Haperingen met 3d frezen

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Haperingen met 3d frezen

Bericht door niek_saxofoon »

Goedendag,

ik loop tegen een probleem aan waar ik niet zo goed de oplossing voor weet. Het volgende is aan de hand:

Bij het frezen van splines, kromme lijnen die niet opgebouwd zijn uit lijnen en arcs, hapert de machine. Zie video:

Het gekke is dat in het begin het programma helemaal smooth draait maar later begint te hakkelen. Ik begrijp dat een programma met rechte lijnen en arcs beter werkt dan wanneer een kromme lijn door CAM in kleine rechte stukjes opgedeeld wordt. Maar ik zou verwachten dat G64 daar mee zou kunnen dealen. Ik heb patch control mode op G64P.5 staan.

Ik gebruik Inventor HSM voor het schrijven van de G-code, iets wat ik graag wil blijven doen. Bij deze frees operatie staat smoothing aa

Wat kan ik beter doen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is dat een testje om straks gehard staal te gaan frezen ? ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geen idee hoe dat in fusion werkt, maar er is vast een instelling waarin je de afwijking van je pad op kunt geven, en die staat waarschijnlijk veel te klein.
Gaat ie in helix naar beneden of cirkels, en steeds een stapje in Z.

(In G-code doe je zoiets met een paar regeltjes, maar dat vroeg je niet)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door Kjelt »

Het lijkt wel alsof je frees niet goed loodrecht uitgelijnd is en iets naar rechtsonder wijkt waardoor hij links de hele zijkant moet frezen maar ik hoor het niet aan de frees dat hij meer te knauwen krijgt.
Misschien het stukje G code even posten ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door DaBit »

Ik ben inderdaad ook wel benieuwd hoeveel G-code segmenten er nodig zijn voor 1 rondje.

Met G64P0.5 geef je de besturing de vrijheid, maar als er 1000 regels nodig zijn voor 1 rondje dan kan het alsnog zo zijn dat Eding het niet bij kan houden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door serum »

Ik had hetzelfde probleem in fusion icm eding. Ik heb de postprocessor aangepast, maar test maar eens met G64 Q.01

Daarmee loopt het bij mij vlot en soepel.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door FreesKever »

Er zit altijd ergens een grens van wat de computer nog bij kan houden. en 1000 vectors met een totale lengte van 0.001 mm is dan te veel.

Een gebruikelijke oplossing is wat anderen hier al aanragen, je stelt een tolerantie in, en dan negeert de machine te kleine bewegingen, of voegt die op een of andere manier samen.

Eerste stap wat ik zou doen is naar de G-code kijken. Wat staat daar eigenlijk op die plaats?

Ik ben een groot voorstander van Bi-Arcs.

https://en.wikipedia.org/wiki/Biarc
M'n oude Autocad V12 had daar rechtstreeks ondersteuning voor.

Bi-arcs hebben een paar grote voordelen tegenover splines. Ze zijn licht gewicht voor de machine (want het zijn radiussen) en een Bi-arc gaat exact door de controle punten. Een spline is daarme vergeleken maar wat gedoe uit de slappe hand.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 25 okt 2021 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door serum »

In een vrije vorm ontkom je niet aan de spline. los daarvan; De hele geometry van de cam module in fusion werkt op basis van een stl. Hoe nauwkeuriger je de tolerantie instelt, hoe fijnmaziger de stl. Maar in een 3assige beweging in 3d bewerkingen let fusion er niet op wat voor bagger eruit knalt. Het zijn niet zozeer het aantal regels, het zijn meer de hoeveelheid kortopvolgende coördinaten waar Eding je machine op laat stotteren. In exact stop wordt dit uiteraard nog meer benadrukt. Ik heb er de vinger ook niet helemaal op kunnen leggen. Ik heb met buffergrootte gespeeld. Mijn logische redenatie zou zeggen dat de gevolgde stl het volgende coördinaat teveel afwijkt van de laf hoek en dat de machine daarop hapert. Helaas kan je die hoek tot in het onredelijke instellen zonder resultaat. Die q.01 lost het gewoon ineens op. (Heb hierover contact gehad met Bert destijds, maar die had er ook geen oplossing voor). Je bent niet de eerste met eding die dit probleem meldt. Meeste moderne controllers gebruiken scurve oid, eding gebruikt daarvoor een geavanceerde LAF. Op mijn 3d printer draait klipper met scurve en die krijg je niet over de zeik, Maar dat pruttelt allemaal op een veel hogere frequentie.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door niek_saxofoon »

Bedankt voor alle antwoorden!

Ik ben hier dus een conisch gat aan het frezen met een rechte tweesnijder, omdat ik onderin een scherpe hoek wil gebruik ik geen bolkop. Stepover is daarom iets van 0,2mm. Het freespad is een helix.

Ik ga de g64q.01 eens proberen en eventueel nog een grotere tolerantie instellen in HSM.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door DaBit »

In Fusion360 heb je onder de 'passes' tab van een bewerking nog het kopje 'smoothing'. Die 'smoothing' is het deel van de codegeneratie waar excessieve hoeveelheden korte segmenten vervangen worden door circelbogen en langere lijnstukken. Die zou ik altijd aanzetten tenzij je een goede reden hebt om dat niet te doen (maar dan weet je ook wel waarom je het niet doet).

