Ga er maar aan staan" men is zoals inmiddels bekend bezig met een V5.. Ik heb de Beta.. en ik heb nogal een waslijst met opmerkingen en aanbevelingen gestuurd.. iets wat er goed uitziet hoeft nog niet goed te werken tenslotte.
Bovendien is algemeen bekend dat ik gruwel van functies waar je een muis voor moet pakken.. , Goed.. Mepscherm gaat goed. maar dan moet je wel zorgen dat de Buttons groot genoeg zijn.. Vinkjes ... eigenlijk vind ik dat Kødt.. want die zijn te klein..
Verder.. ben ik van mening dat sommige dingen er dubbel inzitten.. dus moet je er één van de 2 uitslopen.. die buttons naast de DRO bijvoorbeeld.. wat doen die?.. Ik heb geen idee.. ik heb ze nog nooit gebruikt, en ik mis ze derhalve ook niet..
Verder ben ik van mening dat als je EdingCNC instelt voor een Draaibank dat X-Offset uitgeschakeld moet worden.. dat gebruik je niet op een Draaibank.. elke CNC draaibank heeft op zijn minst een snelwissel houder, dus vaste posities voor elk gereedschap, dus je Kalibreert alles.. en je gebruikt alleen Z-Offsets, omdat je daarmee je werkvlak mee instelt.. Met een X-Offset verschuiven al je gereedschappen in Diameter/Radius, en dus staat er niets meer op maat.. Dat doe je dus niet (bij een bedrijf waar ik gewerkt heb is dat onder andere een reden geweest om een collega te ontslaan.. ik kon elke keer nadat hij achter de draaibank gestaan had alles opnieuw gaan kalibreren.. en dat kost bakken tijd.. )

Ik weet dat ze het daar druk hebben met van alles.. ik zit zelf in een vergelijkbare situatie.. er moet altijd veel geregeld worden.. en dat vreet tijd.. en naderhand heb je alle tijd nodig om de opgelopen achterstand in te halen..
Plaats reactie