Of Inventor HSM ook iets dergelijks heeft weet ik niet, maar ik vermoed dat het wel redelijk 1-op-1 vergelijkbaar is met Fusion360 voor wat dat betreft.
serum schreef: 12 sep 2021 18:23 los daarvan; De hele geometry van de cam module in fusion werkt op basis van een stl.
De 3D bewerkingen wel. De 2D bewerkingen volgens mij niet.
FreesKever schreef: 12 sep 2021 17:02 Ze zijn licht gewicht voor de machine (want het zijn radiussen) en een Bi-arc gaat exact door de controle punten. Een spline is daarme vergeleken maar wat gedoe uit de slappe hand.
Splines zijn ook niet zo zwaar, zeker niet sinds we de machines geen ponskaarten meer voeren.
Biarcs kan een besturing gewoon; dat zijn gewoon tangent aansluitende circelsegmenten. Maar ze zijn niet G-2 continu, en dus nog steeds een benadering van de kubische splines die in CAD gebruikt worden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door serum »

Klopt Bart, in 3d is het gebaseerd op een STL. Bij 2d krijg je keurige IJK commando's in je gcode. Als ik mij niet vergis gebruiken ze beidendezelfde engine voor het CAM deel

Ook bij smoothing instellingen onder Fusion hield ik het probleem. (ik gebruik altijd templates, heb dat standaard aanstaan). Heb het in verschillende windirichtingen/extremen getest, het probleem bleef stotteren op Eding. Haas kent naast G64 een G187, Fanuc weer een G05, maar het maakt niet uit hoe het gebeurt, er moet gewoon aan de controllerkant iets van losbandigheid ingesteld kunnen worden. Of je het nou met een parameter onder G64 doet of er een aparte gcode voor in leven roept.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door DaBit »

Het gemene bij Fusion is dat die 'smoothing' knap dom is en niet veel doet als de bewegingen niet in het XY-vlak liggen.

Als je bijvoorbeeld een zeppelin/rugbybal maakt door een bolletje een factor 2 in de X te schalen en dat met een spiral toolpath freest, dan heeft elke beweging een ander Z-coordinaat; 3-assen simultaan. Het is een G-code beperking dat je daar geen circelsegmenten op kunt mappen en G-code is niet erg hard geevolueerd sinds de ponskaarten.

Dat levert dus logischerwijs heel veel G1 lijnstukjes op.

Nu zou je zeggen dat 'tolerance 0,01mm en geen smoothing' meer lijnstukjes oplevert dan 'tolerance 0,01mm, smoothing 0,1mm', maar dat is niet zo; daar is Fusion niet slim genoeg voor.

Nu heb je een aantal manieren om daarmee om te gaan:
- Gebruik een besturing die voldoende G-code segmenten per seconde kan verwerken. Misschien is iets primitiefs als een Heidenhain TNC145 (of EdingCNC blijkbaar :mrgreen: ) niet helemaal ideaal voor 3D-bewerkingen.
- Stel de tolerantie zinnig in bij het aanmaken van je bewerking in CAM. In hout is 0,01mm tolerantie misschien wat erover.
- Gebruik strategieeen die het merendeel van de bewerkingen in XY doen indien mogelijk. Pocket clearing, waterline, contour, bla.
- Geef de besturing de vrijheid om dingen naar eigen inzicht op te lossen: gebruik G64 met een acceptabele tolerantie op zowel padafwijking als het consumeren van lijnstukjes die vrijwel in elkaars verlengde liggen.

'Nadeel' van G64Pxx is dat de beweging minimaal 1x het segment moet raken wat geen zoden aan de dijk zet als de segmenten 0,1mm lang zijn. Nadeel van G64Qxx is dat segmenten uit eingzins moderne CAM-software met een reden slechts 0,1mm lang zijn en je dus nauwkeurigheid consumeert waarvan je in CAM aangegeven had dat je die wel wilde hebben. Als dat echt nodig is had je om te beginnen in CAM al een ruimere tolerantie moeten kiezen imho.

Als je machine stappenmotoren gebruikt is wat spelen met vergroten van de LAF-angle nuttig denk ik. Dat is redelijk te vergelijken met wat de 3D-printer-controllers 'jerk' noemen, en je vraagt daarmee van een stappenmotor om zo snel van richting te veranderen als-ie kan. Stappenmotoren hebben een maximaal toegestane ogenblikkelijke snelheidsverandering gespecificeerd, dus dat vieze truukje is toegestaan bij die dingen.
Met servo's moet je daar mee oppassen; je stuurt spijkers met 'oneindige' acceleratie je systeem in, en als de PID-controllers in die servo wat scherp staan levert dat overshoot en gedempte oscillatie op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door niek_saxofoon »

Ik heb G64q.01 geprobeerd, maar hierdoor haalt de machine maar f1000 terwijl f3000 is ingesteld. Dus niet gewenste effect. Sleutelen aan de tolerantie en smoothing in hsm heeft ook niet veel invloed.

serum schreef: 12 sep 2021 15:59 Ik had hetzelfde probleem in fusion icm eding. Ik heb de postprocessor aangepast, maar test maar eens met G64 Q.01

Daarmee loopt het bij mij vlot en soepel.
Wat heb je aan je postprocessor aangepast? Is dat moeilijk?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Haperingen met 3d frezen

Bericht door Floppy »

DaBit schreef: 13 sep 2021 09:49 Als je bijvoorbeeld een zeppelin/rugbybal maakt door een bolletje een factor 2 in de X te schalen en dat met een spiral toolpath freest, dan heeft elke beweging een ander Z-coordinaat; 3-assen simultaan. Het is een G-code beperking dat je daar geen circelsegmenten op kunt mappen en G-code is niet erg hard geevolueerd sinds de ponskaarten.
Ik kan in Edingcnc toch echt een G2 X Y Z .... opgeven en dan wordt er simultaan over 3 assen gefreesd.
Plaats reactie